Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Mnichovská automobilka přichází se stylovou novinkou, která však mění zavedenou koncepci pohonu. Co to znamená?
Automobilka BMW v roce 2019 s příchodem nové generace přinesla ve své nejmenší modelové řadě velkou revoluci. Řada 1 totiž zásadní měrou změnila koncepci pohonu – z někdejšího pohonu na zadní kola s volitelným pohonem všech kol se stal pohon na přední kola s volitelným pohonem xDrive.
To samozřejmě pravé fanoušky značky a vyznavače pověstné radosti z jízdy zklamalo, faktem ale je, že přítomný zadní pohon ocenilo jen velmi malé procento zákazníků. Naopak nová koncepce zaručuje větší prostornost v kokpitu, což je pro masy důležitější.
Ba co víc, v nabídce kompaktních BMW se najednou ocitla i úplná novinka – řada 2 Gran Coupé, která chce zaujmout zejména větší praktičností a stylovými křivkami. Nám se do rukou dostala špičková varianta M235i xDrive, proto ti přinášíme naše autentické dojmy.
Exteriér
Už na první pohled je jasné, že posláním žhavé novinky je zaútočit na Mercedes-Benz CLA, který zaznamenal v kompaktní třídě obrovský prodejní úspěch. Navázat na to chce proto i BMW, to ale opět sází na o něco sportovnější křivky.
Na druhou stranu, i naše testovačka v atraktivní konfiguraci se sportovním optickým M paketem zejména zepředu paradoxně nepůsobí až tak dravě jako zmiňované CLA s AMG balíkem. Nová dvojka nám baculatější přední maskou občas připomíná spíše starší vyhotovení 2 Active Tourer a Grand Tourer.
Může za to poměrně vysoká kapota či výše umístěné kaskádovité full-LED světlomety. K celkové atraktivitě určitě přispívají sportovnější nárazníky s většími otvory či volitelné černé doplňky – lišty v nárazníku, maska se zajímavou strukturou či okenní lišty. Ty efektně sekundují sněhobílému laku a černým 18" diskům. Za nimi se schovávají do modra zbarvené třmeny brzd.
Pokud se ptáš na rozměry, tak věz, že řada 2 Gran Coupé měří 4 526 x 1 800 x 1 140 milimetrů, rozvor náprav je přitom 2 670 milimetrů. Zejména z profilu je velmi atraktivní boční linie a silueta střechy, která se efektně táhne až ke konci karosérie.
Samozřejmostí jsou bezrámové dveře, no a v porovnání s CLA má nové dvojkové Gran Coupé ještě jedno okno i za zadními dveřmi. I díky němu působí tato dvojka z boku dynamičtějším dojmem. Jinak tomu není ani vzadu, kam se nastěhovala velmi úzká a vzájemně propojená koncová LED světla. Ta spojuje opět černá horizontální lišta, která spolu s černou odtrhovou hranou na víku kufru opticky rozšiřuje zadní část.
K zavazadlovému prostoru se dostaneš přes poměrně malé zadní víko (otevírá se bez okna), za kterým najdeš 430 litrů. Po stranách sportovně střiženého zadního nárazníku si můžeš všimnout naznačených otvorů na proudění vzduchu, ve skutečnosti jsou ale zaslepené a slouží jen na efekt. Ve spodní části nárazníku jsou ve verzi M235 standardně dvě široké, ale hlavně reálné koncovky výfuku. Samotný zvukový projev je velmi slušný.
Interiér
Přední část kokpitu je identická s řadou 1. To znamená, že centrem horizontálně situované palubní desky je 10,25" dotykový displej, zatímco příplatkové digitální budíky s progresivní grafikou mají také 10,25 ". V základě jsou budíky analogové s integrovaným 5,1" displejem. Panel klimatizace trefně spojuje fyzické ovládací prvky a displej se základními údaji.
Osobně se nám velmi líbí středový tunel, kde jsou kolem nového voliče automatické převodovky parádně seskupeny všechny ovládací prvky. Škoda jen, že většina tlačítek je zalita do jednoho bloku a tím pádem se stává, že především krajní tlačítka nejde stisknout zcela jednoznačně.
Ovládání multimediálního prostředí iDrive přes sdružený otočný volič s dotykovou plochou považujeme za nejlepší na trhu. Nepochybně, ovládání samotného infotainmentu je možné i přes dotykový středový displej nebo hlasem, bohužel zatím jen v angličtině.
Sportovní Mkový volant s hrubším věncem již známe z větších modelů, i zde tedy nelze vynechat pochvalu. Ta patří i sportovním koženým sedadlům. Integrované opěrky se možná nebudou líbit každému, výborné boční vedení a poměrně dlouhá sedadla však zaručí perfektní posed a pohodlí i při delším cestování.
BMW následně upozorňuje na náladové osvětlení, které se dostalo i do místa obkladu dveří – ozdobná lišta mezi klikou a velkým reproduktorem dostala specificky rozmístěné průhledné plochy, z nichž přichází světlo z ambientního osvětlení.
I přesto, že se bavíme o autě kompaktních rozměrů, vpředu je prostoru dostatek a řidič se ani přes nižší karoserii necítí nijak stísněný. Vzadu je to už trošku jiná písnička. Je tam totiž jen průměrný prostor pro nohy zadních pasažérů, zatímco osoby s výškou kolem 190 centimetrů se už budou při vzpřímeném posedu dotýkat stropu.
Nemluvě o tom, že zadní dveře a otvor pro nastupování je poměrně malý. Samotné BMW ale tento model označuje jako kupé, ne sedan, takže méně místa vzadu nelze automobilce příliš vyčítat.
Motor a jízda
Jak jsme v úvodu naznačili, nám se zcela nové Gran Coupé dostalo do rukou ve vrcholném provedení M235i xDrive. Jeho podstatou je nově vyvinutý přeplňovaný 2litrový benzínový čtyřválec s výkonem 225 kW / 306 koní a točivým momentem 450 Nm. Jinými slovy, jde o nejvýkonnější čtyřválec od BMW.
Standardně je spojený s 8stupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. Připomínáme však, že prioritně se jedná o pohon předních (ne zadních) kol, druhá náprava se připojuje v momentě potřeby.
Přítomnost pouze jednoho, ale za to velkého turbodmychadla znamená, že v nízkých otáčkách není motor tolik výbušný, spíše naopak, po hranici 1 500 otáček byste mu netipovali jeho skutečný výkon. Ten se o slovo přihlásí po překročení hranice 2 000 otáček, kdy agregát perfektně táhne až k omezovači. Ve vyšších otáčkách řidič pocítí, že 306 koní v relativně malém autě je opravdu velký nadstandard. Ne nadarmo se verze M135 a M235 řadí mezi sportovní kompaktní počiny.
Maximální rychlost je 250 km/h a z 0 na 100 km/h dokáže vystřelit jen za 4,9 sekundy. Pomáhá jí k tomu i ostřeji naladěná 8stupňová převodovka, která mě tendenci jemně kopat.
Spolupráce automatu s motorem je velmi dobrá, v manuálním režimu by ale mohla převodovka ještě rychleji reagovat na podněty řidiče. Vyzdvihnout musíme výborně fungující podvozek, který je tužší, zejména v zatáčkách, ale tím pádem zaručí až překvapivě jisté jízdní vlastnosti.
I když novinka obouvala až 18" disky, na filtrování nerovností to nemělo negativní dopad. Zpoza volantu je cítit, že sedíš ve sportovní verzi, ale ani rozbité městské silnice s množstvím kolejí podvozek nerozhodí. V porovnání s CLA má podvozkově o něco tišší a jistější naladění.
Samozřejmě, když přijde na lámání chleba, tak ve vysokých rychlostech v zatáčkách je zřejmé, že se novinka spoléhá prioritně na přední pohon, který tím pádem zabezpečuje na limitu nedotáčivé vlastnosti. Faktem tak je, že změnou koncepce v jistém slova smyslu utrpěly jízdní zážitky, protože přetáčivý styl jízdy se nekoná. M235i se tím pádem tak trochu odlišuje od větších modelů s plaketou M v názvu.
Za většími modely decentně zaostává i řízení. Pro běžnou cílovou skupinu je plusem, že řízení je snazší s účinnějším posilovačem, sportovně orientovaný řidič ale neocení jeho menší komunikativnost. Spotřeba paliva příliš závisí na stylu jízdy. Při dálničních 130 km/h si motor žádá cca 8 litrů, zatímco na okreskách se dá jezdit se 7litrovou spotřebou. Při využívání potenciálu motoru však z dlouhodobého hlediska je třeba počítat se spotřebou 10 až 11 l/100 km.
Pokud bychom to měli shrnout, tak motoricky ani podvozkově nelze verzi M235i něco vysloveně vyčítat, spíše naopak, jde o špičku ve třídě, ale... Narovinu je třeba říci, že pro majitele dosavadních modelů M135i, M235i, respektive M140i a M240i nebude novinka dávat velký význam. Mezigeneračně totiž 1/2kové BMW přišlo o pohon zadních kol, možnost manuální převodovky, no a hlavně o šestiválec.
Nehledě na to, že v nabídce se ocitla stylová varianta Gran Coupé či značně modernější interiér a technologie, vrcholná verze vlastně přišla o své přednosti a unikátnost v třídě.
Ba co víc, BMW oznámilo, že verze 35i jsou posledním pilířem v dané modelové řadě, silnější provedení tak už nečekej. Testované M235 Gran Coupe tak odpovídá stejně výkonnému CLA 35, Mercedes-AMG však nabízí ještě i verze CLA 45 a dokonce 421koňové CLA 45 S. Jistě, potvrzený už máme příchod šestiválcového BMW M2, klasická jednička i dvojkové Gran Coupé ale končí u čtyřválcové verze 35i.
BMW tak novou řadou 2 Gran Coupé cíli spíše na mladé úspěšné lidí s ambicí zaujmout stylovým zevnějškem a výbornými jízdními vlastnostmi mezi modely s pohonem předních/všech kol. Ti, kteří si však potrpí na ortodoxní sporťák se zadním pohonem, tak sáhnou po staré (případně chystané) M2. Při ceně 64 tisíc eur za testovaný exemplář však nemusí být vůbec od věci zvážit i koupi většího M340 xDrive.