Supersedan od BMW dokáže vyrazit dech.
Na světě je málo supersedanů s takovou historií jako v případě mnichovské střely BMW M5. Tříprostorový manažerský sedan vyšší střední třídy odjakživa spojoval luxus, pohodlí a sportovní vlastnosti, které dokázaly v dané době vždy potrápit nejen na okruhu i ty největší supersporty.
Jinak tomu není ani v případě zcela nové, v pořadí již šesté generace (F90), která přišla na trh s revolučním pohonem M xDrive. V úvodu vyvolala trochu rozporuplné reakce, protože vůbec poprvé v historii jde o M5 s pohonem všech čtyř kol. Nám se naskytla exkluzivní možnost toto vskutku nenápadné monstrum vyzkoušet, proto se usaď a my ti představíme jedno z mála dokonalých aut na trhu.
Mohli bychom se tu rozplývat nad značně agresivnějším bodykitem, většími otvory, černými 20" disky či perfektními full-LED světlomety, které podtrhují přísný zevnějšek a svou světelnou technologií patří ke špičce na trhu. Přejděme však k podstatnějším věcem, ostatně, není to obyčejný pětkový bavorák.
Vůbec poprvé v historii M5 technici použili karbonovou střechu, čímž bylo dosaženo nejen lepší tuhosti karoserie, ale zároveň došlo značnou měrou i ke snížení těžiště. Všimnout si následně můžeš nádherných sportovních zpětných zrcátek s aerodynamicky vyladěným tvarem či příplatkových karbon-keramických brzd. Ty u vozidla tohoto kalibru a váhy (1855 kg) začínají být víceméně nutností, a to i přesto, že někdo nemá vysloveně okruhové ambice.
Jak je již zvykem, vnitřek pověstných ledvinek se mění vzhledem k aktuálním potřebám, jelikož jsou součástí aktivní klapky, které sofistikovanou mírou přivádějí vzduch k motoru. Tradice neobcházejí ani koncovky výfuku – nadále jsou čtyři a každá z nich je plně funkční v závislosti na poloze klapky. Stále platí, že po zvukové stránce se BMW moc nechytá na konkurenční AMG, nic to ale nemění na tom, že je to slušná nálož.
Interiér nové pětky již známe nějaký ten měsíc, navíc, nejednou jsme ti ho představili podrobněji. Opět tak zopakujeme, že vnitřek vypadá velmi obstojně i v těch základních verzích, v tomto případě se ale díváš na úplný vrchol. Jinými slovy, toto BMW je již v interiéru trošku jiná káva.
Použité materiály a jejich vzájemné sladění a zapracování jsou na skutečně vysoké úrovni. Nechybí ovládání gesty, rozměrný head-up displej, velmi kvalitní audio Harman/Kardon a několik detailů naznačujících, že BMW zejména poslední roky kope nejvyšší ligu. Samozřejmě, gró palubky stále tvoří výborný 10,25" displej multimediálního prostředí iDrive, který vyniká perfektní intuitivností, grafikou a celkově prvotřídním ovládáním.
Pochvalu zaslouží i rozložení jednotlivých ovládacích prvků, jejich ergonomie a styl ovládání. Sice to nepovažujeme za negativum, ale zmínit je třeba, že plně digitální budíky paradoxně nenabízejí možnost zobrazení mapy (pouze při aktivní navigaci a vypnutém head-up displeji) a v případě M5 ani změny stylů. Navíc, místy se může zdát, že jsou trochu přeplněné a hůře čitelné, to však jde ruku v ruce s rozsáhlým nastavením vozu.
Třešničkou na dortu interiéru jsou elektricky nastavitelná sportovní sedadla (dokonce s podsvíceným logem), ale hlavně excelentní sportovní volant s ideálně tlustým věncem a dvěma výraznými červenými tlačítky. K čemu slouží? Pojďme pěkně popořadě.
Největší revolucí M5 je sofistikovaný pohon všech čtyř kol M xDrive. Pointou jsou 3 různá nastavení – 4WD, 4WD Sport a 2WD neboli pohon výhradně zadní nápravy. Ve všech případech jde o návaznost k nastavení stabilizace – režim 2WD lze aktivovat pouze při plně vypnutém DSC.
