Slavnostní předávání cen Czech Grand Design za nejlepší designérské počiny loňského roku je za námi. Představíme ti ty nejzásadnější módní počiny večera, které nejlépe splňovaly téma dress codu: formal, folklore, creative.
V úterý se v CAMPu konal 17. ročník slavnostního předávání cen Czech Grand Design 2022. Kromě samotného ocenění předních osobností designu byly k vidění i pozoruhodné volby outfitů a Refresher u toho nemohl chybět.
Oborová ocenění Czech Grand Design jsou každoročně udělována Akademií designu ČR těm nejlepším pracím v oborech designu, módy, šperku, fotografie, ilustrace a grafického designu. Letos mělo celkem 80 tvůrců a firem šanci získat ocenění v jedné z 8 kategorií, z nichž se však po zúžení výběru představili na galavečeru pouze 3 nominovaní, kteří připadají k jednotlivým kategoriím.
V kategorii móda zvítězila, stejně jako minulý rok, Liběna Rochová se svou kolekcí Inside 23. Absolutním vítězem – Grand designér roku 2022 – se stalo duo Lexová & Smetana s kolekcí sedacího nábytku Hide and Seek (Polstrin).
Ještě předtím, než byla událost oficiálně zahájena, jsme měli příležitost nahlédnout do prostorů Centra architektury a městského plánování CAMP. Nasáli jsme atmosféru a okoukli zvolené outfity hostů. Téma dress codu znělo: Formal Folklore Creative, díky čemuž měli pozvaní možnost experimentovat s tradičním pojetím formálního oděvu. Očekávat jsme mohli i zařazení folklorních prvků do skladeb looků. Toho jsme se v konečném důsledku dočkali bohužel jen sporadicky. I přesto jsme viděli množství nejrůznějších módních počinů, z nichž jsme zachytili ty podle nás nejvýraznější.
Ačkoliv se nejednalo o módní událost, zajímalo nás, jak své outfity pojmou lidé z ostatních oborů uměleckého odvětví. Přece jenom je móda i jednou z kategorií na CDG. Navíc v kategorii Objev roku figurovalo jméno mladého módního návrháře Tomáše Němce. To vypovídá nejen o jejím právoplatném místě ve světě designu, nýbrž i o důležitosti ve spoluutváření kultury a společnosti obecně.
Ale zpět k outfitům. Úroveň a vizuální potěšení ve formě oděvů zachraňovaly především zúčastněné ženy. U mužů jsme zřídka viděli snahu o experimentování či kreativní pojetí jejich obleků. Ne že by se jednalo v Česku o něco výjimečného, i tak před každou slavnostnější událostí tajně doufáme v narušení tohoto stereotypu.
Jedním z těch světlejších momentů byl například look Markéty Kratochvílové z Bold studia, která byla jednou z nominovaných v kategorii Designér šperku roku. Ta zazářila v červených volánových šatech od Slow Trashion, které evokovaly moderní pojetí tradičního kroje, čímž splňovaly téma víc než dobře. Jako podařenou hodnotíme i volbu obuvi typu Mary Jane. K té Markéta zkombinovala bílé volánové ponožky, které svým cottage core charakterem skvěle doplňovaly šaty. A protože je Markéta šperkařkou, o doplňky nebyla nouze. Výrazné stříbrné náhrdelníky jí zdobily zahalený dekolt, stejně jako robustní náušnice, čímž velmi efektivně prezentovala svou vlastní tvorbu. Mimo jiné nás bavil i styling pixie cutu do roztomilých vlnek.
Po jejím boku téměř celý večer stála designérka Tereza Rosalie Kladošová, která svůj outfit koncipovala v podobném duchu a vsadila na proužkované šaty s infantilní estetikou. I u Terezy byly k vidění Mary Jane boty, avšak s tím rozdílem, že byly růžové. Oceňujeme kreativitu a následování dress codu. Nicméně přece jenom bychom na podobnou událost volili trochu formálnější alternativu.
Trojici uzavírá umělkyně Michaela Vrbková, která sáhla po nejvíce casual formě oděvu a svým téměř monochromatickým oblečením tzv. neurazila ani nenadchla.
U šperkařek ještě chvíli zůstaneme, a to s outfitem letošní vítězky v kategorii Designér šperku roku Veroniky Ďuricové. Ta vystupuje pod pseudonymem Dick Wolf a svou cenu si převzala v červených šatech asymetrického střihu. Ty však kromě zajímavé siluety, která v určitých momentech připomínala tuniku, zdobil folklorní proužkovaný vzor. Zajímavým prvkem bylo i zakomponování vzorovaných stuh k černým mokasínům. Ty však Dick Wolf doplnila bílými Adidas ponožkami, které za nás bohužel nebyly šťastnou volbou.
Další ženou večera se stala designérka Alena Konečná, pro niž byl triumf v kategorii Objev roku osudový. Nás však zaujala velmi vkusným a sofistikovaným oblekem pánského charakteru s komponenty lidové estetiky, které se objevily v podobě vzoru. Ten se nacházel jak na jejím roláku, tak na popruhu kabelky a skvěle kontrastně doplňoval černé oblečení.
Na závěr neopomeneme ani již zmiňovaného designéra Tomáše Němce, jehož doprovodem byla taktéž módní designérka Valérie Jurčíková. Ta sáhla právě po Tomášových řasených šatech z kolekce SS23, s nimiž nelze šlápnout vedle.
Kompletní přehled toho, co Czech Grand Design letos nabídl, nalezneš ve fotogalerii níže.