Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Ukážeme ti letní nabídky, díky kterým si užiješ cestování vlakem skoro až „za hubičku“.
Evropská síť vlakových spojů láká čím dál více cestujících, aby do letadel na kratší trasy sedali méně často a šetřili tak životní prostředí. Cesta vlakem po Evropě totiž podle palubních průvodců generuje 31× méně emisí než stejný let. Navíc předcházíš stresu z dlouhých letištních procedur, máš více místa na nohy a pokocháš se skvělými výhledy na krajinu.
Železniční doprava sice může jen stěží konkurovat extrémně levným nabídkám letadel, s našimi tipy ale poznáš, že mezinárodní vlakové jízdenky lze stále koupit i za přijatelné ceny. Pojďme se na ně společně podívat.
Interrail
Kupovat si pouze jednu jízdenku na jeden spoj se nemusí vyplatit. Skvělým pomocníkem pro plánování cesty jsou proto síťové jízdenky Interrail, které ti umožní cestovat vlakem téměř ve všech zemích Evropy. Ideální, pokud nechceš složitě připravovat svou cestu ve velkém předstihu, řešit výměny jízdenek a případné refundace.
Tarif Interrail je zdarma pro děti do 4 let, případně až pro dvě děti do 12 let, které cestují v doprovodu dospělého. Jízdenka není přenosná a prodává se ve dvou verzích.
Interrail Global Pass
S tarifem Global Pass můžeš cestovat na železničních tratích ve 33 zemích Evropy. K dispozici jsou státní i soukromí dopravci, ale také trajekty, například mezi Švédskem a Finskem nebo v dalších zemích. Na jednu jízdenku tak dojedeš například do Sicílie až po severní polární kruh.
Jízdenku vždy musíš uplatnit během měsíce. Využiješ ji i na všech městských a příměstských vlacích S-Bahn, které se nachází v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Nicméně po Česku lze s Global Pass vycestovat jen dvakrát – tedy využít jeden spoj do a jeden spoj ze zahraničí.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dočteš po odemknutí?
Na kolik korun denně tě vyjde jízdenka po Evropě na celý měsíc.
Po jaké variantě sáhnout pro kratší cesty.
Kdo z našich sousedů má nejlevnější měsíční tarif pro lidi do 26 let.
V jakých případech se vyplatí cestovat odjinud než z Prahy.
Cena se liší podle věku cestujících, například pro mladé lidi ve věku od 12 do 27 let začíná od 194 eur (v přepočtu 4656 korun) na čtyři dny – to je přibližně tisícovka na den. Základní jízdné na čtyři dny pak vychází na 258 eur (6193 korun).
Vycestovat po Evropě skrz síťovou jízdenku lze i na více dní. Například sedmidenní tarif stojí v základní ceně 352 eur (8451 korun) a 264 eur (6338 korun) ve snížené. Nejvýhodněji tě ale vyjde měsíční varianta globální jízdenky – základní si zakoupíš za 704 eur (16 901 korun) a zlevněnou za 528 eur (12 676 korun). Když si to rozpočítáš na jednotlivé dny, v obou případech se dostaneš na částku pod 22 eur (526 korun), a to už zní zajímavě.
One Country Pass
Láká tě poznávat jednu konkrétní zahraniční zemi? Procestovat ji ti umožní síťové jízdenky One Country Pass. Vybrat si můžeš od běžných zemí, jako je Německo nebo Francie, po severské Norsko nebo Švédsko, ale také destinace, které nespadají pod Evropskou unii.
V nabídce je například i Turecko nebo Severní Makedonie. Právě v těchto zemích tě vyjde tarif nejlevněji. Třídenní jízdenka ve standardní 2. třídě totiž stojí 62 eur (1488 korun), pro lidi ve věku 12 až 27 let pak 54 eur (1296 korun).
Nicméně platí, že čím více dní využiješ, tím je to pro tebe výhodnější. Když zůstaneme u příkladu Turecka a Severní Makedonie, základní jízdné na osm dní vychází na 139 eur (3337 korun) a snížené na 120 eur (2880 korun). Když si cenu rozpočítáš na jednotlivé dny, jedná se o 414 korun pro běžné cestující, případně 360 korun pro mládež na den.
