Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Po návratech módních značek jako Kappa, Fila, Buffalo či UGG se loni přidaly další. Přinášíme ti top 6 módních comebacků za rok 2020.
Rok 2020 nebyl zrovna nejšťastnější. Většina lidí na toto období nebude vzpomínat v dobrém. Jsou ale i tací, kterým pandemie pomohla a svůj byznys vzkřísili z mrtvých, případně jej rozjeli naplno.
O některých módních značkách a designerech jsi možná slyšel. Možná některé jejich módní kousky dokonce vlastníš a ani o tom nevíš. Toto jsou značky, pro které byl loňský rok jedním z nejlepších a znamenal velký návrat či rozběh, co se byznysu týče.
Který designer nechtěl mít se svou značkou nic společného
Kterého designera propustila vlastní značka a proč
Juicy Couture
Píše se rok 1997 a dvě podnikatelky v Americe, Pamela Skaist-Levy a Gela Nash-Taylor, přeměňují svou vizi pohodlného oblečení ve skutečnost. Pořádný boom zažívají na přelomu tisíciletí díky oblibě u celebrit. Hollywoodské hvězdy jako Britney Spears, Madonna, Beyoncé či Mariah Carey si jej začaly oblékat a fanoušci šíleli. Rozmachu saténových souprav pomohl v těch dobách i rozvoj amerického bulváru a paparazzi.
Značce se výrazně dařilo a její majitelky zaznamenaly na začátku nového tisíciletí tržbu kolem 200 milionů dolarů. Pomohla k tomu i Paris Hilton, která ve své show The Simple Life nosila soupravu Juicy Couture pravidelně. Slavná dědička rodu Hilton jednotlivé saténové kousky ráda kombinovala s jinými luxusními značkami a i proto se počet výrobků Juicy Couture vyšplhal na číslo blízko tisíce.
Později v roce 2003 se zakladatelky Pamela a Gela shodly, že jim dochází dech a že je značku třeba posunout o krok vpřed. Firmu proto prodaly návrhářce Liz Claiborne, ale stále spolupracovaly po jejím boku. Nová majitelka posunula značku na novou úroveň a uvedla novou kolekci oblečení, parfémů a doplňků.
Po 13 letech spolupráce s novou majitelkou se původní zakladatelky značky rozhodly z firmy odejít. „Prodali jste svůj byznys, již není váš,“řekla jedna z tvůrkyň velurových souprav Nash-Taylor. „Ale my jsme měly pocit, že je to naše. To byla ta těžká část. Myslely jsme si, že budeme navždy s Juicy. Nové vedení se však nesetkalo s pochopením názorů zakladatelů.“
Saténové teplákové soupravy upadly v zapomnění a značka procházela různými spolupracemi (s francouzskou značkou Vêtements, kanadskou značkou Brunette The Label či prodejnou Urban Outfitters), novou kolekcí a dokonce vlastní módní přehlídkou na New York Fashion Week v roce 2018. Nikdy však nezažila takový úspěch jako na začátku jejího působení.
Až loni, u příležitosti 25. výročí značky, se oživila zašlá sláva Juicy Couture. Karanténa výrazně dopomohla k oblibě sportovního a domácího oblečení po celém světě. Vedení toho využilo a uvedlo na trh legendární soupravu Juicy Couture ze začátku tisíciletí. Známé tváře showbyznysu oprášily své staré soupravy a znovu spustily šílenství okolo „šťavnatých“ kompletů.
Von Dutch
Praotcem značky je umělec Kenneth Howard, přezdívaný Von Dutch. Jeho inovativní kresby na autech a motocyklech se v 50. letech minulého století staly extrémně populárními. Howard se dnes označuje za kmotra moderního pinstripingu a jednoho z otců Kustom kultury.
Značka čerpá právě z techniky kresby umělce Von Dutche. Její ikonický nápis zdobí téměř všechny produkty, od oblečení po doplňky. Nejoblíbenějším kouskem byla (a stále je) truckerhat, kterou si zamilovaly hollywoodské celebrity a díky nim i všichni ostatní. Čepice jsme mohli vidět na Britney Spears, Justinovi Timberlakeovi, Ashtonu Kutcherovi a dalších.
Francouzský designér Christian Audigier byl dlouholetým ředitelem této značky, která vznikla na počátku nového tisíciletí v malém obchodě na Melrose Avenue v Los Angeles. Právě Audigier se zasloužil o to, že se Von Dutch zařadila mezi top značky popkultury a hudební scény.
To, že byl návrhář Audigier jejím srdcem, se ukázalo po tom, co ji Von Dutch opustil a přešel ke konkurenci. Učinil tak po neshodách s vedením. Chtěl totiž, aby se značka přejmenovala na Von Dutch by Christian Audigier, s čímž ostatní nesouhlasili. Po odchodu Audigiera značka začala upadat.
