Se zakladatelkou iniciativy AI dětem o umělé inteligenci, jejím užití ve školách a budoucnosti.
Umělá inteligence je čím dál dokonalejší a začíná více a více zasahovat do naší společnosti. Jak na tento trend zareagovat? S jasnou představou přichází Eva Nečasová, zakladatelka iniciativy AI dětem. Společně jsme si povídali o tom, jak děti naučit pracovat s umělou inteligencí, zda studující kvůli tomuto propracovanému nástroji nezleniví nebo o tom, zda umělá inteligence „nezabije“ naši kreativitu.
S jakými chatboty pracujete?Stejně jako většina i já využívám ChatGPT, což je dle mého nejpropracovanější chatbot ze všech dostupných.
Umělá inteligence silně ovlivňuje naši společnost, působí v ní změny a je potřeba, aby se o tom děti dozvídaly. Náš svět patří jim.
Proč je podle vás důležité učit děti, jak pracovat s umělou inteligencí?Umělá inteligence silně ovlivňuje naši společnost, působí v ní změny a je potřeba, aby se o tom děti dozvídaly. Náš svět patří jim. Umělá inteligence změní nejen pracovní trh, posune vývoj léků, pomůže při řešení klimatické krize, ale ovlivní třeba také právo nebo propagandu. Na některé změny bychom měli být připraveni a k tomu nám pomůže hlavně vzdělávání... Přece jenom je to „pouze“ technologie a technologie jsou vždy o nás lidech. Musíme být vyzrálá společnost, abychom takto revoluční technologii zvládli.
Měla by být práce s umělou inteligencí zanesena do školních osnov?To je něco, o co se snažíme s iniciativou AI dětem. Současné osnovy pro výuku informatiky jsou vytvořeny nadčasově a snadno do nich lze zařadit i umělou inteligenci. Naším cílem je vytvářet vzdělávací a metodické materiály pro učitele, aby věděli, jak do výuky zavést vzdělávání v tomto oboru a jak jej propojit s Rámcovým vzdělávacím programem, který je již hotový. Naši iniciativu dokonce oslovilo i Ministerstvo školství a Národní pedagogický institut a ve spolupráci s nimi plánujeme takový materiál vytvořit.
Jak je to dlouho, co vás oslovil resort školství? Jak rychle zareagoval na tento trend?Zareagoval velmi rychle. Veřejný tlak k reakci donutí nejen stát, ale také firmy.
Z mé zkušenosti je nejlepší zavádět výuku umělé inteligence od třetí třídy výš.