Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Se zakladatelkou iniciativy AI dětem o umělé inteligenci, jejím užití ve školách a budoucnosti.
Umělá inteligence je čím dál dokonalejší a začíná více a více zasahovat do naší společnosti. Jak na tento trend zareagovat? S jasnou představou přichází Eva Nečasová, zakladatelka iniciativy AI dětem. Společně jsme si povídali o tom, jak děti naučit pracovat s umělou inteligencí, zda studující kvůli tomuto propracovanému nástroji nezleniví nebo o tom, zda umělá inteligence „nezabije“ naši kreativitu.
S jakými chatboty pracujete?Stejně jako většina i já využívám ChatGPT, což je dle mého nejpropracovanější chatbot ze všech dostupných.
Umělá inteligence silně ovlivňuje naši společnost, působí v ní změny a je potřeba, aby se o tom děti dozvídaly. Náš svět patří jim.
Proč je podle vás důležité učit děti, jak pracovat s umělou inteligencí?Umělá inteligence silně ovlivňuje naši společnost, působí v ní změny a je potřeba, aby se o tom děti dozvídaly. Náš svět patří jim. Umělá inteligence změní nejen pracovní trh, posune vývoj léků, pomůže při řešení klimatické krize, ale ovlivní třeba také právo nebo propagandu. Na některé změny bychom měli být připraveni a k tomu nám pomůže hlavně vzdělávání... Přece jenom je to „pouze“ technologie a technologie jsou vždy o nás lidech. Musíme být vyzrálá společnost, abychom takto revoluční technologii zvládli.
Měla by být práce s umělou inteligencí zanesena do školních osnov?To je něco, o co se snažíme s iniciativou AI dětem. Současné osnovy pro výuku informatiky jsou vytvořeny nadčasově a snadno do nich lze zařadit i umělou inteligenci. Naším cílem je vytvářet vzdělávací a metodické materiály pro učitele, aby věděli, jak do výuky zavést vzdělávání v tomto oboru a jak jej propojit s Rámcovým vzdělávacím programem, který je již hotový. Naši iniciativu dokonce oslovilo i Ministerstvo školství a Národní pedagogický institut a ve spolupráci s nimi plánujeme takový materiál vytvořit.
Jak je to dlouho, co vás oslovil resort školství? Jak rychle zareagoval na tento trend?Zareagoval velmi rychle. Veřejný tlak k reakci donutí nejen stát, ale také firmy.
Z mé zkušenosti je nejlepší zavádět výuku umělé inteligence od třetí třídy výš.
Od kolika let by se podle vás děti měly učit, jak ovládat umělou inteligenci?Vyvíjíme materiály už pro první stupně základní školy. Z mé zkušenosti je nejlepší zavádět výuku umělé inteligence od třetí třídy výš, ale je nutné myslet na to, že materiály pro žáky a žačky základních škol jsou samozřejmě jiné než materiály pro druhý stupeň, střední školy či vysoké. Naše iniciativa se soustředí na základní školy a občas s přesahem na ty střední. Existují i další vzdělávací iniciativy, jako třeba prg.ai, Aignos, ML College a další, které se soustředí na střední a vysoké školy. Výuka umělé inteligence začíná být pokrytá napříč věkovými kategoriemi.
Jak by se tyto dovednosti měly vyučovat?Námi vytvářenými materiály cílíme na učitele, pro které jsme udělali příručku či edukát, ve kterém v 10 dílech představujeme umělou inteligenci z různých úhlů pohledů – od etiky přes náboženství až po strojové učení. Metodické materiály – kompletní plány vyučovacích hodin, chcete-li – učitele taktéž vzdělávají v rámci přípravy na hodinu, obsahují návody na diskuze, pracovní listy, doporučení a jsou provázány s výstupy Rámcového vzdělávacího programu. Chceme prostě učitelům dát komplexní materiál, který jim usnadní cestu a ušetří čas.
Práce s umělou inteligencí je specifická dovednost a je nutné vědět, jak na to, aby nám dávala dobré výsledky. Proto bychom měli děti učit, jak s ní pracovat, ale zároveň jim musíme říkat etické principy.
Pokud se žáci naučí, jak ovládat umělou inteligenci, nehrozí, že toho budou zneužívat třeba při psaní domácích úkolů, referátů či esejí?Tohle podle mě není problém umělé inteligence, ale motivace k učení jako takové. Pokud mám děti, které nejsou motivované, tak je možné, že přistoupí k takovému „podvodu“. Proto si myslím, že by se měla řešit především motivace. Může to znít jako řeči z obláčku, ale dnes už existují dobré způsoby, jak děti motivovat. Mně se osvědčilo při zadávání úkolu definovat, na kterou část mají děti použít ChatGPT, na kterou ne a proč tomu tak je. Musím to mít promyšlené a dětem musím vysvětlit, proč by na některou část chatbot neměly používat. Třeba aby si procvičily již probrané učivo. S tímto nastavením si lze hrát, žáci třeba mohou prostřednictvím ChatGPT vypracovat osnovu, ale konkrétní body mohou rozpracovat pomocí Wikipedie. Nebo mohou nechat GPT vypracovat odpověď, ale jinými zdroji musí ověřit její pravdivost.
Je důležité kriticky uvažovat, ale zároveň nedávat zákazy. Zákaz nedává smysl, práce s umělou inteligencí je specifická dovednost a je nutné vědět, jak na to, aby nám dávala dobré výsledky. Proto bychom měli děti učit, jak s ní pracovat, ale zároveň jim musíme říkat etické principy.
Údělem technologií je zjednodušovat nám život a poskytovat nám čas, který můžeme využít smysluplnějším způsobem než věcmi, které lze automatizovat.
Nezleniví děti kvůli umělé inteligenci?Všechny technologie nás vedou k lenosti. Už jenom třeba vynález kola. Údělem technologií je zjednodušovat nám život a poskytovat nám čas, který můžeme využít smysluplnějším způsobem než věcmi, které lze automatizovat. Takže ano, určitě tím zlenivíme, ale nemyslím si, že to musí být nutně špatně.
Jaké jsou další výzvy a překážky při používání umělé inteligence ve výuce dětí a jak se s nimi dá pracovat?Výzev je celá řada a ráda bych zmínila alespoň dvě, které jsem si identifikovala. První je změna pracovního trhu. Nemyslím si, že je situace tak pesimistická, jak se o ní hovoří. Že třeba zaniknou nějaká povolání. Naopak si myslím, že se spousta povolání transformuje, a i proto je podle mě důležité se v práci s umělou inteligencí vzdělávat. To ostatně vidíme i na generativních pracovních modelech. Dříve byl trh rozdělen tak, že jsme měli fotografy, ilustrátory, malíře a v tuto chvíli tuto práci zastane jedna společnost, která investovala nemalé peníze do vývoje generativního modelu, který se o vše postará. Veškerý kapitál se tak přeleje pouze do jedné společnosti, což je nutné systémově vyřešit.
Druhé riziko je, jak generativní modely naškálují problémy, které tu už máme. To lze vidět třeba na propagandě a vlivových operacích. V roce 2016 byly takovým příkladem prezidentské volby ve Spojených státech, kdy Donald Trump využil doporučovací systémy a psychometrické modely k tomu, aby cílil neoficiální kampaň a ovlivnil tak veřejné mínění. Pomocí mikrocílení a tzv. dark postů cílil na Facebooku pouze na Afroameričany, přestože jeho hlavní a viditelná kampaň byla zaměřená na bělochy. A protože měl data uživatelského chování, tak svá sdělení cílil s jistotou a zobrazoval je pouze určitým lidem. Tyto kampaně stojí neuvěřitelné peníze. Ale ve chvíli, kdy tyto generativní modely máme a dokážeme vygenerovat skvěle diferencovaný obsah s mnohem menším kapitálem a za zlomek času, tak to může být nebezpečné. Můžeme tak ovlivnit naprosto cokoliv, čímž se dostávám do úplných utopií, kdy na internetu naleznete jakoukoli verzi pravdy, jakou si jen zamanete, a může to vést k relativizaci pravdy v online prostoru. Nevím, zda se tomu společnost dokáže bránit dřív, než to vznikne, čímž se opět vracím k tomu, že je nutné se neustále vzdělávat.
Měly by být děti poučeny také o etice a odpovědnosti užití umělé inteligence v oblasti vzdělání?Určitě, je to jedna z nejdůležitějších oblastí. Školy budou dle mého brzy nasycené různými materiály, jak pracovat s různými AI aplikacemi, a přichází chvíle, kdy by měl učitel otevírat otázky etiky, hodnot, morálky a dalších. Je to o nás, o lidech.
Vy jste zakladatelkou neziskové iniciativy AI dětem. Kolik škol s vámi již spolupracuje?Pracujeme se 20 pilotními školami, na kterých testujeme námi vytvořené materiály. Dalších 410 škol projevilo zájem o práci s našimi materiály, ale aktuálně nemám data týkající se toho, do jaké míry je opravdu využily.