Loni společnost Von Dutch vsadila na nostalgii a znovu začala vyrábět módní kousky, tentokrát však luxusnější a s mnohem vyšší cenou. Značka se totiž chce vrátit na své místo jako základ šatníku celebrit jako Megan Thee Stallion, Cardi B a Travis Scott.
Otázkou je, zda by si to přál i umělec Kenneth Howard, který zastával jasný názor: „Snažím se zůstat na hranici chudoby. (...) nezdržovat se zbytečnými věcmi, takže nepotřebuji mnoho peněz. Věřím, že to tak má být,“ řekl pro Jalopy Journal.
Baby Phat
Sen založit značku, která spojí svět luxusu a streetwearu se zrodil v hlavě modelky Kimora Lee. Když jí bylo 14, začala s modelingem pro francouzskou módní značku Chanel a stala se múzou velikánovi designu Karlu Lagerfeldovi. V roce 2000 přišla Lee s nápadem rozšířit značku Phat Farm tehdejšího manžela Russella Simmonse, který se věnoval tvorbě a prodeji oblečení, doplňků a parfémů.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Která návrhářka uvedla do módy punkersky styl
Který designer nechtěl mít se svou značkou nic společného
Kterého designera propustila vlastní značka a proč
Např.:
30-dňová výzva s ChatGPT od Jazykového mentoringu ZDARMA
, Zľava 300 EUR na laserovú operáciu v Excimer
nebo Celodenný Skipas v PARK SNOW Donovaly ZDARMA
Na přehlídkách značky Baby Phat sedělo mnoho známých jmen ze světa americké hudby, obzvláště hip-hopu. Cam'ron, Puff Daddy, Mary J Blige, Missy Elliott, Tyra Banks či Janet Jackson. Zářivé barvy, lesknoucí se třpytky a zejména hodně růžové barvy. Vykamínkované logo kočky se stalo poznávacím znamením značky a mezi lety 2001 a 2002 příjmy Baby Phat vzrostly z 30 milionů dolarů na 265 milionů.
Raketový nárůst popularity značky ovlivnil i nápad s růžovou kreditní kartou s logem Baby Phat nebo telefon obsypaný diamanty. Kimoře Lee výrazně pomohly kontakty, které získala, zatímco byla modelkou. Její značku nosila většina raperů v USA.
Kvůli svému původu Kimora Lee v dětství prožívala těžké období. I proto si útěchu našla ve světě módy, kde „být jiný než ostatní, znamená být krásný,“ řekla o svých začátcích ve videu pro Carlos Watson Show. Baby Phat symbolizuje její snahu propojit něco dlouho stereotypně nepropojitelného, ať už jde o svět haute couture se streetstylem, o svět ženské módy s dosud typickým mužským hip-hopovým světem, nebo dokonce propojení více etnik jako její korejsko-japonské a afroamerické dědictví.
V roce 2004 dnes již Leein exmanžel Russell Simmons Phat Fashion prodal. Kimora byznys neopustila, stala se kreativní ředitelkou a později prezidentkou značky. Podílela se na všech úspěšných kampaních a plnila si svůj sen. Kvůli rychle se měnícím trhům a nepřizpůsobení se trendům Kimora Lee v roce 2010 značku nakonec opustila. Od té doby se sláva Baby Phat vytratila.
Velký návrat značky se konal před dvěma lety. Kimora Lee ve spolupráci se značkou Forever 21 představila taštičkovou kolekci Baby Phat čerpající inspiraci z pop kultury. Očekávaná ikonická kolekce se vyprodala během 24 hodin, ale věrní fanoušci značky byli v rozpacích. Nostalgický, trochu drzý a sexy návrat se nekonal.
V roce 2020 se ale Baby Phat rozšířila o dekorativní řadu kosmetiky. Kimora se svými dcerami představili kampaň plnou barevných očních stínů, perleťových lesků či třpytivých tělních sprejů. Jen čas ukáže, zda se značce navzdory rozpačitému návratu podaří udržet na trhu.
Vivienne Westwood
Vivienne Westwood je legendární návrhářka, která módu obohatila o punkové prvky. V 70. letech minulého století začala oblékat punkovou skupinu Sex Pistols. Odtud čerpala nápady i později pro své vlastní návrhy. O několik let později vydala průlomovou kolekci s názvem The Pirates. Studováním historických kostýmů odpozorovala střihy a techniky šití oděvů v 17. a 18. století a proměnila je v modernější a více rebelskou verzi dámy 20. století.
Vytvořila nový synkretický styl a vydláždila tak cestu návrhářům Johnu Gallianovi a Alexandrovi McQueenovi k interpretaci historie módy. Britská návrhářka, jejíž inovativní kreace zůstávají dlouho v paměti, proslula i tím, že se na jejích přehlídkách po molu prošly asi všechny světové modelky. Rada dělá věci jinak a tak vypadaly i její módní show. Modelky nechodily v extrémně vysokých podpatcích a průsvitných modelech, namísto chůze tancovaly či jedly zmrzlinu.
