Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Refresher Česko
Otevřít v aplikaci Refresher
Stáhnout
X
5. května 2019 19:46
Čas čtení 5:12
Martin Mičuda

Nové AMG s výkonem 639 koní nám vyrazilo dech. Toto je nejextrémnější čtyřmístné auto na trhu

Nové AMG s výkonem 639 koní nám vyrazilo dech. Toto je nejextrémnější čtyřmístné auto na trhu
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA
TECH
Uložit Uložené

Do rukou se nám dostalo nové AMG GT 63 S 4Matic+ 4Door Coupe ve speciálním provedení Edition 1.

Divize Mercedes-AMG dlouhá léta naznačovala, že dříve nebo později se na svět prodere GT, které bude mít jeden pár dveří navíc a postaví se do cesty Panameře od Porsche. Pracovně označované GT4 nakonec přišlo na scénu loni a okamžitě obrovskou měrou rozvířilo hladiny vod.

Sériová verze nakonec nese dodatek 4-Door Coupé, což ve spojitosti s příslušnou verzí znamená opravdu dlouhý až krkolomný název. Zvláště, pokud se ti do rukou dostane vrcholná varianta v úvodní edici – Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupe Edition 1. Právě tak se jmenuje vůbec nejdražší, nejluxusnější, nejvýkonnější a nejrychlejší osmiválcové AMG na trhu, které jsme měli možnost exkluzivně vyzkoušet, a ze kterého se prakticky dodnes vzpamatováváme.

Pokud se ptáš, jaký význam má existence dvou na pohled stejně zaměřených vozidel pod střechou jedné značky, odpověď je, že modely CLS a GT4 toho mají pramálo společného. Hned v úvodu si proto musíme ujasnit pár faktů.

Ne, toto není upravené CLS. GT 4-Door Coupe je totiž po modelech SLS a dvoudveřovém GT třetí model v historii, který byl vyvíjen výhradně v Affalterbachu. Jinými slovy, CLS je elegantní stylovka, jehož základem je Mercedes-Benz třídy E, zatímco čtyřdveřové GT je zvláštní projekt divize AMG s technikou, o jaké může CLS jen snít.

Novinka zaujme už na první pohled, za což může velmi majestátní zevnějšek, který kombinuje elegantní prvky s doslova agresivními a strach nahánějícími liniemi. Přední vystupující maska se pyšní pověstným Panamericana grilem s vertikálními lamelami, zatímco po stranách najdeme úzké světlomety s bezkonkurenční Multibeam LED technologií. Kromě robustního nárazníku s aktivními klapkami nelze přehlédnout ani obrovskou kapotu či až 21" AMG disky, za nimiž se ukrývají karbon keramické brzdy v ceně nejlevnějšího auta na našem trhu.

 

Nové 639-koňového AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu!
Nové 639-koňového AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu! Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Úzká bezrámová boční okna podléhají pomalu klesající siluetě střechy, která nakonec vrcholí vystupujícím statickým křídlem. To slouží jako neklamný znak toho, že jde o úvodní edici Edition 1 (bez ní je zadní křídlo výsuvné a menší), což ve výsledku znamená, že se díváš na jedno z vůbec nejexkluzivnějších a nejdražších aut, jaké je možné oficiálně na našem trhu koupit. Cena testovaného exempláře je 212 tisíc € (téměř 5,5 milionu korun).

E1 kromě fixního křídla zaručuje specifický matný lak, decentní sportovní polep či například žlutou nití prošívaný interiér a žluté pásy. Za pátými dveřmi (ano, ve skutečnosti to je pětidveřový liftback, ne čtyřdveřové kupé jako CLS) se nachází solidních 461 litrů, i když nakládací hrana je slušně vysoko. V zadní části však zaujme spíše do očí a do uší bijící výfuková soustava, která ze čtveřice koncovek výfuku pronáší famózní symfonii. AMG to prostě umí!

 

Nové 639-koňového AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu!
Nové 639-koňového AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu! Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Nad interiéry značky Mercedes-Benz se už asi nemá význam rozplývat, protože i GT4 jasně naznačuje, že kope tu úplně nejvyšší ligu. Prvotřídně zpracovaný, moderní a zároveň mimořádně luxusní a pohodlný kokpit je doslova oázou, kde vše spolu hraje. Ambientní podsvícení za přítomnosti kvalitních materiálů velmi efektně dotváří luxusní atmosféru, zatímco špičková dvojice 12,3" obrazovek z lepeného skla vyráží dech svým zpracováním a možnostmi nastavení.

Úplnou novinkou je vystupující středový tunel, jehož základ pochází z dvoudveřového GT. V tomto případě však postranní fyzická tlačítka vystřídaly modernější dotykové displeje. Každý z nich plní jinou funkci a nastavuje zvláštní část vozidla – výfuky, převodovku, podvozek či stabilizační systém. Jízdní režimy si přitom můžeš velmi efektně a rychle změnit přímo na volantu, kde přibyly interaktivní voliče.

Třešničkou na dortu jsou excelentní skořepinové sportovní sedačky, které nabízejí perfektní oporu těla, ale zároveň jsou až překvapivě komfortní, ba co víc, dokonce jsou i vyhřívané a ventilované. Překvapením je i místo vzadu, kde je v každém směru více prostoru než ve zmiňovaném CLS. Samozřejmě, nelze čekat komfort cestování jako řekněme ve verzi S, ale opravdu se bavíme o autě, které plnohodnotně odveze čtyři dospělé osoby. Pojďme však zpět za volant!

 

Nové 639-koňového AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu!
Nové 639-koňového AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu! Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Už po nastartování je jasné, že zde končí sranda. V rámci krátkého okénka si udělejme rychlé představení toho, co se skrývá pod označením GT 63 S 4Matic+.

