Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Rodinná firma i po 56 letech sídlí v Česku. Prodávají však do celého světa.
Česká značka Dermacol vznikla v českých filmových ateliérech Barrandov v roce 1966. Licence na make-up se rychle prodala do Hollywoodu a produkty z tehdejšího Československa během skoro 60 let dobyly již desítky zemí. V té době šlo nejen o československý, ale také evropský unikát: žádná firma v té době nenabízela takový produkt vyvíjený speciálním týmem odborníků.
Při tvorbě krycího make-upu, dodnes nejkultovnějšího produktu značky, stála kosmetička Olga Knoblochová, známá také jako Lady Dermacol. Šlo o spolupráci kosmetiček a maskérek (tedy profesionálů, kteří pracovali s produkty) a dermatologů a chemiků (tedy odborníků, kteří se starali o výrobu produktu). Od roku 2006 vyrábějí produkty v továrně v Brně.
V Česku a na Slovensku vzniklo mnoho zajímavých kosmetických značek. Refresher se postupně podívá na ty nejzajímavější z nich a kromě příběhu firmy ti přineseme také přehled produktů, které stojí za vyzkoušení. Nemohli jsme začít jinou firmou než tou, která se dostala také do hollywoodských studií. Přinášíme ti nejen příběh značky Dermacol, ale také pohled na to, kam se jejich produkty posunuly a které z nich možná stojí za tvou pozornost.
Více o kosmetice a estetických procedurách si přečteš v této sekci článků. Produkty testujeme na vlastní kůži, mluvíme i s dermatology a estetickými chirurgy a chodíme se dívat do kosmetických salonů a na kliniky plastické chirurgie, abychom viděli zkrášlovací procedury na vlastní oči. Přinášíme ti nesponzorovaný a objektivní pohled na krásu a vše, co toto byznysové odvětví nabízí. Pokud chceš naši tvorbu podpořit, přidej se do klubu Refresher+.
Lokální, rodinná, naše
Firmě dnes šéfují Vladimír a Věra Komárovi, kteří Dermacol převzali v roce 2002. Za dvě dekády se rozšířili i mimo Evropu, v současnosti exportují do 67 zemí světa (například USA, Polsko, Saúdská Arábie, Vietnam, Čína).
I přes stále větší počet zaměstnanců a obchodů se považují za rodinnou firmu, řekla pro Refresher brand manažerka Dermacolu Veronika Přibylová. „Když například vyvíjíme novou rtěnku, proces návrhu a výroby je velmi dlouhý. Jeho součástí je i testování či navrhování nových odstínů.“ Do těchto procesů se zapojují i Komárovi, kteří podle slov Přibylové přistupují ke značce a jejím produktům jako ke svým vlastním.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Kde vznikají nové produkty a zda se do vývoje zapojují také majitelé firmy.
Jak vznikl známý make-up od Dermacolu, který dokáže zakrýt akné i tetování.
Proč značka neprodává více produktů speciálně pro muže.
Které další produkty jsou od české značky zajímavé a proč.
„Produkty testujeme nejen na sobě, ale i na skupinách vybraných žen. Chceme si být jisti, že produkt je připravený jít na trh.“ V týmu mají především lidi z Česka a ze Slovenska. Ti v pražské kanceláři nebo v brněnské továrně navrhují, vyrábějí, přicházejí s nápady na balení nebo zastřešují logistiku. Na poradách v různých stupních výroby a uvádění na trh nechybí ani ředitelé ekonomických či reklamních oddělení.
Dermacol je hrdou domácí značkou. Za návrhy produktů (i z chemické stránky, tedy z hlediska výroby krémů, rtěnek či jiných věcí) stojí československý tým vědců. Olga Knoblochová, která stála u zrodu značky, je stále s firmou v kontaktu, ale není její aktivní součástí. Je však inspirací pro lidi ve vedení, řekla nám Přibylová.
První make-up většiny žen v Česku a na Slovensku
Olga Knoblochová se při své práci soustředila na pomoc ženám s různými kožními problémy. Nejvíce je trápily akné a pigmentové skvrny, které se v té době těžko daly skrýt. Do pražského ústavu lékařské kosmetiky přišla žádost namíchat krém, který by zakryl skvrnu na kůži konkrétní pacientky. Šlo o 20letou medičku. Když se poprvé uviděla s make-upem na tváři, při pohledu do zrcadla se rozplakala od dojetí.
Knoblochová se spojila s filmovými studiemi Barrandov a vznikl Dermacol Make-up Cover, který byl v roce 1967 představený na dermatologickém kongresu ve Vysokých Tatrách. Šlo o přelom v kosmetice: krém měl vysokou krycí schopnost, ale neucpával póry a nezhoršoval vyrážky. Za několik let podle Komárové, která poskytla rozhovor pro Forbes, vydělával 120 milionů korun ročně.
Již o dva roky později si licenci na jeho používání zakoupila hollywoodská filmová studia, a tak malý český zázrak dobyl Ameriku. Díky úspěchu mohli pracovat na vývoji nových produktů, mezi prvními byly krémy na obličej.
