Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Golf Grand Touring Injection jsme vyzkoušeli ve speciální verzi Clubsport.
I přes velké kvality Golf nepatří k vizuálně nejpřitažlivějším modelům. Dokonce ani provedení GTI, tedy Grand Touring Injection, se přehnaně nechlubí tím, co schovává pod povrchem. Volkswagenu se přesto tímto modelem daří, a to mimořádně úspěšně, již přes 45 let definovat pojem hot hatch. Nové provedení Clubsport z něj navíc činí klenot svého segmentu. Přesvědčil nás o tom redakční test aktuální, v pořadí již 8. generace, která relativně nudného zástupce nižší střední třídy přetváří na mimořádně atraktivní počin stvořený na naše cesty. Proč?
Působivá konfigurace exteriéru
Jakoby to bylo jen včera, co osmičkový Golf spatřil světlo světa a diskusní fóra přeplnily zprávy, jak Volkswagenu nevyšel design. Už při samotném testu běžné verze jsme uznali, že nový Golf místy působí nemastně-neslaně, v momentě, kdy se nám do rukou dostalo GTI Clubsport, se karta otočila. V dané konfiguraci jej totiž považujeme za jeden z esteticky nejatraktivnějších modelů ve své třídě, a to i v případě, že bereme v úvahu prémiové počiny.
Počínaje fantasticky fungujícími IQ.Light Matrix-LED světly, které jsou propojeny nejen ikonickou červenou linkou, ale i světelným pásem, pokračujíc nárazníkem s masivním otvorem pro přívod vzduchu a konče pneumatikami na krásných 19” dvoubarevných discích.
Jednou z předností nové generace Golfu jsou právě špičková světla, která nejen vypadají skvěle, ale svou funkcionalitou drží krok i s těmi nejlepšími prémiovkami. Je pravdou, že exemplář s cenovkou přes milion korun už atakuje cenové vody prémiových modelů, jenže v tomto případě si Volkswagen umí svoji cenu obhájit.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Co nám nejvíce vadilo na interiéru.
Kolik koní má nejvýkonnější Golf GTI současnosti.
Za co si zaslouží převodovka DSG obrovskou pochvalu.
Jak dlouho trvá akcelerace z 0 na 100 km/h.
Proč si myslíme, že Clubsport byl vyvinut speciálně pro naše silnice.
Tradiční tvar céčkového sloupku spolu s ostře tvarovanými světly dotváří přitažlivý celek a kvitujeme i klasicky kulatý tvar koncovek výfuku. Ruku k dílu však nejvíc přikládá spoiler, který je už sice pozoruhodně velký, ale díky dvoubarevnému lakování nepůsobí přehnaně násilným dojmem.
Ze zadní části se již tradičně vytrácí označení Golf, které nahrazují písmena GTI. Pokud se ptáš na zvukový projev, tak na své poměry se Volkswagen trošku více odvázal, v porovnání s modely, jako jsou Megane RS či i30 N, je to však nadále jen takový nachlazený puberťák. Stále prostě platí, že GTI chce být univerzální, ne ultimátní hot hatch. Naopak, čím GTI boduje, je vytříbená grafika úzkých full-LED světel.
V kokpitu ideál, ale s kompromisy
S chválením pokračujeme i v interiéru. Ano, jsme si vědomi toho, že po vizuální stránce se Volkswagen opět moc neodvázal, že někde najdeme levnější tvrdé plasty a že ani primární dotykové ovládání není úplně výhra, ale podíváme-li se na kokpit jako na celek (design, kvalita, zpracování, technologie, ergonomie či prostor), rázem se ptáme, kdo vlastně obecně nabízí něco lepšího.
Samozřejmě, že každý z konkurentů je určitě v nějaké oblasti lepší, ovšem Golf se nám zdá v interiéru jako nejlepší univerzál, který se nám v kontextu ceny zamlouvá dokonce více i jako sourozenecké Audi A3. Škoda jen, že panel s displeji je lemovaný tlustým plastovým rámem.
Zvyknout si je třeba i na dotykové ovládání klimatizace, které není za tmy, pro nás z nepochopitelného důvodu, osvětleno. Pokud však je jedna věc, která nás v kokpitu nejvíce iritovala, tak jsou to malá plastová „pádla“ za volantem. Když jimi disponuje tříválcové Polo, mávneme nad tím rukou, ale GTI Clubsport? Přejděme však k tomu, čím je GTI jedinečné.
