Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Jedna z těch her, která neumřela ani po mnoha letech letech.
Pokud patříš do generace, která hrála hry jako Diablo I, Doom 2 či Warcraft 2, určitě si pamatuješ na šílenství, které přišlo s Half-Life od Valve a Sierra Studios. Právě s touto hrou přišla v roce 1999 i značka Counter-Strike, „cé-esko“ bylo její součástí jako mód. O rok později přišla první verze hry 1.0 a tobě je zřejmě srdci nejbližší 1.6.
B-4-2, B-6, B-8-2 a B-8-4. Máš v ruce kalach, na sobě vestu s helmou a HE (odpalovací granát). Píšeš do chatu RUSH B, protože máš dobrý spawn. Za tebou utíká „terák“ s bombou, plantnete a snažíte se ji ubránit před cétečkami. Na konci kola zazní Terrorists Win a v tom novém dokupuješ, co je třeba. Bereš už i smoke, flashbang a glock měníš za „dezerty“. Jednoduchý cíl, svižné tempo a každé kolo je jiné.
Counter-Strike před dvěma desítkami let určil, kam bude směřovat vývoj FPS her. I ostatní se snažili, přišla neméně známá série her Battlefield či Call of Duty. Všichni vývojáři chtěli zopakovat nevídaný úspěch Valve. Do takové míry, jak se to podařilo jednašestce, se to však nikomu nepodařilo.
Chodilo se drtit do herny
Pokud se na to podíváme z perspektivy, CS hrálo ve prospěch několik okolností. Hra přišla ve správný čas, kdy začal rozmach internetu a počítačů. Zároveň se ukázalo, že je možné soupeřit mezi sebou v online světě na úrovni a tak, aby to člověka neustále bavilo. No a v neposlední řadě, bojovali proti sobě teroristé proti policistům. Téma, které bylo kolem roku 2000 více než živé.
U nás byl start her jako takových značně pomalejší ve srovnání se západem. Na přelomu tisíciletí počítač ani zdaleka nebyl samozřejmostí. Ti, co ho nevlastnili, navštěvovali herny a mnozí z nich tam hrávali právě CS. Nejdříve se tam však hrával Half-Life a CS 1.5.
„Vzpomínám si, že jsme tam chodili téměř každý víkend. Bylo tam 10 počítačů, hrávali jsme 5 na 5. Objednali jsme si celou hernu i na dvě či tři hodiny,“ říká jeden hráč, kterého jsme oslovili. „Tehdy jsem měl asi 15 let. My jsme počítač měli, ale mnoho kluků ne. Doma jsem trénoval proti botům,“ směje se.
„Pamatuji si, jako kdyby to bylo včera. Psal se rok 1999 a můj starší bratr mě vzal (samozřejmě nuceně) s nim do jedné z prvních PC heren v Bratislavě. Bylo to kousek od nás a je to pravděpodobně největší milník v mém životě. Od toho momentu se mi asi změnil svět,“ vzpomíná na své začátky s CS Ivan Dev1 Lazarov, někdejší hráč Counter-Strike 1.6. a dnes streamer hry Counter-Strike: Global Offensive.
Pokud jsi došel na LAN party, byl jsi šéf
Dnes, když čteme, jak jsou dotované turnaje ve Fortnite, mávneme pouze rukou. Už to člověka až tak nepřekvapí. Před 15 lety bylo ale vyhrát ve hře klávesnici, myš či pár korun něco nemyslitelného. Pořádaly se dva druhy offline zápasů v hernách – nezávislé, do kterých se přihlásilo pár 5členných týmů, nebo turnaje, které byly závislé na výsledcích online ligy.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Jaké ligy Counter-Strike se hrály a co byly public servery;
co hrozilo hráčům, kteří cheatovali;
které týmy byly úspěšné a ostatní hráči chtěli být jako oni;
jak na své Counter-Strike úspěchy vzpomíná Ivan Dev1 Lazarov;
jak a kde se dá hrát Counter-Strike 1.6 v roce 2019.
Existovaly totiž Counter-Strike ligy, ta celosvětová se jmenovala ESL (Electronic Sports League), která pořádá turnaje dodnes (Intel Extreme Masters). V naších zemích byly nejznámějšími organizacemi právě U2 a UG. Klany v lize soupeřily několik měsíců o přední příčky, aby se nakonec dostaly na LAN party, což byl pro hráče malý svátek.
Setkali se tam totiž lidé, kteří se znali jen přes internet. Byla zároveň prestiž objevit se na závěrečném turnaji ligy. Opět – dnes nic neobvyklého a dechberoucího, tehdy nevídaná věc a očekávaná událost roku ve světě e-sportu.
