Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Goša Rubčinskij položil Rusko na mapu. Díky němu se spousta lidí začala zajímat o Rusko a ruskou kulturu i módu. Ikonická značka módy skoro každého ruského teenagera není jen oblečení, je to životní styl.
Člověk, který módu v Rusku posunul na nový level a přinesl ji do světa. Jméno, které zná snad každý teenager v Rusku a které vybudovalo na skaterské streetstylové komunitě brand, který znají a nosí i v Americe. Značka, která z ruské ikonografie vytvořila supertrend.
V tomto článku si přečteš:
Kdo je Goša Rubčinskij.
Jaká skupina lidí ho fascinovala a inspirovala k vlastní tvorbě.
Jak využívá symboliku v názvech svých kolekcí.
Proč byla jeho první kolekce neprofesionální.
Díky jaké spolupráci se ruská móda dostala do světa.
Jak se Gošova tvorba označuje a proč toto označení nemá rád.
Díky čemu jsou jeho přehlídky dokonalým odprezentováním se.
Kde nabíral modely na své přehlídky.
Co podle Goši spojuje lidi jakékoliv národnosti.
Proč jeho tvorba využívá streetwear a odkud se bere jeho inspirace.
Co si o umělci Gošovi myslí samotná ruská mládež.
Proč se svou značkou skončil a kde je teď.
Goša Rubčinskij je stylista, fotograf, producent nebo módní návrhář, který se nerad škatulkuje do jednoho povolání. Šestatřicetiletý umělec, na kterém vyrůstá celá jedna generace, tvoří své kolekce již 13 let. Jeho tvorba je plná sportovních oversize oděvů inspirovaných pádem železné opony, ruskou ulicí a mládežnickou kulturou.
Rodák z Moskvy vždy snil o tom, že vytvoří něco svého. Módě se chtěl věnovat již v mladém věku, ale v dobách jeho dospívání pro něj v Rusku neexistovala škola, která by splňovala jeho módní nadšení. Přihlásil se proto na vysokou školu na obor kadeřník/vizážista v naději, že se tak alespoň okrajově naplní jeho hlad po módě.
Goša všude nosil svou starou zrcadlovku a kromě závěrečných vysokoškolských prací fotil své přátele. Právě tak si vybudoval vášeň pro fotografii. V roce 2003 si začal v ulicích Moskvy všímat nové komunity mladých lidí, kteří ho nesmírně fascinovali. Šlo o skatery.
Podle Goši je skateboarding spojen s uměním a módou a zahrnuje mnoho různých lidí a jejich osobité styly. Energie této subkultury v něm zanechala hlubokou stopu, kterou později využil při budování vlastní značky.
Značka pro novou mládež užívající si život
Protože na začátku nového tisíciletí fungovaly v Rusku kluby a večírky pouze pro nóbl lidi a mládež tam nebyla vítaná, vytvořila si vlastní prostor a vlastní večírky. Nové akce přilákaly nové lidi z různých oblastí. Přilákaly i Gošu, který pracoval jako fotograf pro časopisy nebo jako stylista pro Fashion Week a často se pohyboval mezi ruskou smetánkou.
Autentičnost osobností, projevu a stylu skaterů ho přesvědčila, že našel smysl své tvorby. „Dostal jsem se do bodu, kdy jsem si uvědomil, že to je ono. K tomu se posunul celý život, toto je ten obraz, ten hrdina, ta móda, kterou chci dělat,“ řekl Goša v rozhovoru pro magazín 032c.
Díky nabytým vědomostem věděl, jak svět módy funguje. Rozhodl se proto vytvořit svou první kolekci, do které zakomponoval to, co viděl na ulici – skupinu mladých stylových lidí, kteří si užívají život. Tak vznikla stejnojmenná značka Гоша Рубчинский.
Symbolika v každém slově
První kolekce jaro/léto 09 inspirovaná popisem Ruska podle amerického prezidenta Ronalda Reagana vznikla na konci roku 2008 s názvem Empire of Evil. Zavzpomínal si na ni druhou kolekcí Growing and Expanding, kterou předvedl v nepoužívaném kostele, předělaném na tělocvičnu:
„Šlo o zcela improvizovanou, dost neprofesionální a diy práci. Během výroby jsme běhali během velmi horkého léta po celé Moskvě – všichni zpocení, s látkami a taškami. Byla to noční můra.“ A zpětně přiznává, že nadšení a energie jeho týmu rozhodně nechyběly.
