Vybrali jsme to nejlepší, co jsme letos mohli vidět v kinech a na streamovacích platformách.
Do konce roku uvidíme už jen jeden chválený film a tím je Lost Daughter na Netflixu, kromě toho máme všechno uzavřeno. V uplynulých 12 měsících jsme viděli desítky filmů, ale musíme poznamenat, že tento rok byl o něco slabší než ty předchozí. Jednoznačně za to může covid, který odložil velké množství snímků na rok 2022.
Zároveň platí, že do tohoto výběru nemůžeme zařadit prosincové kinopremiéry jako Spider-Man: No Way Home, West Side Story, Benedetta, Matrix a podobně, jelikož se nedají zhlédnout v kinech ani na streamovacích platformách (HBO Max není na Slovensku, odkud autor článku pochází, dostupné).
Základním pravidlem účasti v žebříčku byl fakt, že měl snímek premiéru na streamovacích službách nebo v kinech letos. A tak se může stát, že se do žebříčku dostane i počin, který měl oficiální premiéru v roce 2020, ale k nám se dostal až v roce 2021. Vynechali jsme také dokumenty.
10. The Green Knight
Úplně chápeme tvůj počáteční „hněv“, že se sem tento art dostal. Zelený rytíř je skrz naskrz artovým filmem s pomalými záběry, ne zcela jasným dějem a bez (téměř) jakékoli akce. V kině jsme při jeho sledování seděli úplně sami. Ovšem i artové filmy dokážou být skvělé a to je přesně příklad novinky od režiséra Davida Loweryho.
Jeho Green Knight je opojným dílem s nádherným vizuálem a silnými vypravěčskými prostředky. V některých částech sice trochu drhne, ale vynahradí ti to famózní finále, odzbrojující vizuál a celkové vyznění snímku. V centru dění je rytíř Gawain. Ten jednoho dne setne hlavu mohutnému Zelenému rytíři, který mu ale slíbí, že mu to za rok vrátí. Snímek následně sleduje Gawainovu dobrovolnou cestu za smrtí.
9. Wrath of Man
Guy Ritchie natočil další „stathamovku“. Jason Statham v ní hraje naštvaného profesionálního zabijáka, který se chce pomstít vrahům svého syna. Udělá vše pro to, aby je našel a zlikvidoval. Kašle přitom na peníze a cokoli jiného. Jde mu o jediné — dostat se k lupičům obrněných vozů, které tito zloději přepadávají, a doufat, že se s nimi dostane do styku.
Wrath of Man je vynikající akční thriller. Jestli máš rád drsné, brutální filmy připomínající 80. a 90. léta, Wrath of Man ti přesně sedne. Ritchie si vybral také velmi úderný soundtrack a fajn herce, přičemž zvolil dost vysoké tempo, takže se ani vteřinu nenudíš. Jedinou větší výtku jsme směřovali ke Stathamově postavě, která je příliš tichá, nezajímavá a jaksi prázdná.
8. The Trip
Nečekaný hit od Netflixu a režiséra Tommyho Wirkoly (Dead Snow, Hansel a Gretel: Witch Hunters) nás neskutečně pobavil. Byl mnohem lepší a vtipnější komedií než například Venom 2 nebo Don't Look Up. Děj se odehrává v nádherném skandinávském prostředí. V jeho centru jsou manželé, mezi kterými to skřípe a snaží se to napravit na víkendové chatě.
Bohužel pro oba se jejich víkend neuvěřitelným způsobem zvrtne a oni se stanou svědky a aktéry násilných činů. Děj tě pokaždé dokáže překvapit něčím novým a nemá problém vyvolat v tobě vůči postavám jak soucit, tak znechucení.
Je ale klíčové, abys o filmu nic víc nevěděl a nesmíš se podívat ani na trailer. Pokud máš rád krvavé vyvražďovačky, které dokážou být vtipné, nápadité, originální a skvěle zahrané, The Trip ti zpříjemní večer jako málokterý jiný letošní film.
7. A Quiet Place: Part II
Dvojce Tichého místa se nejvíce vyčítá, že nepřišla s něčím novým a v podstatě jde o Tiché místo 1,5. Tuto kritiku však nepodporujeme. Jednička je svým technickým zpracováním geniální film se spoustou kreativních a originálních nápadů. To vše pod pevnou režisérskou vizí Johna Krasinského.
Dvojka na to navazuje zase jednou úžasnými hereckými výkony a precizní prací se zvukem, který sám o sobě dokáže vytvořit napínavější scény než většina ostatních hororů a thrillerů v rámci celé své stopáže. Není třeba, aby každý díl revolucionizoval žánr a přicházel s ještě promyšlenějšími postupy.
Tiché místo 2 funguje skvěle jako klasické pokračování, které ovšem mohlo více rozšířit svět kolem příšer. I tak se nám dvojka nesmírně líbila, a to hlavně díky famóznímu finále, které bylo mistrně sestříhané a postaralo se o to, že jsme téměř nedýchali. Film, který umocní zážitek až v kině, ti vřele doporučujeme.
6. Malignant
První půlhodinu jsme absolutně nechápali, na co se díváme. Vážně režisér James Wan ztratil veškerou soudnost a kvality, které ho v hororovém žánru zdobily? Ne, James Wan natočil pravděpodobně nejodvážnější a nejoriginálnější hollywoodský horor 21. století. Alespoň si na nic tak úderného nevzpomínáme.