Ikonické kárované GTI sedačky to, paradoxně, nejsou, protože Clubsport má odlišný designový vzor. Sportovní sedadla jsou však výborná, i když stále jdou ruku v ruce s filozofií GTI, a tedy že primárně je ve věci auto pro každodenní používání, proto zde nečekej fantastická sportovní sedadla à la Hyundai i30 N. Na palubní desce přibyl specifický dekor a sportovní volant je oděn do perforované kůže. Přibližně 11” digitální budíky dostaly nové sportovní zobrazení s centrálním otáčkoměrem.
Osvědčená německá technika
Asi tě nepřekvapí, že o pohon výhradně předních kol GTI se nadále, a naštěstí, stará benzínový agregát 2.0 TSI. Má však upravené vstřikování, nové turbodmychadlo, chladič a ve verzi Clubsport až 220 kW/300 koní a 400 Nm. Toto jsou však údaje, které sice už také něco napovídají, ale podstatnější je, že pod kapotou je doslova strojovna. Z hlediska kultivovanosti je to jeden ze surovějších dvoulitrů, avšak jeho neskonalá živost, výbušnost a tah jsou úchvatné.
Reakce na plyn jsou skvělé, motor tlačí odspodu, zátah lineárně roste a elán mu nechybí ani těsně při hranici 7 tisíc otáček. Tam bohužel stále 7 stupňové DSG zasáhne a samo přeřadí i v manuálním režimu. Pravdou je i to, že obecně známe i více hladce fungující skříně, ale 2 spojkový automat prostě musíme pochválit.
To, jak bleskově reaguje na řidičovy povely přes pádla a jak dokáže při plné palbě extrémně rychle řadit, je pozoruhodné. Prostě to pod plynem řadí pomalu jako PDK převodovky od Porsche.
Přiznáváme, že GTI nadále nesrší zábavností, je to však ukázkový reprezentant německé preciznosti a přesnosti. Jistota na cestě nás mimořádně bavila. Na to, že jde o 300 koňovou předokolku, je servírování výkonu i v zatáčkách nečekaně dobré. Vpředu je samozřejmě VAQ diferenciál. I díky němu se umí Clubsport v zatáčkách razantně stočit, aniž by při tom odcházel předek.
Řízení není extra komunikativní a nevyžaduje takovou pozornost jako v i30 N. Vlastně v mnoha věcech umí být GTI nadmíru „vyklidněné“. V běžném režimu není ani samotný motor nijak našponovaný, zbytečně tě nedráždí a potichu si pracuje pod kapotou. Dokonce i jeho apetit umí být až nečekaně skromný, neboť když opustíš město, umíš atakovat i 7 litrovou spotřebu.
Pak stačí zvolit jedno ze sportovních nastavení a GTI rázem ukáže, jak se věci mají a jakými vlastnostmi disponuje. Zvukový projev sice neohromí, ale akceleraci z 0 na 100 km/h zvládneš za pouhých 5,6 sekundy. Maximální rychlost je až 270 km/h. Speciálně se musíme zastavit u podvozku. Mezigeneračně má Golf GTI upravené tlumiče, pružiny a Clubsport je ještě dodatečně snížen o dalších 15 milimetrů, má ještě tužší naladění a elektronika umí dokonce predikativně upravovat jednotlivé elektromechanické části podle stavu vozovky či směru jízdy.
Vyvinutý na naše silnice
Je zde však ještě jedna perlička. Kromě toho, že si podvozek můžeš ukázkově škálovat, v rámci jízdního režimu Sport má Clubsport dodatečný podrežim nesoucí název Nürburgring. Ten dokáže všechno změnit na sportovní nastavení. Jelikož severní smyčka je poměrně hrbolatá, „vlásčitá“ trať, Clubsport adaptivní tlumiče ponechá v komfortnější poloze. Jinými slovy, toto nastavení by se nemělo jmenovat Nürburgring, ale Czechia, neboť je jako stvořené pro naše silnice.
Přestože na nerovnostech místy zažiješ tradiční koncernovou klasiku (nerovnost je více slyšet než cítit), Clubsport umí zaručit překvapivě komfortní jízdu s ukázkovou filtrací nástrah na našich vozovkách. Ve výsledku je tedy GTI i ve výkonnější a ještě přitvrzené verzi ideálním autem pro každý den. Získá si tě svým temperamentem a ohromnou dynamikou.
Přestože novou generaci GTI považujeme za to nejlepší mezi univerzálními sportovními hatchbacky, jeho vrcholná verze Clubsport se od konkurentů ještě více vzdálila. Výrobci jsou si velmi dobře vědomi kvalit tohoto modelu, a proto ho levně jen tak snadno nedají.