Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Slovák Martin Lagin rozjel vlastní byznys s čištěním fasád a dnes si toto rozhodnutí nemůže vynachválit.
„Vyměnil jsem košili za montérky a prakticky jsem z klimatizované kanceláře odešel dělat dělníka. Nejdříve jsem pracoval jako živnostník pro někoho, ale postupem času jsem si otevřel vlastní firmu, začal oslovovat zákazníky a teď to dělám na vlastní pěst,“ říká Martin Lagin, který se před pár lety začal věnovat čištění fasád a založil si vlastní firmu Vo výškach.
Svůj byznys rozběhl na Facebooku, kde sdílí videa ze zakázek a ukazuje lidem, jak efektivně dokáže vyčistit chodníky, střechy či fasády. „Jednou si nás takhle zavolala paní, jejíž manžel nevěřil, že umíme čistit tak, jak to ukazujeme ve videích, a myslel si, že je to fotomontáž,“ směje se Martin, kterého už lidé na Facebooku vícekrát obvinili, že ukazuje fotky upravené ve Photoshopu, ale následně viděli skutečný výsledek na vlastní oči.
Věnuješ se výškovým pracím. Co si pod tím má člověk představit?
Věnuji se výškovým pracím, jako je čištění fasád a střech. Pracujeme ve výškách, kam se běžný dělník nedostane, protože používáme lana a plošinu, to vždy závisí na konkrétní zakázce a možnostech přístupu.
Mám vlastní firmu, takže pro nikoho nedělám, ale pracuji sám na sebe. Můj tým tvoří živnostníci, přičemž většinou jsme na to tři. I když jsem technicky šéfem firmy, nadále na zakázkách pracuji stejně jako ostatní kluci.
Máš za sebou školy a vzdělání, které tě přirozeně přivedly k podnikání ve výškách?
Nic takového k mé aktuální práci nevedlo. Nestudoval jsem vysokou, mám ukončenou pouze střední školu jako mechanik počítačových sítí. Tímto směrem se potom vyvíjela moje kariéra. Když jsme měli na střední praxi, spolužáci chodili pracovat leckam, kde vydělali pár eur, ale já jsem se věnoval počítačům a servisu.
Po střední jsem nejprve rok pracoval v Anglii jako servisní technik, ale odtud jsem pak odešel do korporátu. Dělal jsem jako analytik pro Dell, kde jsem strávil pět let. To mě sice bavilo, ale časem mě to přestalo naplňovat. Dostalo se to do stadia, kdy jsem strašně přibral a byl jsem až obézní. Rozhodl jsem se změnit svůj život a přejít k výškovým pracím, kterým se věnoval můj otec.
Vyměnil jsem košili za montérky a prakticky jsem z klimatizované kanceláře odešel dělat dělníka. Nejdříve jsem pracoval jako živnostník pro někoho, ale postupem času jsem si otevřel vlastní firmu, začal oslovovat zákazníky a teď to dělám na vlastní pěst.
Nemám žádné placené reklamy, žádné letáky a všechen můj marketing a byznys fungují díky videím na Facebooku.
Mohl bys popsat svůj běžný pracovní den, kdy ráno odjíždíš na zakázku?
Vždy je to trochu jiné, takže by se dalo říci, že nemám běžný pracovní den. Většinou přijedu na místo zakázky, podívám se, jak to vypadá, co si musím nachystat, kde se uvážu, jaký postup zvolím a jaké nářadí si vezmu s sebou.
Není to jako na zemi, kde máš všechno nářadí u sebe. Tady je to jiné, protože pokud ti něco chybí, musíš se dostat zpátky dolů, vybrat potřebný nástroj a znovu se vrátit nahoru. Trvá to mnohem déle, takže nad tím musím předem důkladně popřemýšlet.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemčení?
Zda dnes Martin vydělává lépe, než když pracoval v korporátu jako analytik.
Kdo jsou jeho zákazníci a jak vnímá konkurenci ve své oblasti.
Kolik si účtuje za svou práci a co cenu ovlivňuje.
Proč jsou k čištění paradoxně nejlepší ty nejvíce znečištěné domy.
Jak ho lidé obviňují, že na Facebooku propaguje fotky z Photoshopu.
Proč se ničeho nebojí, když se zavěsí ze 30metrové výšky.
Jakým zakázkám se tvoje firma věnuje? Co čistíte nejčastěji?
Mojí hlavní činností je čištění fasád a střech. Vždy se se zákazníkem dohodneme na ceně, přijedeme k němu, rozložíme si nářadí a pustíme se do práce. Nefunguje to tak, že přijdu, vytáhnu vapku (vysokotlaký čistič – pozn. red.) a čistím.
Nejprve si musíš všechno přichystat, na malém kousku zákazníkovi ukázat, jak to bude ve finále vypadat, a potom počkat, jestli bude s takovým výsledkem souhlasit. Pokud ano, tehdy můžeme pokračovat.
