Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Rodinné kombi s vlastnostmi supersportu. To je ve zkratce nová generace Audi RS 6 Avant.
Audi RS 6 Avant. Tak zní název dozajista nejznámějšího a nejslavnějšího kombi na světě, jehož enormní hype přetrvává už rovná dvě desetiletí. Pokud nepatří značka Audi zrovna mezi tvé oblíbence, tak RS 6 je pojem, který prostě musíš respektovat. Může za to vskutku netradiční mix praktičnosti a supersportovních vlastností, které svého času dokonce umocňoval desetiválec pod kapotou.
Od té doby se však hodně změnilo a na trhu se mezitím objevila nová, v pořadí čtvrtá, generaces dosud nejvýstřednějším designovým ztvárněním. Její dechberoucí dynamické schopnosti, prémiový interiér a všestrannost nevymizely. Právě naopak, do rukou se nám dostal exemplář za 4,3 milionu korun a my jsme se nestačili divit tomu, jak úžasně kultivovaně a zároveň úchvatně sportovně dokáže jezdit tento rodinný praktik. Přinášíme ti proto naše autentické dojmy.
Vyzývavější než kdykoliv předtím
Po vizuální stránce RS 6 nikdy nedávaly moc najevo, co se skrývá pod jejich povrchem. To se začalo měnit s předchůdcem a vyvrcholilo to vstupem generace C8 na trh. Už standardní A6 ve sportovním paketu vypadá výborně, ale s vrcholným provedením zašlo Audi pořádně daleko. Pokud jsme dosud opěvovali aktuální, velmi atraktivní designový jazyk, tak tento počin je jeho třešničkou na dortu.
Úchvatná grafika, v našem případě zatmavených HD Matrix–LED světel, kterým dokonce sekunduje laserová technika. O 4 centimetry rozšířené blatníky na každé straně, odkaz na slavné Sport Quattro v podobě otvoru mezi širokou maskou a kapotou nebo různé agresivní geometrické tvary. Jednoduše, nemůžeme se ubránit tomu, že RS 6 vypadá naživo fantasticky.
Jistou roli si na tom připisují i volitelné černé doplňky, největší díky ale patří zmíněným, rafinovaně navrženým, světlům na obou koncích. Ta přední mimochodem RS 6 převzalo z modelu RS 7, respektive z běžné A7. I zde musíme ale zkritizovat doslova ohavně vyvedené radary v přední masce, které působí jako pěst na oko.
Přesuňme tak raději pozornost na obrovské, až 21“ disky kol, které ukrývají karbon–keramický brzdový systém s až 440milimetrovými (!) kotouči. To je jasný důkaz, že tohle je něco extra. Potvrzuje to i skutečnost, že s běžným A6 Avant má RS 6 společné pouze přední dveře, střechu a víko kufru. Ten má objem velkorysých 565 litrů.
Osobně kvitujeme, že testovaný exemplář měl zmiňované černé detaily včetně lišty v zadním nárazníku, která totiž v standardně stříbrném provedení vypadá tak trochu kolotočářsky. Důležitější jsou ale obrovské a plně funkční koncovky výfukového systému.
Sterilní kokpit s akcentem sportovnosti
V interiéru to už nové superkombi zdaleka nehraje na takovou divočinu. Spíše naopak. Ingolstadt si nadále drží technokraticky styl, proto nám po předešlých testech modelů Audi opět nedá nevyslovit pojem fádnost. Jedním dechem ale doplňujeme, že dobře známá A6ková palubní deska se nese ve velmi uhlazeném, až minimalistickém duchu, který si naši pochvalu zaslouží.
V případě vrcholné verze ale přece jen evidujeme pár detailů, které je třeba speciálně zmínit. Karbonový dekor, jehož pravost si sice dovolíme zpochybnit, ale jeho drsná povrchová struktura se nám líbí. Volič převodovky a věnec volantu jsou potaženy Alcantarou, palec nahoru. Ten si zaslouží i sice malá, ale hliníková pádla za volantem. A samozřejmě nesmíme zapomenout ani na sportovní sedadla, která výborně vypadají a bravurně plní svou funkci.
Dobře známé displejové trojkombo se nemění — 12,3“ digitální budíky Audi Virtual Cockpit, středový 10,1“ Black Panel a 8,6“ displej prioritně určený pro ovládání klimatizace. V rámci infotainmentu přibyla možnost sledovat techniku, tedy monitorovat teplotu nejdůležitějších součásti vozidla, zatímco budíky dostaly jakýsi „supersportovní“ vizuál — centrálně umístěný otáčkoměr ve tvaru hokejky a rychloměr pod ním.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Na co slouží tlačítko RS na volantu
Co umožňuje přítomná mild–hybridní technologie
Jaká je maximální rychlost testovaného kousku
Zda se dá s novou RS 6 driftovat
Jaké jsou její 2 hlavní domény ve srovnání s konkurencí
I když jde o nestandardní styl zobrazení, řidič má nadále možnost si konfigurovat postranní informace a zároveň i v jednotlivých záložkách měnit zobrazený obsah. Poslední a snad nejdůležitější odlišností verze RS 6 je magické tlačilo RS na volantu — tím můžeš aktivovat jeden z předdefinovaných jízdních stylů. Škoda jen, že Audi nabízí pouze jedno tlačítko, přes které se přepínají režimy RS1 a RS2, a ne dvě pro každý režim zvlášť jako u BMW řady M. Zejména aktivace druhého režimu RS2 je tedy zdlouhavější.
