Inflace silně dopadá na ceny potravin v obchodech. A ty zase silně dopadají na lidi v nouzi. I v těžkých dobách se ale najdou ti, kteří chtějí pomáhat.
„Alimenty jsem začala dostávat až před rokem. S poplacením nájmu a energií mi zbývalo jen pár tisíc na měsíc. Neměla jsem na to, abych nakoupila třeba ovoce, zeleninu, maso. Hradím také veškeré cesty do školy a školky, což je hodně peněz,“ svěřila se Refresheru Andrea, samoživitelka pěti dětí.
Andrea prý s dětmi zažila i bídu, tři roky rodina ani neslavila Vánoce. Když už nevěděla kudy kam, protože její děti byly hladové, oslovila sociální pracovnici. Ta ji nasměrovala na neziskovou organizaci Živá duše v nouzi. „Vyplnila jsem potřebné formuláře a za pár dnů jsem dostala nejen potraviny, ale i drogerii,“ říká Andrea a dodává, že bez této pomoci by své děti těžko uživila.
Česko aktuálně trápí stále se zvyšující inflace. V lednu vzrostly spotřebitelské ceny meziměsíčně o 6 procent, meziročně pak na 17,5 procenta. Jedno z nejvýraznějších zdražování vidí lidé přímo v obchodech s potravinami. Jen za leden se zvýšila cena třeba nealkoholických nápojů, ovoce a zeleniny, vepřového masa, sýrů a tvarohů nebo vajec.
V důsledku toho u nás roste počet lidí v nouzi, kteří jsou závislí na potravinových bankách. O pomoc v současné době žádají zejména samoživitelky a samoživitelé. Než se ale potraviny dostanou ke konkrétním lidem, je to delší proces. Jednou ze společností, která potravinové přebytky potravinovým bankám a neziskovým organizacím poskytuje, je síť obchodů Tesco.
Všem maminkám samoživitelkám vzkazuji: říct si o potraviny není žádná ostuda.
Potravinové pomoci si Andrea velmi váží, sama má prý v okolí několik žen, které se potýkají s podobnými problémy. „Všem maminkám samoživitelkám vzkazuji: říct si o potraviny není žádná ostuda. Pomáhá to vám, ale hlavně dětem,“ myslí si Andrea. Kromě samoživitelek a samoživitelů často potravinovou pomoc vyhledávají například senioři, pěstounské rodiny či lidé bez domova.
Refresher se byl podívat, jak se ale konkrétní jídlo dostane do potravinové banky, která je určená Andree a ostatním lidem v nouzi.
Sleva nejdřív pro zákazníky
Na pobočce Tesca v obchodním centru Nový Smíchov v Praze nás vítá několik manažerských pracovníků. Mezi nimi manažer obchodu Vladimír Pejskar, ESG & Corp. Relations manažerka Lucie Loučková a manažer pro externí komunikaci Michal Kuzmiak.
Celý proces vybírání potravin, které poputují do potravinových bank, neziskových organizací a následně lidem v nouzi, totiž není jednoduchou záležitostí. Nejprve s pracovníky a pracovnicí Tesca procházíme zlevněné potraviny, které se nacházejí přímo v regálech a jsou dostupné zákazníkům a zákaznicím.
Tyto potraviny, kterým například dochází expirační lhůta nebo mají poškozený obal (který ale nemá vliv na kvalitu potraviny), se tu nacházejí na různých místech, podle toho, o jaký druh potravin se jedná. Obchod nabízí zlevněné pečivo, ovoce a zeleninu, maso, mléčné i trvanlivé výrobky.
„Začínáme tyto potraviny nabízet s určitou slevou, kterou nám vypočítává aplikace. V dalších hodinách potom zlevňujeme na vyšší procenta. Před zavírací dobou tady většinou téměř nic nezbývá,“ říká Michal Kuzmiak a dodává, že mnoho lidí na slevy přímo čeká. Kromě pečiva lidé takto často ve slevách vykoupí i maso.
Do potravinových bank má ale i tak obchod dostatek potravin. „Postupně zvyšujeme podíl zachráněných potravin, již 87 % z přebytečných potravin stále bezpečných pro konzumaci jsme darovali neziskovým organizacím. V roce 2021 to bylo 1 443 tun potravin (to se rovná 3,4 milionu porcí jídla),“ okomentovala nám generální ředitelka Tesca pro Českou republiku Katarína Navrátilová.
Pomáhá aplikace
Jakou cestou následně putují potraviny v „zákulisí“ obchodu? Rozdělí se do krabic tak, aby
se v každé z nich nacházely podobné potraviny a nedošlo ke smíchání třeba trvanlivých potravin s ovocem. Následně si je vyzvedne buď sama potravinová banka, případně nezisková organizace, která s ní má smlouvu.