S tím souvisí i komplexní nastavení vozu – kromě volby typu pohonu a stabilizace se zvlášť nastavuje motor, podvozek a řízení. M5 totiž nemá obecné profily, které v globálu změní vozidlo, ale zvláštní nastavení pro jednotlivé sekce. V poslední řadě tu je osmistupňová převodovka M Steptronic, která nabízí dalších 6 nastavení rychlosti odezvy – 3 pro klasické nastavení a 3 pro sekvenční režim.
Teď už asi tušíš, k čemu co jsou ty červené motýlky. Nová M5 disponuje tak širokým nastavením, že její autoři přišli s řešením, jak rychle upravit vozidlo podle svých preferencí. Pod červená tlačítka M1 a M2 na volantu si tak můžeš uložit vlastní nastavení a aniž bys sundal ruce z volantu, můžeš si během jedné sekundy zcela změnit podobu auta. Například z komfortní čtyřkolky na zadokolku v režimech Sport Plus.
Po prvních kilometrech tě uchvátí, že v klasickém komfortním režimu jde na poměry sportovního vozu o mimořádně pohodlnou jízdu, navíc i na 20" discích dokáže tuhý podvozek bravurně filtrovat nerovnosti.
Stále se tak bavíme o luxusním byznys sedanu, se kterým není problém na dálnici jezdit za 10 l/100 km, navíc kromě pohonu všech čtyř kol tě chrání i plejáda asistenčních systémů. Jinými slovy, pokud si za volant sedne osoba s ještě teplým řidičským průkazem, pokud neobjeví červené tlačítka, je velký předpoklad, že auto v jejích rukou zůstane pohromadě.
V momentě, kdy však aktivuješ jedno z červených tlačítek, M5 se ve zlomku sekundy změní v supersport. O slovo se totiž plnými doušky přihlásí opět vylepšená, dvakrát přeplňovaná 4,4litrová V8 s výkonem 440 kW/600 koní a 750 Nm.
Za vše hovoří údaje zrychlení – z 0 na 100 km/h vysprintuje sedan za 3,4 sekundy, přičemž hranici 200 km/h ručička atakuje již za 11 sekund! Maximální rychlost je přitom 305 km/h. Jako tušíš, za tyto údaje lze děkovat hlavně pohonu všech čtyř kol, který přinesl své ovoce.
Samozřejmě, papírové údaje jsou jedná věc, teorie druhá. Už v rámci sportovního režimu všech čtyř kol začíná převládat zadní pohon, stabilizace však velmi předvídavě plní svou roli.
Jakmile zvolíš výhradně zadní pohon, začnou se dít neskutečné věci. Relativně nenápadný sedan přesvědčuje řidiče na přetáčivý smyk snad v každé menší či větší zatáčce, zdaleka přitom nemusíš plynový pedál tlačit k podlaze.
Obrovskou měrou je přitom třeba vyzdvihnout čitelnost a ovladatelnost vozidla, a to i v rámci driftu. Jednoduše přesné a tuhé řízení s výbornou zpětnou vazbou umožňuje s lehkostí nasměrovat vozidlo tam, kam chceš, a to i přesto, že jedeš dveřmi napřed. Odezva na plyn je okamžitá, nečekej tedy žádná několikasekundová zpoždění, jaká jsou zvykem v některých současných autech.
Nová M5 se již spoléhá na osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem, no a upřímně řečeno, jde o nejlepší převodovku, jakou jsme dosud v autě zažili.
Změna stupňů je i pod plným plynem extrémně rychlá, hladká a plynulá, navíc v manuálním režimu nejenže za tebe nepřeřadí směrem nahoru, ale ve většině případů (kromě nízkých rychlosti) nepodřadí ani směrem dolů. Kapitolou samou o sobě jsou účinné brzdy, které s téměř dvoutunovým autem nemají nejmenší problém a vadnutí je prakticky neznámý pojem.
Pokud bychom to měli shrnout, nová generace M5 je dokonalé auto. Nevýhodou sice je, že má její nádrž jen 68 litrů, což je na 600koňový osmiválec žalostně málo, jinak ale nabízí mimořádně zdařilý balík.
Vypadá reprezentativně, je pohodlná a zaujme prvotřídními technologiemi a luxusními prvky. Ve sportovních režimech předvádí takové divoké divadlo, jaké málokdo čeká a vlastně i snese.
Nepochybně, Mnichované svůj klenot, který pozoruhodným stylem zkracuje rovinky mezi zatáčkami, nedávají zdarma. Základní cena je 122 tisíc eur (3,2 milionu korun), testovaný kousek stál 163 tisíc eur (4,2 milionu korun).