Oxford word neboli oxfordské slovo vychází pravidelně z výzkumu Oxford University Press. Výsledkem je slovo, které nejlépe zosobňuje posledních dvanáct měsíců. Vyjadřuje étos, náladu, ale i podmínky. V případě letošního slova nejspíš zaúřadovala nálada.
Oxford nechal lid opět hlasovat o tom, které slovo se stane slovem roku. V roce 2022 je jím jednoznačně slovní spojení „goblin mode“. Výraz označuje typ chování, které je beze studu egoistické, líné, lajdácké nebo chamtivé, a to obvykle způsobem, který odmítá společenské normy nebo očekávání ostatních. Píše o tom The Guardian.
Hlasování se zúčastnilo více než 340 tisíc anglicky mluvících lidí po celém světě. Nakonec vznikl sloupek se třemi nejvíce populárními slovy, který sestavili jazykovědci z vydavatelství Oxford University Press. Přestože se bavíme o slovech, sloupeček obsahuje i fráze či hashtagy.
Proč právě goblin mód?
Vzhledem k tomu, jak těžký rok máme za sebou, vystihuje slovní spojení goblin mód nás všechny, kteří se v současnosti cítíme přetížení. „Je v pořádku si přiznat, že nejsme vždy idealizovaným, kultivovaným já, jak nás prezentují sociální sítě jako Instagram a TikTok. Důkazem je dramatický nárůst platforem, jako je Bereal, kde uživatelé sdílejí obrázky svých neupravených já, čímž často zachycují právě tzv. goblin mód,“ dodává prezident Oxford Languages Casper Grathwohl.
Slovní spojení je odvozeno od slovíčka „goblin“. Označuje malého, vzpurného, zlostného a často zlomyslného skřítka z evropských středověkých pověstí.
Vítězný výraz se poprvé objevil na Twitteru v roce 2009. Až později, v únoru letošního roku, se stal virálním na sociálních sítích. Stalo se tak poté, co byl zveřejněn na Twitteru v posměšném titulku.
„Goblin mode poukazuje na skutečné, zkažené já,“ napsala v březnu tech reportérka deníku Guardian Kari Paul, která nárůst používání tohoto výrazu připsala třetímu roku pandemie a obávanému začátku třetí světové války.
Hashtag #goblinmode se na TikToku často používá také jako výsměch trendu „that girl“, jehož cílem je být „nejlepší verzí sebe sama“. To zahrnuje aktivity jako brzké ranní vstávání, cvičení, provádění procedur, péči o pleť či pití organických zelených smoothie. A samozřejmě sdílení svého nejlepšího já na sociálních sítích.
Oxford University Press uvedlo, že používání „goblin mode“ vzrostlo v první polovině roku 2022, kdy se v mnoha zemích uvolnila opatření spojená s pandemií koronaviru. „Slovní spojení zdánlivě vystihovalo převládající náladu jednotlivců, kteří odmítali myšlenku návratu k ‚normálnímu životu‘ nebo se bouřili proti stále více nedosažitelným estetickým standardům a neudržitelnému životnímu stylu prezentovanému na sociálních sítích,“ řekli lidé z OUP.
Goblin mode, metaverse a #IStandWith
Zajímavé jsou také výrazy, které se umístily na nižších příčkách. Na druhém místě najdeš slovo „metaverse“ a v jeho těsném závěsu se nachází „#IStandWith“. První, vítězný výraz si vybralo hned 318 956 lidí, což představuje 93 procent z celkového počtu hlasů. Prezident Oxford Languages Casper Grathwohl uvedl, že ačkoli on a jeho kolegové doufali, že veřejnost se zúčastní letošního hlasování, míra zapojení je velmi překvapila.