Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pátek 22. 1. 2021 svátek má Slavomír, Slavomíra

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Filmy a Seriály - Seriály
0
Timea Krauszová
12. prosinec 2020, 16:38
Čas čtení: 2:17

Jak vypadá život na jiných planetách? Dokumentární sci-fi na Netflixu ukazuje divoké představy založené na vědeckých poznatcích

Během několika dní se dokumentární sci-fi propracovalo do top desítky na Netflixu.

Timea Krauszová
12. prosinec 2020, 16:38
Čas čtení: 2:17
Sdílet Sdílet článek

Čtyřdílný miniseriál Alien Worlds se již v průběhu několika dní propracoval do top desítky na Netflixu. Dokumentární sci-fi spojuje vědecké poznatky ze Země se zvědavostí a počítačovými efekty a ukáže ti, jak (teoreticky) vypadá život na čtyřech planetách mimo naši sluneční soustavu.

Režiséři Daniel M. Smith a Nigel Paterson vytvořili celkem pěkný dokument, který se do značné míry spoléhá na počítačové efekty. CGI scény z tzv. exoplanet (planet v jiných slunečních soustavách) střídají záběry ze Země a rozhovory s pozemskými vědci. Různé zákony přírody, které platí na Zemi, se pokoušejí v teorii aplikovat na čtyři vymyšlené, ale potenciálně skutečné planety. Mají jiné gravitační pole, jiné slunce, jiné podnebí a samozřejmě jiné obyvatele.

Vypravěčem je herečka Sophie Okonedo. Už v první scéně (úchvatný záběr na naši planetu) se diváků ptá, co by mohlo žít za hranicemi světa, který známe. Její vsuvky jsou poutavé a plné fantastických představ různých vědců.

NAČÍST ČLÁNEK BEZPLATNĚ
Předplať si REFRESHER+ a získej další výhody

Tento článek dočteš bezplatně, ale s předplatným REFRESHER+ získáš přístup k více než 1621 zamknutým článkům a dostaneš další benefity.

VÍCE O PŘEDPLATNÉM
Kdykoli ho jednoduše zrušíš
Už od 79.00 Kč měsíčně
S REFRESHER+ můžeš číst i tyto články
O sexu by se měly děti učit už odmala. Čím dřív, tím líp, říká Johanna NejedlováO sexu by se měly děti učit už odmala. Čím dřív, tím líp, říká Johanna Nejedlová
Nováček s miliony zhlédnutí Wesome: Hype přišel možná moc brzo. EPčkem jsem testoval, jestli lidi zajímám já, nebo jeden můj songNováček s miliony zhlédnutí Wesome: Hype přišel možná moc brzo. EPčkem jsem testoval, jestli lidi zajímám já, nebo jeden můj song
10 zajímavostí o Conoru McGregorovi, o kterých jsi možná nevěděl10 zajímavostí o Conoru McGregorovi, o kterých jsi možná nevěděl

Vypráví tak přesvědčivě, že si během prvního dílu zřejmě několikrát budeš muset připomenout, že planeta Atlas není skutečná. Všechny počítačem generované záběry doprovází komentář typický pro dokumentární filmy a teorie prezentuje téměř jako fakta. Uvidíš neexistující tvory a jejich život: narození, lovení, páření i smrt.

Zdroj: Netflix / Alien Worlds

Navzdory nádherným scenériím, divným tvorům a v podstatě nekonečnému moři možností se však může stát, že při prvním díle budeš usínat. Trailer trochu zavádí a neprozradí ti, že jde spíše o dokument než o dramatický sci-fi příběh. Mírně monotónní mluvení, pomalé a detailní záběry na přírodu a živočichy a mnoho informací najednou tě ​​možná odradí, ale seriálu bys měl dát šanci.

Záběry z naší planety jsou alespoň tak poutavé, jako ty mimozemské. Místy nás dokonce bavily i více. Právě rozhovory s vědci, kteří vysvětlují, jak objevují život na Zemi a jak tyto poznatky můžeme aplikovat ve vesmíru, jsou tou zajímavou částí seriálu.

Poznáš člověka, který objevil první exoplanetu vůbec (Didier Queloz, v 90. letech za tento objev získal Nobelovu cenu), naučíš se více o různých formách života, které otevřely vědcům oči a v praxi změnily způsob, jakým hledáme život za hranicemi naší soustavy. Uvidíš také observatoř, ze které jsme kdysi my, pozemšťané, vyslali vzkaz o lidstvu do vesmíru. Bohužel zatím nám nikdo neodpověděl.

Každý tvor, každá informace o exoplanetách, jejich atmosféře či životě na nich, jsou propracované do detailů, ale přesto nás tyto pozemské věci zaujaly víc. Důvodem může být právě zmiňovaná vypravěčka: kdyby nechali nadšené vědce popsat své teorie, zřejmě by nás to bavilo víc.

Vyplatí se však vydržet, protože v poslední části ti astrofyzik Adam Frank vysvětlí, proč je vlastně tak těžké najít jakýkoliv mimozemský život a v čem jsou naše představy, jakkoli podložené vědeckými fakty, omezené.

Zdroj: Netflix / Alien Worlds

Místy ti Alien Worlds připomene některé scény ze Star Treku či z Matrixu. Kybernetické propojení myslí, mimozemské bytosti a planety s natolik jinou atmosférou, že v nich tvorové mohou strávit celý život ve vzduchu či ve tmě, to všechno ti miniseriál nabízí ve čtyřech krátkých, sotva hodinových epizodách.

Je to příjemná oddychovka na víkend, s úchvatnými vizuály a s řádnou dávkou odvahy. Konečně díky technologiím, vědeckým výzkumům a nebojácným vědcům můžeme mluvit o mimozemšťanech nejen teoreticky (či s pomocí obrázků z Men in Black). Konečně vidíme, na čem vlastně vědci pracují a jak by teoreticky mohlo první setkání s takovými tvory proběhnout.

Alien Worlds ti naznačí, že ve vesmíru možná nejsme sami. Díky obrazům ze Země ti však koncem tohoto otřesného roku připomenou, že ta naše planeta je také docela super. Procestuješ tak svět i přilehlé sluneční soustavy z pohodlí svého gauče.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Náhledový obrázek: Netflix / Alien Worlds Tagy: netflix, tip na seriál, Alien Worlds
Přidej se k těm, kteří nás podpořili. Předplať si R+ VÍCE
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail