Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Filip, na Instagramu známý jako Jovinečko, tvrdí, že po jedné párty museli čistit matraci od menstruační krve. Za sedačkami jsem našel už i vibrátor či iPhony, vzpomíná.
Celé to začalo ještě na střední škole, když Filip Jovanovič dostal od svého otčíma na narozeniny první tepovač. Podnikání ho prý lákalo už odmala a bylo mu prakticky jedno, v jaké sféře. Dnes je Filipovi 22 let a má úspěšnou úklidovou firmu. O jeho služby mají zájem i ve Vídni a tepovat gauče či koberce chodí pravidelně i známým osobnostem.
Kromě toho má pod pseudonymem rozjetou kariéru i na Instagramu či Tiktoku, kde jeho zábavná videa sledují statisíce lidí. Aktivity na sociálních sítích však bere jen jako hobby, prvořadý je pro něj tepovací byznys a relativně čerstvá značka Jovinečky – ručně vyráběné čokoládové tyčinky.
„Klienti nás díky Instagramu znají podle jména a velmi se na nás těší. Většinou nám připraví kávičky, zákusky či obědy. Prý jsme jediná služba, kterou když si zavolají domů, tak se vysloveně těší. Zatímco u jiných celý den trnou a přemýšlí nad tím, kdy ten elektrikář konečně odejde a přestane brblat na všechno kolem,“ prozrazuje v rozhovoru Jovinečko.
V tomto článku si přečteš:
Jaký nejdražší gauč čistil a proč mu u něj trnula ruka.
U kterého influencera se při tepování nejvíce natrápili.
Jaké poklady už našli ztracené za sedačkami.
Co jim darovala bordelmáma, když přišli uklízet dům prostitutek, a co je v něm překvapilo.
Jak začal s tepováním a s čím se snažil podnikat během střední školy.
Jak se k němu chovají maminky na mateřské, když jim přijde tepovat.
Zdroj: archív Filipa Jovanoviča
Za poměrně krátký čas sis získal desítky tisíc fanoušků prostřednictvím krátkých vtipných skečů. Kromě toho se však věnuješ i jinému byznysu. Založil sis čistící firmu a později přibyl i tvůj gastroprojekt. Dnes se považuješ spíše za baviče nebo podnikatele?
Dobrá otázka. Asi bych si neuměl vybrat, co z toho jsem víc. Jsou to dva opozitní světy, které mě tvoří. Je to něco jako jin a jang. Na jedné straně uspořádání a řád a na druhé straně chaos a nevyzpytatelnost.
A co ti zabírá víc času?
Podnikání. Vždy, když mám čas mezi byznysem, tak se snažím tvořit zábavu. Je to pro mě způsob ventilu a odpočinku. Beru to jako hobby, které mě naplňuje a dodává mi energii.
První tepovač jsem dostal od otčíma na narozeniny. Prý to mám zkusit nejprve sám v domácnostech, ať se pomalu vypracuji. Byl jsem tehdy druhák na gymnáziu.
Podnikání, předpokládám, generuje i větší zisk.
Jasné. Tam není o čem. Už jsme na takovém levelu, že jsme tři společníci a uměli bychom se plnohodnotně uživit jen čistě manažováním a dohlížením na procesy jen z pozadí. Máme však mnohem větší vize a vidíme zde velký prostor pro posouvání. Nejen v Bratislavě, ale také v jiných větších městech na Slovensku nebo ve Vídni.
Málokdo o tobě ví, že tepovací firmu sis založil ještě na střední škole. Řekněme si upřímně, tepování není zrovna běžná a populární aktivita mezi mladými. Jak ses k tomu vůbec dostal?
Už na střední jsem se snažil začít nějak podnikat. Začínalo to prodejem elektroniky, telefonů či hracích konzolí na bazarech nebo později jsme chtěli rozjet i vlastní streamovací firmu, protože kamarád měl k dispozici profesionální techniku. Ale všechno to byly jen takové výstřely do neznáma.
Počátek skutečného podnikání přišel až v momentě, kdy jsem poznal přítele své mámy, který vedl vlastní čistící službu se 120 zaměstnanci v Česku a Bulharsku. Byl jsem hotový z toho, že mám ve své blízkosti nějakého zkušeného podnikatele, a chtěl jsem od něho získat co nejvíce informací. Často jsem za ním cestoval a pomáhal mu na různých pozicích.
Otčím tě tedy inspiroval k tomu, aby sis vybudoval něco vlastního?
Ano, díky němu u mě narůstala touha vybudovat si vlastní čistící službu na slovenském trhu. Asi měsíc nato, jak jsme si spolu povídali o tom, že bych chtěl začít s podobným byznysem v Bratislavě, mi na narozeniny daroval tepovač. Prý to mám zkusit nejprve sám v domácnostech, ať se pomalu vypracuji. Byl jsem tehdy druhák na gymnáziu. V listopadu 2018 jsem nakonec založil značku Jovitep.
Zdroj: archív Filipa Jovanoviča
Takže tě nezaujalo to tepování, ale spíše samotný byznys. Předmět podnikání byl vedlejší.
Ano, kdyby se věnoval elektřině, tak by dnes neexistoval Jovitep, ale Jovi-elektrik nebo cokoliv jiného. Odmala mě fascinovalo dělat byznys a nebylo pro mě až tak důležité, v jakém odvětví. Ale tepování mi za ta léta už přirostlo k srdci.
Začal jsi to dělat úplně jinak a důraz jsi kladl na zmíněné sociální sítě. Byla to taková díra na trhu úklidových služeb?Přesně jak říkáš. Zjistil jsem, že na Slovensku je v tomto obrovská díra; a nejen v rámci úklidových služeb, ale služeb obecně. Většina firem fungovala buď na doporučeních, nebo na inzerátech v novinách, na letácích, případně billboardech. Zkrátka, zastaralý marketing. A na těch sociálních sítích to neuměly moc dobře uchopit. Pokud bych to přenesl na klavír, tak se v online naučily zahrát jen Skákal pes a ignorovaly všechny možnosti, které sociální sítě nabízejí.
Klienti nás už znají podle tváře, jména a velmi se na nás těší. Většinou nám připraví kávičky, zákusky, obědy, večeře.
Tak ty ses rozhodl naučit rovnou symfonii od Mozarta.
(smích) Pomalu jsem se učil, skladbu po skladbě. Stále se to nějak zvětšovalo, ale to je nevyčerpatelná studna a lze to dělat na milion způsobů.
Instagram tvé tepovací firmy má už téměř 12 tisíc sledujících. Je to asi hlavně tím, že svoji práci a výsledky prezentujete vtipnou formou. Jaká je odezva lidí?Téměř vždy, když jdeme k někomu domů tepovat, čeká nás extrémně velká pohostinnost v domácnostech. Převážně jde o maminky, které nás už znají ze sociálních sítí. A to je velmi důležitá věc, proč svoji práci komunikujeme přes Instagram či Tiktok. Aby věděli, kdo k nim přijde. Klienti nás už znají podle tváře, jména a velmi se na nás těší. Většinou nám připraví kávičky, zákusky, obědy, večeře. Leckdy si s nimi popovídáme a i po práci u nich ještě zůstaneme na návštěvě.
Zásluhou osobitého prezentování vašich služeb na sociálních sítích se na vás tedy o to víc těší.
Ano, často se setkáváme s názory od klientů, že jsme jediná služba, kterou když si zavolají domů, tak se vysloveně těší. Zatímco u jiných celý den trnou a přemýšlí nad tím, kdy ten elektrikář konečně odejde a přestane brblat na všechno kolem.
Zmiňoval jsi maminky. Ty tvoří gró vašeho zákaznického spektra?
Ano, asi 80 procent jsou to maminky na mateřské nebo svobodné matky s dětmi. A hned po nich následují pejskaři. A samostatnou skupinou jsou tzn. nehodáři, kteří si nás zavolají po párty.
Vídeňané nám říkají, že některé rakouské tepovací firmy si za čištění jednoho gauče říkají i 400 eur. Za tu částku si mohou pořídit nový gauč. (smích)
Kolik vlastně stojí takové tepování gauče?
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Proč jednou musel čistit menstruační krev.
Jaký bizarní úlovek byl nalezený zaseknutý v gauči a proč o něm neřekli majiteli.
Co je překvapilo, když přišli čistit dům prostitutek.
Jak reagoval boháč, u kterého našli pod gaučem tři ztracené iPhony.
Dům kterého influencera ho nejvíc překvapil a čím.
Zda je řemeslo budoucností mezi povoláními.
Proč jsou jeho čokoládové tyčinky stále vyprodané.
Tepování klasického rohového gauče, který má většina domácností, stojí 48 eur a k tomu doprava v rámci Bratislavy 7 eur. Potom jsou tam ještě nějaké extra doplatky za polštářové gauče. Koberec v obýváku cca 15 eur a matrace do 20 eur.
Tepujete tedy jen v rámci Bratislavy?
Gró je Bratislava a okolí, ale občas vyrazíme na výjezdy do Trnavy, Nitry, Žiliny. Nejblíže jedeme například do Martina. A často jezdíme i do Vídně, tam jsme teď skoro každý den.
Když naši kluci přišli do bordelu, všechny stěny byly totálně… Jak to slušně říct? Potřísněné semenem. (smích) Nestačili se divit vlastním očím. Dávali to tam do pořádku celý den.
Ve Vídni si říkáte za služby víc? Přece jen, tam je jiný trh a řemeslníci v Rakousku vydělávají lepší peníze.
Ano, tam si říkáme dvojnásobek naší běžné ceny. Ale je tam prostor i pro zvyšování.
Tam si to asi můžete bez problémů dovolit.
Jasně, oni nám tam říkají takové sumy, co od nich chtěly jiné firmy. Někteří si prý říkají i 400 eur. Tolik, co pomalu stojí nový gauč. (smích)
Máš i nějaké vtipné příhody z tepování slovenských domácností?Těch je mnoho. A nejen ze slovenských, ale i z rakouských. Napadá mě například to, když byli naši kluci ve Vídni tepovat bordel. Když tam přišli, všechny stěny byly totálně… Jak to slušně říct? Potřísněné semenem. (smích) Nestačili se divit vlastním očím. Dávali to tam do pořádku celý den. Ale bordelmáma byla prý velmi milá a zábavná. Vzkázala, že si nás bude volat častěji. Na konci jim ještě darovala i klobásy. Nevím, co přesně to mělo znamenat, ale pravděpodobně tím něco naznačovala.
Zdroj: archív Filipa Jovanoviča
Říká se, že za gauči se nachází úplně jiný svět – svět plný pokladů od ztracených mincí až po dálkové ovladače nebo zapadlé jídlo. Jaké poklady jste už v gaučích objevili vy?
U jednoho kluka jsme v gauči našli vibrátor. A nevěděli jsme, co s tím. Zda mu to někde položit nebo vrátit zpátky. Neuměli jsme si představit tu situaci, jak mu to sdělujeme a podáváme hračku do ruky. Asi by byl dost zahanben. Tak jsme mu to raději vrátili zpátky do gauče.
Možná ho dosud hledá.
No tak takovým způsobem by ho asi nechtěl objevit. (smích)
Byl jsem extrémně hotový z toho, jak obrovitánský krásný dům má Majk Spirit. Všechno bylo z mramoru, postel jako od císaře, drahé koberce, vše na míru, ještě i z kliky na dveřích jsem byl překvapen, jak je luxusní.
Byly i jiné poklady?
