Shrnujeme výsledky české studie v oblasti známkování.
Přísné známkování ve škole snižuje ambici žáků ke studiu vysoké školy. Vyplývá to ze studie think tanku IDEA při Národohospodářském ústavu Akademie věd České republiky. Podle výsledků průzkumu představují známky ve škole klíčovou informaci, která dále formuje vzdělávací i kariérní ambice studentů. Známkování přitom ale není vždy spravedlivé.
Celkem 87 % studentů, kteří mají na konci základky jedničku z matematiky, chce vystudovat vysokou školu. S každým horším výsledkem tato ambice ale klesá. Žáci, kteří jsou „dobří“ a ve škole dostávají z matematiky trojku, na vysokou školu příliš nemyslí. Univerzitní studium plánuje jenom 39 % z nich.
Známky podle studie hrají v kariérních a akademických životech studentů významnou roli. Závisí na nich přijetí na některé střední školy i školy vysoké. Rozdíly ve známkování mohou dle autorů výzkumu vést k chybným rozhodnutím rodičů i samotných žáků v oblasti kariéry. Při stejných dovednostech jsou ambicióznější studenti z mírně známkujících škol.
Ve známkování navíc panuje nerovnost. Dívky a žáci ze zvýhodněného sociálního prostředí dostávají lepší známky než chlapci a děti ze znevýhodněného prostředí, a to při stejných matematických dovednostech. První dvě skupiny žáků jsou zároveň ambicióznější ve svých kariérních a akademických cílech. Na známkování mají podle studie vliv také sociálně-emoční charakteristiky žáků nebo přístup ke studiu.