Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Nejvýkonnější SUV od BMW je sportovnější, než bys čekal.
BMW X6 je auto, které buď miluješ, nebo nenávidíš. Auto, které svým tvarem obrátilo debaty u piva i diskuse na Facebooku vzhůru nohama. I když mnichovská automobilka ve skutečnosti segment SUV kupé nezaložila (prvenství si připsal SsangYong Action), bylo to právě X6, co vozy tohoto druhu zpopularizovalo. Dokonce BMW tento typ SUV odjakživa označuje jako SAC, tedy Sport Activity Coupé.
Ať už se ti tento kočkopes líbí nebo ne, faktem je, že dosavadní dvě generace s téměř půlmilionem prodaných kusů jsou jasným důkazem, že BMW má své klienty přečtené a dobře ví, co dělá. Osvědčený recept se nemění ani ve 3. generaci, která se nám dostala do rukou v brutálním provedení X6 M Competition.
Pověstně svébytný design
Nejnovější provedení je estetickým ztvárněním snad ještě osobitější než kdykoliv předtím. Charakteristickým znakem je, pochopitelně, klesající linie střechy, která připomíná vozy kupé a zároveň dodává dynamičtější podtón. Myslíme si však, že takový typ vozu musí být dobře nakonfigurovaný, jinak nevyzní ten atypický tvar karosérie dobře. V případě verze s písmenem M v názvu se však věci mění a mimořádně agresivní nárazníky či obrovské 21“ disky kol X6 prostě sednou.
Právě masku s neustále otevřenými a poměrně hranatými ledvinkami dokonce považujeme za tu nejkrásnější ze všech současných SUV, nemluvě o přísných laserových světlech a barevné specifikaci — nádherný bílý lak mineral white, kterému efektně sekundují černé detaily, karbonové doplňky (úžasně tvarovaná zpětná zrcátka), vystupující difuzor nebo pořádná čtveřice plně funkčních koncovek výfuku.
Kamenem úrazu mohou být právě zadní partie, které pochopitelně nemusí sednout každému. BMW totiž po estetické stránce poslední roky pozoruhodně experimentuje a „nakopnutý“ zadek, místy až neforemné tvary a velmi úzká světla to jen a jen potvrzují.
Zavazadlový prostor má i přes zkosené zadní části slušných 580 litrů, limitem je spíše nakládací hrana. Na rozdíl od X5 model X6 nemá dvoudílné víko zavazadlového prostoru, proto je spodní hrana až ve výšce 85 cm. To může být problém při nakládání těžkých předmětů.
Interiér se sportovními detaily
Po předešlém testu X5 můžeme konstatovat, že palubní deska stylovějšího derivátu je identická. Před řidičem se tedy také nacházejí 12,3“ digitální budíky, zatímco centrem palubky je 12,3“ displej perfektního infotainmentu iDrive. Ten je možné ovládat doteky přímo na displeji, sdruženým otočným ovladačem na středovém tunelu, šikovnými gesty nebo hlasem (bohužel ne v češtině).
Emková verze následně přidává alcantarou potažený strop, karbonové dekory či perfektní sportovní sedadla. Ta nejenže skvěle vypadají, ale také výborně drží v zatáčkách. Jsou ale poměrně široká, čímž trochu ubírají z místa na nohy pro zadní pasažéry. Volič 8stupňové automatické převodovky pokrývá kůže, přičemž ve spodní části svítí. Ještě větší pozornost ovšem upřeme na magická červená tlačítka na volantu.
Právě pod ně si můžeš uložit jeden ze dvou předem nakonfigurovaných jízdních režimů. Vzhledem k tomu, že jde o plnohodnotný emkový model, si ani zde vozidlo nenastavíš celkově (eco, komfort, sport apod.), ale zvlášť pro každou sekci — motor, převodovka, podvozek a brzdy. V důsledku toho je nastavení vozidla místy zdlouhavější, a proto má velký význam aktivovat požadované nastavení následně pouze jedním tlačítkem.
Jak se dá čekat, stylově střižená karoserie o sobě dá vědět na zadních sedadlech, ani 185 cm vysoká osoba ale nemá problém s místem nad hlavou. Jistým problémem je spíše nastupování, kdy vzhledem ke klesající linii střechy je samotný otvor o něco menší a vysoké postavy se musí při nastupování skrčit. Samozřejmě o plejádě nejmodernějších technologií a asistenčních prvků výbavy bychom mohli psát hodiny, zejména, když tento kousek stál téměř 4,1 milionu korun.
Sportovnější, než bys čekal
Podstata tohoto testu je ale někde jinde — pod kapotou, konkrétně pod karbonovým krytem za 30 tisíc korun. Tam se totiž nachází mnichovský klenot, a to dvakrát přeplňovaný 4,4litrový osmiválec s výkonem až 460 kW/625 koní a točivým momentem 750 Nm. Spárován je se zmíněnou 8stupňovou automatickou převodovkou a s pohonem všech čtyř kol xDrive. Pozoruhodné údaje následně střídá nelichotivá hmotnost — 2,4 tuny.
Jenže pokud bychom na místo spolujezdce posadili postupně 10 lidí se zavázanýma očima, 9 z nich by nemělo ani páru o tom, že sedí v SUV. Nové X6 M Competition je totiž doslova a do písmene masakr. Převodovka extrémně rychle a velmi chytře mění stupně, aktivní systém potlačování náklonů spolu se zadním sportovním diferenciálem v zatáčkách kouzlí, a pak je tu dechberoucí tah bez ohledu na aktuální rychlost.
Pro přiblížení, zrychlení z 0 na 100 km/h dokáže X6 M ve vyhotovení Competition jen za 3,8 sekundy, maximální rychlost je přitom 290 km/h. To jsou parametry, za jaké by se nemusela stydět ani podstatně menší a lehčí auta.
Po sešlápnutí plynového pedálu se ohlásí i mohutný zvukový projev, který zaujme svým hrubým a hutným tónem. I ten tedy nemalou měrou přispívá k tomu, že z X6 M jde doslova strach. Je však třeba dodat, že toto emko možná ještě více než dynamickými parametry vyráží dech tím, jak dokáže v zatáčkách zpochybňovat fyzikální zákony. V tom nejsportovnějším nastavení je 2,4tunový kolos jako přibitý k vozovce, nenaklání se a zatáčkami se prožene jako podstatně menší auto.
Jisté vystřízlivění přijde při brždění. Testovaný kousek neměl karbonovo–keramické brzdy, a i když sportovní brzdová soustava fungovala výborně, od hmotnosti vozidla řidič někdy dostane slušnou facku na brzdách. Za volantem proto musíš brát váhu X6 M na zřetel, neboť jedna věc je tento kolos dát do pohybu a druhá věc je opět ho zastavit — akcelerovat můžete (a to kdykoliv a extrémně rychle), brzdit ale musíte.
A spotřeba? U 2,4tunového počinu s výkonem 625 koní a odporem vzduchu asi jako tvoje skříňová souprava v obývacím pokoji si není třeba dělat iluze. Náš celkový průměr se vyšplhal až na 22 l/100 km, je ovšem třeba dodat, že drtivou většinu času jsme strávili ve sportovním nastavení a na spotřebu jsme věru nehleděli. Pokud bychom to měli rozdělit, tak zapomeň na méně než 10 litrů na okreskách a na to, aby ses dostal ve městě pod 20 litrů, si musíš dávat velký pozor a držet se na uzdě. Inu, to je ta daň za život s frajeřinou...
Pokud ale máme být upřímní, vyšší daní než samotná spotřeba je to, jak tvrdý až surový je podvozek. Popravdě, nikdy bychom neřekli, že v Mnichově vezmou sportovní SUV až tak vážně a až tak ho připraví na jízdu na okruhu. Paket Competition totiž značně přiostřuje nastavení podvozku, upravuje stabilizátory, tlumiče i odklony kol. Na 21“ kola si tedy na našich silnicích nejednou zanadáváš, a to dodejme, že naše auto mělo zimní obutí, letní souprava počítá vzadu s dokonce 22“ disky.
Proto je třeba nutné dávat pozor na to, že paket Competition sice přidá 25 koní navíc, ale podvozek, který je důkladně přizpůsobený na okruh, o sobě dá na běžných silnicích patřičně vědět. Jde o jasný důkaz, že BMW se drží tradic a nic nenechává náhodě, i když jde „jen“ o SUV. Své ovoce to samozřejmě přinese ve zmiňovaných zatáčkách a především na okruhu, dovolíme si ale tvrdit, že tam tento počin často neuvidíš.
Velmi příjemně překvapilo nastavení pohonu xDrive. Na rozdíl od M5 či M8 nedisponuje model X6 M třetím stupněm nastavení, kdy je možné zcela odpojit pohon předních kol. Přesto při volbě sportovního pohonu všech čtyř kol xDrive upřednostňuje zadní kola a za volantem je to cítit. Pokud máš odvahu, zvládáš hru s volantem a umíš si poradit s velkou hmotností, X6 M dokáže jet překvapivě rychle a snadno do boku. Driftování tedy není tomuto emku ani zdaleka cizí.
Pokud bychom to měli shrnout, napsat musíme následující. Pokud se díváš na X6 přes prsty a děláš si legraci, že jde jen o auto s přehnanou image, které se hodí leda pro ženy do nákupního centra, věz, že to zdaleka není pravda. Pokud to totiž za volantem umíš, X6 M ti během pár momentů dokáže, čeho je divize BMW M schopná a jak daleko se sportovní technologie za poslední roky posunula. Nové X6 M s paketem Competition je totiž sportovnější, než bys v případě auta tohoto druhu čekal.