Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
To, co si dovolilo studio Epic Games, je nevídané.
Milovaný i nenáviděný Fortnite to opět rozbalil ve velkém stylu. Posledních pár měsíců to už nebylo ono. Ano, Epic Games (EG) pravidelně každou sezónu přinášelo nové prvky do hry, vlévalo do ní obrovské peníze a offline akce nabraly na epičnosti. Nevyvolalo to ale takový rozruch ve světě her, jak tomu bylo v minulosti, kdy měla kreslená battle royale hra obrovský hype. Je to ale přirozené.
Z každé hry po čase vyšumí ta magičnost a hraní se překlopí do stereotypu. Růst komunity se zastaví a přijde stagnace, následně hra začne upadat a ztrácet aktivní hráče. Vývojáři z Epic Games ale od začátku razí svou vlastní cestu plnou nekonečných vylepšení. Přinesli novou battle royale hru přímo konkurující tehdy úspěšnému PUBG, který lámal rekordy.
Měla propojené různorodé prvky, což bylo do té doby nevídané. Ve hře jsi mohl stavět, střílet či tančit a to byly hlavní důvody, proč se dostala k širokým masám. Avšak ten nejhlavnější byl pravděpodobně to, že kreslená hra je zdarma. No nezkus ji.
Máme za sebou už 10 sezón a titul si prošel nejrůznějšími změnami. Zbraně přicházely a odcházely, pohyb po mapě byl stále jednodušší, až se z toho stala tak mobilní hra, že to místy bylo otravné. Pokud jsi s Fortnitem začínal třeba v deváté či desáté sezoně, bylo pro tebe prakticky nemožné hru vyhrát, resp. alespoň někoho zabít. A to se EG opravdu snažilo, aby hru vyhrála občas i nějaká lamka.
Přidávalo mechaniky, které lepším hráčům kazily hru, ale tím slabším pomohly dostat se alespoň z první zóny. Přišli roboti, lanovky, letadla, a nakonec vznikl chaos. Neustálé změny způsobily, že hratelnost utrpěla bolestivé rány.
Kapitola dva změnila základy hry
Lidé v EG si zřejmě řekli, že to takhle dál nemůže pokračovat. Vymysleli plán, jak hru prodat celému světu a zároveň jí vdechnout nový život. Po desáté sezoně všichni čekali jedenáctou. Přijde nový příběh, nové skiny, pár změn a vychytávek, které ten guláš ještě více zahustí. Klasika. Ale co se nestalo?
Na konci sezóny vyletěla do nebe raketa. Po krátkém divadle se všichni ve hře začali vznášet a jakási černá díra „vcucla“ celou hru i s mapou. Hráči před sebou měli jen černou obrazovku se světle modrým kruhem.
Co se to děje? ptali se streameři na Twitchi, když hra nefungovala už několik minut. Z minut se staly hodiny, Fortnite na sociálních sítích mlčel. To ale nebývá běžné, denně přidá několik příspěvků na Facebooku a Twitter. Pokud jsi zašel na stránku Epic games / Fortnite, našel jsi tam oficiální stream Fortnitu z Twitche. Čili černou obrazovku a kroužek.
Všichni byli zmateni, žádné hinty ze strany EG nebyly. Odrazilo se to na sledovanosti, Fortnite streamy praskaly ve švech. Dohromady miliony hráčů sledovaly své oblíbené streamery, aby se dozvěděli, co se to děje. I Halien, jeden z nejúspěšnějších slovenských streamerů, měl přeplněný Twitch. V jednom okamžiku ho sledovalo až 8 000 lidí.
Fortnite skončil
Nic se ale nedělo a takto to bylo celou noc. O battle royale hře začala psát média po celém světě. Na druhý den postupně přicházely leaky a potvrzovaly, co se šuškalo před jedenáctou sezónou. Nová mapa, návrat ke kořenům a vychytávky, které hru vylepšují, ale neubíjejí.
Naposledy jsme se detailně podívali na hru koncem roku 2018. Tehdy začala v pořadí sedmá sezóna a slibovala výrazné změny, proto jsme Fortnite pořádně zmapovali. Přišla letadla, lanovky, sníh a magický meč. Od té doby uběhly další tři sezóny a změnilo se toho tolik, že bychom se nedopsali. Recenze před rokem nám ale poslouží k vypíchnutí toho, v čem se hra v nové kapitole změnila nejvíce a jasně ukáže, jak vývojáři změnili myšlení a hlavně směr, kam se chtějí v budoucnu ubírat.
