Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Hodnotíme next-gen konzole rok po jejich vydání.
Xbox Series X/S a PS5 vyšly celosvětově 10., respektive 12. listopadu 2020. Microsoftu a Sony se podařilo neuvěřitelné – dodat do obchodů po celém světě miliony kusů konzolí během pandemie, kdy pořádně nefungovala tovární výroba, logistika a chyběly i komponenty na výrobu konzolí (a ještě dlouho chybět budou). A vzhledem ke všem těmto důvodům a také nějakým dalším je i po roce od vydání téměř nemožné vůbec se ke konzolím dostat.
Je možné, že si například PS5 volně v obchodě koupíš až někdy na podzim 2022, ne-li v roce 2023. Pokud tedy chceš hrát Horizon: Forbidden West, Gran Turismo 7 nebo God of War na PS5 nebo Halo Infinite na Xbox Series X/S , za konzoli si připlatíš u scalperů, kteří je vykupují za účelem dalšího prodeje, nebo si konzoli okamžitě objednáš z obchodu a budeš doufat, že ti přijde do půl roku. Mezi námi je však několik, kteří si konzole užívají od jejich vydání v listopadu. Co na ně tedy říkáme?
Playstation je na tom z hlediska exkluzivních her lépe. Jejich systém dlouhodobého vývoje her od vlastních studií (First party exclusives) a placení za hry cizím studiím (Third party exclusives), kterým následně pomáhají s vývojem, funguje již mnoho let, zatímco Xbox se do toho pustil jen před pár lety. Jinými slovy, Playstation pokračuje v zaběhnutém a fungujícím systému, zatímco Xbox se teprve rozjíždí.
I proto ještě chvíli potrvá, než bude moci Xbox konkurovat řadě exkluzivit od Playstationu. Zda dokáží konkurovat i kvalitou, ukáže až čas, přestože už letos dokázal, že to pro ně rozhodně není žádné sci-fi. V létě totiž vyšly dva vynikající tituly. Microsoft Flight Simulator tě dokáže vtáhnout do světa letadel na desítky hodin.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak hodnotíme exkluzivity pro PS5 a Xbox Series X/S.
Kolik studií koupilo Playstation a Xbox a kdo je nyní větší.
Proč a zda vůbec se vyplatilo kupovat next-gen konzoli.
Jak se konzole, hry a služby zlepšily za první rok fungování.
Tvůrci neustále pracují na detailních podobiznách skutečných budov, ulic a zemí, takže brzy ve hře budeš moci přeletět i nad svým domem. Krátce nato jsme se těšili z Psychonauts 2, jedné z nejlepších adventurne platformovek posledních let. Flight Simulator má na Metacritic hodnocení 91 ze 100, a to po 61 recenzích. Psychonauts 2 má rovněž 91 ze 100.
Je sice pravda, že Psychonauts 2 si zahraješ i na Playstationu, ale budoucí hry tohoto studia už vyjdou exkluzivně pro Xbox a PC. Vzhledem k recenzím je jasné, že kvalita obou studií je neúprosná a do budoucna se od nich máme na co těšit. A pak tu máme pokračování úžasné racingové série Forza Horizon 5. Tvůrci nás tentokrát zavedli do barevného Mexika a my jsme si hru zamilovali (naši recenzi si přečteš zde, no a na Metacriticu svítí 91 ze 100).
Indie na Xboxu
Na Playstationu si (zatím) nezahraješ ani jednu z nejlepších her roku – Death's Door (87 ze 100), famózní strategickou hru Gears Tactics, 4 hodinovou audiovizuální poetickou jízdu Artful Escape (81 ze 100), cyberpunkovou RPG strílečku The Ascent (73 ze 100) či detektivní krimi v časové smyčce 12 Minutes (74 ze 100).
Indie, tedy nezávislým hrám, se na Xboxu docela daří. Může za to služba Game Pass, ke které se ještě dostaneme. Jak vidíš, Xbox dokázal i přes pandemii vydat velmi kvalitní hry a pomohl i několika nezávislým vývojářům.
Playstation 5
Kde začít? Playstationu se povedl snad nejbohatší a nejkvalitnější launch line-up v historii konzolových vydání napříč všemi platformami. V našem žebříčku 10 nejlepších her roku 2020 se včetně bonusového titulu nachází až 8 her (z toho jen jednu si zahraješ i na PC a zbytek jen na konzolích).
Jen při vydání PS5 vyšly tituly jako Remake Demon Souls (92 ze 100), Spider-Man: Miles Morales (85 ze 100), Astro's Playroom (82 ze 100), Sackboy's Big Adventure (82 ze 100), Bugsnax (75 ze 100) nebo nezapomenutelná hra Pathless (81 ze 100).