V době, kdy jsme procházeli prodejnou, si zrovna přijela pro potravinové přebytky zástupkyně Jídelny Kuchařek bez domova. Bistro sídlí nedaleko smíchovského obchodního centra a jeho cílem je mimo jiné upozorňovat na problematiku ženského bezdomovectví: zaměstnává a podporuje ženy v sociální tísni, vaří dobré, zdravé a finančně dostupné jídlo a také zpracovává přebytky ovoce a zeleniny, které by se jinak vyhodily. Právě ty mu, společně s dalšími potravinami, zhruba třikrát týdně daruje i smíchovské Tesco.
Nejsou to ale jen Kuchařky bez domova, kterým obchody takto pomáhají. Potravinové banky zásobují více než čtrnáct set organizací. Mezi ty, které využívají jejich pomoc, patří třeba už zmiňovaná Živá duše v nouzi, Klokánek – Fond ohrožených dětí nebo Čtyřlístek dětem. V tom, aby přerozdělování potravinové pomoci bylo co nejefektivnější pro všechny strany, má pomoci i mobilní aplikace Foodiverse.
Digitální platforma sdružuje veškeré aktuální nabídky a ulehčuje tak proces putování potravin od řetězce přes potravinovou banku až přímo k lidem. Potraviny určené k darování se nahrají do aplikace a potravinové banky nebo samotné organizace si v ní mohou vybrat – v aplikaci je potvrdí a přijedou si pro ně. Celý systém to efektivně zrychluje.
Co neputuje lidem, se daruje zvířatům
Většina přebytků se dostane k lidem v nouzi. Přebytky přebytků jdou ale ke zvířatům. S Tescem spolupracuje nedaleká Stanice přírodovědců, která nabízí volnočasové aktivity pro děti a mládež se zaměřením na přírodní vědy a chovatelství. Potraviny se dostanou k opravdu velkému množství zvířat, od králíků či prasat až po exotická zvířata, jako jsou druhy opic nebo hadi. Kromě toho si do obchodu například pro pečivo jezdí také lesníci.
Proč se byl Refresher podívat právě v tomto obchodním řetězci? Tesco bylo totiž v roce 2013 tím vůbec prvním prodejcem, který daroval přebytkové jídlo potřebným. Až v roce 2018 vstoupilo v platnost nové nařízení, které podle zákona o potravinách a tabákových výrobcích ukládá obchodním řetězcům s plochou nad 400 metrů čtverečních povinnost darovat potravinovým bankám a neziskovým organizacím neprodejné potraviny. Tedy ty, které mají třeba poškozený obal nebo jsou chybně označené.
Jak už bylo zmíněno, za předloňský rok darovalo Tesco potravinovým bankám nebo neziskovým organizacím celkem 1 443 tun potravin. Pro zvířata Tesco darovalo šest tisíc tun potravin.
Čechy a Češky pomáhají
Osud lidí, kteří se z různých důvodů ocitli v nouzi a nemají na potraviny, není lhostejný nejen obchodům, ale i jednotlivcům, kteří se zapojují do celostátní potravinové sbírky. Ta probíhá dvakrát ročně, vždy na jaře a na podzim. Sbírku organizuje Federace potravinových bank a mezi její partnery patří Charita Česká republika, NADĚJE, Armáda spásy, Slezská diakonie a Člověk v tísni.
A navzdory stále se zvyšující inflaci Češi a Češky stále pomáhají tam, kde je to potřeba. Důkazem je, že poslední celostátní potravinová sbírka, která proběhla loni na podzim, byla rekordní. Ve více než 1400 prodejnách se podařilo vybrat 468 tun potravin, ze kterých lze připravit neuvěřitelných 36 000 porcí jídla. Lidé přispěli i padesáti dvěma tunami základní drogerie a hygienických potřeb.
Do celostátní Sbírky potravin se kromě Tesca zapojují také Albert, Billa, COOP, Globus, Kaufland, Lidl, MAKRO, Penny Market a sítě drogerií dm drogerie markt a ROSSMANN. Přispět lze také nákupem na online platformách Košík.cz, Rohlík.cz a iTesco. Sami lidé mohou přispět buď přímo nákupem, nebo formou online sbírky.
„Počet lidí v nouzi výrazně narůstá. Důvodem je nejen dva roky trvající koronavirová krize, která připravila mnoho Čechů dlouhodobě o výdělek, ale rovněž zdražování promítající se do všech potřeb obyvatel. Lidí, kteří přicházejí pro potravinovou pomoc, je bohužel stále více,“ řekla v roce 2022 ředitelka České federace potravinových bank Veronika Láchová.