Je sice pravdou, že značka z módní scény neodešla, ale byla v pozadí a své dávné inovativní návrhy nikdy nepřekonala. Před rokem ale zažila opětovný návrat na vrchol módního průmyslu. Světové modelky, ale i zpěvačky si oblíbily ikonickou módu návrhářky. Bella Hadid, Rihanna či Kim Kardashian West vzkřísily slávu značkových Westwood korzetů.
Korzetové modely se pravidelně objevují v každé kolekci nestárnoucí značky Vivienne Westwood. Její nejnovější kolekci jaro / léto 2021 si můžeš prohlédnout ve videu:
Thierry Mugler
Spojení sexappealu, vznešenosti a mýtu v módě. Autorem takových modelů je návrhář Thierry Mugler, mezinárodně uznávaný již v 80. a 90. letech minulého století. Jeho modely předváděly Linda Evangelista, Cindy Crawford či Naomi Campbell. V roce 1990 si modelky v Muglerových šatech zahrály v klipu George Michaela Too Funky.
Své návrhy bral Mugler ze světa fantazie a magických bytostí, ale rovněž obdivoval siluetu ženského těla. Temný upírský vzhled, korzet a křivky ve stylu přesýpacích hodin se staly základem jeho tvorby, za což byl i vícekrát kritizován. Jeho módní umění kvůli svébytný dávce fantazie našlo uplatnění i v cirkusech či kabaretech.
V roce 2003 ale značka zanikla a designér Thierry Mugler zmizel z módního a veřejného života. Objevil se až o 7 let později jako zcela nový člověk, s novým jménem a vzezřením. Z bývalého návrháře se stal kulturista Manfred, který svou přeměnu pro NYT vysvětlil: „Nechcete, aby vám někdo připomínal, že jste udělali toto nebo tamto. Vyrušuje mě to.“
V témže roce značka Mugler znovu spatřila světlo módního průmyslu v čele s kreativní ředitelkou Nicolou Formichetti. Ale až současný ředitel Casey Cadwallader značku dostal do popředí popkultury Muglerovými spolupracemi s Beyoncé, Kim Kardashian West či Cardi B. I když se už návrhář Thierry Mugler neangažuje v budování značky, jeho ikonické looky doprovázejí slávu módní společnosti Mugler i nadále.
V případě izraelského návrháře se nejedná o návrat značky, ale o návrat samotného Elbaze, který pracoval pro několik světových módních domů. Módě se začal naplno věnovat v roce 1996 u francouzského návrháře Guye Laroche, o dva roky později přešel ke konkurenci Yves Saint Laurent. Na přelomu tisíciletí už ale pracoval pro italskou značku Krizia.
Jeho jméno ale nejvíce zarezonovalo se značkou Lanvin. Kreativním ředitelem byl 14 let a za tu dobu toho stihl opravdu hodně. Za jeho inovativní návrhy ho ocenil módní časopis Vogue, ale i Rada amerických módních návrhářů CFDA. Jeho kolekce byly uznávané kritiky a jeho styl nabral romanticko-dramatických rysů s lesknoucím se nádechem luxusu.
Ve spolupráci s oděvním řetězcem H&M vytvořil Elbaz jednorázovou kolekci Lanvin a u příležitosti 120. výročí založení francouzského módního domu vytvořil dva vzory razítek pro francouzskou poštu.
Pro Vogue promluvil o kreativitě, své inspiraci či vnímání módního světa: „Chtěl jsem přinést radost do mého života. Nechtěl jsem dělat módu, trpět a stěžovat si. Chtěl jsem si užívat, co dělám. Když si něco užíváte a dáte do toho dobrou energii, ukáže se to na výsledku vaší práce. Vytváříme to, čím jsme.“
V roce 2015 vedení značky Lanvin šokovalo zprávou celý módní svět. Po údajné kritice ze strany Elbaze na nedostatečnou strategii značky a cílených investic se společnost Lanvin rozhodla talentovaného designera propustit. V jeho oficiálním prohlášení poděkoval svému týmu a značce za možnost tvořit a zůstat v čele jednoho z nejprestižnějších francouzských módních domů tak dlouho.
Loni ohlásil svůj návrat a svou vlastní značku oblečení s názvem AZ Factory. Značka využívá technologie a inovace k vytvoření luxusní módy pro každého a její poselství je postaveno na základních myšlenkách lásky, důvěry a úcty. Celý proces budování prostor, kreativního týmu a značky jako takové návrhář sdílí prostřednictvím Instagramu. Svou první kolekci značka představí koncem ledna.