Tabulka – Ceny osmidenní jízdenky One Country Pass:
Země
Základní jízdné
Snížené jízdné (věk 12–27 let)
Velká Británie
312 eur (7543 Kč)
270 eur (6528 Kč)
Norsko, Španělsko, Švédsko
295 eur (7132 Kč)
255 eur (6165 Kč)
Rakousko, Francie, Itálie, Švýcarsko
271 eur (6552 Kč)
235 eur (5681 Kč)
Země Beneluxu (Belgie, Nizozemsko, Lucembursko), Dánsko, Finsko, Irsko
240 eur (5802 Kč)
208 eur (5029 Kč)
Česká republika, Estonsko, Maďarsko, Řecko, Portugalsko, Rumunsko
Jízdenky typu Interrail se řadí mezi nejuniverzálnější varianty a platí po celý rok. Na ještě cenově výhodnější tarify však lákají státní dopravci v jednotlivých zemích. Interrailu ale dokáží konkurovat jen během letních prázdnin. Možností k vycestování je nespočet, v přehledu jsme se nicméně zaměřili na doklady, které platí v sousedních zemích Česka. Jsou jimi Německo, Rakousko, Slovensko a Polsko.
Německo
Vlaková společnost Deutsche Bahn již loni v létě experimentovala s jízdenkou za pouhých 9 eur (218 korun) na měsíc, díky které se mohli cestující pohybovat veřejnou dopravou po celém Německu. „Superlevná“ nabídka sklidila úspěch, podobně výhodný tarif proto dopravce zavedl i letos.
Jízdenku Deutschland Ticket si nyní v létě zakoupíš za 49 eur (1187 korun) a nabídka se vztahuje pouze na veškerou městskou a regionální dopravu, nikoliv na dálkové vlaky. Oproti loňsku se změnilo také to, že na tuto jízdenku již není možné bezplatně přepravovat kola.
Rakousko
Se svými akčními nabídkami není pozadu ani další německy mluvící země. Rakousko primárně cílí na mladé lidi. ÖBB Sommer-Ticket platí po celém Rakousku a pro lidi do 26 let vychází na 59 eur (1429 korun) na měsíc. Na ještě výhodnější cestování se mohou těšit lidé mladší 20 let, stejnou jízdenku si totiž mohou zakoupit za 39 eur (945 korun). To je zhruba 30 korun na den.
Slovensko
Levnější vlaky než v Rakousku jsou už jen v jedné sousední zemi. Železničná spoločnosť Slovensko letos přišla s tarifem na neomezené cestování po zemi, který na měsíc stojí 79 eur (1913 korun). Na snížené jízdné mají nárok cestující do 26 nebo nad 60 let, kteří zaplatí jen 29 eur (702 korun) – v přepočtu tak zaplatíš jen 23 korun na den.
V Polsku zavedl jeden z největších tamních dopravců Polregio jízdenku na neomezené cestování, která stojí 109 zlotých (zhruba 591 korun) na týden. Další tarif, tentokrát za 129 zlotých, zahrnuje kromě vlaků Polregio také spoje s jinými železničními společnostmi. V obou variantách však mohou cestující využít pouze regionální vlaky. Nabídka platí přes léto až do 3. září.
Včasné jízdenky Evropa
Vlaky nejezdíš tak často, a když už, tak chceš na jednu cestu ulovit tu nejvýhodnější nabídku? Zkus zapátrat po tzv. Včasných jízdenkách Evropa. Jedná se o limitovanou low-cost jízdenku, která se jednou za čas objeví v nabídce od Českých drah. Vztahuje se vždy na vybraná evropská města, na konkrétní spoj a konkrétní datum.
