Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Tentokrát jsme se podívali na zoubek prvnímu čistě elektrickému Audi s plaketami S.
E-tron S je vůbec první čistě elektrické eskové Audi. V karosářském provedení Sportback jej považujeme po vizuální stránce za jedno z nejvyváženějších a nejpovedenějších SUV kupé na trhu. Jak ale jezdí? To se dozvíš v našem podrobném testu.
Náramně přitažlivý zevnějšek
Po starším testu klasického e-tronu nemá moc význam zabývat se opět tvarem elektrického SUV jako takového, ale aktuální designové směrování značky Audi se k elektromobilitě mimořádně hodí. Provedení Sportback s pomalu klesající střechou v zadní části navíc přidává na celkové atraktivitě zevnějšku.
Zadní decentní odtrhová hrana podtržená štíhlými a vzájemně propojenými koncovými světly je krásná, nemluvě o početně zastoupených černých detailech. Volitelný metalický lak Catalunya Red zvýrazňuje vyvážené a mimořádně atraktivně navržené křivky. Sportback se zároveň pyšní lepším koeficientem aerodynamického odporu vzduchu o hodnotě 0,26.
Má také lepší optimalizaci vzduchu v blatnících rozšířených o 23 milimetrů na obou stranách. Přibyl také agresivněji tvarovaný nárazník či nově až 22” disky. Naše auto mělo „jen“ 21” kola a silnější šestipístkové třmeny na přání lakované v oranžové barvě. Digitální Matrix-LED světlomety mají více než milion mikrozrcadel.
Řidiče totiž světelná projekce upozorňuje na dodržení bezpečné vzdálenosti, dokáže opticky navádět v pruhu, lépe mu jej nasvítit, a tedy upozornit na nerovnosti či zúžení. Sofistikovaná technologie navíc předvádí ukázkově přesné vyřezávání ostatních silničních účastníků, díky čemuž automatická dálková světla svítí de facto stále, ale nikoho neoslňují.
Chladný technokratický interiér
Verze S má velmi dobré sportovní sedačky a pár plaket s písmenem S, jinak je to klasická technokratická strohost z Ingolstadtu. Uvítali bychom více barev, neboť nebýt náladového osvětlení nebo panoramatické střechy, tak zejména v kontextu cenovky téměř tří milionů korun je vnitřek na první pohled dost ponurý a chladný. Přitom kabina, její materiály a dílenské zpracování jsou na vysoké úrovni.
12,3” budíky Audi Virtual Cockpit, přes 10” Black Panel a výborný 8,6” panel klimatizace doplňuje další dvojice displejů integrovaných ve dveřích. Ty souvisí s virtuálními zpětnými zrcátky. Jejich obraz – ať už ve dne, na slunci, ve stínu nebo v noci – je místy až nepochopitelně dobrý. Navíc bez jakékoli vibrace. Pro řidiče jsou ale nepohodlná.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemčení?
V čem tkví unikátnost pohonného ústrojí.
Jaký je celkový výkon pohonné soustavy.
Kolik trvá akcelerace z 0 na 100 km/h v praxi.
Jaký je reálný dojezd na jedno nabití.
Za jakou dobu lze dobít akumulátor na rychlonabíječce.
V eskové verzi nahrazuje původní 4ramenný volant tradičnější a vkusnější 3ramenné řešení, atypicky tvarovaný volič převodovky však zůstává, proto i zde poslouží jako příjemné místo k podepření ruky. Pozitivní je, že se Audi násilím nesnaží odlišovat elektromobily od konvenčních modelů, proto kromě displejů ve dveřích ani zde nejsou zbytečné vizuální výstřelky.
3motorový unikát
Na e-tronu S je výjimečné to, že je to první sériový elektromobil se třemi asynchronními elektromotory. Elektromotor, který byl původně vzadu o výkonu necelých 170 koní, přesunuli dopředu. Přední motor z klasického e-tronu upravili, přesunuli dozadu a tam k němu přidali ještě jeden identický, takže každé kolo má jeden vlastní a jejich společný výkon je cca 270 koní. Celkový systémový výkon soustavy je 435 koní, nicméně v rámci 8sekundové funkce Overboost je to až 503 koní, tedy 370 kW.
Přestože auto váží přes 2,7 tuny, zrychlí na stovku za 4 a půl sekundy. A také díky excelentnímu odhlučnění a ukázkovým vzduchovým podvozkům se tedy za volantem cítíš místy jako v levitující kapsli, která se dokáže především z nízké rychlosti za nevídané pružnosti doslova teleportovat.
V klasickém režimu není oproti běžnému e-tronu vyšší výkon extra cítit. Stačí však zvolit režim Dynamic a hned se to změní. Pokud ještě řidič využije funkci Overboost, začne jej pozoruhodně tlačit do sedaček.
Při předjíždění dokáže být pružné zrychlení tak zdrcující, že se ani nemusíš podívat do digitálních zpětných zrcátek, abys zjistil, jestli se můžeš zařadit do svého pruhu. Auto, které jsi předjížděl, je už daleko za tebou. Tím, že dva elektromotory na zadní nápravě zvládnou dávkovat výkon na libovolné kolo, je svižnost a schopnost zatáčet úchvatná. S e-tronem S můžeš po vypnutí stabilizace doslova driftovat i na suché vozovce.
Baterie jsou stejné jako u konvenční verze. 95kWh akumulátor s vlastním termomanagementem má i ve verzi S využitelnou kapacitu přes 86 kWh. Není to ale 800, ale 400V systém a také to se odráží na spotřebě, protože ta pak vykazuje větší výkyvy v závislosti na stylu jízdy než u testovaného e-tronu GT s 800 V sítí.
Ve smyslu WLTP by spotřeba měla být na úrovni 22 až 26 kWh/100 km a dojezd 365 km. Náš dlouhodobý průměr během celého testu byl necelých 29 kWh. Reálný dojezd při běžné jízdě bez omezování je přibližně 300 km. Nejefektivnější je auto ve městě, když na to ale začneš v serpentinách šlapat a využívat potenciál motorů naplno, jezdíš se spotřebou téměř 40 kWh/100 km a na jednu baterii tedy uděláš při takovém tempu sotva 250 kilometrů.
Mít vysokovýkonné SUV je po stránce spotřeby a dojezdu neefektivní a je jedno, jestli je to 510koňové BMW X4 M se šestiválcem, nebo 503koňové Audi e-tron S. Systém však podporuje 150kW nabíjení, takže po přibližně půlhodině si na rychlonabíječce hotov a můžeš uhánět dál. Po nedávno testovaném e-tronu GT i tento e-tron S považujeme za jeden z vůbec nejlepších modelů značky v současné nabídce.
Audi to s elektromobily jednoduše umí a zdá se nám, že s nimi má tak trochu navrch. Technicky sice není elektrická soustava v e-tronu S až taková špička jako EQS od Mercedesu či iX od BMW, ale elektromobily od Audi nás prostě baví nejvíc. Umí totiž řidiči zaručit skvělé jízdní zážitky a nejsou to jen mdlá elektrická auta bez duše. Nemluvě o tom, že tak jako e-tron GT, i tento e-tron S je v porovnání se zmíněnými elektromobily EQS iX vizuálně podstatně přitažlivější.