Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Pokud nebudeš mít v následujících letech doma Xbox Series X/S, jako hráč přijdeš o množství úžasných titulů.
V našich končinách to až tak moc cítit není, ale v některých zemích je Xbox pro PlayStation velmi slušným a vyrovnaným protivníkem, alespoň co se prodejů týče. Evropa má však v srdci PlayStation a Česko či Slovensko nejsou výjimkou. Častokrát vidíš v diskusích hráče, jak haní Microsoft, jejich konzole a hry, a i když je to někdy podložené pádnými důvody, v blízké budoucnosti už půjde jen o neopodstatněný „hejt“.
Microsoft a Xbox totiž už léta dělají vše pro to, aby otočily kartu. V mnohém se snaží PlayStation dohnat a v něčem dokonce předběhnout. Začalo to v roce 2017 poté, co se šéfem Xbox divize stal Phil Spencer a musel napravovat škody z minulosti. Xbox začal minulou generaci konzolí s Xboxem One velmi špatně. Jejich pohybové ovládání přes Kinect zemřelo dříve, než se dostalo do povědomí hráčů.
K hraní singleplayerových her jsi musel být stále připojen k internetu, nemluvě o tom, že slabší konzole od Xboxu stála více než PS4. Problémů tam bylo více, ale Xbox se změnil. Microsoft do nich investoval obrovské miliony ve snaze stát se lepším konkurentem pro PlayStation, z čehož těží zejména hráči.
Kupování herních studií
Phil Spencer oznámil v roce 2018 na největší herní konferenci E3, že Microsoft kupuje studia Ninja Theory (Hellblade, DMC), Playground Games (séria Forza Horizon), Undead Labs (série State of Decay) a Compulsion Games (We Happy Few).
V listopadu se pak přidala studia Obsidian Entertainment (The Outer Worlds, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity) a inXile Entertainment (Wasteland, Bard’s Tale). V témže roce oznámili i založení zcela nového studia The Initiative vedeného Darrellem Gallagherem, bývalým šéfem studia Crystal Dynamics (Tomb Raider). V roce 2019 oznámili koupi Double Fine (Psychonauts) a v roce 2020 přišla největší bomba.
Microsoft kupuje ZeniMax Media, tedy celou Bethesdu, jmenovitě jejich studia: Bethesda Game Studios (Fallout a The Elders Scrolls), id Software (Doom), ZeniMax Online Studios (The Elder’s Scrolls Online), Arkane (Dishonored, Prey, Deathloop), MachineGames (Wolfenstein), Tango Gameworks (The Evil Within), Alpha Dog a Roundhouse Studios (nové studio, které ještě neohlásilo své první projekty).
Některé hry od Bethesdy se zřejmě dostanou i na PS5 a možná i Nintendo Switch. Nelze však vyloučit, že nový Fallout, Wolfenstein, Starfield či pokračování Skyrimu jednoduše na PS5 nenajdeš a budeš si muset koupit pořádně drahé PC nebo Xbox Series X/S.
Microsoft s akvizicemi nekončí, už potvrdili, že do svého portfolia přidají další studia, která budou vyvíjet hry exkluzivně pro PC a Xbox konzole. Není to ale jen zákeřný tah od Microsoftu. Jednak si budují portfolio, které by cestou vytváření nových studií trvalo možná i 10 let, poskytují tím však i finanční jistotu všem vývojářům.
Tvůrci Hellblade či jiní nezávislí vývojáři se nemusí obávat o práci a o výplatu. Jako zaměstnanci Microsoftu jsou v „suchu“, i kdyby jejich hra propadla. I samotná Bethesda hledala někoho, kdo by společnost koupil a investoval do ní. Těžko se tomu věří, ale Microsoft vlastnil před rokem 2018 pouze 5 velkých studií. Dnes jich má více než 20.
Vytváření kvalitních exkluzivních her
Tato studia už nyní pracují na mnoha skvěle vypadajících a ambiciózních titulech. Tvůrci Forzy Horizon pracují na návratu fantasy RPG Fable, The Initiative oživuje legendární Xbox sci-fi značku Perfect Dark a The Coalition nepochybně pracuje na Gears 6. Vzhledem k audiovizuální kvalitě Gears 5 můžeme předpokládat, že pokračování bude ukázkovou hrou nových next-gen konzolí.
