Chlupy jsou podle ní přirozené a normální, ani ji nenapadlo oholit se jen pro fotky.
Nová spolupráce mezi značkou adidas a Stellou McCartney vyvolala bouřlivé emoce. Profesionální tanečnice Leila Davis, která vede pole dance studio v Londýně, totiž na promo fotkách pózuje s neoholeným podpažím. V komentářích na sociální síti dostává hodně chvály, ale nechybí ani pobouřené reakce doplněné o zvracející emotikony.
View this post on Instagram
Pro Yahoo Life se vyjádřila, že je na fotky velmi hrdá, stejně tak i její rodiče, kterým se záběry velmi líbí. Sama prý nemá mezi přáteli lidi, kterým by přirozené ochlupení překáželo, holí se jen když má na to chuť a má k vlastnímu tělu pozitivní vztah. Ke komentářům i fotkám se pro Yahoo vyjádřila i samotná značka.
Útoky na ženy kvůli ochlupení jsou projevem misogynie
Davis je hvězdou nové kampaně na kousky z dílny adidas. Na negativní komentáře, které ji kritizují kvůli chloupkům v podpaží, reagovala na Twitteru. Podle ní je to projevem misogynie, tedy chorobného odporu vůči ženám. „Nedělali by to mužům, a vlna kritiky, která se na mě snesla, přišla jednoznačně proto, že jsem černá. Lidi zlobí, že tato velká značka dala mně a mých chloupkům v podpaží prostor pro prezentaci,“ napsala.
It is so misogynistic to attack women for having body hair. They wouldn't do it to a man, and the level of steam they have for me is definitely because of my blackness. It makes them mad that this big brand gave me and my armpit hair a platform
— Leila (@Cutiewhipp) March 14, 2021
Davis založila pole dance studio Blackstage Pole v Londýně. Zaměřuje se na tanečníky jiné barvy pleti, kteří jsou podle jejích slov ve Velké Británii málo reprezentováni, ignorováni a dokonce čelí i diskriminaci. Když šla na focení pro adidas, ani ji nenapadlo oholit se, protože takto jednoduše vypadá a považuje to za normální.
„Chlupy rostou tam, kde rostou. Holení je zásah založený na misogynii. Dovolit vašemu přirozenému ochlupení, aby existovalo, je normální,“ dodává. Myslí si, že do velké míry čelí kritice za ochlupení zejména ženy, které jsou zároveň jiné než bílé pleti. Věří, že kampaň mnohé povzbudí, kromě několika trollů, kteří jí napsali i soukromé zprávy. Ale například její rodiče měli velmi pozitivní reakci a kampaň se jim líbí.
Pokud jde o kritiku vůči ženám za ochlupení, pro adidas ještě v roce 2017 pózovala i švédská umělkyně Arvid Byström, která vystavila své neoholené nohy. I na ni se snesla ohromná vlna kritiky, na kterou zareagovala na Instagramu. „Nemám handicap, jsem bílá, cis žena, jediný způsob, kterým se nepřizpůsobuji společnosti, je trochu ochlupení na nohou. Neumím si ani představit, jaké to musí být, nemít všechna tato privilegia a pokoušet se existovat v tomto světě.“
View this post on Instagram
Mluvčí adidasu pro Yahoo Life řekl, že věří v schopnost sportu měnit životy k lepšímu. „Toto je náš jediný smysl, je to důvod, proč pracujeme. Využít moc sportu pro dobro je jádrem toho, co děláme, ať už jde o spolupráci s partnery, o naše produkty, o naše činy nebo o fotografie, které ukazujeme světu. Sport patří každému.“
Ženy, které se fotí neoholené, pravidelně snášejí kritické komentáře. Podle profesorky sociologie Kristen Barber je to odrazem dlouholeté historie, v níž ženská těla nepatřila jejich majitelkám. Podle ní byla dlouho pod kontrolou mužů a tyto komentáře jen odrážejí očekávání, které mají lidé na ženy a na muže. „Ženy mají být hladké a čerstvě oholené, v kontrastu k chlupatým, drsným mužům,“ vysvětluje profesorka a připomíná, že i oholení muži někdy čelí výsměchu. Jsou vnímáni jako zženštilí.
Adidas má zjevně těchto názorů dost a jejich kampaně již dlouhodobě prezentují diverzitu a svět, ve kterém se nikdo nemusí stydět za to, jak přirozeně vypadá.