„City Folklore je filozofie, na jejímž počátku i konci stojí město. Prošli jsme subkulturní výchovou, v níž je město matkou, kolébkou i dětským hřištěm,“ popisuje na webu tým svůj projekt.
Tento článek vznikl v rámci kampaně #DIKYTOBE. REFRESHER rozdá milion korun v podobě inzerce zdarma malým podnikatelům a jiným subjektům, které to nejvíce potřebují.
Kampaň #DIKYTOBE můžeme realizovat díky předplatitelům REFRESHER+, pokud ji chceš podpořit, předplatné si můžeš zakoupit tady. Návod, jak poslat tip na podnik najdeš tady.
City Folklore není jen značka oblečení, ale i životní styl. Přesně tak popisuje svůj projekt nadaná umělkyně Petra Gherbetz, která při tvorbě čerpá inspirace především z města. Vyrostla v Ostravě a šití oblečení se věnuje už od svého raného dětství. Nyní šíří svou životní filozofii díky vlastní úspěšné značce.
Funguje už 10 let
„Prvotní myšlenka před deseti lety, které se držíme doteď, byla, že by to mělo být hodně o ulici a pro ty, co se na ni hodně zdržují, tvoří nebo tam i skončili. Na počátku se to točilo hlavně kolem mých ilustrací a potisků, upcyclingu, streetartu. Teď se to již samozřejmě posunulo, ale je to tam stále silně zakořeněno. Cenově se snažíme držet tak, aby to bylo dostupné takřka každému,“ popisuje Petra.
Ke svému rodnému městu má Petra vybudovaný silný vztah, což je znát ze samotných designů jejích kousků a koneckonců to potvrzují i její slova.Láska k městu
„Ostrava je matka. A to doslova. Je krásná. Urbex ve starých dolech a továrnách, které tady byly, formovaly moje mládí a ranou dospělost. Pro malování jsme tady měli neuvěřitelné scenérie. Dokonce jsem jako malá vyrůstala vedle chemičky a motala se psem po haldách. Na sídláku jsme pak místo prolízaček lozili po staveništích. Tohle tě strašně poznamená,“ říká o městu, z něhož čerpá inspiraci.
Jak sama říká, její pohled na zaprášené městské ulice se během let formoval. „Tenkrát mne to snad i štvalo, ta špína, prach, industriál. No a dnes mne to, jak jinak, fascinuje, přitahuje. Nejsilnější ale asi bude ostravská atmosféra. Je to velmi upřímné, drsné místo a to mi vyhovuje. Věci se tu nepřikrášlují, samohlásky jsou tu kratší a s velkými rameny tu nikdo moc nepochodí. Tohle jsem nikdy nikde jinde nenašla,“ pověděla nám.
Je to životní filozofie
Když člověk zavítá na internetové stránky City Folklore, bude mu hned jasné, že nemá co do činění s obyčejnou značkou oblečení. Módní kousky jsou totiž protkány životní filozofií, kterou Petra se svým týmem sdílí.
„Nejsme jen značka, je to o přístupu k životu. Značka vznikla v podstatě jako druhotný produkt k malování. Vždy se mne ptali, proč maluji a k čemu to vlastně je a já říkala, že je to městský folklor, je tady od dob Říma. Lidé psali po zdech, svěřovali se jim. Je to městský folklor a žádné město není ušetřeno. Patří to k němu,“ říká.
Popud k tomu, aby začala vyrábět a prodávat vlastní oblečení, přišel podle jejích slov sám od sebe. Své práci je dnes naprosto oddaná. „Hadry byly přirozený vývoj. Šila jsem od malé holky celý život, a tak se ty věci v jistý moment jen propojily. Tiskla jsem své designy na trika a tak to všechno začalo. A jelikož jsem magor a práce mne naplňuje, byl to i ventil, kam jsem směřovala všechnu svou přebytečnou energii. Postupně vše této lásce ustoupilo“ vysvětluje Petra.
Koronaviru navzdory
Pracovat Petra nepřestala ani s příchodem koronavirové pandemie. „Hned od prvního dne jsem hledala cesty, aby měla moje smečka co jíst. To je nejdůležitější, postarat se o ty, co ti pomáhají, bez nich by nebylo nic,“ uvedla. Se svým týmem se pustila do šití roušek, zároveň však v hlavě promýšlela novou kolekci a zpracovávala si nápady.
Udržet se za současné situace nad vodou pomáhají značce především zákazníci, kteří nakupují přes internet. Objednávky na e-shopu umožňují Petře a jejímu týmu přečkat toto období a jak sama dodává, malým pozitivem karantény bylo, že si odpočinula, což může mít ve finále pozitivní vliv na její kreativní činnost.
„Ten moment, kdy na nějaký čas vystoupíš z rutiny, je, jak jsem si již ověřila v minulosti několikrát, u každé tvorby nakonec vždy přínosný. A když už se obáváš, co bude dále, tak tě to vystřelí často někam, kam bys nečekal, a věci se začnou dít,“ říká umělkyně.
Za nejdůležitější recept na to, jak vydržet i v takto náročné době, považuje to, aby se člověk nezastavoval a nikdy se nevzdával. „V tomto případě to bylo neplakat a místo toho se nakopat do prdele. Prostě se podívat, jestli je před tebou nějaká, alespoň malá cestička a jít po ní dál. Ona se zase dál napojí na nějakou cestu. Kdybys dlouho stál, mohla by zarůst,“ uzavírá Petra.
Značku City Folklore můžeš podpořit sledováním na Instagramu, na Facebooku nebo návštěvou oficiálních webových stránek, kde si můžeš prohlédnout kompletní nabídku všech kousků, které nabízí.