1. prosince 2019 19:32
Vl Mi

Černá díra v naší galaxii je tak obrovská, že by neměla podle vědců existovat

ZAJÍMAVOSTI VESMÍR

Černá díra je od nás vzdálena 15 000 světelných let.

Vesmír stále ukrývá mnoho tajemství. Neustále se dozvídáme něco nového, co nám rozšiřuje obzory. Jsme však teprve na začátku, detailně přezkoumáváme zatím jen planety naší sluneční soustavy. Technologie nám však dovolují sledovat, co se děje i mimo ni.

Vědci zjistili, že v naší galaxii se nachází gigantická černá díra, je od Země 15 000 světelných let. Podle nové studie, která byla zveřejněna v časopise Nature, je mnohem větší, než si vědci dosud mysleli, píše web livesience.

V roce 2022 by mohl Zemi zasáhnout asteroid, tvrdí NASA. Jaké jsou šance? V roce 2022 by mohl Zemi zasáhnout asteroid, tvrdí NASA. Jaké jsou šance? 19. listopadu 2019 6:55

Pokud bychom ji porovnali například se Sluncem, je až 70krát hmotnější. Doposud jsme se domnívali, že černé díry formované z gravitačního kolapsu masivních hvězd nemohou překročit třicetinásobek hmotnosti Slunce. Vedoucím studie byl Jifeng Liu, zástupce generálního ředitele Čínské akademie věd National Astronomical Observatories.

Čierna diera v naše galaxii je taká obrovská, že by nemala podľa vedcov existovať Zdroj: Pixabay

Podle odhadů má Mléčná dráha přibližně 100 milionů černých děr, vědci zatím objevili jen dvě desítky. Dosud je „hledali“ pomocí rentgenových paprsků, ale tentokrát vesmírní pozorovatelé využili jinou metodu. Skenovali oblohu pomocí speciálního spektroskopického dalekohledu (Large Sky Area Multi-Object Fiber Spectroscopic Telescope).

Hledali hvězdy, které obíhaly zdánlivě neviditelně objekty. Nakonec objevili 8krát větší hvězdu než je Slunce, která obíhá masivní černou díru. Trvá jí to 79 dní. „Je dvakrát tak velká než to, co jsme považovali za možné,“ řekl Liu. „Tento objev nás nutí přehodnotit naše modely toho, jak se tvoří černé díry,“ řekl ředitel LIGO a profesor na univerzitě na Floridě David Reitze.