Většinou se nestává, že by zákazník s výsledkem na vzorku nesouhlasil. Nejprve stříkáme chemii, poté oplachujeme, a pokud to nestačilo, tento proces opakujeme a přizpůsobujeme.
Na Facebook často nahráváš videa ze svých čištění, která pak lidé komentují. Je to pro tebe efektivní marketing?
Než začneme pracovat, většinou si ještě rozložím kamery. Všechno si vyfotím a natočím, abych to pak mohl použít k marketingu. Takto si získávám zákazníky. Z téměř každé zakázky mám timelapse, který pak ukazuje lidem ve videích na Facebooku, jak celé čištění probíhá.
Musím říci, že mám díky Facebooku dostatek pozornosti. Nemám žádné placené reklamy, žádné letáky a všechen můj marketing a byznys fungují díky videím na Facebooku, která se organicky dostávají k lidem a vyskakují jim tam. Takto primárně získávám většinu zákazníků.
Často se dnes říká, že řemeslo má zlaté dno. Vyděláváš teď lépe než v dobách, kdy jsi dělal analytika v kanceláři?
Řeknu to tak, že vydělávám podstatně lépe než v kanceláři. A vydělávám lépe už od doby, kdy jsem začal pracovat jako živnostník pod někým jiným. Už tehdy jsem měl lepší výplatu než v kanceláři.
Kdo tvoří tvou klientelu? Čistíte nejčastěji například rodinné domy?
Největší část mých zákazníků tvoří majitelé rodinných domů, ale věnujeme se také čištění bytovek prostřednictvím bytových družstev, protože skoro všechny jsou již zateplené a špinavé. Kromě toho si mě najímají i firmy či samosprávy, takže občas čistíme například obecní úřady nebo i dlažby před kostely či úřady.
Říkáš, že v minulosti jsi pracoval jako datový analytik. Měl jsi už tehdy vybudovaný vztah k manuální práci, nebo to byl velký skok?
Celou dobu jsem seděl v klimatizované kanceláři za počítačem, takže jsem se do manuální práce musel postupně dostat, jelikož to byl velký rozdíl. Ale musím říct, že jsem měl chuť k práci rukama.
Nejdříve jsi dělal jako živnostník, následně sis založil vlastní firmu. Jaké jsi měl pocity, když jsi začínal podnikat? Věděl jsi díky živnosti, jak tato oblast byznysu funguje, takže jsi to měl jednodušší?
Když jsem podal výpověď v Dellu, tak jsem pracoval jako živnostník pod někým, až později jsem si založil vlastní firmu. Věděl jsem, že to bude obtížné, protože to nebyl můj první pokus o podnikání. V minulosti jsem dokonce zkoušel vlastní značku oblečení a měl jsem myčku aut v Bratislavě, ale když se na to zpětně podívám, nelituji toho, že to nevyšlo.
S odstupem času vím, proč tyto pokusy o podnikání neklaply. Nevěnoval jsem jim dostatek času, ale své firmě aktuálně dávám maximum a věnuji jí všechen svůj čas. Uvědomil jsem si, že na podnikání musí mít člověk mindset, neboť konkurence je vždy velká. Je malá pravděpodobnost, že někdo vymyslí něco, co tady ještě není.
Pokud má člověk nápad, nesmí se bát toho, že v okolí vidí další tři firmy, které dělají totéž. Konkurence bude vždy ve všem, ale stačí na sobě makat, dát do svého projektu spoustu času a úsilí, a hlavně ukázat lidem, že na té službě ti záleží stejně jako samotnému zákazníkovi.
Měl jsi už na začátku vybudovanou síť zákazníků, na kterou ses mohl obrátit?
Neměl jsem vybudovanou žádnou síť zákazníků. Známým jsem na začátku udělal pár čištění zdarma, abych z toho měl fotky, na kterých bych mohl postavit svůj marketing. Jasně, začátky byly obtížné, ale podnikání je stále obtížné a já vím, že to nikdy snadné nebude, protože svou firmu chci posouvat stále dopředu.
Kolik zakázek týdně míváš? Působíte jen v konkrétním regionu, nebo pokrýváte celé Slovensko?
Ve videích lidem stále opakuji, že působíme po celém Slovensku. První otázka od zákazníků často bývá, kde sídlíme. To je podle mě zbytečná otázka, neboť je jedno, kde sídlíme, jsme-li ochotni vycestovat kamkoliv.
Pokud dám zákazníkovi cenu, ve které jsou započítány i náklady na přepravu, a on s ní souhlasí, tak mu může být jedno, zda za ním přicestuji z opačného konce Slovenska, nebo z Nizozemska.
Počet zakázek je různý a závisí na tom, kolik času strávíme u konkrétního zákazníka. U některého zákazníka jsme tři hodiny, u někoho jsme pět dní. Někdy máme za týden hotové čtyři zákazníky, jindy ještě v pondělí dokončujeme zákazníka z předešlého týdne. Ale práce je dost.