„V momentě, co přišel dobrý internet a pořádný počítač již byl standard, bylo vidět doslova před očima zánik heren a LANek. Už jsou jen větší turnaje a většina raději sedí doma v pohodlíčku. LANky ve světě stále existují a jsou skutečně velké, jen to už není tak běžné,“ říká Dev1.
Kromě lig existovaly i takzvané public servery, na které se stačilo jen napojit a hrát. Mezi ty nejprestižnější patřily ty od B-Side, ale pokud jsi měl Steam, chodil jsi na legendu všech legend E-Sports Panoramix. Právě tam chodili nejlepší hráči slovenské a české scény.
Dvě skupiny hráčů
Dnes si Counter-Strike 1.6 můžeš stáhnout prakticky všude. Tak tomu bylo i v minulosti, ale byla to tzv. non-steam verze. Co to znamená? Dnes je pro gamera Steam online obchod, kde najde mnoho různých her.
Tehdy byl však obchod tak trochu v plenkách a jednou z her, na níž obchod profitoval, bylo právě CS. Hru totiž vlastnila společnost Valve a ta také vlastní celou řadu Counter-Strike. Takže když jsi chtěl být frajer, koupil sis originální hru a měl jsi možnost hrát na Steam serverech, kam se hráč bez zakoupené hry nedostal.
CS sis mohl zakoupit buď online (což tehdy dělal jen málokdo), nebo sis hru koupil v kamenném obchodě. A nebyly levné, proto jsi byl frajer, když jsi měl originál hry. Komunita se tedy dělila na dvě velké skupiny, a to na steamáky a nonsteamáky. Samozřejmě, jedna skupina se povyšovala nad tu druhou. Zřejmě ti je jasné, která byla ta víc „cool“.
Cheaters, cheaters everywhere
Zpravidla to bývá tak, že čím je hra populárnější, tím více vzniká cheatů. No a na serverech je tedy i více cheaterů. O public servery proto starali admini, kteří měli práva odpojit či zabanovat neposlušné hráče. Byli to v jistém smyslu policisté, dohlíželi totiž na pravidla. Hráč se musel chovat slušně, když byl někdo AFK, admini ho vyhodili ze serveru, kromě toho taky balancovali – když je jeden tým výrazně silnější než ten druhý, přeházeli hráče. No a ti, co používali zakázaný software, dostali permanentní ban.
Některé cheatery bylo ale obtížné odhalit. Dokázali skrývat wallhack (viděli přes zeď) a pro admina to bylo často těžké rozhodování. Musel natočit demo (sledoval hráče ve spectate módu) a poté, pokud by si zabanovaný hráč stěžoval na webu, musel jasně poukázat na situace, které smrděly cheatováním.
Ne každý admin byl ta zkušený, aby uměl odhalit podvodníka. Ti lepší se proto nazývali cheathunteři a jejich prací bylo řešit stížnosti hráčů, kteří považovali svůj ban za neoprávněný. S cheatery měly problém i ligy, vznikl proto komplexní systém vyhodnocování banů, při těžkých rozhodnutích se muselo na banu shodnout více cheathunterů. I v ligách existovali admini, ti však měli úplně jinou roli než admini na serverech – kontrovali na webu jednotlivé zápasy, zda jsi dodržoval všechna pravidla ligy.
Dáme CW?
Ligové zápasy se jmenovaly clan wars (CW) a musel jsi splnit několik věcí, aby byl zápas uznán. Tak například na zápas mohl nastoupit pouze hráč, který byl členem týmu. Musel jsi tedy na webu nejdříve vstoupit do týmu a až potom jsi mohl „nastoupit“. Pokud jsi do něj vstoupil pozdě, soupeř měl možnost jednoduše nepovolit ti zapojit se. Pokud jsi to ignoroval, hrozilo stržení bodů či kontumace.
Během zápasu jsi musel natáčet demo (nahrát, jak hraješ celý zápas) a po zápase uploadnout screeny výsledků, aby se konečné skóre mohlo zapsat na webu. Pokud tě někdo obvinil z cheatování, byl jsi povinen nahrát demo ze zápasu a to bylo následně kontrolováno. Soupeř ho musel načasovat a cheathunter ho kontroloval. Docela složitý systém, co říkáš? No a lidé adminovali a cheathunterovali zdarma. Jednoduše je to bavilo.
Každý chtěl být tak dobrý jako Get_Right a SpawN
V Česku a na Slovensku existovala obrovská komunita hráčů. 15 let dozadu prakticky neexistoval člověk, co by CS neznal a alespoň jednou si hru nezahrál. Podobné šílenství se dělo prakticky po celém světě. V zahraničí byly turnaje násobně větší, se zajímavějšími cenami. Začaly vznikat profesionální týmy, jedním z nejznámějších byl Schroet Kommando, dnes známý jako SK Gaming.
