Do rukou se nám dostalo nové AMG GT 63 S 4Matic+ 4Door Coupe ve speciálním provedení Edition 1.
Divize Mercedes-AMG dlouhá léta naznačovala, že dříve nebo později se na svět prodere GT, které bude mít jeden pár dveří navíc a postaví se do cesty Panameře od Porsche. Pracovně označované GT4 nakonec přišlo na scénu loni a okamžitě obrovskou měrou rozvířilo hladiny vod.
Sériová verze nakonec nese dodatek 4-Door Coupé, což ve spojitosti s příslušnou verzí znamená opravdu dlouhý až krkolomný název. Zvláště, pokud se ti do rukou dostane vrcholná varianta v úvodní edici – Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupe Edition 1. Právě tak se jmenuje vůbec nejdražší, nejluxusnější, nejvýkonnější a nejrychlejší osmiválcové AMG na trhu, které jsme měli možnost exkluzivně vyzkoušet, a ze kterého se prakticky dodnes vzpamatováváme.
Pokud se ptáš, jaký význam má existence dvou na pohled stejně zaměřených vozidel pod střechou jedné značky, odpověď je, že modely CLS a GT4 toho mají pramálo společného. Hned v úvodu si proto musíme ujasnit pár faktů.
Ne, toto není upravené CLS. GT 4-Door Coupe je totiž po modelech SLS a dvoudveřovém GT třetí model v historii, který byl vyvíjen výhradně v Affalterbachu. Jinými slovy, CLS je elegantní stylovka, jehož základem je Mercedes-Benz třídy E, zatímco čtyřdveřové GT je zvláštní projekt divize AMG s technikou, o jaké může CLS jen snít.
Novinka zaujme už na první pohled, za což může velmi majestátní zevnějšek, který kombinuje elegantní prvky s doslova agresivními a strach nahánějícími liniemi. Přední vystupující maska se pyšní pověstným Panamericana grilem s vertikálními lamelami, zatímco po stranách najdeme úzké světlomety s bezkonkurenční Multibeam LED technologií. Kromě robustního nárazníku s aktivními klapkami nelze přehlédnout ani obrovskou kapotu či až 21" AMG disky, za nimiž se ukrývají karbon keramické brzdy v ceně nejlevnějšího auta na našem trhu.
Úzká bezrámová boční okna podléhají pomalu klesající siluetě střechy, která nakonec vrcholí vystupujícím statickým křídlem. To slouží jako neklamný znak toho, že jde o úvodní edici Edition 1 (bez ní je zadní křídlo výsuvné a menší), což ve výsledku znamená, že se díváš na jedno z vůbec nejexkluzivnějších a nejdražších aut, jaké je možné oficiálně na našem trhu koupit. Cena testovaného exempláře je 212 tisíc € (téměř 5,5 milionu korun).
E1 kromě fixního křídla zaručuje specifický matný lak, decentní sportovní polep či například žlutou nití prošívaný interiér a žluté pásy. Za pátými dveřmi (ano, ve skutečnosti to je pětidveřový liftback, ne čtyřdveřové kupé jako CLS) se nachází solidních 461 litrů, i když nakládací hrana je slušně vysoko. V zadní části však zaujme spíše do očí a do uší bijící výfuková soustava, která ze čtveřice koncovek výfuku pronáší famózní symfonii. AMG to prostě umí!
Nad interiéry značky Mercedes-Benz se už asi nemá význam rozplývat, protože i GT4 jasně naznačuje, že kope tu úplně nejvyšší ligu. Prvotřídně zpracovaný, moderní a zároveň mimořádně luxusní a pohodlný kokpit je doslova oázou, kde vše spolu hraje. Ambientní podsvícení za přítomnosti kvalitních materiálů velmi efektně dotváří luxusní atmosféru, zatímco špičková dvojice 12,3" obrazovek z lepeného skla vyráží dech svým zpracováním a možnostmi nastavení.