Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
John Carter dorazil do kin v roce 2012. Z obrovského hitu se stal obrovský propadák.
Hollywoodská studia již desítky let vytvářejí filmy, které mají v první řadě upoutat co nejširší masy diváků. Najde se i několik distributorů, studií a tvůrců, kteří mohou nejprve myslet na kvalitu a obsah snímku a až potom na to, jak jej propagovat, ale většinou je to hon za penězi a byznys, kde se kolem jednoho filmu točí stovky milionů dolarů.
Někdy plánovaný úspěch vyjde, někdy se z filmu, od kterého producenti mnoho neočekávali, stane překvapivý hit vydělávající desítky milionů dolarů v čistém, no a někdy to nevyjde a hollywoodské studio na svém projektu prodělává. Přesně to se stalo i studiu Disney v roce 2012, kdy do kin uvedlo fantasy film John Carter: Mezi dvěma světy.
Film zobrazoval vymyšlený příběh kapitána z občanské války v USA jménem John Carter, jehož hrál Taylor Kitsch. Carter se zapletl do vesmírných problémů, cestoval mezi různými planetami, postavy si povídaly s mimozemšťany vytvořenými úžasnými počítačovými efekty a bojovalo se proti příšerám. Taylora Kitsche v hlavní roli doplnili i Willem Dafoe a Mark Strong. Snímku však chyběla velká herecká hvězda, která by přilákala lidi do kin.
Šlo o velké fantasy, které mělo pro Disney nastartovat novou sérii. Stal se však přesný opak. Snímek měl v kinech premiéru 22. února 2012 a z nových filmů neměl mnoho konkurence. I tak se však dostal jen na 2. místo žebříčku Box Office. Na prvním místě zůstal snímek The Lorax, který byl v té době v kinech už druhým týden.
Carter vydělal za otvírací víkend jen 30 milionů. Další facka přišla během druhého víkendu, kdy se tržby propadly o více než 50 % a snímek vydělal jen necelých 14 milionů. Tržby klesaly i nadále a bylo jasné, že půjde o obrovský propadák.
Dohromady v kinech vydělal film celosvětově 284 milionů dolarů, přičemž až 211 milionů pocházelo ze zemí mimo Spojené státy. Nejdůležitější tržby jsou ty z domácí půdy (Domestic Box Office – tržby z kin v USA a Kanadě), protože z těch kin dostávají studia největší podíl z prodeje vstupenek. Tam však snímek vydělal jen 73 milionů dolarů.
Celkový zisk studia Disney se s největší pravděpodobností zastavil někde na hranici 120-130 milionů dolarů. Část z kinotržeb si totiž nechávají i kina. Disney něco vydělalo na prodeji televizních práv, fyzických a digitálních nosičů či merchandisingu, tedy prodeji oblečení či hraček s motivy filmu.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Kolik skutečně stálo natočení Johna Cartera
Jak obrovské daňové úlevy dostal film od Velké Británie
Co způsobilo obrovský neúspěch a v čem nese vinu jinak oscarový režisér od Pixaru
Podle Forbes stálo natočení snímku přes 300 milionů dolarů a Disney nalilo do reklamní kampaně dalších 100 milionů dolarů. Naštěstí pro ně jim Velká Británie, kde se film natáčel, ještě poskytla slevu na daních v hodnotě 42 milionů dolarů. Celkově tak snímek vyšel Disney na 260 milionů dolarů.
Režisér filmu a studio Disney ale v článku pro The Hollywood Reporter tvrdí, že rozpočet nepřekročil 250 milionů dolarů. Analytici magazínu Forbes však odhadují, že film nakonec prodělal přes 200 milionů dolarů a stal se jedním z největších kasovních propadáků historie. Kdo a co bylo v tomto případě na vině?
Zodpovědné za neúspěch je množství lidí. Studio Disney zvolilo za režiséra Andrewa Stantona. Andrew byl a stále je ústřední postavou ve studiu Pixar. Zrežíroval takové kasovní hity jako A Bug's Life, Finding Nemo či Wall-E. Napsal scénář pro většinu pixarovek. Disney mu tedy svěřilo velký rozpočet a doufalo, že kvalitu produkce z animovaných filmů přenese i do hraného, celovečerního filmu.
Bohužel se tak nestalo. Stanton nebyl se svým filmem spokojený, mazal hotové záběry a neustále scény přetáčel. V rozhovoru pro The Los Angeles Times vysvětluje, že Disney upozornil, že jinak to dělat neumí a musí se s tím smířit.
Měl totiž jen zkušenosti s natáčením animáků, kde si podobný postup mohl dovolit. Vzhledem k množství efektů a obrovské produkci filmu se i proto produkční rozpočet nafoukl na 300 milionů dolarů.