V průběhu následujícího roku vyšly ještě další pecky. Returnal (85 ze 100) se v redakci pravděpodobně stane hrou roku, no a nesmírně jsme si užili i Deathloop (88 ze 100), Kena: Bridge of Spirits (83 ze 100), Guilty Gear – Strive (87 ze 100) & Clank: Rift Apart (88 ze 100).
Mezi konzolové exkluzivity se zařadily i skvělé indie hry, jako F.I.S.T. (80 ze 100) či Chicory (90 ze 100). Zapomenout nemůžeme ani na vylepšené verze brilantních titulů Death Stranding (85 ze 100), Ghost of Tsushima (88 ze 100), Nioh Collection (88 ze 100) či Final Fantasy VII: Intergrade (89 ze 100).
Je až neuvěřitelné, kolik kvalitních titulů si z hlediska konzolové či plné exkluzivity zahraješ jen na PS5 už v prvním roce jejího života. Hry hrajeme dennodenně, přesto nestíháme projít ani jen všechny chválené exkluzivity. Mnozí se těšili, že vinou pandemie nestihne vyjít v prvním roce PS5 mnoho her, a tak budou moci dokončit ty, které nedohráli v uplynulé generaci. Jak moc jsme se mýlili...
Služby jako Game Pass pro Xbox a PS Now/PS Plus pro Playstation
Z hlediska exkluzivních her v prvním roce života tedy jednoznačně vyhrává Playstation 5. Naštěstí, díky službě Game Pass nemají majitelé Xbox Series X/S pocit , že by neměli co hrát, právě naopak. Každý měsíc přidá Xbox do katalogu Game Passu desítky nových i starších her, které předplatitelé služby mohou hrát bez jakýchkoliv dalších poplatků.
Za 259 Kč na měsíc můžeš hrát doslova stovky her, z nichž spousta je naprosto fantastických. Nejvíce potěší fakt, že Xbox často přidává hry, které aktuálně vycházejí. Někdy jsou to i větší tituly, naposledy Back 4 Blood, The Ascent, 12 Minutes, Hades a další, ale většinou jsou to menší indie tituly, které však často dostávají od recenzentů vynikající známky. A to jsme nezmínili, že v Game Passu vycházejí v den vydání i všechny exkluzivní hry od Xboxu, jako Halo, Forza, Gears of War a podobně.
Nedokážeme spočítat, kolik jsme díky Game Passu ušetřili. Nemluvě o spoustě her, které jsme objevili a poznali, přičemž je vysoce pravděpodobné, že jinak bychom se k nim nikdy nedostali. Jednak proto, že jsme o nich neslyšeli, jednak proto, že se nám za ně nechtělo platit, ale z nabídky Game Passu je rádi vyzkoušíme (například Marvel's Avengers).
Game Pass je dlouhodobě a nepřekonatelně nejlepší herní služba na světě a pravděpodobně nejlepší a nejvýhodnější předplatitelská služba v zábavním a multimediálním průmyslu vůbec. Dá se říci, že kdybychom si Xbox nechtěli pořídit kvůli jejich exkluzivitám, jednoznačně bychom si konzoli koupili kvůli Game Passu.
Na druhé straně je zde PS Plus. Pokud si službu předplácíš, kromě hraní multiplayeru dostaneš jako vlastník PS5 měsíčně hned tři hry. Občas díky tomu získáš něco kvalitního, ale často si hru z „pluska“ jen přidáme do katalogu – buď ji už vlastníme, prošli jsme ji, nebo to není nic extra. Rozhodně by prospělo, kdyby se tam nacházely novější hry.
Ekvivalentem Game Passu ze strany Playstationu je služba PS Now, díky které můžeš streamovat hry z PS3 a PS4 na PC či na PS5. Avšak tato služba u nás není k dispozici ani téměř 8 let poté, co ji spustili v USA a 6 let po spuštění v Evropě. Opravdu nevíme, na co Playstation čeká.
Zřejmě v zákulisí připravují restart a opětovné uvedení služby globálně, respektive připravují něco podobného jako Game Pass, a tak netlačí do popředí službu PS Now. V každém případě, co se týče služeb, Playstation se nezlepšil ani rok po vydání PS5 a v tomto ohledu je Xbox stále válcuje.
Změny za poslední rok
Obě konzole dostaly kvalitní updaty, kterými vyhověly požadavkům hráčů, takže je evidentní, že se oba výrobci snaží konzole neustále zlepšovat. U Xboxu jsme neskonale vděční za možnost ztlumit či vypnout světlo z ovladače, které bylo obzvlášť v noci pro oči naprosto nesnesitelné.
