29. dubna 2023 v 18:01
Ema Stanovská

Mužům drasticky ubývají spermie: Podle maďarských vědců tento problém „ohrožuje přežití lidstva“

Zdroj: Unsplash/volně k užití
ZDRAVÍ MUŽSKÉ ZDRAVÍ ZDRAVÍ ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL

Velká metaanalýza odhalila hlavní faktory, které způsobují rapidní pokles a zhoršenou kvalitu mužských spermií.

Počet mužských spermií klesl za posledních 50 let na celém světě o polovinu, přičemž tempo poklesu se od roku 2000 více než zdvojnásobilo. Nová analýza tisíců studií odhalila klíčové faktory, které představují největší riziko pro kvalitu spermií. Zjištění byla publikována v časopise Reproductive Biology and Endocrinology.

Vědci z univerzity Semmelweis v Maďarsku našli 27 000 studií, které se zabývaly kvalitou a poklesem spermií, přičemž 190 z nich použili na svou metaanalýzu. Většina studií pocházela z Evropy, USA a Asie. Některé výsledky překvapily i samotné výzkumníky.

Chceš mít vyšší množství spermií a testosteronu? Studie naznačuje, jaké zaměstnání je k tomu nejvhodnější Chceš mít vyšší množství spermií a testosteronu? Studie naznačuje, jaké zaměstnání je k tomu nejvhodnější 6. března 2023 v 11:43

Funkčnost spermií zjišťovali tak, že zkoumali podíl neporušeného (fragmentovaného) genetického materiálu ve spermiích. Čím fragmentovanější DNA, tím menší šance na oplodnění a vyšší riziko potratu. Za optimální se považuje fragmentace pod 25 procent, nad touto hranicí klesá šance na spontánní početí.

Znečištěné ovzduší i kouření

Vědci jasně prokázali, že znečištění životního prostředí má na kvalitu spermií velmi škodlivý vliv. Znečištění ovzduší, pesticidy nebo insekticidy zvýšily fragmentaci DNA spermií v průměru o 9,68 procenta.

Dvě z prozkoumaných studií to prokázaly v italském regionu s mimořádně vysokým znečištěním životního prostředí, zatímco další prokázala podobné účinky u policistů, kteří řídí provoz na rušné křižovatce.

Infekce HPV se nejčastěji přenáší sexem a ohrožuje muže i ženy všech věkových kategorií. Jak se proti ní bránit? Infekce HPV se nejčastěji přenáší sexem a ohrožuje muže i ženy všech věkových kategorií. Jak se proti ní bránit? 26. dubna 2023 v 13:00

Kouření porušuje DNA podobně, a to v průměru o 9,19 procenta. Na druhé straně alkohol a tělesná hmotnost sice měly vliv, ale ne až tak významný.

Na spermie mají vliv i určitá onemocnění a zdravotní problémy. Jedním z nich je varikokéla, rozšíření žilní pleteně jdoucí od varlete, která se vyskytuje až u 20 procent mužské populace. Fragmentaci DNA zvyšuje o 13,62 procenta. Podobný vliv má i snížená tolerance na glukózu. Problémem jsou také bakteriální infekce.

Profesor Hagai Levine, který v minulosti zkoumal pokles spermií, řekl, že „máme vážný problém, který v případě, že se nezmírní, může ohrozit přežití lidstva“, píše Euronews. Podle vědců je v tomto směru klíčové, aby muži dodržovali principy zdravého životního stylu.