14. července 2020 8:45
Tina Hamarova

Vědci objevili obrovskou neznámou strukturu ve skrytých zákoutích vesmíru

TECH VESMÍR

Je to prý jedna z největších struktur, jakou kdy lidské oko vidělo.

Mezinárodní tým vědců objevil v odlehlé části vesmíru obrovskou strukturu. Tvarem připomíná stuhu a je tak obrovská, že by to podle vědců mohla být spleť několika galaxií v jednom. Rozpíná se na šířce 1,4 miliardy světelných let a působí jako velká „vesmírná stěna“.

Objev vědce překvapil, protože v části části vesmíru, kde strukturu našli, interstelární prach zakrývá jakékoliv světlo. Proto tam běžně nejsou vidět žádné galaxie ani jiná tělesa. Studii s objevem uveřejnili v The Astrophysical Journal, píše Vice.

„Když naše vizualizace naznačily, že se něco děje na vesmírném ‚jižním pólu‘, byli jsme překvapeni. Skutečně neexistují žádné zprávy o existenci nějaké struktury v těchto zákoutích,“ řekl kosmolog z pařížské Saclay University Daniel Pomarède, který vedl novou studii.

Vesmír obsahuje mnoho takových struktur, respektive „pásů“, které spojují různé objekty. Galaxie, které se shlukují na jejich křižovatkách, jsou z plynného vodíku a tajemné nesvětelné látky zvané temná hmota. Proto je výjimečné je objevit.

Ve vesmíru kolem nás je prý minimálně 36 dalších inteligentních civilizací. Mohou ale být navždy příliš daleko Ve vesmíru kolem nás je prý minimálně 36 dalších inteligentních civilizací. Mohou ale být navždy příliš daleko 16. června 2020 9:34

Největší známou podobnou strukturou je Velká stěna Hercules-Corona Borealis, která je široká 10 miliard světelných let – což je asi desetina průměru celého pozorovatelného vesmíru.

Není však vyloučeno, že i nový objev může být mnohem větší. Podle kosmologa Pomarède má totiž struktura tvar luku, takže z ní je vidět jen jedna část.