Představme si, že vlastním průměrný rodinný dům a chci, abys mi řekl orientační cenu čištění fasády. Kolem jaké částky se pohybujeme?
Toto je otázka, kterou stále dostávám od lidí v komentářích a nikdy na ni neodpovídám. Neexistuje průměrný dům, takže se cena může velmi lišit. Vždy se to určuje podle toho, jak dům vypadá, zda k čištění potřebujeme speciální, nebo klasickou chemii, jakou techniku musíme použít, zda se tam musí slaňovat, jestli je třeba použít plošinu a jak rychle to zvládneme udělat.
Velmi nerad na to odpovídám. Pokud mi někdo zavolá a řeknu mu, že to orientačně bude stát tisíc eur (asi 24 tisíc korun – pozn. red.), ale přijedu tam a uvidím obrovský dům, na který budu potřebovat plošinu, ale zároveň se na některá místa musím slanit, budeme tam čtyři dny, a najednou zákazníkovi řeknu, že to bude stát dvakrát tolik, tak mi už nikdy nezavolá, neboť jsem ho oklamal. A já jsem ho přitom oklamat nechtěl.
Posílají ti někdy zákazníci fotky předem?Zákazník mi buď pošle fotky, nebo chodím osobně na obhlídku. Preferuji osobní obhlídku, protože na ní můžu všechno přesně odhadnout.
Představ si, že přijdeš k domu, který je v hrozném stavu a mimořádně znečištěný, takže na něj nefunguje tvoje klasická chemie a musíš použít speciální přípravky. Máš už takové zkušenosti z dosavadního podnikání?
Většinou je to u fasád tak, že čím hůře to vypadá, tím snadněji se to dá umýt. V 95 procentech případů jde o organické nečistoty jako řasy, mechy, lišejníky či plísně, které lze pěkně vyčistit. Výsledky jsou opravdu krásné a dávám je i do videí, aby lidé viděli rozdíl před čištěním a po něm.
Jsem rád, když zákazníky potěšíme, protože si myslí, že fasáda vypadá opravdu špatně a že ji musí dát celou přemalovat, ale my přijdeme a ukážeme jim, že se to dá pěkně vyčistit. Když takhle dám na Facebook pouze fotku, a ne video, tak mi někteří lidé píšou, že to je Photoshop.
Jednou si nás takto zavolala paní, jejíž manžel nevěřil, že umíme čistit tak, jak to ukazujeme ve videích, a myslel si, že je to fotomontáž. Přišli jsme, udělali jsme vzorek na zdi a řekl jsem jí, ať zavolá manžela, aby se přišel podívat. Podíval se na to, viděl, že je to krásně čisté, ale jen něco zamumlal a šel zpátky dovnitř.
Občas musíš slaňovat ze střechy, jindy používáš plošinu. Pokud se bavíme o bezpečnosti při práci, zažíváš situace, které ti nahání strach?
Nestává se mi to, neboť vždy věřím své výbavě a tomu, jak jsem se uvázal. To je třeba pečlivě zkontrolovat. Pokud splníš všechny tyto procesy předtím, než se spustíš na lano, tak se nemáš čeho bát.
Výstroj však musíš mít kvalitní, protože kdybys jí nevěřil, tak neuděláš nic. Visíš na laně, podíváš se pod sebe, kde máš 30 metrů ničeho, a najednou zamrzneš, neboť se bojíš, že tě neudrží výstroj. Takhle by to nemohlo fungovat.
Láká tě expanze byznysu do okolních zemí?
Chtěl bych expandovat do zahraničí. Už mám první objednávky například z Česka, ale v první řadě se soustřeďuji na slovenské zákazníky. Nyní se snažím pokrýt všechny poptávky na Slovensku.
Je ve tvé oblasti tvrdá konkurence? Znáte se s firmami a podnikateli, které se věnují stejným pracím?
Určitě o sobě s konkurenty víme. S některými se znám osobně, s některými jsem se poznal až později. Vycházíme spolu docela dobře, ale vím i o několika firmách, jejichž reklamy mi stále vyskakují na Facebooku a Instagramu, takže pozoruji, jakým způsobem to dělají ony a ony určitě stejně sledují mě.
Nemám předsudky vůči konkurenci. Stále přicházejí nové firmy, ale každý má startovací čáru stejnou, a kam se dostaneš, to záleží jen na tvé šikovnosti a odhodlání.
Je tvým cílem dotáhnout firmu do bodu, kdy už nebudeš muset manuálně pracovat na zakázkách, ale budeš jen manažerem?
Když jsem celé dny v montérkách na zakázce, tak mi to ubírá čas, který bych mohl využít k hledání nových zákazníků. Jen z tohoto důvodu bych se postupně chtěl dostat z montérek a víc to řídit, protože jinak je to velmi dobrá a uspokojivá práce.