Obě kolekce nesly symbolický název. Říší zla reagoval Gosha nejen na konflikt mezi Ruskem a Gruzií o Jižní Osetii, ale i na celou informační válku, která probíhala v médiích. Druhá kolekce Růst a rozvoj znamenala přerod z černé barvy na bílou.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Proč byla jeho první kolekce neprofesionální.
Díky jaké spolupráci se ruská móda dostala do světa.
Jak se Gošova tvorba označuje a proč toto označení nemá rád.
Díky čemu jsou jeho přehlídky dokonalým odprezentováním se.
Kde nabíral modely na své přehlídky.
Co podle Goši spojuje lidi jakékoliv národnosti.
Proč jeho tvorba využívá streetwear a odkud se bere jeho inspirace.
První přehlídky Goši přinesly úspěch a první nabídka na spolupráci na sebe nenechala dlouho čekat. Maloobchodní síť Dover Street Market nabídla nově vzniklému brandu spolupráci. Goša si však nedokázal představit, jak by nadále tvořil oblečení sám.
Po setkání s Adrianem Joffem, ředitelem značky Comme des Garçons, se dohodli na zkušebním prodeji kolekce Goši v Londýně. Vše vyprodali do posledního kusu, ale všechny vydělané peníze utratili na logistiku. O několik měsíců později se začal psát příběh s CDG. S jejich podporou nabyla Gošova ruská estetika globálního dosahu.
O tvorbě mladého návrháře z Ruska začala mluvit média po celém světě. Pro Gošovu zvláštní tvorbu vymysleli označení postsovětská. Rubčinskij však nesnáší značky a hranice a toto označení ho dlouho mrzelo. Na jeho adresu řekl: „Myslím, že je to klišé, které vymyslela média. Neumí vymyslet název pro energii, která pochází z této části světa. Tato nová generace dělá stejné věci jako mládež na celém světě.“
Vzhledem k tomuto označení zakomponoval Goša do jedné z kolekcí motiv kladiva s srpem. Šlo o ironii, ale z případného nepochopení použití motivu si velké starosti nedělá. Každé umění je přece dvojznačným, což si Goša plně uvědomuje. Jeho tvorba však není jen o oblečení.
Označení umělec mu právem patří. Skloubení oděvu, hudby, fotografie, prostor a vizáže modelů považuje za jediný způsob, jak dosáhnout maxima v tom, jak se někdo odprezentuje. Jeho přehlídky jsou pověstné elektronickou hudbou od Paši Miljakovova z John's Kingdom, se kterým spolupracoval i na designu svých prvních kolekcí.
„Když začínám pracovat na kolekci, přemýšlím o tom, kdo si vezme oblečení na sebe, jak ho bude nosit, jak do něj promítnout mou vizi, jaký soundtrack vyvolává emoce, které chci zdůraznit. (...) Někdy se cítím jako režisér uměleckého představení,“řekl Goša na margo své tvorby.
Při vytvoření scény na přehlídku kolekce SS 2018 se Gošův tým inspiroval atmosférou šílených párty v 90. letech. Po ohlášení online castingu se na tuto přehlídku přihlásilo více než 8 tisíc mladých lidí. Kromě modelingové agentury hledá modely na své přehlídky i Goša. Aby zachoval autentičnost projevu mládeže, zvykl si navštěvovat párty kluby v Petrohradě a sledoval ruskou mládež. I to ho inspirovalo k výběru vhodných tváří.
„Přehlídky jsou jako filmy, do kterých chci ponořit lidi. Je důležité, aby lidé podílející se na celé show byli mládeží z konkrétní generace, která dokáže získat informace mnohem dříve než kdokoliv předtím. Myslím, že mají více svobody a je na nich, co s ní udělají,“ v epizodě pro web i-D prezentuje Goša ruskou mládež tak, jak ji vidí on sám.
Fenomén Гоша Рубчинский
Za téměř deset let fungování značky vzal Rubčinskij z Moskvy kousek nově vznikající mládežnické kultury a nabídl ji světu. Jelikož mezi zeměmi světa existuje politické napětí, je podle něj důležité přinášet věci, které lidi spojují. Skateboarding, móda a umění jsou přesně takovými věcmi.