Hru spustili ve úterý kolem oběda, v době, kdy bývá po celém světě online nejvíce hráčů. Pokud jsi ji už vyzkoušel, určitě sis všiml, že zmizela většina nástrojů a pomůcek, které ti usnadnily cestování po mapě. To je nejzásadnější změna hry a prakticky jsme se vrátili k jejím začátkům.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak vypadá nová mapa a co přibylo;
proč je více vody a na co slouží udice;
jaké skrýše přidaly;
proč se ti vyplatí těžit materiál a co přidali do DUO a SQUAD;
Do třetí sezóny jsi neměl moc na výběr, jak se můžeš pohybovat po mapě. Většinou jsi kráčel a komunita si stěžovala, že dlouho nikoho nepotkala a když je už zóna malá, zabije je hned první nepřítel. Prakticky si tedy ani pořádně nezahráli.
Přestali experimentovat s mašinami
EG se proto snažilo zrychlit hru. Přišly postupně nákupní vozíky, čtyřkolky či dokonce letadla. Najednou nebyl problém cestovat po mapě, ale na druhou stranu jsi byl tak mobilní, že paradoxně zmizely férové souboje mezi hráči. Výhodu měl ten, kdo využíval nový mechanismus. Takto to prakticky pokračovalo až do desáté sezóny. Neviditelnost, rifty (teleport) a tak dále, a tak dále. Bylo to skutečně otravné, když jsi už měl kill v kapse, a najednou ti nepřítel zmizel před očima.
Nová kapitola začala s čistým štítem. Téměř všechno je pryč, přibyla akorát loď. Ta ale není tak rychlá a ani z daleka nepomáhá hráčům jako například robot, který byl asi miliónkrát nerfnutý, ale i tak byl příliš silný, pokud v něm seděl kvalitní hráč.
EG se v nové kapitole soustředilo na prostředí a na to, že i když hráč nestřílí, pořád má co dělat. Mapa je daleko interaktivnější, můžeš například střílet do benzínky a ta vybuchne či dokonce rybařit. Není to tedy jen o těžení surovin a hledání chestek.
Nového je dost, zmíníme jen to nejdůležitější
Pozastavil ses při rybaření, že o čem to píšeme? Inu, to zřejmě mnohé překvapilo, ale dalo se to možná i čekat. Apple totiž nechtěně leaknul, jak má vypadat údajná nová mapa, a to ještě předtím, než se vypnula hra. Bylo vidět hodně vodní plochy a lodě, proto se dalo očekávat, že se EG soustředilo na vychytávky spojené s řekami, jezery a mořem.
Díky udici, kterou najdeš prakticky kdekoliv, si můžeš ulovit užitečnou pomůcku. Nám se podařilo za pár minut chytit jen ryby a materiál, ale některým streamerům se podařilo ulovit cenné itemy. Zřejmě musíš mít trpělivost a záleží i, zda házíš udici na to správné místo.
Mapu musíš nejprve postupně odhalit. Je to od EG šikovný krok, lidé by totiž padali hned do těch největších lokací a nezkoumali by ostatní místa a možnosti nového světa. No a ten toho přinesl opravdu hodně.
Vývojáři si pohráli s tím, jak vypadá celý svět. V porovnání se sedmou sezónou bys hru místy nepoznal. V řekách vidíš ryby, na louce létají motýli, můžeš najít raritní chestku a když rozbiješ sud se slurpy, dostaneš shield. Na mapě přibyla místa, kde se dokážeš efektivně skrýt – například do velkého keře či kontejneru.
Můžeš odnést knocknutého na bedrech
Vyplatí se i více těžit. Materiál totiž můžeš využít novým způsobem – můžeš si vylepšit zbraň. Sám máš možnost vybrat si, za co utratíš suroviny. Je to užitečná změna a to hlavně proto, že se ti ne vždy podaří najít kvalitní zbraně. A ty v late game rozhodují, kdo přežije a zatančí si vítězný tanec.
