Pojďme se podívat na udržitelnou obuv, která může být stejně trendy jako známé značky i bez toho, aby zbytečně zatěžovala planetu nebo vykořisťovala pracovníky v zemích třetího světa.
Tenisky si dlouhodobě udržují své čestné místo jako základní kousek v naší skříni, ať už prší, svítí slunce nebo dokonce sněží. Mají schopnost osvěžit jakýkoliv jednoduchý outfit a povýšit ho na stylový look.
Na rozdíl od běžeckých tenisek nebo bot na cvičení se trendy v každodenní obuvi poměrně rychle mění. Prošli jsme si hitem masivních Fila tenisek, retro vzhledem od Stana Smithe nebo nestárnoucími Nike Air. Z dostupných informací ale víme, že tyto společnosti svou výrobou často znečišťují životní prostředí a za tvé drahé tenisky zaplatí svým zaměstnancům jen drobné. Proto jsme se rozhodli ukázat ti 7 značek tenisek, které nezatěžují naši planetu, přičemž jim to vůbec neubírá na stylu.
1. NOVESTA
Novesta je značka, kterou založil známý obuvník Jan Antonín Baťa ve městě Partizánske v roce 1939. Továrna uprostřed Slovenska vytváří opravdu jedinečné a nadčasové designy oblíbené po celém světě. Kromě kvalitního designu však můžeme hovořit i o postoji k výrobě s nejvyššími environmentálními standardy.
Mezi využívané materiály umožňující vyrábět ekologickou a nezávadnou obuv patří len, přírodní kaučuk a 100 % bavlna. Ikonickým modelem Novesty je bez pochyb jejich STAR MASTER, kde najdeš charakteristický gumový otisk, který si nese vlastní ochrannou známku. Můžeme být hrdí na tradici a odkaz této ručně vyráběné obuvi.
Cena: 1 500 Kč - 4 800 Kč
2. Veja
Francouzský projekt s názvem Veja vznikl v roce 2005 jako nápaditá iniciativa, že i věci v módním průmyslu se dají dělat jiným způsobem. Produkty vznikají v Brazílii, odkud pochází i materiál potřebný na provedení této minimalistické obuvi. Během patnácti let existence značky vzniklo 25 nadčasových modelů, které, jak sami zakladatelé říkají, budeš pyšně nosit i za 10 let.
Veja podporuje hlavně malé farmáře a ročně odkoupí organickou bavlnu v průměru od 320 rodin ze severovýchodu Brazílie. Tímto způsobem přispívají k rozvoji regionu a stabilizaci hospodářství.
Zajímavostí je, že Veja se vyvíjí způsobem „no ads“ což znamená, že si neplatí žádné reklamy, neinvestují do marketingu nebo influencerů. Zastávají názor, že až 70 % ceny jiných tenisek stojí na ceně reklamy, a i když jsou náklady na výrobu Veja tenisek vyšší, tak tímto způsobem si je mohou dovolit prodávat za stejnou cenu jako konkurence.
Cena: 2 100 Kč - 3 900 Kč
3. flamingoslife
Další velmi ambiciózní značka vznikla ve slunném Španělsku. Flamingos life věří, že pomocí jejich tenisek pomohou vytvořit mnohem ekologičtější prostředí a zároveň dokáží být samotným řešením v několika globálních problémech. Při koupi páru z této dílny nepřijdeš jen k novým teniskám, ale staneš se součástí ekologického aktivismu.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Dočti článek již od 125 Kč 25 Kč
Máš již předplatné?
Přihlásit se
Dočíst článek
Poslat sms
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 87057 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH.
Jak to funguje?Po odemčení získáš
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Např.:
100 % zľava na lístok na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat
, 30 % zľava na ročné predplatné Rejoy
nebo 20 % sleva na nákup v The Streets
Zobrazit všechny (9)
Tato evropská společnost spolupracuje s různými neziskovými organizacemi. Díky jednomu zakoupenému páru tenisek například vysadí 5 nových stromků (Haiti, Indonésie, Nepál, Madagaskar, Etiopie) a zároveň na recyklaci poputují dvě plastové láhve vylovené z oceánu.
Mezi materiály využívané ve španělské továrně, se sídlem ve městě Elche, patří umělá kůže, materiál z plastových lahví, organická bavlna pěstovaná bez pesticidů a guma z brazilských stromů Hevea. Obuv je veganská navíc disponuje PETA certifikátem.
Cena: 2 100 Kč - 2 900 Kč
4. Good News
Etický způsob, jak zpochybnit fast-fashion průmysl, si dala za úkol i mladá britská značka Good News. Monitorování celé výroby a dohlížení na své dodavatelské řetězce mají v Londýně na denním pořádku. Na prvních příčkách v prioritách jsou kvalitní materiály jako organická bavlna, recyklovaná guma či polyuretanová pěna z bio oleje, která nahrazuje běžně používanou ropu.
Good News rádi podporují sociální projekty a v rámci iniciativy Good Luck Shoes firma darovala více než 3 000 párů bot migrantům a uprchlíkům, kteří přicházeli do Itálie. Neprodané nebo vadné kusy často darují lidem v nouzi či bezdomovcům.
Cena: 3 200 Kč - 3 500 Kč
5. Allbirds
Albirds je start-up ze San Francisca, který za svou múzu a inspiraci považuje matku přírodu. Zakladatelé své tenisky označují za nejpohodlnější na světě. Tvrdí také, že díky využití merino vlny nepotřebuješ v jejich teniskách nosit ponožky.
Jeden z nejznámějších modelů z jejich výroby je určen na běh a těší se ohromné oblibě u zákazníků. Podle slov zakladatelů jde o nesmírně pohodlné a funkční tenisky, které přispívají k lepší budoucnosti nás všech.
Cena: 2 500 Kč -3 100 Kč
6. Womsh
Womsh je akronym slov „World Of Mouth Shoes“. Italská firma tvrdí, že za každou botou stojí malé rozhodnutí, které dokáže mít obrovský dopad na společnost a tímto způsobem dokáží šířit svoji filozofii.
Zakladatel Gianni pracoval na Womsh projektu od roku 2011 a celý koncept finálně zpracoval v roce 2014, kdy představil svou novou značku. Tenisky vyrábějí přímo v Itálii z výlučně netoxických materiálů, a i když nejsou kompletně veganské, značka se může pochlubit rozsáhlou kolekcí bez využití zvířecích prvků. Nejpopulárnější jsou modely, kde výrobci využili slupky z jablek.
Obnošené Womsh tenisky můžeš zaslat zpět do Itálie a společnost je díky projektu „I Giardini di Betty“ použije na výrobu podlah dětských hřišť. Skvělé pro děti, planetu i pro tebe.
Cena: 4 000 Kč - 6 600 Kč
7. Etiko
Etiko je malá rodinná firma z Austrálie, která vyhrála nejedno ocenění za udržitelnost. Všechny produkty získaly veganský certifikát spolu s certifikátem o spravedlivém obchodu, který firma získala jako první značka na jižní polokouli.
Název je odvozen z řeckého slova „etické“ a to jsou přesně zásady, které tato firma prosazuje. I přesto, že se produkty vyrábějí v Indii, Pákistánu a na Srí Lance, firma svým zaměstnancům častokrát doplácí prémie, aby se ujistili, že si mohou dovolit žít v dobrých podmínkách.
Cena: 1 900 Kč
Fast-fashion je tragédií pro naše životní prostředí. Módní průmysl patří mezi nejméně ekologické průmysly vůbec. Konkrétně se umísťuje na druhém místě a prvenství mu „vyfoukl“ ropný průmysl.