5. října 2023 17:01
Ilona Hobzová

Obří pavoučí fosilie šokovala vědce, je pětkrát větší než žijící druhy

Zdroj: WallpaperFlare/volně k užití
ZAJÍMAVOSTI AUSTRÁLIE ZPRÁVY ZE SVĚTA ZVÍŘATA

Fosilie je stará asi 16 milionů let. Vědci ji pojmenovali Megamonodontium mccluskyi.

Vyhynulého pavouka našel vědecký tým na McGraths Flat v Novém Jižním Walesu. Tato oblast je častým nalezištěm fosilií a je známá díky hornině bohaté na železo zvané goethit.

Jedná se o vůbec první nalezenou fosilii pavouka z čeledi Barychelidae – podobného žijícímu rodu Monodontium (kartáčovitý sklípkan). Objevená fosilie je však pětkrát větší.

Velmi významný objev pro chápání evoluce pavouků

Podle vědců jde o velmi významný objev. Na celém kontinentu totiž bylo dosud nalezeno jen velmi malé množství fosilních pavouků, konkrétně čtyři. Tak nízké číslo vědeckým týmům ztěžuje pochopení evolučního vývoje těchto zvířat. „Nález tohoto pavouka odhaluje nové informace o vymírání pavouků a vyplňuje mezeru v našem chápání minulosti,“ citovalo Australské muzeum na svých internetových stránkách paleontologa Matthewa McCurryho.

Zkamenělina, která je nyní umístěna v paleontologické sbírce Australského muzea, také odhalila podmínky, v nichž „obří“ pavouk před 11 až 16 miliony let pravděpodobně žil. „Nejbližší žijící příbuzný této fosilie nyní obývá vlhké lesy od Singapuru až po Papuu Novou Guineu. To naznačuje, že tato skupina kdysi obývala podobné prostředí v pevninské Austrálii, ale následně vyhynula, protože Austrálie více vyschla,“ doplnil McCurry.

Nejde jen o dosud největšího pavouka, který se na australském kontinentu našel, ale také o první zkamenělinu z čeledi Barychelidae na světě. „V současnosti žije asi 300 druhů kartáčovitých pavouků, ale nezdá se, že by se z nich často stávaly zkameněliny. Mohlo by to být způsobeno tím, že tráví hodně času uvnitř nor, takže se nenacházejí ve vhodném prostředí, aby mohli zkamenět,“ okomentoval nález arachnolog Queenslandského muzea Robert Raven.