Samotný make-up však vydržel zkoušku času a dodnes sklízí úspěchy. Známý youtuber a make-upový umělec Jeffrey Star jej označil za nejlepší krycí make-up na světě a vyzkoušely ho mnohé známé tváře z youtuberské beauty komunity včetně Nikkie z Nikkietutorials, která je známá tím, že miluje nejvyšší krytí. Na videu níže si můžeš prohlédnout, jak dokáže tento produkt zakrýt skvrny a dokonce i jizvy.
Receptura produktu se za 56 let ještě nezměnila. Polovinu složení stále tvoří čistý pigment. To je i důvod, proč je krém tak hustý a má tak vysokou krycí schopnost – zapracovat ho na obličej chce možná trochu zručnosti a času, ale výsledek může být bezvadný. Překryje také výrazné skvrny na tváři.
Veronika Přibylová z Dermacolu nám řekla, že jediné, co se mohlo v receptuře produktu Dermacol Make-up Cover změnit, jsou dodavatelé či technologie, které využívají. „Je to vždy riziko, když něco musíme změnit pro posuny v technologii nebo změny dodavatelů. Krycí make-up je vlastně naše zlato a dodáváme jej do skoro 70 zemí, zákaznice jsou na něj již zvyklé. Ale platí, že recepturu změnit nechceme.“
Nabídku odstínů make-upu postupně rozšiřovali tak, aby mohli prodávat i na Blízkém východě či v afrických zemích. Před několika lety zkoušeli produkty prodávat také mužům. V reklamě, kterou vysílaly i televize u nás, kosmetiku od Dermacolu promoval například i Igor Timko z kapely No Name.
Jelikož i celý svět se více posouvá k inkluzi, chválu sklízejí zejména značky se širokou škálou odstínů nebo ty, které používají i muži. Dermacol chtěl na tuto cestu také nastoupit. Začali proto nabízet například multifunkční hydratační krém pro muže či olej na vousy. Podle Přibylové je ale stále drtivá většina zákazníků Dermacolu ženská. „Většina českých mužů si sama kosmetiku nekupuje. Postupně se z portfolia pro pány některé produkty stáhly, stále část z nich prodáváme, ale není to něco, co by nás živilo. Český trh na to ještě není připravený.“
Zpočátku existoval make-up pouze v 10 odstínech, dnes jich je 19. Navíc se dnes vytvářejí podstatně přesněji než v minulosti – v 80. letech se pigment do produktu vmíchal ručně. „Neříkám, že nepotřebujeme i další, ale vše záleží i na poptávce,“
odpověděla nám Přibylová na otázku, zda plánují ještě představit nové odstíny. Připomíná, že svůj vlastní odstín si můžeš vytvořit i smícháním dvou barev.
Představování novinek či rozšíření již existujících produktů zpomalila také pandemie. Ta ovlivnila dodavatele i země, do kterých exportují. Změnila se však i poptávka, říká Přibylová. V domácí izolaci ženy nosily podstatně méně make-upu, hlavně rtěnek, a více se zaměřovaly na péči o kůži.
Celkově se složení jejich produktů odvíjí od změn na trhu s kosmetikou. Například jednotlivé složky se postupně stávají veganskými nebo jsou z udržitelnějších zdrojů, takže jde o pozitivní změny. Pokaždé však nový produkt testují nově, aby zjistili, zda změna složení změnila zážitek z používání nebo způsob aplikace.
Kromě krycího make-upu jsou vyhlášeny zejména tři kategorie jejich produktů: krémy na obličej, sprchové gely a 16hodinové tekuté rtěnky. Mají speciální sérii produktů pro aknózní pleť a několik dalších kolekcí zaměřených buď na konkrétní problém (například liftingovou řadu na zralou pleť), nebo konkrétní složku. V roce 2022 je středem pozornosti CBD, v nabídce jsou i produkty, kde „hvězdou večeře“ je kyselina hyaluronová (výborná pro hydrataci), kaviár či kolagen pro zpevnění pleti a zpomalení stárnutí.
Jejich produkty jsou cenově dostupné, některé krémy nestojí ani 150 korun. Přibývají také masky na obličej a pod oči či další péči o pleť.
Každoročním hitem jsou voňavé sprchovací gely, které jsou častou přílohou i ženských magazínů. Jedním z produktů, které jsme v Refresheru testovali, jsou dlouhotrvající matné rtěnky s leskem 2 v 1. Se 16hodinovou výdrží značka nežertuje, k odlíčení však budeš potřebovat alespoň dvoufázový odličovač (s olejovou složkou), krémový čistič nebo hodně trpělivosti. Vydrží jídlo, trénink či dokonce celodenní nošení roušky a neustále přibývají nové odstíny.
Jelikož v minulosti šlo o státní podnik, s rozmachem podnikání na československém trhu se mu po pádu komunistické strany dařilo stále méně. Podle Přibylové právě Komárovi značku zachránili před téměř jistým bankrotem a přinesli vítanou změnu. Od roku 2002, kdy převzali vedení firmy, otevřeli i několik kamenných obchodů a kosmetický salon v Praze.
Inspiraci čerpají také ze zahraničí, z největších evropských veletrhů dodavatelů či ze současných kosmetických trendů. Finální produkty však šijí na míru českým a slovenským ženám, které stále tvoří většinu klientely.