Co si zaslouží velkou pochvalu, je výhled směrem vpřed, respektive šikmo — díky užším A–sloupkům je výhled v těchto směrech o poznání lepší než v případě konkurenční řady 5 či třídy E. Co mají ale němečtí rivalové společného, je cenotvorba. I zde totiž platí, že příplatky dokáží základní cenu pořádně posunout, protože tento kousek za zmíněných 4,3 milionu korun je o celých 1,3 milionu dražší než základ.
Rodinný praktik s vlastnostmi supersportu
Pravděpodobně tě překvapíme, ale už i nováRS 6 je ve skutečnosti mild–hybrid. Kromě dvakrát přeplňovaného agregátu 4.0 V8 TFSI se totiž za tou agresivní maskou nachází i startér–generátor a 48 voltová hlavní síť. Dokonce, za ideálních podmínek dokáže toto auto při puštění plynového pedálu nejenže rekuperovat kinetickou energii (při výkonu 12 kW), ale i plachtit s úplně vypnutým motorem, a to až po dobu 40 sekund.
Naopak to, že nechybí možnost deaktivace 4 válců (2, 3, 5 a 8) je ti už asi jasné stejně jako to, že celá ta elektrifikace přibyla za účelem snížení spotřeby, a tedy i emisí. Opravdu můžeme potvrdit, že s lehkou nohou se dá překvapivě dostat i pod 10litrovou spotřebu, ale o takovém stylu jízdy tento test není. Nová RS 6 má totiž 441 kW/600 koní, točivý moment 800 Nm a úžasnou schopnost maskovat to, že jde o 2tunové rodinné kombi.
Když na to šlápnete a přehoupnete se přes 2 000 ot./min, začne 4litrový motor famózně táhnout a nepolevuje ani při 6 000 ot./min. Všechno to ale závisí na zvoleném režimu, protože v tom komfortním je RS 6 až překvapivý beránek. Řízení vykazuje známky přehnaně silného posilovače, reakce na plyn jsou váhavější, místy až opožděné (toto jsme v M5 nezažili), a tedy ve výsledku se cítíš jako v běžné A6.
V momentě, kdy však aktivuješ jeden z RS režimů, se z beránka vyklube bestie, která s velkou rychlostí a důrazem mění rychlostní stupně ostošest a vyčaruje úsměv na řidičově tváři. Zajímavostí je, že 8stupňová automatická převodovka i v nejsportovnějším režimu a v manuálním nastavení přeřadí vždy z jedničky na dvojku za tebe, dál je to ale už jen na tobě, podmínkou je však ideální provozní teplota. Pokud není teplota ideální, nejsi připravený na úchvatnou akceleraci s manuálním řazením, nebudeš stíhat a zůstaneš viset v omezovači.
Dynamika je doslova úchvatná. Pro přiblížení, z klidu na rychlost 100 km/h dokáže nové Audi RS 6 Avant vystřelit za 3,6 sekundy, maximální rychlost je přitom 305 km/h. I přesto si ale dovolíme tvrdit, že samotná dynamika není tou úplně nejsilnější stránkou. Ostatně, nová generace výkonem i rychlostními parametry konkurenci sotva dobíhá, než že by ji překonávala. A to si musíme uvědomit, že M5 (Competition) i E 63 (S) jsou již na trhu nějaký ten rok. Doménou RS 6 jsou jiné dvě věci...
První je chování v zatáčkách. Tím, že pohon quattro neumožňuje odpojit pohon předních kol, zapomeňte na driftování v pravém slova smyslu. Na to je tu BMW M a AMG. Audi na to ale jde opačně — RS 6 to nehraje až tak na zábavu, ale spíš jistotu. Přítomná řízená zadní náprava ve spolupráci s úchvatnou trakcí, které kryje záda zadní sportovní diferenciál, zaručuje v zatáčkách mimořádně jisté držení stopy a pocit, jako bys jel po kolejích.
Zároveň je to auto neskutečně agilní a obratné, takže nejednou je de facto jedno, v jaké rychlosti do zatáčky vjede, bez problému ji projedeš. Mile překvapil i zvukový projev. Ten není nijak přehráván dovnitř, čili není otravný při cestování na dlouhé vzdálenosti, na druhou stranu si perfektním odhlučněním ošizen o to divadlo, které se děje za autem.
Obrovský palec nahoru patří příplatkovým karbon–keramickým brzdám za více než 250 tisíc korun. Jejich účinek je fantastický — tak účinné brzdy jsme ještě nezažili, pojem tuhost jakoby ani neznaly. Nuže, 440milimetrové přední kotouče na mnoha autech člověk skutečně nenajde.
Druhou předností je podvozek. Sériově dodávané, o 2 centimetry snížené, adaptivní vzduchové pérování přiblížilo RS 6 k zemi a zaručilo, že se téměř nenaklání. Tím nejpodstatnějším ale je, že to auto dokáže doslova a do písmene neuvěřitelně filtrovat nerovnosti. Pokud vezmeme v úvahu, že se bavíme o autě vyšší střední třídy, které obouvá netradičně až 21“ disky (letní obutí je dokonce až 22palcové), je skutečně pozoruhodné, jak si ví podvozek rady s našimi cestami.
Pokud bychom to měli shrnout, nové Audi RS 6 je brutálně rychlé, ale to se již v této třídě od podobných počinů pár let tak nějak očekává. 600koňových aut je na trhu také již mnoho, proto už nemusí strhující dynamika vyrazit dech každému. Koneckoncůnedávno testované AMG GT 63 S dá stovku za přibližně 3 sekundy a přece jen je to ještě o level extrémnější auto. Neznáme ale auto, které je tak výkonné, rychlé a zároveň umí být tak kultivované, praktické a hlavně pohodlné, jako je nová RS 6.