Podle zdrojů The New York Times režisér Stanton ignoroval pomoc od lidí v Disney a nechal si pomáhat jen od kolegů z Pixaru, kteří také neměli s hraným filmem mnoho zkušeností. Neposlouchal, ani když tvrdili, že jeho výběr upoutávkové skladby nesedí k prezentovanému materiálu.
Ve spojení se sci-fi a fantasy elementy, které měly být Disneyho odpovědí na Avatara od studia Fox, působí upoutávka retro. Šlo o píseň od Lep Zeppelin.
Disney ale Stantonovi věřilo i nadále, a tak mu dovolilo sestříhat první trailery a propagační materiály. Diváci na ně však vůbec nezareagovali dobře. Nebyly moc nápadité a selhaly v představení hlavní postavy – Johna Cartera.
Záběry v ukázkách byly generické, když prezentovaly pouštní lokace a neznámého bílého herce, který musí zachránit sexy slečnu v problémech. Disney nedokázalo své velkolepé fantasy prodat obecenstvu. Ve chvíli, kdy nakopli reklamní kampaň a začali z filmu ukazovat povedený materiál, už bylo pozdě a diváci neměli zájem.
Problematické bylo i načasování filmu. Snímek premiéroval v únoru a březnu. V posledních letech je běžné, že jsou blockbustery v kinech už na jaře. V době natáčení Cartera to však bylo výjimečné. V roce 2012 mohla studia jen snít o tom, že do kin pošlou velkofilm jindy než v létě a stane se úspěšným.
Posledním faktorem byl název filmu. Původně se jmenoval John Carter of Mars, což snímku dodávalo jistý kontext a význam. Divák si spíš uvědomil, že jde do kina na vesmírný sci-fi film. Když však na plakátu viděli jen jméno John Carter, velmi je to nezlákalo. Disney z názvu odstranilo „of Mars,“ protože si mysleli, že to snímku spíše uškodí, tvrdí The Hollywood Reporter.
Několik filmů, které měly v názvu jméno rudé planety, totiž neskončilo úspěšně. Příkladem jsou Mission to Mars či Mars Attacks!, nemluvě o Mars Needs Moms od samotného studia Disney. Tento animovaný, rodinný film vyšel jen rok před Carterem a byl to propadák. V Disney se báli, že si diváci tyto dva filmy spojí a odradilo by je to tak od návštěvy kina.
Všechny tyto důvody a nepochopitelná rozhodnutí se podepsaly pod to, že byl film neúspěšný.
Měsíc po premiéře rezignoval i předseda Walt Disney Studios Rich Ross. Snímek začali připravovat ještě předtím, než začal pracovat pro Disney, ale právě on schválil jeho natočení a dokončení. Nikdy předtím nedohlížel na natáčení celovečerního filmu z této pozice a na jeho výrobu najal další nezkušené tvůrce. I to se výrazně podepsalo na výsledné kvalitě filmu a problémech v produkci, informuje The New York Times.
Andrew Stanton plánoval natočit ještě dva filmy v rámci trilogie, ale Disney okamžitě zrušilo ambiciózní plány a nakonec i ztratilo práva pro natočení dalších filmů, která se vrátila společnosti Edgar Rice Burroughs Inc.
John Carter nebyl propadákem pouze pro Disney. Ovlivnilo to i hlavního herce Taylora Kitsche. Nepomohlo určitě ani to, že o dva měsíce později se do kin dostal další „jeho“ blockbuster, který kasově extrémně propadl. Jmenoval se Battleship a kvalitativně šlo o průměrné béčko, na které se však dalo dívat. Stejně jako v případě Johna Cartera, i v tomto případě byl osud snímku až příliš krutý. Oba filmy mohly skončit lépe.
Taylor Kitsch po něm dostal nálepku Box Office bomb a producenti se ho zdráhali obsadit do jakýchkoliv hlavních rolí. V následujících letech se objevil jen v několika filmech. Pokaždé dokázal, že jde o charismatického a talentovaného herce. Dokázal to například svým výkonem v 2. sérii Temný případ, ale to nestačilo.
Kitsch se mohl stát hollywoodskou hvězdou, nešťastný výběr rolí a nevyužitý herecký potenciál se však postaraly o přesný opak. V současnosti má naplánovaný jen jeden film s názvem Pieces, který si sám napíše i zrežíruje.
Disneymu se můžeme poklonit za to, že dalo svému úspěšnému režisérovi volnou ruku při tvorbě filmu, celkový management produkce a postprodukce však odflákli. Z Johna Cartera mohl být značně lepší film a začátek velkolepé trilogie. Disneymu to však nevyšlo a John Carter proto skončil dříve, než začal.