Organizace vznikla v roce 1997 a první úspěchy v Counter-Strike 1.6 jejich tým zaznamenal již v roce 2002, kdy byla hra „čerstvá“. V té době byl nejpopulárnější turnaj The Cyberathlete Professional League (CPL), právě SK tam získali nejvíce titulů.
Za tento tým hrál i jeden z nejpopulárnějších hráčů té doby, Abdisamad SpawN Mohamed. Jeden z nejikoničtějších momentů byl jeho pokus o ninja defuse během CPL Winter 2005. Chtěl se pokusit defusenout bombu za zády soupeře. Reakce komentátora je dodnes úsměvná. „He 's gonna go, .. Ooooh my goooood Spawn, ooooooooh my gooooooood!“ Termín ninja defuse se používá dodnes.
Právě týmy jako SK, fnatic či Ninjas in Pyjamas razily cestu progamingu. Získávaly pozornost díky promo videím, snažili se prodat hráče a dělat z nich celebrity. Vyplatilo se. V roce 2019 patří e-sports mezi atraktivní odvětví a společnosti do turnajů pumpují stále více peněz
Pokud jsi chtěl být v jednašestce dobrý, musel jsi pravidelně hrát. Nebylo to však jen o investování čase. Přesnost či pohyby si můžeš nacvičit, ale pokud jsi při hře nerozmýšlel, nemohl jsi patřit mezi nejlepší. „Šlo nám to, byli jsme dobrá parta, hra nás bavila. Není nic lepšího, než když cítíte a vidíte progres,“ říká Ivan Lazarov.
Zároveň záleží i na týmu. Pokud to nefunguje, nemůžete vyhrávat. Kluci z FU.sk byli ukázkou toho, že když se spojí vše potřebné, nic není nemožné. Jak však dospívali, každý šel svou vlastní cestou.
„Na profesionální kariéru jsme se na chvilku vydali, když nám top zázemí zajistilo pár sponzorů. Byla tam gaming vila, plat, cestování po světě, nejlepší hardware. Vše, co dělá z hráče profesionála. Trvalo to ale jen chvíli a bohužel se nám nepodařilo prorazit ve světě,“ upřesňuje Dev1.
U her Ivan zůstal, pravidelně streamuje a komentuje Counter-strike: Global Offensive.
No a v čem se GO-čko liší od 1.6? Podle Dev1 je to úplně nová hra. „GO se dost podobá na CS Source, rozhodně více než na 1.6, takže kdo na ni přecházel právě z této hry, měl podle mě neskutečnou výhodu. Největší rozdíl je samozřejmě source kód a fyzika, motorika a mechanika hry,“ říká streamer.
I dnes si v pohodě zahraješ CS 1.6
Jednašestka není ani zdaleka mrtvá. Stále fungují desítky serverů, kam si hráči chodí zastřílet. Některé jsou dokonce přeplněné prakticky celý den. Momentálně jsou nejznámější a nejpopulárnější české portály Gamesites a Kotelna. Zajímavostí je, že vymyslely způsob, jak zpoplatnit téměř dvě desítky starou hru. Můžeš si tam zakoupit takzvané VIP. Ty tě mírně zvýhodňují oproti ostatním hráčům.
Kromě obyčejných serverů za ten čas vznikly různé módy. Na JailBreaku hraješ za vězně a dozorce, na Zombie bojuješ proti nemrtvým. Můžeš si procvičit svou přesnost na Aim serveru a když si chceš pilovat své dovednosti s AWP, můžeš zavítat na Only AWP. Skutečně je z čeho vybírat, stále je aktivních mnoho hráčů. Ligu ale už nenajdeš, i online turnaje jsou spíše výjimkou než pravidlem. Budou ti muset stačit obyčejné „pabliky“.
Vyzkoušeli jsme, jak se v roce 2019 na publicu hraje. No a hra se za ty roky vůbec nezměnila. Nechybí campeři a ani dobří hráči, kteří begripují po celé mapě (begrip jump je bug, díky kterému hůře slyšíš kroky). Hru dnes spustíš v podstatě na jakémkoliv počítači, proto nemusíš jen nostalgicky vzpomínat. Staň se nonsteamákem, napoj se na server a ověř si, jestli ti to stále střílí.
Jinak, kdo ví? Možná Valve hru časem vzkřísí remaster verzí, jak to nyní dělají prakticky všechny velké společnosti s úspěšnými tituly. 1.6 bude opět populární a ty budeš mít alespoň natrénované rozdávání headshotů. Podle Dev1 to je sice zajímavá představa, ale něco takového se zřejmě nestane. „Zacházíme do absolutního sci-fi. Hře bych však určitě dal šanci, ale vím, že se něco takového nikdy nestane. Jediné, co časem přijde, bude CSGO 2,“ uzavřel.