Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Čtvrtek 26. 11. 2020 svátek má Artur

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Ve spolupráci

Tento obsah je PR zpráva společnosti

Co je ve spolupráci?

Jedná se o obsah, který chtěl REFRESHER vytvořit, ale vznikl i díky spolupráci s inzerentem. Inzerent do obsahu nezasahoval vůbec, maximálně poskytl informace, fakta a návrhy na úpravu.

Sport
0
Matej Krajčovič
5. září 2020, 13:13
Čas čtení: 5:47
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

V polepeném Superbu jsme zažili etapu Tour de France. Co všechno můžeš vidět z doprovodného vozidla a dostaneš se až k pelotonu?

Z množství policistů, dobrovolníků a doprovodných aut na trase se ti zamotá hlava.

Matej Krajčovič
5. září 2020, 13:13
Čas čtení: 5:47
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Ve spolupráci

Tento obsah je PR zpráva společnosti

Více info

Sportovní svět dnes žije téměř výhradně cyklistikou. Organizátoři Tour de France a členové Mezinárodní cyklistická federace se totiž shodli, že aktuální situace kolem globální pandemie nového koronaviru je dostatečně příznivá na to, aby se naplánovaných 21 etap skutečně odjelo.

 

Na konci srpna se tedy 176 jezdců z 22 týmů přece jen vydalo na mimořádně náročných 3 484 kilometrů okolo celé Francie. Ti nejsilnější bojují o žlutý dres určený pro celkového vítěze.

 

Redakce REFRESHERu dostala díky automobilce Škoda, jednomu z hlavních sponzorů Tour, šanci podívat se na přímo na 5. etapu nejslavnějších závodů na světě. Právě osobní návštěva nám ukázala, proč jde vedle olympijských her a mistrovství světa ve fotbale o nejsledovanější událost na světě a proč vedle trati pravidelně stojí miliony fanoušků.

 

V tomto článku si přečteš:
  • Jak organizaci letošní Tour de France ovlivnil koronavirus
  • Co všechno můžeš vidět z doprovodného vozidla a jak blízko se lze dostat k pelotonu
  • Jak Tour de France využívá jeden z největších sponzorů
  • Čím byla speciální 5. etapa, které jsme se zúčastnili
  • Co nám na Tour chybělo a jaký má vztah k ekologii

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: TASR/AP

Lehký den na Tour de France? Nic takového neexistuje

Náš program byl vlastně v několika bodech stejný jako to, co během Tour zažívají samotní cyklisté. Poznávacím znakem byl hlavně pravidelný a velmi časný budíček. Vstávat je nutné již před 6.30 ráno, aby sis po rychlé snídani stihl sbalit všechno, co máš s sebou, do kufrů označených svojí jmenovkou.

 

Vzápětí totiž následuje desítky kilometrů dlouhý přesun auty nebo týmovým autobusem na samotný start etapy, přičemž svá zavazadla a osobní věci znovu uvidíš až večer v úplně jiném hotelu vzdáleném přes 200 kilometrů od místa, ve kterém si se probouzel.

 

NAČÍST ČLÁNEK BEZPLATNĚ
Předplať si REFRESHER+ a získej další výhody

Tento článek dočteš bezplatně, ale s předplatným REFRESHER+ získáš přístup k více než 1445 zamknutým článkům a dostaneš další benefity.

VÍCE O PŘEDPLATNÉM
Kdykoli ho jednoduše zrušíš
Už od 55.00 Kč měsíčně
S REFRESHER+ můžeš číst i tyto články
Nejprve drogy a vášnivý sex, výčitky a zlomená srdce až později. Calin vylil své Svědomí na papír (Recenze)Nejprve drogy a vášnivý sex, výčitky a zlomená srdce až později. Calin vylil své Svědomí na papír (Recenze)
Mám tě ráda jako kamaráda. Už jsi tuhle větu někdy slyšel? A vyplatí se v případě friendzonu bojovat?Mám tě ráda jako kamaráda. Už jsi tuhle větu někdy slyšel? A vyplatí se v případě friendzonu bojovat?
My Dear Clothing, ODIVI či Pavol Dendis. Domácí módní scénu v roce 2020 ovládl streetwear, ale i poctivé krejčovstvíMy Dear Clothing, ODIVI či Pavol Dendis. Domácí módní scénu v roce 2020 ovládl streetwear, ale i poctivé krejčovství
VÍCE

Pro nás to byly tři velmi krátké noci, ale cyklisté mají takový program 21krát po sobě a pokud se jim vyhnou pády, pořádně se vyspí až po třech týdnech v Paříži.