Obecně platí, že čím dříve ji koupíš, tím levněji pojedeš. Ty nejnižší ceny však bývají rozebrané i měsíce dopředu, proto se vyplatí nakupovat v dostatečném předstihu. „Jízdenku si lze zakoupit buď přes eShop ČD, nebo u pokladny na nádraží nejpozději jeden den před odjezdem,“ přibližuje dopravce na svých webových stránkách.
K těmto akčním nabídkám se však váží podmínky, které mohou být v případě komplikací značně omezující. Jakmile ji jednou zakoupíš, většinou ji potom už vrátíš s vysokými poplatky nebo taky vůbec. Nachytat se tak mohou nejen ti, kteří nakupují „v emocích“ a nepřečtou si obchodní podmínky, ale třeba i ti, kteří „včasné jízdenky” kombinují s jinými jízdenkami nebo letenkami, jež na sebe navazují. Pokud se totiž vlak zruší nebo zpozdí, je malá pravděpodobnost, že zpětně dostaneš nějakou kompenzaci.
TIP: Jak vyhledávat jízdenky tak, abys je měl*a jednoduše a přehledně po ruce? Skvělým pomocníkem pro plánování je web vlakem.net. Vyhledávač spojení umí pracovat jak s akčními, tak i běžnými vnitrostátními jízdenkami.
Jak cestovat nočními vlaky?
Nejsi si jistý*á, jestli se ti cestování vlakem v létě bude líbit? K cestování po Evropě vlakem si můžeš zakoupit obvyklé jízdenky. Pro velké vzdálenosti je nejkomfortnější využít síť nočních vlaků.
Z Česka provozují noční spoje tři vlakové společnosti – Regiojet, České dráhy a ÖBB Nightjet. Spoléhat se pouze na přímá spojení z Prahy by však byla škoda, vyrazit můžeš i z Vídně. Odtud jezdí rakouský dopravce ÖBB s nejširší nabídkou „nightjetů“ v Evropě. A každý rok přidává nové a nové linky.
TIP: Cestování do Vídně jakožto startovací pozice tě nutně nemusí stát moc peněz nebo času. Vlakem z Prahy se sem dostaneš za 4,5 hodiny již od 833 korun. Z Brna je ale Vídeň „co by kamenem dohodil“, cesta totiž trvá 1,5 hodiny a jednosměrná jízdenka se cenově pohybuje od 294 korun.
Pohodlně se tak dostaneš například do chorvatského Záhřebu nebo Splitu, ale i do řady jiných zajímavých destinací. Jsou jimi Itálie (Florencie, Řím, Verona, Gardské jezero, Milán, Benátky, Boloňa), Švýcarsko (Curych, Basilej), Belgie (Brusel, Lutych), Nizozemsko (Amsterdam, Utrecht) či Německo (Hamburk, Berlín, Kolín nad Rýnem, Frankfurt, Düsseldorf, Mnichov).
Noční vlaky jsou sice v porovnání s letadly stále dražší, ale při troše štěstí narazíš na nabídky, které nutně nemusí zruinovat tvoji peněženku. V tipech na výlety nočními vlaky jsme ti například přinesli jízdenky na vlak z Vídně (19:18) do italského Říma (9:10), cena za standardní sedadlo se pohybuje již od 1014 korun.
Pokud si ale chceš zarezervovat lůžko nebo lehátko, musíš si za to připlatit. Poplatek navíc za rezervaci lehátka se pohybuje od nižších stovek korun, u lůžka pak od pár stovek do jednoho tisíce korun. Konečná cena tak zhruba odpovídá tomu, co bys běžně platil*a za noc v hotelu téměř v kterékoliv evropské destinaci.
Historie nočních vlaků
Noční vlaky jsou tady s námi již více než 60 let. Konkrétně od roku 1957, kdy vznikla železniční síť Trans Europe Express (TEE) spojující 58 měst v sedmi zemích Evropy. Průměrná délka trasy byla 589 kilometrů, přičemž nejdelší spojení vedlo z Hamburku do Curychu. Éra nočních vlaků trvala několik dekád, dokud jej v 90. letech nevystřídala státy dotovaná – a pro běžné občany levnější – letecká doprava, která trvá dodnes.