30. srpna 2017 15:25

Remake Death Note od Netflixu vyměnil to, co jsme milovali na původním anime, za nefunkční pokus o romantické drama (Recenze)

Srovnávat tento remake s původním anime by byl odvážný krok.

Pokud jste se ještě neodvážili proniknout do světa japonského anime, měli byste tak co nejdříve učinit. Příběhy vycházející zpravidla z komiksů manga jsou často tak vynalézavé a chytlavé, že zhlédnete i dvojcifernou porci epizod za den. Jedním ze zářných příkladů skvěle propracovaného anime je Death Note (Desu Nóto), které získalo světové ohlasy a patří mezi nejoblíbenější anime vůbec. Kromě 38dílné série vznikly i dva filmy a několik her na Nintendo DS. A právě obrovského potenciálu Death Note a jeho rozsáhle fanouškovské základny se rozhodl využít Netflix. S americkým zpracováním příběhu se dalo počítat a vlastně je zvláštní, že dorazilo až nyní. Už od začátku ale filmaři prohlašovali, že nepůjde o bezduchou kopii originálu. A to si získalo naši pozornost.

Režisérské křeslo si zabral Adam Wingard, který své inovativní postupy předvedl již u hororového V/H/S. Za kameru se postavil David Tattersall, který točil Zelenou míli a několik dílů Star Wars. To, na co jsme však byli nejvíce zvědaví už od začátku, bylo herecké složení. Roli inteligentního studenta Lighta Turnera dostal Nat Wolff (The Fault in Our Stars) a jeho protivníka přezdívaného L si zahrál Keith Stanfield (Get Out). Notoricky známý příběh doznal v tomto zpracování významných změn. Light, tak jako v původním anime, nalezne zápisník, s jehož pomocí může zabít každého člověka, jehož zná jméno i obličej. Stačí mu jen jméno dotyčného do zápisníku napsat. Light se v této verzi však brzy zamiluje do spolužačky (Margaret Qualley) a prozradí ji všechno o deníku a jeho moci. Milostná dvojice pak společně kouká na zprávy a na internetu hledá světové zločince, které postupně vraždí. Lidé jejich práci uctívají, ale do cesty se jim staví renomovaný detektiv L, který se je pokusí přechytračit.

Příběhová premisa je tak v základním náčrtu velmi podobná originálu. Ve skutečnosti se však jedná o natolik odlišné zpracování, že je těžké ho byť jen srovnávat s anime. Hlavní hrdina je zde outsider, slaboch a jeho vnitřní hodnotový systém je zcela opačný tomu, jímž disponuje Light z japonského originálu. Jeho rozhodnutí očistit svět od všeho zla se zde váže k faktu, že mu jakýsi zlosyn zabil matku a on se teď mstí na každém, kdo někomu ubližuje. Motivace hlavní postavy je tak jedno velké klišé. Navíc se snímek snaží vyznít jako romantická teen verze Death Note, což nikomu nebereme, protože jít vlastní cestou je fajn (obzvláště po příšerných japonských filmových adaptacích přes kopírák). Jenže ono to vůbec nefunguje.

Postava Lightovy přítelkyně působí jaksi nepatřičně, ale nemůžeme to přičítat hereckému výkonu Margaret Qualley, nýbrž scénáři, který ji sice dal důležitou roli, ale všechny zvraty v okolo ní byly špatně načasované a vnímavější divák už hodinu dopředu tuší, o co tady jde. Její vztah s Lightem je další součástka, která skřípe. Zatímco originální anime těžilo z faktu, že hlavní hrdina je asexuál, který lidi kolem sebe bere jen jako figurky na šachovnici, jeho nová verze je přitroublý naivka, jemuž by se původní Light jen vysmál. Scény, v nichž zamilovaná dvojice takřka v průběhu postelové scény zapisuje do deníku jména, působí nanejvýš divně a člověk si říká, že spojit teen romantiku, zabíjení stovek lidí a inteligenční souboje asi není příliš dobrá cesta k úspěchu. Lightův protivník a protřelý detektiv L sice nepostrádá charisma, ale chybí mu genialita jeho předobrazu

Problém však je, že i když se odprostím od srovnávání s původní mangou/anime, stále jde o průměrný film s mnoha chybami. Jediné, z čeho těží, je originální dějová kostra (která je však převzatá) a energické herecké výkony. Má své tempo, zajímavé zvraty a na spoustu scén se čistě z vizuálního hlediska prostě dobře dívalo. To však není dostatečné. Změna prostředí, žánru i motivů postav by mohla příběhu prospět, tentokrát se to však bohužel nepovedlo. Snímek vás ani zpoloviny neuchvátí jako anime. Americký Death Note je teen drama, které představuje vrcholné klišé a po několika měsících čekání jde jen o pouhý výkřik do tmy. 5/10

0/10