 

Platí přitom, že týmový personál a hosté sponzorů spí v těch lepších hotelích po celé Francii, ale pracovníci odpovědní za každodenní balení a rozkládání ochranných mantinelů či reklamních banerů a dobrovolníci si takovýto komfort či pokoje výhradně pro sebe ani náhodou neužijí. Jejich spánek je přitom obvykle ještě kratší, bouchání nákladu v dodávkách je totiž slyšet často i před pátou ráno.

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: REFRESHER

Jako hosté Škody jsme den před 5. etapou strávili v horském středisku Risoul. I to dokazuje, jak je Tour de France důležitá pro francouzskou ekonomiku a cestovní ruch.

 

Přestože je plné sjezdovek a logicky to v něm žije zejména v zimě, prakticky všichni jsme se shodli, že se do městečka ve výši 1 850 m n. m. obklopeného ještě vyššími alpskými štíty musíme vrátit jako běžní návštěvníci a užít si místní turistické trasy.

 

Do Francie míří každoročně téměř 90 milionů turistů (v tomto směru vůbec nejvíce na světě) a nepochybujeme, že právě díky krásným záběrům v televizi hodně z nich zjistí, že se vyplatí navštívit i jiná místa než Paříž, Disneyland nebo letoviska na Riviéře. 

Součástí nekonečné doprovodné kolony

Ze všech stran bylo slyšet, jak jsou Francouzi rádi, že se závody jdou. Ačkoli situace v zemi během první vlny koronaviru nebyla až tak dramatická jako v Itálii či ve Španělsku, na covid-19 zde zemřelo už přes 30 tisíc lidí. Oblasti, ve kterých se Tour pohybovala první týden, jsou na tom spolu s Paříží nejhůře.

 

Podle lidí, kteří jsou součástí závodů každý rok, je však návštěvníků při trati výrazně méně než loni, přibližně o 40 %. Není přitom zcela zřejmé, zda je hlavním viníkem právě koronavirus.

 

V horských stoupáních určitě chybí tradiční zahraniční turisté kempující v karavanech, ale svou daň si vyžádal i posun závodů na září, kdy již nejsou prázdniny, děti chodí do škol a jejich rodiče nemají dovolené.

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: TASR/AP

Etapu jsme absolvovali v jednom z polepených Superbů, ale nemysli si, že se v takovém autě dostaneš až na dosah k Petru Saganovi, Primoži Rogličovi či Julianu Alaphilippovi.

 

Počet aut v koloně je přísně omezen, sponzory stojí účast desítky tisíc korun denně, které jdou na účet přímo organizátorům z A.S.O., nehledě na to, že firmy jako právě Škoda, pneumatikářský gigant Continental či síť hypermarketů E.Leclerc už tak platí miliony korun za možnost být jedním z titulárních sponzorů.

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: Škoda

Většina z nich může jezdit jen před čelem závodů. Mezi cyklisty se pak pohybují pouze ty vozy, které jsou naprosto nezbytné, tedy auta rozhodčích dohlížejících na průběh závodu, auta lékařů a dvojice vozidel pro každý z týmů, které v případě problémů mohou poskytnout mechanickou pomoc či jídlo a vodu pro samotné jezdce.

 

V případě úniku vedoucí skupiny jsou na čelo vpuštěny až v případě, že je rozestup od pelotonu dostatečný a ředitel závodu rozhodne, že je takový krok bezpečný.

 

 

Za volantem přitom také nemůže sedět jen tak někdo. Většinou jde o bývalé cyklisty, kteří dokáží předvídat pohyb jezdců nebo zvolenou stopu cyklistů jedoucích z kopce často téměř stokilometrovou rychlostí. Přesně tedy vědí, kdy se svou posádkou mají uhnout stranou a naopak, kdy je bezpečné přejet dopředu.

 

Většina z nich si přitom nese památku na vlastní účasti, často i v podobě jizev a polámaných kostí. Nás vezl Mathieu Perget, bývalý člen stáje AG2R. Na Tour byl jen v roce 2010, ale pravidelně bojoval například na Vueltě či Giro d'Italia.

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: REFRESHER

Nepochybuj o tom, že si bezpečně uzavřenou trasu s nulovou šancí na auto v protisměru také užíval, takže někdy bylo trochu výzvou udržet obsah žaludku v těle, ale vedle toho svou posádku stíhal zásobovat zajímavými postřehy a mávat nadšeným divákům kolem. Připomněl, že auta musí dodržovat rychlostní limity, jinak hrozí zranění diváků nebo i vyloučení konkrétního auta z celé Tour de France.