  • 4.0 V8 biturbo, kde každá řada válců má své vlastní turbodmychadlo
  • 470 kW / 639 k (5 500 - 6 500 ot./min) a 900 Nm (2 500 - 4 500 ot./min)
  • devítistupňová převodovka AMG Speedshift MCT vyvinutá na vysokou zátěž
  • pohon všech čtyř kol AMG Performance 4Matic+ s vektorováním točivého momentu a odpojitelnou přední nápravou
  • vícekomorový vzduchový podvozek AMG Ride Control
  • zadní, elektronicky řízený samosvorný diferenciál
  • řízená zadní náprava
  • akcelerace z 0–100 km/h za 3,2 sekundy
  • maximální rychlost 315 km/h

Popsat zážitek za volantem tohoto vozu je opravdu těžké, proto více poslouží autentické pocity ve videu. To první, co tě však dostane, je extrémní síla, která staví auto na zadní kola. Samozřejmě, na trhu jsou i ještě rychlejší a šílenější auta, pokud si však dáš do kontextu ten luxusní a pohodlný interiér, celkovou délku přes 5 metrů a váhu 2,1 tuny, zjistíš, že jde o opravdový extrém.

Během jízdy se člověk nejednou přichytí při tom, jak sám nevěří tomu, že tak rychlé a dobře fungující auto může mít ještě dvě plnohodnotná místa k sezení vzadu. GT 63 S je mimořádně agilní a obratné, za což může pochopitelně i řízená zadní náprava, kterou v zatáčkách ve velkém cítíš. Svou práci si perfektně plní i sportovní diferenciál s tendencí se zakousnout do asfaltu.

Pozoruhodné je, jak dokáže AMG maskovat svou nemalou hmotnost, protože řidič nemá drtivou většinu času šanci zjistit, že vozidlo má přes 2 tuny. Necelých 640 koní totiž dokáže neskutečně s tímto kolosem zamávat, navíc inteligentní pohon všech čtyř kol zajišťuje úchvatnou trakci. To, jak se dokáže přenést potenciál na kola a z nich na cestu, je skutečně šílené.

Obrovská pochvala přitom směřuje i do karbon keramických brzd, které mají sice s více než dvoutunovým GT co dělat, avšak dávkování a brzdný účinek je výborný. O jejich vadnutí nemůže být ani řeč, a to ani po několika hodinách ostré jízdy v horských klikatých cestách.

Nové 639-koňového AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu!
Nové 639-koňového AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu! Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Je pravda, že místy přítomnost 9 stupňů způsobuje častější řazení, zpřevodování je však perfektní a do značné míry je ovlivněno zvoleným jízdním režimem – v komfortním nastavení je změna stupně velmi jemná a ve vyšších rychlostech je prakticky nemožné zjistit, kdy a jaký stupeň převodovka zařadila.

Pokud však sáhneš po sportovních režimech, vyšší stupně si převodovka odloží pouze pro ty nejvyšší rychlosti a většinu času tak na displeji uvidíš maximálně pětku. Čtyřdveřové GT dokáže přitom tak zrychlovat, že první dny ani nemáš při sportovní jízdě šanci stíhat řadit v manuálním režimu.

Akcelerace je neuvěřitelná, stovku dokáže tento stroj pokořit za 3,2 sekundy. Na dvoustovku mu stačí přibližně 10 sekund. Osmiválcová verze GT 63 S prostě nemá dno a akcelerace nemá konce. Je jedno, v jaké rychlosti a při jakém zařazeném stupni sešlápneš pedál na podlahu, zrychlení je pocitově prakticky identické. Velkým přínosem je samozřejmě sofistikovaný pohon všech čtyř kol, nový 4Matic+ však nabízí i možnost odpojení přední nápravy.

Po aktivování Drift Mode se veškerý výkon přesouvá výhradně na zadní nápravu, což za přítomnosti vypnuté stabilizace dělá ze čtyřdveřového GT ještě větší driftovací mašinu než jakou byla nedávno testovaná M5. Ba co víc, po stránce kontrolovatelnosti v driftu je GT4 snad ještě ovladatelnější než o něco menší a lehčí ikonický supersedan od BMW. Tím nás AMG opravdu překvapilo, protože dlouhá léta byly po řidičské stránce mnichovské počiny mnohem techničtější. Zadní diferák perfektně distribuuje výkon na zadní kola, ale zároveň přes volant pěkně cítíte, že ty přední jsou jasnou směrovou oporou.

 

Nové 639-koňového AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu!
Nové 639-koňového AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu! Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Souhra výborného motoru, který je doprovázen jedinečným zvukovým projevem, s nastavením převodovky, pohonu, řízení a odezvy na plyn či brzdy, je úžasná. Pokud jsi toho názoru, že 639 koní je v takovém autě vhodných jen na rovné cesty, mýlíš se, neboť za srdce tě toto auto dostane až v momentě, kdy na klikatých cestách dojde na lámání chleba. Ostatně, GT 63 S pozametalo slavný Nürburgring v rekordním čase a stalo se tak vůbec nejrychlejším čtyřmístným autem v historii na Severní smyčce.

Suma sumárum, GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupe je úchvatný počin, který si dovolíme označit za nejextrémnější čtyřmístné auto na trhu. Asi ti nyní proběhla hlavou konkurenční Panamera Turbo S E-Hybrid, ta je však skrze hybridní technologii o několik stovek kilogramů těžší, proto je také o něco pomalejší a pravděpodobně i méně obratná.

Domů
Sdílet
Diskuse