Pražský Design Week, který proběhl na začátku září, představil mnoho mladých talentovaných návrhářů. Lidi podle nich v designu baví udržitelnost a originalita.
Začátkem září se v Praze konal Design Week, na kterém svou práci představilo mnoho mladých talentů. K vidění byla široká škála produktů, od šperků přes nábytek až po magazíny. Jak důležité ale pro mladé designéry podobné akce jsou? Proč jsou české designérské výrobky mnohdy tak drahé? A co by studenti designu doporučili lidem, kteří se na umělecké školy teprve chtějí hlásit? Na to jsme se zeptali mladých českých designérů a designérek na Czech Design Weeku.
Akce Design Week nabízí českým designérům a designérkám i studiím prostor k tomu, aby se seznámili jak mezi sebou, tak i s případnými zákazníky a celkově rozšířili povědomí o své značce. Pro milovníky designu pak ale Design Week otevírá i možnost prohlédnout si jedinečné kousky lokální výroby a nasát energii z mladých inspirativních lidí, kteří přichází s mnohdy netradičními koncepty. Ačkoliv se v pražském Mánesu na Design Weeku představilo mnoho designérů, studií a ateliérů, my ti teď představíme pár zajímavých projektů, které ukazují, že mladá česká designérská scéna je plná svěžích nápadů a kreativity.
Monotropa x Supernova Bakehouse
Spojení gastronomie s produktovým designem? Proč ne, a to v podání nové pekárny Supernova Bakehouse a české značky Monotropa. Holešovický podnik a značku Monotropa však spojuje mnohem více než jen stánek na Design Weeku. Za Monotropou stojí architektka Klára Janypková, která právě nové pekárně pomáhala s vybavením a navrhovala společně s grafickou designérkou Julií Dítětovou její současnou podobu. Na Design Weeku se tak objevily skleněné výrobky, kterými je vybavena holešovická pekárna, a také další výrobky, jež Monotropa navrhuje spolu s designéry Annou Semancovou a Tomášem Kučerou.
„Pekárnu Supernova Bakehouse jsme vybavovali našimi produkty. Dodávali jsme jim například skleničky foukané pomocí speciální techniky se dvěma formami, což je poměrně náročný a unikátní proces. Produkty zatím vyrábíme v malých sériích, a to se bohužel také promítne do jejich ceny,“ říká designérka Klára Janypková.
Takavete
Značka Takavete vznikla na střední škole Akademie Světlá nad Sázavou. Značku založili manželé Šenkýřovi a zaměřují se na výrobu skleněných produktů, ale i módy.
Aktuálně jsou velmi zajímavým výrobkem z jejich portfolia difuzéry, které obsahují i zlato nebo stříbro. „Difuzéry jsou hodně specifická věc, plno lidí má zážitky spojené s určitou vůní, a když něco ucítí, mohou si skrz to vybavit nějakou vzpomínku,“ vysvětlují studentky Akademie.
Malé difuzéry od Takavete stojí mezi třemi až sedmi tisíci korun, velký difuzér pak vyjde na třicet tisíc korun. „Ceny se odvíjí od práce, která je do toho vložená. Kromě toho, že platíte materiál, platíte i třeba čas ve sklárně, protože někdy si skláři za hodinu práce říkají třeba až kolem pěti či sedmi tisíc. Samozřejmě je také nutné připočíst čas designéra, který výrobek navrhuje, a platíte si i za to, že každý kus je originál, což je vlastně celý koncept značky Takavete. I oblečení, které nabízíme, má různé potisky a vzory a žádný kus není stejný. Designér pan Šenkýř obecně velmi rád experimentuje s různými povrchy, materiály a vzory a zkouší, co je z čeho možné vyrobit,“ doplňují studentky ceny i koncept značky.
Infinity UJEP
Svou práci ukazovali i studenti z ateliéru produktového designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně z Ústí nad Labem. K vidění byla třeba značka Infinity, která se zaměřuje na porcelán a na Design weeku vystavovala své čajové sety.
„Porcelánové sety bylo téma, které jsme dostali v rámci nějaké naší práce v bakalářském i magisterském studiu. Studenti si často projdou různými tématy, která musí zpracovávat, například asi každý během studia někdy navrhuje a vyrábí židli,“ říká studentka produktového designu na UJEP.
Dodává také, že pro studenty designu jsou podobné akce velmi přínosné, protože mají možnost si řemeslo a vše s ním spojené vyzkoušet v praxi. „Události, jako je Design Week, jsou právě pro mladé designéry úžasné. Zaprvé je tu obrovská možnosti networkingu a představení produktů, ale také si vyzkoušíte, jak funguje příprava takové akce. Pokud totiž vystavujete, není to jen o tom předměty ukázat, ale i je správně nainstalovat a vyladit si své stanoviště tak, aby kolemjdoucí zaujalo. Za příležitost tady být jsem coby studentka nesmírně vděčná, protože je to něco úplně jiného, než produkty ukazovat během klauzur,“ říká.