8. června 2022 8:48
Radim Šlechta

Prozkoumej velikost známého vesmíru díky fascinujícímu projektu

Zdroj: NASA/ESA/STScI
ZAJÍMAVOSTI VĚDA VESMÍR

Od neověřených kvarků až po hranice univerza.

Představuješ si někdy, jak je vesmír velký? Člověka láká jeho nekonečnost už staletí. Snažíme se dobýt nekonečný prostor, neustále překonávat hranice, a pokud možno také objevovat nové světy. Z vědecko-fantastických filmů nám ale často nemusí dojít, jak velké vzdálenosti mezi sebou tělesa ve vesmíru mají ani jak obrovské jsou planety, hvězdy nebo celé galaxie.

Cary Huang přišel s projektem The Scale of the Universe, kde ilustruje velikost známých objektů vesmíru od těch neprokázaných nejmenších až po galaxie a části vesmíru, o jejichž existenci se vědci domnívají. Vše ovšem začíná u člověka. Jen ty se pak rozhodneš, jestli chceš prozkoumat spíš mikrosvět, nebo nekonečný vesmír.

Mandela efekt: Falešné vzpomínky na události, které se staly jinak, máš možná i ty Mandela efekt: Falešné vzpomínky na události, které se staly jinak, máš možná i ty 8. června 2022 7:00
Medzinárodná vesmírna stanica
Zdroj: Getty Images/NASA

Rozsah velikosti, na které se jednotlivé objekty nebo částice pohybují, ti vezme dech. Stupnice začíná na 1,6 × 10−35 m (yoktometr) a končí na 9,34 × 1026 m, což představuje 93 400 000 000 světelných let.

Během své cesty po škále od titěrných kvarků po doposud známou velikost vesmíru narazíš také na několik zajímavostí. Například zjistíš, že plocha světa v Minecraftu je na škále větší než Země. Digitální svět má podle Huanga 130 kvadrilionů kostiček. Porovnat mezi sebou ale můžeš třeba také sochu Svobody s plejtvákem obrovským, člověka s velekrabem japonským nebo Slunce ve srovnání s drahou, kterou uletěla sonda Voyager 1.

Kam na výlet: V Krušných horách se s davy turistů mačkat nebudeš. Vyraz do Mikulášské štoly, která možná ukrývá jantarovou komnatu Kam na výlet: V Krušných horách se s davy turistů mačkat nebudeš. Vyraz do Mikulášské štoly, která možná ukrývá jantarovou komnatu 4. června 2022 13:00

Na ilustračních obrázcích ale projekt nekončí. Každý objekt si totiž můžeš rozkliknout a zjistit si o něm víc informací. V boxu, který se před tebou po otevření objeví, najdeš přesné údaje o velikosti, bližší informace k tělesu a často také jednu drobnou zajímavost. Známý vesmír můžeš prozkoumat na tomto odkazu.

Mohlo by tě zajímat:
Vybrali jsme 10 nejlepších filmů Johnnyho Deppa. Některé vás zahřejí u srdce, jiné vám ho zlomí a u některých se zase královsky pobavíte
– Jaderná válka, která zničila USA i SSSR. Toto je top 10 katastrofických filmů
10 nejlepších filmů podle skutečných událostí