Mýtus o nebezpečných důchodcích na silnicích neplatí.
Zdá se, že oblíbený mýtus o nebezpečných důchodcích neplatí. Ukázalo se totiž, že řidiči v seniorním věku bourají ve srovnání s jinými věkovými skupinami o poznání méně. Zároveň však jejich nehody bývají závažnější. Při věkové skupině nad 65 let je šance fatálního důsledku nehody dvojnásobná než u běžného průměru, pokud jde o starší 76 let, pak je i 16krát vyšší než u osmnáctiletých. Data vyplývají z projektu Senior bez nehod. Senioři tvořili v loňském roce celkem 23 procent účastníků dopravních nehod. U smrtelných zranění byl jejich podíl 19 procent. V podílu na řidičích však tvoří senioři celých 22,5 procenta. Celkem jich v ČR v této věkové skupině jezdí 1,57 milionu.
Z uvedených dat tak vyplývá, že senioři nejsou nejrizikovější skupinou na českých silnicích. Naopak mezi oběťmi dopravních nehod tvoří celkem výrazné číslo. Při srovnání dlouhodobých trendů se navíc ukazuje, že senioři se postupně zhoršují ve statistice zaviněných nehod s těžkými následky. To může být způsobeno přirozeným důsledkem celkového stárnutí naší populace a zároveň zvýšení intenzity dopravního provozu.
Senioři jsou zkušení ale mají horší reakce
Pokud nahlédneme do policejních statistik, které má Kalkulator.cz k dispozici, zjistíme, že senioři za volantem bývají povětšinou zkušení. Nepřekračují tolik povolenou rychlost a neřídí ani často pod vlivem alkoholu nebo drog. Jejich nevýhodou jsou ale pomalejší reakce a horší prostorové vnímání. Zároveň tato věková skupina hůře vnímá stres, který bývá například při ranní špičce v centru měst celkem častým průvodním jevem řízení automobilu. Řidiči nad 65 let tak hůře zvládají nečekané situace za volantem. Mají často horší zrak i fyzické a psychické schopnosti.
Z hlediska podílu na škodách čísla svědčí rovněž o menší nehodovosti seniorů. Škody zaviněné řidiči nad 65 let jsou většinou menší, jelikož jezdí pomaleji. Z hlediska statistiky pojišťoven ve věkové skupině řidičů 82 až 90 let celkem výrazně převažují muži. Žen řidiček je v tomto věkovém rozmezí pouze 15 procent.
Pozor na povinné prohlídky
Co se týče legislativy, všichni řidiči nad 65 let musí absolvovat povinnou lékařskou prohlídku, po 68 letech je pak povinná každé dva roky. Prohlídku musí řidiči absolvovat nejdříve půl roku před narozeninami, nejpozději v jejich den. Mnoho z řidičů v tomto věku spoléhá na to, že prohlídka má platnost dva roky a mezníkové roky neřeší. Vystavují se však riziku, že při běžné silniční kontrole přijdou jak o řidičský průkaz, tak budou muset zaplatit pokutu, která za přestupek v podobě propadlé lékařské prohlídky hrozí. Lékař může navíc nařídit prohlídky i častěji, nebo může zakázat jízdu v noci nebo na dálnici.
Praktický lékař po zdárné prohlídce vystaví vyšetřenému Potvrzení o zdravotní způsobilosti a schopnosti řídit. Toto potvrzení je povinen řidič-senior musí mít při sobě spolu s platným řidičským průkazem a malým technickým průkazem motorového vozidla při každé jízdě. Pokud senior-řidič starší 65. let není schopen při silniční kontrole předložit lékařské potvrzení, může mu být udělena pokuta až 2 tisíce korun. Pokud však povinnou prohlídku vůbec neabsolvoval, hrozí mu nejen postih ve výši 10 tisíc korun, pět trestných bodů a případně i zákaz řízení na šest měsíců až jeden rok. Kdyby totiž zavinil dopravní nehodu a neměl u sebe lékařské potvrzení, vystavuje se nebezpečí, že bude muset způsobenou škodu sám zaplatit. Srovnání povinného ručení, jehož povinnost se nevyhýbá ani řidičům – seniorům naleznete na našem webu.
Na řidiče seniory míří projekt Jedu s dobou. Řidičům nad 65 let věku umožňuje absolvování jednodenního teoretického i praktického kurzu, který má za cíl zlepšit jejich dovednosti za volantem. Kurzy lze absolvovat na osmi místech v celé ČR a to zcela zdarma.