Z tohoto traileru máme husí kůži pokaždé, když ho vidíme
Je toho mnohem víc. Příští rok se zřejmě dočkáme Hellblade 2, experti v RPG žánru z Obsidian pracují na velkém fantasy Awoved a pak tu máme samozřejmě hry od Bethesdy. Další Doom, Wolfenstein a všechny jejich velké a milované značky poběží zřejmě nejlépe (a v některých případech pouze) na Xbox Series X/S. Ten příval exkluzivních her bude v následujících letech obrovský.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jaké nejzajímavější hry připravuje Xbox a které studio je složeno z elit videoherního průmyslu
Čím je Game Pass prospěšný pro herní průmysl a proč by sis měl službu s téměř 500 hrami předplácet i ty
Která špičková hra běží na Xbox Series X lépe než na PS5
Microsoft už nechce vytvářet jen průměrné záležitosti jako State of Decay a donekonečna střídat série Gears of War, Forza a Halo. Mají ambiciózní plán pro množství her s vysokými produkčními hodnotami, které vytvářejí velmi talentovaní vývojáři. Nemůžeme očekávat, že všechny dopadnou jako God of War či The Last of Us, ale několik kousků aspirujících do žebříčků TOP 10 her roku z toho nepochybně vznikne.
Nakonec, i studio The Initiative je plné špičkových tvůrců. Detailní přehled najdeš zde, ale věz, že na hře pracují hlavní designéři, režiséři, výtvarníci, programátoři a scénáristé zodpovědní za Tomb Raider, Sunset Overdrive, God of War, Red Dead Redemption 2, Titanfall, Uncharted 4 či The Last of Us: Part II. Nejde o žádné nováčky, ale zkušené tvůrce.
Game Pass
A co je nejlepší, tyto hry budeš mít „zdarma“ v den vydání. Jde snad o nejhodnotnější službu na celém internetu a v zábavním průmyslu. Roční předplatné si v akci můžeš pořídit i pod 100 euro, díky čemuž získáš přístup ke stovkám her. Každý měsíc přidávají nové, přičemž jsou k dispozici i po celý rok.
Velmi zjednodušeně řečeno jde o Netflix pro videohry. V současnosti najdeš v katalogu pro PC a konzole téměř 500 (!!!) her. Jsou mezi nimi klasiky z minulosti, velké AAA hry, množství skvělých nezávislých titulů, o kterých by ses jinak nedozvěděl, no a zapomenout nesmíme ani na novinky.
Všechny hry od Xbox Game Studios vycházejí na Game Pass v den vydání, takže za ně v budoucnu neutratíš už ani cent. Častokrát se dočkáme novinek i od jiných tvůrců a studií, nejen exkluzivit pro Xbox.
Kupování studií slouží k tomu, aby si Xbox rozšířil svůj katalog her a přilákal ke Game Passu více náročných hráčů, kteří hrají zejména velké AAA hry. Předplať si Game Pass a získáš pravidelný a téměř nekonečný přísun kvalitních her. Naposledy jsme si na Xbox koupili asi Doom Eternal, protože běžel lépe než na PS4. S Game Pass tedy ušetříš tisíce korun a neustále budeš mít co hrát. A mimochodem, i Doom Eternal se do služby dostal už pár měsíců po vydání.
Cena a výkon next-gen konzolí
Naposledy měl PlayStation silnější a levnější konzoli. Nezáleželo by tak ani na ostatních aspektech, ve kterých dominoval (exkluzivní hry, služby, slevy na PS Store, videoherní prezentace...). Xboxu bylo jasné, že tentokrát musí být lepší oni. Jedině tak by měli šanci držet s PlayStationem krok. Xbox Series X je proto nejsilnější konzolí na trhu za stejnou cenu, za jakou získáš PS5.
Rozdíly se již brzy začnou ukazovat zejména u multiplatformních her, které vyjdou na PC, Xbox Series X a PS5. Pěkným příkladem je Hitman 3, který na Xbox Series X běží v 4K a 60fps (snímky za sekundu), ale PS5 zvládá 60fps pouze v rozlišení 1800p. Čím budou hry náročnější, tím více bude podobných případů přibývat.
Důležitým faktorem při výběru multiplatformních her bude během této generace i to, zda využívají next-gen možnosti ovladače DualSense pro PS5. Například Call of Duty: Black Ops - Cold War budeš chtít hrát na PS5, neboť na jejich ovladači DualSense pocítíš každou zbraň zcela jinak. Všechny mají totiž specifické odezvy a zpětné rázy při stisknutí R2, tlačítka střelby.