U jednoho velmi bohatého klienta jsme našli zapadlé tři iPhony. Tak jsme mu to oznámili a jeho reakce byla nečekaně maximálně neutrální. Odpověděl jen, že „to tam asi děti ztratily“.
Zmiňoval jsi i nehodáře, kteří si vás volají po párty. Co po takových čistíte?
Klasika – pozvracené nebo pomočené gauče, které jsme museli čistit 10krát, protože se toho puchu nedalo zbavit. Ale mám ještě jeden zajímavý příběh po párty. Jednou mi zavolali kámoši, že byla nějaká párty v domě a kluk tam sbalil nějakou dívku a skončili spolu v rodičovské ložnici a až ráno zjistili, že celý gauč byl od krve, protože holka měla krámy. Tak mi okamžitě volali, abych to co nejdříve vyčistil, neboť za chvíli se měli vrátit rodiče. Biologické skvrny jsou dost problémové k vyčištění, ale naštěstí se nám to podařilo odstranit. Moc jsem se nasmál.
Zdroj: archív Filipa Jovanoviča
Je o vás známé, že často chodíte tepovat i domovy známých osobností. Byli jste už například u Expl0iteda, Fera Joka, Bekima či Tatiany Židekové. U kterého influencera jste se natrápili nejvíc?
Asi u Fera Joka, protože on má doma velkého pejska. Tam jsme se nadřeli, ale bylo to super. Fero si na nás vždy vyhradí celý den, udělá oběd, kávu, natočí si nás. S ním jsme si velmi dobře sedli.
Influencerům tepujete za barter nebo platí stejně jako běžní zákazníci?Většina tepovaček u influencerů jsou barterové spolupráce. Ale když je toho příliš mnoho, tak něco dáme za storku a zbytek se doplatí.
Co tě u někoho z influencerů doma nejvíce zaujalo?
Nic konkrétního mě nenapadá. Ale byl jsem extrémně hotový z toho, jak obrovitánský krásný dům má Majk Spirit. To se nedalo porovnat s nikým z influencerů, u kterých jsme tepovali. Všechno bylo z mramoru, postel jako od císaře, drahé koberce, vše na míru, ještě i z kliky na dveřích jsem byl hotový, jak je luxusní.
Nejdražší jsem čistil asi gauč za skoro 800 tisíc korun, takový šílený designérský kousek. U takových se mi někdy i klepe ruka, abych je náhodou nějak neznehodnotil. (smích)
Jelikož míváte i prominentní klienty, jaký nejdražší gauč jste již čistili?
Nejdražší byl asi za skoro 800 tisíc korun, takový šílený designérský kousek. U takových se mi někdy i klepe ruka, abych je náhodou nějak neznehodnotil. (smích) Dražší gauče nebo koberce z přírodních materiálů jsou ještě k tomu dost nešťastné na čištění, protože se to dělá složitěji. Ideálně by se měly dávat do čistíren určených konkrétně pro takový nábytek. K tomu jsou už jiné technologie.
Zdroj: archív Filipa Jovanoviča
V jednom rozhovoru jsi prozradil, že do facebookové reklamy a na platy zaměstnanců jsi investoval dohromady už téměř 4 miliony korun. Kolik lidí máš pod sebou?
Během sezóny je to i dvanáct lidí, ale aktuálně je jich asi osm.
Co všechno v rámci služeb nabízíte?
Nejsme klasická úklidová firma, protože celkový úklid domácnosti neděláme. Zaměřujeme se především na sedačky, gauče, koberce a matrace. Potom jsou to kožené soupravy nebo i okna, ale to je sezónní záležitost – od jara do podzimu, závisí to na počasí.
Co znamenají ty trojúhelníky, které necháváte na gaučích?
Dělá u nás jeden detailér, který kdysi tepoval auta, kde se tyto ornamenty využívaly, tak jsme se rozhodli adaptovat to i do našich služeb. Řekli jsme si, že proč by mělo být toto umělecké dílo jen na koberečcích v mercedesech, když to můžeme udělat klientům i v domácnostech.