PS5 zase trvalo velmi dlouho, než začalo podporovat nejlepší SSD pro rozšíření místa na disku, a stále například nefunguje technologie VRR. Xbox však dosud nezměnil zastaralé uživatelské rozhraní a donedávna nepodporoval ani 4K menu.
Šéfové obou divizí sem tam poskytnou nějaký rozhovor, no a kromě toho se toho za poslední rok moc neudálo. Tedy až na akvizice studií. Xbox pokračoval v nákupu studií. V roce 2020 jich měl 14. Následně však přišla akvizice Zenimaxu a Bethesdy, díky čemuž se Xbox Game Studios obohatily o neuvěřitelných 8 vývojářských studií.
Dohromady tak mají 22 studií pracujících na exkluzivních hrách, z nichž všechny vyjdou už v den vydání i na službě Game Pass. Ať už to bude Indiana Jones, Starfield, Doom nebo Wolfenstein a podobně, pokud máš Game Pass, tyto hry tě nevyjdou ani o korunu navíc. Šéf Xboxu Phil Spencer nedávno potvrdil, že s nakupováním studií zdaleka neskončili.
Podobně je na tom Playstation, takže se dá očekávat, že konsolidace na herním trhu bude pokračovat prakticky donekonečna a občas se doslechneme, že větší firma kupuje nějaká studia či vydavatele. Playstation se za poslední rok rozhodně nenechal zahanbit.
Na nakupování studií by zřejmě moc netlačili nebýt toho, že Xbox začal skupovat všechno, na co se podíval. Od roku 2010 do roku 2019 totiž koupili jen své dlouholeté spolupracovníky (Media Molecule – Little Big Planet), Sucker Punch Studios (Sly, inFamous) a Insomniac Games (Ratchet & Clank, Resistance, Spider-Man).
V roce 2021 se však s akvizicemi roztrhl pytel. Koupili Housemarque Studios po vydání geniálního Returnalu, následně největší britské studio Firesprite a naposledy Bluepoint Studios (Demon's Souls). Otevřeli také podpůrné studio v Malajsii a koupili společnost Nixxes, která se zřejmě postará o portování jejich exkluzivit na PC.
Kromě toho uzavřeli partnerství se třemi novými studiemi plnými veteránů a talentovaných lidí, aby vytvořili exkluzivní hry pro PS5. Z hlediska množství exkluzivit se tedy můžeme připravit na to, že v příštích letech nás Xbox a Playstation zahltí.
Vyplatilo se však vůbec investovat do next-genu?
Odpověď na tuto otázku je jednoduchá. Rád hraješ hry v co nejlepší kvalitě a technickém provedení? Pokud ano, koupě Xbox Series X/S či PS5 se ti absolutně vyplatila. Konzole jsou mnohem rychlejší, stabilnější a modernější. Samozřejmě, pokud chceš hrát všechny exkluzivity, musíš vlastnit PS5. Některé hry na PS4 nevyšly, no a Xbox kromě Flight Simulatora ještě jinou hru výhradně pro Xbox Series X/S nevydal. Avšak to neznamená, že se nový Xbox nevyplatí vlastnit.
Extrémně mnoho her chceš hrát zřejmě přes službu Game Pass, ale pokud nevlastníš next-gen konzoli, můžeš se rozloučit s rychlým načítáním her, krásnějším obrazem a hlavně se 60 fps, tedy 60 snímky za sekundu. Až 99 % hráčů s námi asi bude souhlasit, když řekneme, že koupě nových konzolí se vyplatí už jen kvůli možnosti hrát hry v 60 fps. My osobně se už k 30 fps vrátit neumíme a takové hry snášíme jen velmi obtížně.
Xbox vs Playstation?
Odvěká to otázka. V minulých generacích byla tato odpověď jednodušší. V současnosti je to otázka preferencí. Potřebuješ konzoli dnes? Okej, chceš si na ní hrát největší blockbustery, máš rád také japonské hry a exkluzivity Playstationu? Kup si PS5. Chceš hlavně využít Game Pass, hrát stovky indie her a dostávat Xbox exkluzivity „zdarma“ v den vydání? Kup si Xbox.
My vlastníme všechny tři vlajkové konzole včetně Nintenda Switch, takže využíváme možnosti všech konzolí. A myslíme si, že objektivně se mezi nimi výherce vybrat nedá, jelikož Xbox a Playstation momentálně vaří pro dvě odlišné skupiny lidí. Záleží jen na tobě, ze kterého hrnce ti chutná jíst víc.
V každém případě, pokud tu možnost daný hráč má, rozhodně by nějakou next-gen konzoli vlastnit měl. Je to dlouhodobá investice, kterou dříve či později stejně podnikne. A těch důvodů, proč tak učinit už teď, je opravdu mnoho.