Zástupci Xboxu se svých fanoušků už ptali, zda by chtěli pro ovladače stejné funkce. Než se tak stane, hry s podporou DualSense budou mít oproti verzím pro Xbox velkou výhodu. Je na tobě, zda ti více záleží na vyšším rozlišení a plynulejším obrazu, nebo inovativním zážitku při hraní.
Xbox má z hlediska výkonu lepší konzoli. Rychlost SSD disku v PS5 se kromě jejich exkluzivit stále tolik neprojevila. Zda se ti Devil May Cry 5 načte za 10 sekund na PS5, nebo 12 sekund na Xbox Series X, asi řešit nebudeš. U exkluzivit je to jiné. Spider-Man či Demon Souls se sice načítají okamžitě, ale většina hráčů by pravděpodobně upřednostnila Xbox Series X s lepším vizuálem či stabilnějším frameratem.
No a pak tu máme Xbox Series S. Tato next-gen konzole od Microsoftu je vhodná pro hráče, kteří si hry kupují jen digitálně a nepotřebují je mít v co největší možné kvalitě. Hardwarově slabší konzole stojí jen 7 790 korun, a pokud si předplácíš Game Pass, je vyrobena přesně pro tebe. Pokud si někdo nemůže dovolit drahou konzoli, Xbox Series S je pro něj skvělou volbou, kdy dostane sice slabší, ale stále perfektní zážitek z her.
Dohody s japonskými vývojáři a podpora indie titulů
Na závěr tu máme něco, co nenároční hráči moc neřeší, ale je to důležité pro celkovou atraktivitu a relevantnost konzole napříč celým videoherním průmyslem. Xboxu v minulosti vyčítali, že si na něm hráči nezahrají velké množství kvalitních japonských her.
Xbox si s japonskými vydavateli a vývojáři tolik nerozuměl a měnit se to začalo až v posledních letech. Zpětně tak do svého katalogu přidávají několik japonských skvostů, jako Nier, Yakuza či Final Fantasy.
Vynikající japonské hry se na Xbox nedostávaly vůbec, nebo s několikaletým odstupem. PlayStation sice stále pracuje s několika studii a dostává tak exkluzivní japonské tituly, ale situace je nyní na Xboxu mnohem lepší, když si můžeš novou Yakuzu či Nier Replicant zahrát na Xboxu ve stejný den jako na PS4, což před pár lety působilo jako špatný vtip.
Velkým plusem je i podpora indie titulů. Xbox častokrát pomáhá s financováním či propagováním menších her, které by se jinak k hráčům nedostaly nebo by vůbec nevznikly. Známá je jejich iniciativa ID@Xbox, v rámci které vycházejí na Xboxu a PC mnohé zajímavé kousky. Následně se můžeme znovu podívat na Game Pass. Ohledně jeho pozitivního dopadu na prodeje a tržby her se vyjádřilo již množství nezávislých vývojářů (například zde a zde).
Kdysi byl králem indie her PlayStation, ale během minulé generace od těchto projektů bohužel upustil a indie scéna se přesunula na Nintendo Switch, konzoli, která je na tyto hry jako stvořená. V současnosti PlayStation opět podniká kroky, aby nezávislá studia fungovala i na jejich konzoli, ale Xbox na tom pracuje nepochybně více.
Xbox má před stále dlouhou cestu. Dá se říci, že v kvalitě exkluzivit se PlayStationu v příštích letech asi nevyrovná, ale určitě se o to pokusí. Výsledkem tak budou kvalitnější hry ve větším množství. Akorát si budeš muset koupit konzoli od Xboxu. Pro vášnivé hráče je to už dnes povinností, a to zejména kvůli Game Passu a exkluzivitám, které již horlivě připravují.
Tato generace konzolí nebude až tak jednoznačná jako ta poslední. Sony oproti Microsoftu a jejich Xboxu One prodalo přibližně dvojnásobný počet konzolí PlayStation 4 (více než 110 milionů kusů). Xbox Series X/S však budou lepší konzole s mnohem větším množstvím her a několikanásobně lepšími službami. PlayStation se musí mít na pozoru, ale taková konkurence prospěje jen hráčům.