Provětrali jsme velkou novinku z Mnichova.
I když SUV segment německých prémiovek začalo v roce 1997 psát ML, odpověď z Mnichova na sebe nenechala dlouho čekat. Za poslední roky se na trhu vystřídalo hned několik generací obou konkurentů, BMW však v roce 2018 s příchodem nové, v pořadí čtvrté generace X5 zamíchalo kartami více než kdykoliv předtím. Proč?
Odjakživa platilo, že BMW dohánělo a reagovalo na nejnovější generaci velkého SUV ze Stuttgartu, nyní se to však změnilo. Bavoři totiž vynechali facelift 3. generace a již po 5 letech jejího působení přicházejí s úplně novou generací, která vůbec poprvé v historii vstoupila na trh dříve než rovnocenná generace ML, respektive GLE. Nám se novinka dostala do rukou a zjišťovali jsme, zda je opravdu tak revoluční, jak se traduje.
Samozřejmě, po designové stránce jsou tématem číslo jedna velké ledvinky. Ano, jsou větší, hlavně vyšší, a disponují aktivními klapkami. Popravdě, v kontextu s velikostí X5 nám jejich rozměry nepřijdou ničím extrémním, proto ty internetové diskuse trochu nechápeme. Ostatně, taková Q8 má masku přes celý předek a nikdo se nad tím nepozastavuje.
Přejděme k podstatnějším věcem. Jedním z highlightů novinky jsou nepochybně příplatkové (2 067 eur), plně laserové přední světlomety. Ty vypadají opravdu úchvatně, přičemž svým přísným tvarem a grafikou dodávají nemalé sebevědomí. Pochválit je třeba sofistikovanost adaptivní technologie i fakt, že vydávají velmi přirozený a jasný paprsek, který dostřelí až 500 metrů. Druhým dechem ale dodáváme, že mercedesácké Multibeam LED jsou stále ještě o něco lepší.
Živě působí nova X5 poměrně zavalitým dojmem, jak je ale u BMW zvykem, opět je třeba pochválit velmi vyvážené proporce. Vůbec poprvé je možné X5 obout až do 22" disků, v našem případě však hlavní roli hrály zimní 19". Podotknout ale musíme, že pod M blatníky nejsou ta balónová kola až tak utopená, jako tomu bylo doposud.
BMW momentálně designově až pozoruhodně experimentuje, a je to vidět i na diametrálně jinak tvarovaných a graficky zpracovaných koncových LED světlech s nádherným 3D členěním. Tradiční dvoudílné páté dveře samozřejmě zůstaly, jsou již však plně elektrické, přičemž za sebou ukrývají 650 litrů.
Pokud tvrdíš, že se palubky bavoráků mění jen minimálně, nová X5 tě přesvědčí o opaku. Luxusní SUV dostalo zcela novou architekturu hlavní linie, jiné zasazení až 12,3" středového displeje, zatímco ovládání ventilace se přesunulo k samotným výdechům. Jde o velmi efektní a ergonomicky výborně vyřešenou funkcionalitu, která kombinuje fyzická tlačítka a integrovaný displej uprostřed.
Nekonečné seznamy příplatkových výbav jsou již v současnosti neodmyslitelnou součástí německých prémiovek, v X5 to však platí snad dvojnásob. Výsledkem je změť rozsáhlého náladového podsvícení, početně zastoupených dřevěných dekorů, hliníku, nádherně prošívané kůže či hned několika vůní. Suma sumárum, jak se poslední roky stalo zvykem, co se kvality zpracování a použitých materiálů týče, kope BMW tu nejvyšší ligu.
Jako důkaz poslouží například středový tunel, který Mnichované uklidili a krásně tak seskupili všechny ovládací prvky. Sice většinu tlačítek zalili do jednoho, čímž dochází občas k vrzání, pozornost si zaslouží zejména příplatkové křišťálové prvky – v rámci balíčku Crafted Clarity se ovladač hlasitosti, startovací tlačítko, sdružený ovladač, ale hlavně volič převodovky obalí do nádherného křišťálu z dílny Swarovski.
12,3" digitální budíky dostaly poměrně netypickou hranatou grafiku, nadále přitom platí, že jízdní režimy mění jen barevný podklad, ne styl jako takový. V nové X5 už nenajdeš iDrive, ale novou generaci infotainmentu, který si říká BMW Live Cockpit. Ovládat ho můžeš středovým voličem, dotyky, gesty a nově už i hlasem. Česká lokalizace zatím chybí.
Velkým překvapením je i prostornost interiéru. Vzadu je sice na nohy v podélném směru méně místa než v novém GLE, vepředu se však i přes 190 centimetrů vysoká osoba cítí doslova královsky ve všech směrech.