Zdroj: archív Filipa Jovanoviča
Je řemeslo podle tebe budoucností mezi povoláními?
Určitě ano. Řemeslo nikdy nezmizí, to nelze nahradit ničím než poctivou ruční prací. Ne nadarmo se říká, že řemeslo má zlaté dno.
Aktuálně máš úspěšně rozjetou firmu, ale i slušná čísla na sociálních sítích. Bylo tvým záměrem začít s vtipnými videi proto, abys dostal do povědomí Jovitep, nebo jsi měl už zpočátku ambici stát se bavičem?
Já jsem se snažil dostat do povědomí firmu ještě dva tři roky před působením na Instagramu, ale už tehdy jsem to dělal vtipným a kreativním způsobem, v čem jsem se okamžitě našel. Kladl jsem důraz právě na marketing, protože v tomto odvětví je to stále v plenkách.
Sociální sítě mají velmi velkou sílu a mnohé úklidové firmy si to neuvědomují. Přirozeně jsem se proto rozhodl vytvořit i značku sebe sama, která se nemusí soustředit na můj byznys, ale dokáže ho podpořit. Benefitem je, že když rostu já, roste i moje firma, které jsem tváří.
Na Instagramu máš desítky tisíc sledujících a miliony zhlédnutí na tiktokových videích. Uměl by ses aktuálně uživit i čistě díky sociálním sítím?
Určitě ano, ale nezaměřuji se na to. Mám silnou komunitu, a když už mám nějakou spolupráci se značkou, klienti jsou vždy nadšení z výsledků, které jsou paradoxně větší než u mnoha daleko větších influencerů. Ale díky svému byznysu nejsem odkázaný jen na spolupráce, proto jich ani nemám tak moc. Díky tomu jsem autentičtější a beru to spíše jako zábavu mimo podnikání.
Po čase jsi začal i s vlastními čokoládovými tyčinkami. Jak vznikl tento nápad?
Chtěl jsem si vedle Jovitepu udělat i nějakou bokovku. Byl jsem si vědom toho, že díky svému jménu už mám nějakou fanouškovskou základnu, kterou umím přetavit i do klientů. A já jsem milovníkem hořké čokolády, ale měl jsem problém najít ji ve slovenských obchodech v podobě tyčinek. Jako zázrakem jsem se v té době seznámil s Diou z Nueva Via Cakes, která má svoji raw veganskou výrobu koláčů.
Zeptal jsem se jí, jestli by mi s tím uměla pomoci, a ona řekla, že nemá problém. Do měsíce jsme měli první receptury po několika ochutnávacích kolech a nakonec vznikla značka Jovinečky s ručně vyráběnými tyčinkami. Celé to vzniklo začátkem letošního roku.
Prodáváte několik příchutí Jovineček. Která z nich podle tebe chutná nejlépe?Arašídovka. Ta je společně i s Čokoškou nejpopulárnější i mezi lidmi.
Zdroj: Instagram/@jovinečky
Nedávno jsem byl v potravinách Yeme, kde své tyčinky prodáváš, a všechny příchutě byly uprostřed dne úplně vyprodané. Pociťuješ i ty, že je o to velký zájem?Je to také tím, že to všechno děláme ručně, žádná pásová výroba. Ale Yeme nám dalo feedback, že jsou brutálně překvapení, jaký je o to zájem. Nonstop dostáváme fotky od lidí s prázdnými regály, kteří se ptají, kdy budou opět dostupné.
Máš v plánu posunout to i do komerčnějších sítí supermarketů jako Tesco nebo Billa?
S nimi je to obtížné, protože u nich by nákupní cena musela být třetinová, aby to vzali. Ta tyčinka je dražší, ale také náklady na výrobu jsou vysoké. Zatím to prodáváme jen přes náš e-shop nebo přes bio a alternativní obchody. Necháme se překvapit, co přinese budoucnost.