Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
V tomto rozhovoru vám dopravní pilot poví více o tom, jak počasí ovlivňuje létání. Podíváme se také blíže na letecké incidenty, které se udály v posledních měsících.
O tom, že bouřky mohou být pořádně silné, jsme se přesvědčili naposledy před pár dny. Počasí umí být hlavně v létě poněkud turbulentní. Zároveň nastává sezóna dovolených, možná i ty se chystáš někam k moři, nebo naopak na sever, do chladnějších míst. A možná se tam chystáš dopravit letadlem.
Přinášíme ti rozhovor o tom, jak počasí souvisí s letectvím, co v dopravě vzduchem způsobují výkyvy počasí a zda člověku něco hrozí, když za okny letadla zuří bouřka. Dozvíš se také, na jaké důležité věci by nikdo neměl před letem zapomenout, a to od Petra Hodúra, pilota a kapitána Boeingu 737.
V Refresheru ti každý den přinášíme zajímavosti, rozhovory a užitečné články. Pokud se ti naše práce líbí a chceš podpořit naši redakci, staň se členem klubu Refresher+. Získáš neomezený přístup k prémiovému obsahu a další výhody.
Výkyvy počasí jsou častější a intenzivnější.
Odkdy létáte?
Letectví se věnuji od dětství a práce spojené s letadly dělám už od střední školy. Za svůj život jsem vystřídal různé pozice. Například jsem létal ve vrtulnících, pak samozřejmě v letadlech, v menších i větších. Letectví se věnuji asi od svých 19 let.
Setkal jste se při své práci někdy s život ohrožující situací kvůli špatnému počasí?
Za tu dobu, co jsem dopravním pilotem, jsem zažil různé situace. Žádná však nebyla vysloveně nebezpečná nebo neřešitelná. Nejčastěji nás piloty negativně ovlivňuje počasí, ale při dobrém plánování se většině nepříjemných situací můžeme vyhnout, nebo se na ně alespoň dobře připravit.
Před několika dny zasáhla Česko vlna silných bouřek. Máte pocit, že jsou v dnešní době výkyvy počasí častější?
Řekl bych, že ano. Změny počasí jsou znatelné a dochází k častějším a intenzivnějším výkyvům. Je to logické, protože s oteplováním atmosféry se v ní zvyšuje množství energie, která se pak musí někde odvádět. Proto jsou také výkyvy častější v létě.
Pokud jsou bouřky nevyhnutelné, snažíme se je obletět kolem okraje.
Takže víc energie v atmosféře znamená silnější bouřky?
Ano. Více energie znamená větší oblačnost i silnější vítr. Přirovnal bych to k tomu, když zatopíte pod hrncem s ohřívající se vodou. Voda se prostě začne vařit silněji.
Mohou takové změny počasí negativně ovlivnit leteckou dopravu?
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemčení?
Co se stane, když piloti nemohou obletět bouřku.
Co si Petr myslí o letu Austrian Airlines, kdy bylo letadlo zničeno krupobitím.
Co nejhoršího se může stát, když letadlo vletí do bouřky.
Do značné míry ano. Kromě pohodlí při cestování letadlem ovlivňuje počasí také bezpečnost letu. Nejnebezpečnější jsou jevy spojené s oblačností. To jsou takové malé beránky na obloze.
Čím větší mrak, tím intenzivnější počasí můžeme očekávat. V letectví proto platí zásada, že se takové mraky oblétávají, nebo se let dokonce odkládá.
Ale co když takový mrak nelze obletět? Může se to stát?
Samozřejmě se to může stát, zejména v létě jsou bouřky na denním pořádku. Pokud to jde, obletíme je ve vzdálenosti několika kilometrů. Řídíme se buď meteorologickým radarem, nebo vizuálně, pokud je vidíme pouhým okem. Pokud se jim nemůžeme vyhnout úplně, snažíme se letět kolem jejich okraje tak, abychom v nich byli co nejkratší dobu a s co nejmenšími následky.
Letadla jsou vybavena meteorologickým radarem, který pilotům ukazuje polohu bouřek. Někdy se však může obraz zkreslit.
Jsou všechny bouřky nebezpečné?
Záleží na jejich typu. Například bouřka tvořená vrstevnatými mraky, které obvykle produkují déšť, jenž trvá déle, nebývá nebezpečná. Riziková jsou intenzivní bouřková jádra, letní přeháňky nebo studené fronty. Těm se vždycky snažíme vyhnout, případně počkat několik minut na zemi před vzletem nebo ve vzduchu před přistáním, aby se mraky rozpadly nebo se vzdálily z naší cesty.
Nedávno jsme slyšeli o letu společnosti Austrian Airlines z Palmy do Vídně, kdy letadlo zasáhly kroupy a piloti museli nouzově přistát. Myslíte si, že se tomuto počasí nemohli vyhnout?
Těžko posoudit, jaké měla posádka možnosti bouřku obletět. V posledních dnech byla nad Evropou velmi intenzivní bouřková činnost. Je pravda, že letadla jsou vybavena meteorologickým radarem, který pilotům obvykle polohu bouřek ukazuje.
Každý materiál má však jinou odrazivost radarových vln a tyto radary pracují s vlnami, které se nejlépe odrážejí od vodních kapek, protože nejdůležitější je vyhnout se bouřkám v blízkosti země, kde jsou srážky tvořeny převážně vodou. Pokud je tedy voda zmrzlá, jako je tomu v tomto případě, může zkreslit odraz na meteorologickém radaru, podle kterého se piloti řídí.
To mohl být i jejich případ. V tomto případě, kdyby se bouřkové jádro skrývalo v jiném než vodou tvořeném mraku, nemuseli o něm piloti vůbec vědět. Mohlo k tomu koneckonců přispět více faktorů.
Fotografie z události vypadaly dost děsivě. Co na ně říkáte vy?
Vypadají sice opravdu dost děsivě, zejména ten ulomený nos letadla, ale ten je vyroben z měkkého a tenkého materiálu, právě aby dobře přenášel radarové vlny meteorologického radaru. Je to laminát, přirovnal bych ho ke tvrdšímu kartonu. To znamená, že ani k takhle ošklivému poškození není třeba mnoho.
Úder blesku do letadla je většinou neškodný, nebezpečné mohou být intenzivní turbulence.
Co nejhoršího se může stát, když letadlo vletí do bouřky?
Bouřková jádra mohou let znepříjemnit několika způsoby. Řekl bych, že paradoxně, ačkoli bouřka může být děsivá, je úder blesku do letadla většinou neškodný. Nebezpečnější jsou jiné věci.
Při bouřkách například dochází k turbulencím. Velmi intenzivní turbulence může letadlo dostat do nějaké nestandardní polohy a sestupné proudy ho zase mohou tlačit do menší výšky. Takové změny mohou být náhlé a neočekávané a někdy nepředvídatelné i pro zkušené piloty.
Nebezpečí může představovat i námraza, která může mechanicky poškodit části letadla – jako tomu bylo právě u letu Austrian Airlines. Všechny tyto jevy budou pravděpodobně stále častější a mohou přicházet nečekaně.
Při nedávném letu společnosti Singapore Airlines se zase při turbulencích zranilo několik lidí a událost měla bohužel i jednu oběť na životě. Co byste doporučil cestujícím jako prevenci před zraněním?
Vždy je dobré mít zapnutý bezpečnostní pás – a to po celou dobu letu. Když já létám jako pasažér, vůbec se neodpoutávám.