Zjišťovali jsme, jací jsou noví zástupci vyšší střední třídy od Audi.
Ne nadarmo ingolstadtská automobilka hovoří o nové éře, jelikož rok 2018 se opravdu nese ve znamení invaze nových modelů Audi. Momentálně se velká pozornost obrací k úplným novinkám jako Q8 či e-tron, z pohledu prodejů se však do popředí hlásí zcela nové generace pilotních modelů A6 a A7 Sportback.
Obzvláště A6 představuje i pro náš trh jeden z nejzásadnějších pilířů vyšší střední třídy, ostatně, jde o jeden z nejúspěšnějších byznys sedanů na světě, kterému se v rámci segmentu mimořádně daří i u nás. Na sklonku posledních měsíců se první kusy pomalu ale jistě dostaly i k nám, no a při testovací příležitosti jsme měli tu čest očekávané novinky vyzkoušet.
Při pohledu zvenku se u A6 žádná revoluce nekoná, spíše naopak, nadále jde o dobře známou a osvědčenou designovou linii, kterou doplňují propracované konce karoserie. Vpředu dominuje široká maska s integrovanými radary, které by si zasloužily méně okaté zasazení, avšak spolu se sportovním nárazníkem a propracovanými světlomety vypadá čelní část opravdu velmi dobře. Samozřejmě, světla zastřešuje špičková HD Matrix-LED technologie, za kterou rozhodně doporučujeme připlatit.
Z profilu si nová A6 zachovává charakteristickou linii, mezigeneračně však evidujeme více vystupující blatníky. Vzadu už na první pohled zaujmou vyšperkovaná koncová světla s parádní grafikou a animacemi. Propojená jsou efektní lištou, čímž zároveň dochází k optickému rozšíření karoserie. Zavazadlový prostor má nadále 530 litrů, naopak novinkou jsou plastové imitace koncovek výfuků. U naftových verzích se to ostatní roky stává neodmyslitelnou tradicí, bohužel menší zklamání nastává v případě testované A7.
Sportback vypadá designově opravdu úchvatně, osobně jej považujeme za jedno z nejkrásnějších aut na trhu, i když nemalou zásluhu za tom nese vhodná konfigurace doplňků. Pokud však exemplář, který je vybaven benzínovým motorem, navíc šestiválcovým, a dokonce i kompletně sportovním balíkem S-line, nemá v zadním nárazníku ani náznak koncovek výfuků, tak to je už opravdu pozoruhodné.
Nuže, Audi se už připravuje na elektrifikaci, kde se výfuky jednoduše nenosí. Výsuvný spoiler, propojená světla, agresivní maska či obrovské, až 21" disky ve spojení s nádhernou siluetou střechy však ve výsledku i tak chytí za srdce. Nádhera!
Největším progresem obou novinek je interiér. Předešlé generace už prostě nedokázaly držet krok s novou konkurencí, není proto divu, že modely A6 i A7 dostaly shodný, ale hlavně revoluční kokpit. Jeho společným znakem jsou displeje.
12,3" digitální budíky Virtual Cockpit jsou sice příplatkové, dvojice displejů uprostřed je však standardem. 10,1" Black Panel lze vypnout a schovat v liniích palubky, zatímco spodní, 8,6" displej je určen prioritně na ovládání klimatizace. Jejich ovládání je velmi intuitivní, v každém případě to chce zvyk na přechod z fyzických tlačítek. Příjemné překvapení představuje vnitřní prostornost A7.
I když podstatou tohoto Sportbacku je spíše image než praktičnost, zdaleka neplatí, že design je na úkor pohodlí. Zavazadlový prostor má slušných 535 litrů, liftbackové řešení přináší perfektní přístupnost a také místo na zadních sedadlech je na tvar karosérie až překvapivě příznivé. Je třeba tak uvést na správnou míru fakt, že A7 Sportback není 4dveřové kupé, ale 5dveřové GT.
Společným znakem novinek je příchod zprvu jen 3litrových agregátů. A6 byla osazena motorem 3.0 TDI s výkonem 210 kW / 286 koní, zatímco model A7 pod kapotou skrýval agregát 3.0 TFSI se silou 250 kW / 340 koní. Je třeba podotknout, že ve smyslu nového označení už jde o verze 50 TDI a 55 TFSI.
Benzínový model zůstává věrný 7stupňovému S Tronicu, naopak naftový motor spolupracuje zejména skrze velký točivý moment (620 Nm) s 8stupňovým Tiptronicem, který je o něco tišší a ještě rychlejší. Samozřejmě, v obou případech jde o pohon quattro, který značnou měrou přispívá k rychlým akceleracím na 100 km/h za 5,5, respektive 5,3 sekundy.
Snad nejsilnější stránkou novinek je podvozek, který si dovolíme označit za nejlepší v rámci třídy. Narážíme na schopnost filtrovat a tlumit nerovnosti navzdory obrovským kolům. I ve sportovním režimu se dokáže vozidlo vskutku naklánět, zdaleka tedy nejde o tak sportovní a nekompromisní jízdní projev jako u modelů BMW, podvozek však zbytečně uměle neplave a zároveň exceluje v tlumení a filtrování nerovnosti.
Bohužel, zcela dokonalé novinky nejsou. Obě auta mají společný „nedostatek”, kterým poslední dobu trpí zejména koncernové vozy. Jde o zpožděný nástup síly při akceleraci z místa, ale i při pružném zrychlení. V momentě, kdy řidič stlačí plynový pedál, přibližně dvě sekundy trvá, než vozidlo začne akcelerovat. Problém se nemění ani po aktivaci sportovního režimu (převodovka sice ihned přeřadí, motor je v otáčkách, ale zátah přijde až po pár vteřinách). Jde spíše o elektrické omezení, pravděpodobně skrze emise.
Inu, žijeme v době regulací a norem, pravdou však je, že v rovině jiných automobilek tento akt nezaznamenáte, minimálně ne v takovém rozsahu. Nehledě na tuto drobnost však mají novinky z dílny Audi namířeno opravdu vysoko. Vše samozřejmě něco stojí, testované kousky atakovaly při pohledu na výslednou cenu mnohaciferné sumy. Je však jasné, že každý si nakonfiguruje svůj exemplář podle svých představ. Tak či onak, nová želízka v ohni z Ingolstadtu vnesla do třídy slušný průvan, sami jsme zvědaví, jak na tyto silné zbraně zareaguje zákazník i konkurence.