 

Překvapilo nás, s jakým nadšením Francouzi mávají všem autům v rámci Tour, i těm, které kolem nich projíždějí dobrou půl hodinu před samotným čelem závodů.

 

Možná za to může doprovodná karavana plná alegorických vozů, z níž sponzoři vyhazují stovky reklamních předmětů, včetně poměrně cenných cyklistických čepic či triček. Kdo chce, může si je v cílovém městečku koupit sám a na vlastní víkendový výjezd tedy vyrazit i v zeleném, žlutém nebo puntíkovaném dresu.

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: REFRESHER

I Mathieu stráví vožením hostů Škody všech 21 dní, mimo Tour je však nadšený triatlonista, účastník několika Ironmanů a v běžné dny pracuje jako hasič.

 

Průběhem 5. etapy byl však překvapen i navzdory stovkám jiných, které dosud viděl nebo sám absolvoval. Netradiční bylo hlavně to, že se nikdo nepokusil o únik, přestože podobné pokusy jsou prakticky pravidlem a jakýkoli čas v záběrech kamer má pro týmy téměř cenu zlata.

 

Šokující byla i chyba dosud žlutého Juliana Alaphilippa a jeho týmu Omega Pharma - Quick Step. Láhev s vodou si totiž od týmového kolegy sebral i 17 kilometrů před cílem, přičemž pravidla to zakazují už od mety 20 km. Důsledkem byla časová penalizace a ztráta vedení v průběžném pořadí Tour de France, což je pro Francouze na domácích závodech doslova tragédie.

 

Závěrečný sprint nepotěšil ani Slováky, Peter Sagan se v něm totiž neprosadil a páskou projel až čtvrtý, díky čemuž na dva dny (do pozdější 7. etapy) přišel o zelený dres ve prospěch Sama Bennetta.

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: TASR/AP
Do detailů naplánovaný každý z 3 484 kilometrů

To, co vidíš v televizi, je jen zlomek ze všeho. Každý den je třeba postavit a rozebrat cílové a startovní městečko, které se pak v kamionech okamžitě přesouvá na jiné místo. Informační a reklamní tabule musí být rozmístěny po celé, často přes 200 km dlouhé etapě a kromě karavany po její trase se zatím jinými cestami přesouvají týmové autobusy, personál starající se o hotely a desítky dalších lidí, kteří navíc tentokrát musí celé tři týdny strávit s rouškami na tvářích.

 

Necelé tři dny na Tour byly zážitkem i z pohledu propracovaného marketingu a reklamy. Zatímco někteří naši novinářští kolegové se v úterý mohli zúčastnit světové premiéry nové Škody Enyaq v Praze, den nato už bylo ve Francii připraveno několik těchto elektromobilů v typických červených barvách pro ředitele Tour a jednotlivé maršály.

 

Model, jehož vzhled byl dlouho přísně střežen, se tak večer objevil na stránkách webů a den nato se na něj dívaly miliony diváků po celém světě během přenosu z etapy ve svém televizoru.

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: Škoda

Právě přesedlání na elektřinu by image Tour rozhodně prospělo. Protože ačkoli závody projíždějí nádhernou přírodou, jediným ekologickým elementem je snad jen snaha o recyklaci odpadů v cílových a startovních městech či to, že odhazované láhve s vodou si rádi okamžitě vezmou lidé stojící po trase jako suvenýr.

 

Doprovodných aut a motorek je na pohled někdy trochu příliš, a to k nim je ještě třeba přičíst sérii vrtulníků, které zprostředkovávají televizní přenos nebo vozí sponzorské hosty, ale pálí přitom i 150 litrů paliva každou hodinu.

 

 

Je však možné, že i díky každodenním přenosům z Tour de France nakonec na kolo sednou i lidé, kteří se dosud do práce přesouvali výhradně autem nebo městskou hromadnou dopravou.

 

Odkaz závodů tak může pomoci i různým světovým metropolím. Koneckonců, v poměrně chladné a deštivé Velké Británii popularita cyklistiky narostla až s úspěchy týmu Sky a vítězstvími Chrise Frooma a Bradleyho Wigginse právě na Tour.

 

Boli sme sa pozrieť na Tour de France. Najslávnejšie cyklistické preteky sú prepracované do posledného detailu
Zdroj: REFRESHER

Účast REFRESHERu na Tour de France hradila společnost ŠKODA. 

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: france24.comNáhledový obrázek: TASR/AP Tagy: skoda, Peter Sagan, cyklistika, tour de france
Přidej se k těm, kteří nás podpořili. Předplať si R+ VÍCE
Ohodnoť článek
6
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Dostávej upozornění na aktuální události, jako je tato. Zapnout upozornění
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.