Vliv sportu na národní psychiku Rusů je v módě nepřehlédnutelný. Značka Adidas sponzorovala Rusy na olympijských hrách v roce 1980 a šlo o první značku, která do bývalého Sovětského svazu přinesla tenisky. Sportovní móda značky Adidas měla v zemi kultovní postavení po celá desetiletí poté, co na Západě vyšla z módy.
V 90. letech minulého století ruští obchodníci začali do země přinášet značkové výrobky ze zahraničí. Trh se otevřel a právě tyto momenty Gošu ovlivnily. „Snažím se začlenit tyto vzpomínky do kolekcí, ale mým cílem jako značky není kopírovat něco, co již dříve existovalo. Není to muzeum. (...) Vezmu si odkaz z minulosti a naplním ho významem z dnešního dne.“ Gošovy streetwearové uniformy tedy symbolizují pocit bratrství, identifikace a sounáležitosti.
Díky stále větší popularitě značky – zejména v případě mladší generace – vznikly různé spolupráce, od značky Fila a Adidas až po Dr. Martens, Levi's, Burberry. Jméno Goša Rubčinskij přineslo do světa módy nový (tradičně ruský) element, který ovlivnil značky po celém světě. Kolekce podzim/zima 2017 značky Gucci obsahovala srp a kladivo, stejně například i mikina Vetements, kterou si oblékla Kim Kardashian.
Pro Rusy je cyrilice přirozená a jistým způsobem ve světě písma a nápisů inovativní. Pro cizince jsou ruská písmena záhadná a nepředvídatelná. Co si však o samotném umělci Gošovi myslí (ruská) mládež?
Goša bezpochyby ovlivnil generaci mladých lidí nejen v Rusku, ale i po celém světě. Značka Goša Rubčinskij není jen oblečení, je to životní styl. Zachytit se to pokusil i mladý ruský raper Face v songu Гоша Рубчинский s chytlavým refrénem, zachycující bavící se partu mladých chlapců.
Konec značky Goša Rubčinskij?
V dubnu 2018 se svět fanoušků značky Goša Rubčinskij zastavil. Umělec totiž oznámil její konec. Pro francouzský Vogue řekl, že ho už nebaví sezónní kolekce a že si tvorbu již neužívá tak jako v minulosti. „Když se mě novináři před 10 lety ptali, kde vidím budoucnost módy, odpověděl jsem, že toto, co nyní tvoříme, si konečně získá respekt a pozornost. Nyní po 10 letech si myslím, že je nejlepší čas přestat. (...) Chci se soustředit na jiné projekty, zejména ve světě umění.“
Nadšenci tvorby Goši však nadále nacházejí odkaz ruské kultury v značce Rassvet(Paccbet – východ slunce), kterou Goša v roce 2016 založil s nejlepším přítelem a skaterem Tolim Titajevem. Ve srovnání s Gošovou stejnojmennou značkou je Rassvet levnější a vrací se ke kořenům skaterské komunity jako takové – mladé, šílené, nevázané, užívající si život. Rassvet představuje novou generaci a nový svět očima mládeže.
Ani ruské umělce, zdá se, neobcházejí skandály. Koncem roku 2018 se na internetu objevila konverzace mladého chlapce s Gošou, v níž umělec požaduje, aby se vyfotil v koupelně. Celá kontroverzní komunikace probíhala přes oficiální instagramový účet značky a později se přesunula na Whatsapp.
Goša tvrdil, že šlo o běžný postup používaný při pouličních castinzích, které jsou pro něj běžné. Chtěl prý klasickou fotografii obličeje do evidence značky, ale jelikož se mladý chlapec styděl vyfotit před rodiči, šel do koupelny. Následné zprávy prý byly zablokovány, protože Goša Rubčinskij chlapce zablokoval pro jeho dotěrné a divné chování.
Začátkem tohoto roku vydala značka Rassvet (Paccbet) svoji 8. kolekci, která obsahuje siluety tradičního skateboardu inspirované hardcorovou scénou z 80. let a osobitou dávku retrostylu. Navíc jde o prvotní spolupráci se španělským grafikem Ricardem Fumanalem, jehož originální a vtipný design dokonale ladí s Gošovou energií.
Ústředními modely i nadále zůstávají mikiny a široké kalhoty. K tomu se přidávají trička a polotrička, teplákové soupravy nebo šusťáky jako základ pravého streetwearu. Logo značky – vycházející slunce –, jakož i motto „не за горами“ (ne za horami) dávají i v dnešní době naději na lepší zítřky.