Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Vlajková loď mezi elektromobily od Audi si nás získala na plné čáře, i když pár nedostatků jsme našli.
Ať se nám to líbí, nebo ne, s elektrickými vozidly se doslova trhá pytel a v následujících letech tomu nebude jinak. Automobilka Audi je však jedna z mála značek, která má koule na to, aby přišla s elektromobilem, který není jen výplodem excelovské tabulky, ale umí benefity elektromotoru ukázat v nejlepším světle. Drtivá většina výrobců totiž přichází s elektrickými modely, jejichž primárním cílem je snížit flotilové emise, nový e-tron GT však chytá za srdce a bourá předsudky o elektromobilech.
Tak bychom mohli ve zkratce charakterizovat elektrické GT-čko z Ingolstadtu, které jsme měli tu čest vyzkoušet v akci a opravdu se utvrdit v tom, že vozidlo na baterky nemusí být vůbec nudné. Při této příležitosti ti proto přinášíme podrobný test vlajkové lodi mezi elektromobily od Audi, která zastupuje elektrickou první ligu nejen na našem trhu. Pojďme však pěkně popořádku.
Láska na první pohled
Při elektromobilech se to nestává příliš často, ale e-tron GT ohromí a padne do oka už na první pohled. A to je opět přesně to, co většině elektrických aut chybí. Koule. Ano, i zde detaily do světa jasně křičí, že aerodynamika je mocný čaroděj, proto i ten výborný aerodynamický koeficient s hodnotou pouze 0,24, ale ve výsledku tato téměř 5 metrová placka nevypadá jako vyschlé mýdlo na kolech. Aktuální, velmi futuristický design Audi k pohonu budoucnosti sedí a dodává mu extrémní vibe.
Speciální pozornost si dovolíme upřít na hrstku detailů. Za levým blatníkem je schránka na AC a na pravé straně na DC nabíjení. Zvolené 21" disky mají jakési aerodynamické záslepky, které vypadají tak, že by se daly shodit, ale osobně se nám to nepodařilo. Příplatkové HD-Matrix LED světlomety s laserovou technologií dodávají svou grafikou extrémně futuristický nádech a jinak tomu není ani v případě netypicky tvarovaného předního nárazníku.
Ten byl v našem případě dokonce v tříbarevné konfiguraci. Kromě samotného laku karoserie a černého prvku je vpředu třetí odstín a tím je stříbrná maska. Ta může být i černá. E-tron GT je rovněž první model od Audi, který může mít tradiční Singleframe masku zabalenou do odstínu, jakou je lakovaná karoserie.
U testovaného modelu je to Daytona Grey, které sekundují černé prvky a maska se zajímavou strukturou, ale i s nešťastně odhalenou radarovou technikou pod ní. Barevně střídmá konfigurace elektrickému GT-čku obzvlášť svědčí, nakonec, i přes absenci výrazného laku (a zvuku) umí na ulici statečně vykrucovat krky. Vždyť uznejte, takových sexy křivek mezi elektromobily mnoho není, a to ještě nemluvíme o ladných zadních partiích s výsuvným spoilerem.
Nám osobně nejvíce imponuje právě zadní svalnatá část, kde se pěkně ukazuje pomalu klesající linie střechy a vystupující blatníky. Kapitolou samou o sobě jsou propojené LED světla s úžasnou 3D grafikou, ale to je už taková ohraná deska v případě novinek Audi.
Typická je i absence koncovek výfuku. Na rozdíl od jiných modelů, z pochopitelných důvodů nejsou a popravdě, ani nám tu vůbec nechybí. Přestože e-tron GT vybízí k tomu, že jde o liftback, opak je pravdou a malý nakládací otvor to potvrzuje. Kufr ma 405 litrů, vpředu je dalších 85 litrů na kabely, ale to asi nejsou ty nejpodstatnější údaje.
V interiéru překvapivě stará škola
V kokpitu opět převládá sterilní technokratický styl, který je již však více podkován sportovním duchem. Důkazem jsou anatomicky tvarovaná sedadla, do popředí vystupující přístrojový štít nebo spleť karbonových dekorů, hliníkových detailů a doplňků z Alcantary. Samozřejmě, vnitřek je posetý všelijakými fintičkami a vymoženostmi, ale osobně v něm zažíváme menší mentální rozpor.
