Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Tech - Věda a vesmír

Týden ve vědě: Vědci zkoumali náladu kuřat a vznikly unikátní snímky Marsu

Přehled toho nejzajímavějšího, co se v minulých dnech událo na poli vědy a techniky.

Ilona Hobzová, TASR
1. červenec 2022, 12:46 Čas čtení: 2:08
Zdroj: CNSA
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.
Tech - Věda a vesmír
Ilona Hobzová
TASR
1. červenec 2022, 12:46
Čas čtení: 2:08

Ilona Hobzová
TASR
1. červenec 2022, 12:46
Čas čtení: 2:08
Zdroj: CNSA

Uplynulý týden byl ve světě vědy a techniky bohatý na nové objevy a zajímavé informace. Lovci vraků objevili v rekordní hloubce 78 let potopený americký torpédoborec. Vědcům se také podařilo z pípání kuřat zjistit, zda jsou šťastná, nebo ne. A čínská kosmická loď pořídila snímky Marsu, včetně jeho jižního pólu. Souhrn těch nejzajímavějších informací z vědy přinesl TASR.

Umělá inteligence zjistí spokojenost kuřat

Vědci zjistili, že s využitím umělé inteligence by mohli na základě analýzy pískotu kuřat ve velkochovech určit, zda jsou spokojená, nebo ne. Technologie dokáže prokazatelně rozlišit zvuky vyjadřující stresové vypětí od jiných zvuků typických pro velkochovy. Zda jsou ve stresu, dokáže systém určit s přesností až 97 %.

Zdroj: Pixnio/volně k užití

Přístup by se dal podle vědců využít i u jiných hospodářských zvířat, například krocanů či prasat. Pozorování úrovně stresu u kuřat ve velkochovech přímo lidmi je podle nich nepraktické, jejich přítomnost je totiž může vystresovat ještě více. Proto vyvinuli speciální software a doufají, že výsledky výzkumu pomohou zlepšit životní podmínky kuřat. Jejich spokojenost může mít totiž přímý vliv na hmotnost nebo úmrtnost zvířat. Výzkum ocenila i britská Královská společnost pro prevenci týrání zvířat, upozornila však, že umělá inteligence nesmí nahradit fyzickou kontrolu chovatelem.

Snímky planety Mars

Čínská kosmická sonda Tchien-wen-1 pořídila snímky téměř celého Marsu. Nechybí ani vůbec první záběry jižního pólu planety. Sonda snímky vyfotila poté, co od loňska oběhla Mars více než 1300krát. Snímky zachycují i 4 000 kilometrů dlouhý kaňon Valles Marineris či impaktní krátery ležící ve výšinách na severu Marsu v oblasti známé jako Arabia Terra.

Snímek sopky Ascraeus Mons.
Snímek sopky Ascraeus Mons. Zdroj: CNSA

Sonda také poslala na zem fotografie s vysokým rozlišením, na nichž lze spatřit okraj rozsáhlého kráteru Maunder nebo pohled shora na 18 000 metrů vysokou štítovou sopku Ascraeus Mons, kterou před více než pěti desetiletími objevila americká sonda Mariner 9.

Vrak lodi v rekordní hloubce

Výzkumníci našli nejhlouběji položený vrak lodi. Jedná se o torpédoborec amerických námořních sil USS Samuel B. Roberts, který ve druhé světové válce potopili Japonci. Stalo se tak v říjnu 1944 během bitvy o ostrov Samar na východě Filipín. Vrak plavidla se nachází 6 895 metrů pod hladinou moře. Objevil jej texaský milionář a badatel Victor Vescovo, který vlastní ponorku na hloubkové potápění. Vrak je poškozený, ale z velké části neporušený.

Jak hluboko se nachází místo odpočinku této válečné lodi? 98 procent dna oceánu je v hloubce menší než 6 000 metrů. Hlouběji jsou jen velké tektonické příkopy. Na záběrech, které zachytila ​​ponorka, je vidět konstrukci trupu, děla a torpédomety. Na lodi jsou díry po japonských střelách, v zadní části jsou stopy po mohutném zásahu. Zdá se, že plavidlo narazilo do mořského dna přídí.

Izrael

Izrael se začátkem příštího roku stane první zemí na světě, která bude přivádět odsolenou mořskou vodu do přírodní vodní nádrže – Tiberiadského jezera. To je jednou z nejníže položených vodních ploch na Zemi a zároveň největším sladkovodním jezerem Izraele a nouzovou zásobárnou vody. Státní vodárenská společnost Mekorot plánuje dokončit výstavbu třináctikilometrového podzemního potrubí do konce letošního roku, poté budou následovat několikatýdenní testy.

Tiberiadské (Galilejské) jezero v Izraeli.
Tiberiadské (Galilejské) jezero v Izraeli. Zdroj: Wiki Commons/volně k užití

Do provozu jej uvedou koncem prvního čtvrtletí 2023. Potrubí propojí jezero s infrastrukturou, která se následně napojí na pět odsolovacích zařízení na pobřeží Středozemního moře. Dosavadní testy naznačují, že projekt nebude mít výrazně škodlivý vliv na ekosystémy, dokonce jim pomůže tím, že udrží stabilní hladinu vody.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: TASRNáhledový obrázek: CNSA
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail