Barbora Stibor (vedoucí oddělení rozvoje v největší česko-slovenské online vzdělávací platformě na digitální dovednosti Skillmea, původně Learn2Code)
Co pro dnešní potenciální uchazeče znamená práce?
Mladší generace potřebují, aby jim práce dávala skutečně smysl. Nekoukají jen po finančním ohodnocení, ale zajímá je, jaký dopad bude mít jejich činnost na firmu, zda se naučí něco nového a jejich nápady budou vyslyšeny. Samozřejmě to neznamená, že by pro ně finance nebyly důležité – naopak se v posledních dvou letech setkáváme s tím, že si mladí lidé umí nastavit svou cenu, ač někdy až příliš vysokou, vzhledem k málu zkušeností.
Kolik času denně jsou ochotni věnovat práci?
Gen Z je ochotná věnovat práci klidně celý den, pokud ji práce bude bavit. Nejde tolik o rozsah pracovního úvazku jako o flexibilitu. Při práci s gen Z ve Skillmea nabízíme relativně velkou pracovní volnost s orientací na výsledky.
Jaké je jejich kritérium spokojenosti v práci?
Z HR pohledu mám pocit, že éra firemních benefitů jakožto hlavního lákadla pro mladé lidi začíná být passé. Z toho vývoje mám svým způsobem docela radost. Před pár lety se firmy předbíhaly s až skoro nesmyslnými benefity, aby se odlišily od konkurence, což se nyní trochu uklidnilo. Benefity ve firmách stále existují, ale spíše jako nástroj pro zlepšení pracovního prostředí v průběhu pracovního úvazku než jako to počáteční lákadlo. Mladí lidé si hledají práci, která je bude bavit, zajímají se na pohovorech, v jakém týmu budou pracovat a zda se v dané roli budou moci posouvat dále.
Jaká je pro ně ideální měsíční mzda, respektive jak moc se liší od částky, kterou jim chcete dát?
Ideální měsíční mzda je pro ně taková, jakou si přejí. Samozřejmě je lepší, když je mzda k diskuzi a není pevně daná ještě předtím, než uchazeč dorazí na první pohovor. Naše zkušenost s gen Z zatím byla dobrá a na pohovorech jsme měli mladé lidi, se kterými jsme probrali mzdu na základě jejich zkušeností a podle toho jsme se domluvili na ceně, která vyhovuje oběma stranám. Pokud je to k dané pozici vhodné, rádi volíme formát fixní složky a bonusové složky orientované na KPIs. Obzvlášť u marketingových pozic, které mladé lidi táhnou, je to fajn formát, kdy je pracovník odměňován za dobré výsledky a vidí tak i svůj posun.
Jaký máte názor na čtyřdenní pracovní týden?
Osobně jsem otevřená všem novým formátům pracovního týdne. Žijeme v době, kdy je osobní produktivita velké téma, a myslím si, že pokud člověk zná své limity a naučí se se svou produktivitou i energií efektivně pracovat, firma by měla být takovým diskuzím otevřená.