Feedback je ale zatím pozitivní. Jednou z našich vlajkových lodí je zhruba tříhodinový interaktivní příběh William & Meriwether, který jsme vyvinuli s časopisem Raketa a který obsahuje hry, kvízy, děti si v něm modelují strojové učení atd. Na ten jsme od 500 dětí získali hodnocení 4,5 hvězdičky z 5 a dobrý feedback přichází také od vyučujících.
Iniciativu AI dětem spustil příměstský tábor s umělou inteligencí, který jsem udělala před dvěma lety se společností nvias a na kterém jsem měla děti od čtvrté třídy do sedmé základní školy. Tehdy jsem pochopila, že není důvod, proč s výukou AI nezačít už takto brzo.
Jak jste se dostala k práci s umělou inteligencí a strojovým učením? Dočetla jsem se, že jste původně umělkyně.Dělala jsem design, počítačové hry, webovky, svítící objekty, sázela jsem knížky a mojí specializací je lettering komiksů. Jsem multioborově rozkročená, a protože mě technologie vždy hodně bavily, tak jsem do toho šla po hlavě. Před šesti lety jsem se začala věnovat vzdělávání, angažovala jsem se v synově škole, jednou týdně jsem děti učila, jak pracovat s Minecraftem a dalšími věcmi, a na to jsem pak navázala různými kroužky a příměstskými tábory. Paradoxně mě pak nejvíce začalo bavit vytvářet materiály pro učitele.
Iniciativu AI dětem spustil příměstský tábor s umělou inteligencí, který jsem udělala před dvěma lety se společností nvias a na kterém jsem měla děti od čtvrté třídy do sedmé základní školy. Tehdy jsem pochopila, že není důvod, proč s výukou AI nezačít už takto brzo.
Dočetla jsem se, že jste syna učila práci s počítačem právě skrze hru Minecraft. Je to pravda?Syn se učí sám, a teď už Minecraft dokonce nesnáší, protože ho dělá jeho matka (smích). Ale ano, začali jsme s ním poměrně brzo, hrozně mě to bavilo a je to jeden z dobrých způsobů, jak otevírat různá témata.
Pokud odhlédneme od hry Minecraft, část veřejnosti tvrdí, že střílečky a jiné „násilné“ hry budí v dětech agresi. Souhlasíte s tím?To je složité téma. Taky nemám ráda, když můj syn hraje střílečky, vadí mi to tak nějak pocitově, ale zároveň si vzpomínám na své dětství a na to, že jsem díky staršímu bratrovi hrála střílečky už od šesti let. A nemám pocit, že by mě to nějak poznamenalo. Asi je to ale hodně individuální. Myslím, že pokud je v člověku agrese, tak mu hra naopak může pomoci tyto emoce ventilovat ven. Fajn jsou hry, které v sobě nesou nějaké poselství, něco člověka naučí atd.
Tématu AI a vzdělávání dětí se budete věnovat také na Festivalu umění a kreativity ve vzdělávání. Na co se může návštěvnictvo těšit?Mám připravené dvouhodinové školení pro učitele, na kterém budu hodně mluvit o etice, což vnímám jako jedno z nejdůležitějších témat. Rozebírat ale budu i to, jak umělá inteligence funguje a jak změní náš svět. Dále budu mít dětské dílničky.
Umělou inteligenci jsem požádala, aby mi pro vás vymyslela otázku. Ta zní: „Jaký je vztah mezi umělou inteligencí a kreativitou v kontextu vzdělávání dětí? Může umělá inteligence podpořit rozvoj kreativity dětí, nebo ji naopak potlačí?“Shodou okolností jsem včera pracovala s aplikací Gen-1, která přegeneruje vaše nahrané video do zadaného stylu. Je to naprosto fantastický nástroj, kdy během okamžiku můžete vytvořit úplně cokoli, co vás jen napadne. Taková aplikace podle mě může kreativitu nesmírně nastartovat. Dříve lidé trávili spoustu času tím, že zkoušeli různé formy prezentace, a třeba po roce zjistili, že to nefunguje. Ale dnes je to jiné, můžeme si hrát s čímkoli, velmi rychle prototypovat, bádat…
Zároveň to však samozřejmě může kreativitu utlumit, což pozoruji i sama na sobě. Dříve jsem třeba zkoušela různé obrázky kreslit, ale dnes mi stačí si je vygenerovat. Má to dvě strany, skoro jako vše.