Jsme totiž názoru, že Audi se tak trochu doběhlo. Nový e-tron GT je autem reprezentujícím budoucnost, působí nejmodernější a najfuturistickejší z celého modelového portfolia značky, ale pokud jde o jakýsi wow efekt, tak v interiéru zaostává dokonce i za menšími a levnějšími modely Audi. Jsou v něm totiž „jen“ 2 displeje – několik let známý 12,3" Audi Virtual Cockpit s možností centrálního zobrazení a 10,1" obrazovka infotainmentu. Na třetí dotykový displej à la A6, A7, A8 či Q7 a Q8 zapomeňte, protože ten nahrazuje fyzický panel klimatizace.
Na druhou stranu, analogový panel klimatizace je vlastně lepší než dotykový a zejména v kontextu sportovního auta takové řešení chválíme. Ale v kontextu jiných, menších, starších a levnějších modelů Audi bychom právě zde čekali to, s čím dokáže v kokpitu zaujmout sourozenecký Taycan. No pokud bychom měli říci jedinou věc, která nám na tomto autě nejvíce vadí, tak je to ergonomie interiéru.
Jednak si v něm nemáme pořádně kde odložit například větší mobil a jednak odkládací místa ve dveřích jsou podprůměrně malé. Za hlavní ergonomický průšvih považujeme neexistující středovou loketní opěrku. Jakmile si řidič chce podepřít ruku/loket, automaticky naráží na ostré hrany držáku na lahve a nešťastně tvarovaného středového tunelu v jeho zadní části.
Naopak pochválit třeba excelentní sedačky, materiály, dílenské zpracování a hlavně extrémně pevný a celistvý pocit z interiéru jako takového. Absence zvuku motoru či vibrací dává možnost proniknout do popředí různým pazvukům, ale v tomto případě jsme nic takového nepostřehli, a to není (nejen) mezi elektromobily vůbec standardem.
Zajímavostí je standardně dodávána panoramatická střecha, která se nedá otevřít a dokonce ani zastřít. Audi však používá technologii, která dokáže regulovat propustnost světelných paprsků. Právě toto jsou ty detaily, v nichž tkví přednosti prémiových modelů, za výsledných přes 2,5 milionu korun by však byl hřích je tam nemít.
Pokroková elektrická soustava
V podlaze umístěné baterie mají kapacitu až 93 kWh, z toho využitelná kapacita je 85 kWh. Kromě toho, e-tron GT pracuje až s 800 V napěťovým systémem, který zaručuje vysokou efektivnost nabíjení a zároveň je velmi konzistentní a odolný proti agresivní jízdě – i když jsme s elektromobilem jezdili plné bomby, spotřeba energie nešla tak dramaticky nahoru, jak jsme předpokládali.
Elektrická soustava podporuje až 270 kW DC nabíjení. Během testu jsme navštívili nejsilnější nabíjecí stanici na Slovensku, která disponuje výkonem až 350 kW, no a na tomto stojanu jsme v jistý moment nabíjení dosáhli výkonu přibližně 250 kW, což je úplný rekord, jaký jsme kdy s elektromobilem dosáhli. Jinými slovy, z 10 na 80 % jsme dokázali nabít tuto velkou baterii za necelých 25 minut. Skvělé! Chválíme i skutečnost, že Audi nabízí svou univerzální nabíjecí kartu, která funguje na většině veřejných nabíječek v téměř celé Evropě.
A nyní k věci. O pohon se starají 2 elektromotory, vpředu slabší, vzadu s výkonem přes 300 kW. Kombinovaný výkon soustavy je 350 kW/476 koní, v rámci 2,5 sekundového Overboostu je však k dispozici až 530 koní. Stejně jako Taycan, i e-tron GT je vybaven specifickou dvoustupňovou převodovkou, která pomáhá při dynamické jízdě – většinu času jezdíš na druhém stupni, ale v momentě, kdy přitlačíš, převodovka začne používat i první rychlostní stupeň, který zaručuje větší pružnost.