Povedená vychytávka je i ta, že když ti knockoutují parťáka, můžeš ho jednoduše vzít a odnést na místo, kde vás nezastřelí při oživování. Často se v minulosti stávalo, že když ti spoluhráče zastřelili a tys ho chtěl oživit, prostě to nebylo možné. Neustále po tobě stříleli a neměl jsi dostatek času a prostoru na to, abys ho vrátil do hry. Nyní ti stačí se zastavit, vzít ho na ramena a utíkat. A zajímavé je, že můžeš odnést i knockoutnutého nepřítele. Pro streamery vděčný kontent k pobavení diváků.
Příjemná změna je také to, že konečně můžeš své přátele sledovat, jak hrají, a to i tehdy, když s nimi nejsi ve hře. Komunita tuto změnu již dlouho požadovala a konečně se jí dočkala. Za zmínku také stojí, že na mapě přistane už téměř vždy 100 lidí. Pokud se někdo odpojí před začátkem, zastoupí ho bot. No a pokud nějakého potkáš, určitě budeš vědět, že to není člověk. Boti se totiž chovají jako největší lamy a budeš mít „štěstí“, pokud na tebe vůbec vystřelí.
We're aware of an issue causing drops in FPS on PC. As we work to resolve it, you can improve your FPS by adjusting your sound quality to low.
Protože je to stále Fortnite, očekávej bugy. A těch je docela dost. Momentálně EG zápasí s tím, že počítačovým hráčům skáče FPS. Můžeme potvrdit. Také se připrav na glitche, nám se po zničení dodávky jeden podařilo objevit, a to hned v první hře. Zůstala ve vzduchu část konstrukce.
Také nepotěší, když se do hry poprvé po updatu napojíš a zjistíš, že máš základní nastavení. Všechny bindy jsou pryč a před první hrou si to musíš nanovo nastavit. Včetně sensitivity.
Streamerům se už dokonce podařilo objevit dead zone – když kráčíš po jedné maličké části mapy, instantně zemřeš. Je to pravděpodobně bug, ale možná EG něco chystá a dead zone je toho součástí.
Overall Fortnite 2 is looking amazing. Definitely gotta fix a few small things like fps drops and initial build delay. Also reintroduce some mobility and shield variety.
Love the new map and mechanics like fishing, weapon upgrades, and picking up downed players ❤
Pokud bychom popisovali každou drobnost, která se změnila nebo přibyla, článek by nikdy neskončil. Změnila se rozhraní, vylepšilo se odměňování hráčů, v battle passu najdeš zajímavé věci, kompletně se změnila sestava zbraní ve hře. Nejlepší bude, když hru zapneš a sám si odzkoušíš vše, co nová sezóna přinesla.
Drtivá většina streamerů včetně Ninji novou kapitolu chválí. Jistým způsobem se hra vrátila ke kořenům, je o něco pomalejší. I nás změny potěšily, pozitiva určitě převyšují negativa. Najdou se ale kritici, ne všichni jsou spokojeni s novinkami. True má problém s burst zbraní, Aydan žádá doladění ovládání pro controllery. Benjyfishy si zas myslí, že je Fortnite jakýsi „těžkopádný“. Uvidíme tedy, zda EG vyslechne komunitu a doladí detaily.
Nová kapitola přinesla čerstvý vánek do hry, která se poslední sezóny utápěla v hledání vlastní dokonalosti. EG zatáhlo za ruční brzdu, vrátilo se o pár zatáček zpět a přineslo novou hru, která čerpá inspiraci ze svých začátků. Uvidíme, jak se bude kapitola vyvíjet a zda vývojáři postupně opět naskočí na šílenou vlnu plnou změn, nebo se budou soustřeďovat na interaktivity a zajímavé prvky na nové mapě, které hráčům zpříjemňují hraní.
Sedmou sezónu jsme ohodnotili 7/10, a to hlavně pro nedotažené detaily nepříjemné bugy. I tentokrát se objevily závažné i méně závažné chyby, ale EG celý proces příchodu nové kapitoly zvládlo excelentně. Proto dáváme 9/10 a pokud se podaří vývojářům doladit hru, s čistým svědomím si jedenáctá, resp. první sezóna v nové kapitole zaslouží solidních 9,5/10.