Pokud jde o pružnost, tak ta bere dech. Popravdě, to, že sedíš v elektromobilu s váhou kolem 2,4 tuny, až tak nepocítíš, v ostrých serpentinách spíše pocítíš samotné rozměry. Pětimetrové GT-čko se však do zatáček stáčí neskutečně delikátně a souhra podvozku a řízení je úchvatná. Zpoza volantu se místy cítíš jako had, který se doslova proplazí jakoukoliv zatáčkou v ohromném tempu. Samozřejmě, děkovat třeba řízené zadní nápravě, která prvotřídně stáčí velké GT-čko tam, kam právě potřebuješ.
Zprvu e-tron GT vchází do zatáček s nedotáčivým postojem, pak se však o slovo přihlásí zadní elektromotor a při vypnuté stabilizaci tě zadek začne předjíždět dříve, než bys čekal. S elektrickým Audi se tedy dá driftovat ostošest, akorát místy musí řidič rychle reagovat na vysokou hmotnost a hůře čitelné, až nepředvídatelné vlastnosti při jízdě dveřmi napřed.
Nefalšovaný řidičský zážitek
Asi tě nepřekvapí, že nejúchvatnější je schopnost kopat do zad při akceleraci. Je jedno, jak rychle jedeš, dáš podlahu a auto v mikrosekundě reaguje a nepopsatelně tlačí do sedačky. Konvenční auta by se v některých pasážích nestihla ani nadechnout a e-tron GT si je už podává jako předkrm. Ostatně, stovku pokoří z klidu za přibližně 4 sekundy.
Ale abychom si rozuměli. Audi e-tron GT není jen o rychlosti či pružnosti, neboť tím vyniká prakticky každý elektromobil, respektive jeho elektromotor jako takový. V tomto případě ti to řízení, podvozek, vyvážené rozložení hmotnosti či pevné šasi dává okamžitě najevo, že jde o skutečně sportovní záležitost.
Audi uvádí dojezd na úrovni kolem 480 kilometrů, nám se i při svižnější jízdě podařilo udělat 400 km. Pokud by ses tedy snažil, není absolutně problém atakovat deklarovaný dojezd. Hodně udělá zejména režim Efficiency, kdy se o pohon stará primárně přední elektromotor, díky čemuž můžeš bez problémů udržet spotřebu pod hranicí 18 kWh/100 km, což je v kontextu výkonu, váhy a rozměrů výborný údaj.
Přispívá k tomu i účinná rekuperace, která však funguje vskutku specificky. Jak je zvykem, i zde se pádly pod volantem nastavuje její úroveň. I když zvolíš nejsilnější rekuperaci a pustíš pedál akcelerátoru, e-tron nezačne svévolně brzdit rekuperací, jak je tomu zvykem u elektromobilů. Ta se o slovo přihlásí až při použití brzdového pedálu. Za volantem tak řidič zažívá sportovní pocit, a tedy pokud chce přidávat, musí přidávat, pokud chce brzdit, musí fyzicky brzdit.
Pochvalu zaslouží i podvozek. Na 21" discích předvádí úžasný komfort a zároveň výraznou měrou přispívá k nefalšované sportovní jízdě. Stále bereme v úvahu, že nejde o sporťák v pravém slova smyslu, ale komfortní GT-čko. Po zvolení režimu Dynamic je však e-tron GT perfektně ovladatelné sportovní náčiní, které dokáže vykouzlit úsměv na tváři.
To, jak dokáže elektromobil pracovat s váhou či s velkými rozměry je úctyhodné. Elektrický pohon zároveň dodává perfektní dynamiku, umí trefně dávkovat obrovský výkon a spolu s celkovým naladěním podvozku či řízení dodává překvapivě řidičský pocit. Můžeme se v diskusích donekonečna dohadovat, zda je lepší AMG, M nebo RS. I když jsme názoru, že vždy je to na konci dne o preferencích, faktem je, že ani BMW ani AMG nemá aktuálně auto, jako je toto.
Pokud je toto budoucnost, která zde už vlastně je a na scéně budou takové elektrické klenoty, tak my říkáme elektromobilitě velké ano. e-tron GT není zdaleka vozem pro každého, ale v dobrém závidíme těm, kteří si takovýto elektromobil koupí. Těm, kteří na něco takového remcají nezávidíme, že nevědí o co přicházejí. Nové Audi e-tron GT totiž spadá do elektrické smetánky, která bourá mýty o elektromobilech.