Seznamy, co si letos plánujeme vyškrtnout ze života a co do nich naopak zařadit, nám zaplavují feedy už dva týdny. Co si na ně dát, aby nám předsevzetí vydržela a dávala smysl?
Vypadá to, že co je zdánlivě opravdu out, jsou klasická novoroční předsevzetí, a tak TikTok, Instagram, ale i třeba Reddit zaplavily seznamy Ins & Outs. Nejde úplně o žádnou novinku, každoročně je už od roku 1978 zveřejňuje The Washington Post, od kterých se nápad letos přelil i na naše for you pages.
V něčem jsou podobné seznamy osvěžující. Týkají se totiž spíše toho, co chceme ve vztazích, volném čase a na talíři. „Repeating outfits: in, people pleasing: out,“ glosuje třeba The Guardian, který přidává i vysvětlení, proč pod hashtagem ins and out najdeme statisíce postů:
„Nevyžadují mnoho úsilí, když je tvoříš. A mohou být zábavným a poutavým způsobem, jak sdílet osobní cíle nebo společenskou kritiku, nebo mohou být zcela performativní pro získání lajků a pozornosti,“ osvětluje deník, proč podobné posty vídáme nejčastěji ve formě screenshotu aplikací na poznámky.
A jelikož jsou často kritické a pichlavé, vybrali jsme pro tebe naše oblíbené. Co (ne)chceme v roce 2025?
INs
1. Outfit repeating
Dost bylo inspo mood boardů o tom, co v tom kterém roce máme oblékat. Na seznamech pro letošní rok se hodně opakovalo, že letos je úplně v pohodě nosit loňské outfity, třeba i ty, které jsme vynesli vícekrát. Jakýmkoliv udržitelným trendům fandíme.
2. Hranice
Určit si svoje hranice ve všech možných podobách. Už žádné situationshipy a naopak co nejvíce randíček jsme taky zaznamenali mnohokrát, stejně jako terapie, odstřihnutí toxických lidí nebo lepší vymezování si hranic v práci. In zkrátka i v roce 2025 zůstává cokoliv, co ti může pomoci cítit se lépe.
3. Čtení
Knížky, booktok, odškrtaný reading list na GoodReads, všechno to chceme! Komu by také v posledních týdnech unikla signifikantně modrá obálka Intermezza Sally Rooney. Další knižní insta trend jsou trojrozměrné rozkládací knížky jako známe z dětství a vlastně cokoliv papírového, co tě napadne, deníčky nevyjímaje.
4. Longform content
Twitter, respektive X se zdá být definitivně mrtvý. Psaný obsah ale ne, a tak se naplno rozmohlo přemisťovat se pro psaný obsah jinam. Rozmach zažívá Substack, který slouží pro rozesílání newsletterů, kterými ale můžeš brouzdat zpětně nebo hledat tvůrce podle zájmu. V českém kontextu pak zase i dál frčí placený obsah tvůrců na platformách jako je Hero Hero a jemu podobné.
Celkově se na novoročních seznamech často objevuje, že se chceme soustředit na long form content. Místo sledování reelsek si přečíst deep dive článek, místo krátkého podcastu si poslechnout audioknížku, místo scrollování na Twitteru zkontrolovat newslettery. Dost bylo rychlého dopaminu a vysokého screen timu.
OUTs
1. Overconsumption
Nadspotřeba už nám stačila. Vykašli se na přespřílišné nakupování a mikrotrendy, nebylo to cool loni a nebude ani letos. Když na TikToku nebo jinde zadáš heslo overconsumption core, vyjedou ti tisíce videí, kde lidé natáčejí svoje špajzy a šuplíky přeplněné tolika věcmi, že to v životě nebudou potřebovat. A ruku na srdce, kdo z nás by to u sebe doma (a domovy rodičů se taky počítají) zpatra nemohl něco podobného natočit také?
2. Nechat se mansplainovat
TikTokem teď lítá super vtipný trend. „Byla jsem v baru a týpek mi vysvětloval pravidla hokeje. Hraju v reprezentaci.“ Nebo „V klubu mě snažil sbalit týpek na to, že umí rozeznat typy letadla, zatímco já druhý den jedno takové pilotovala.“ Ženy, které jsou úspěšné ve svých oborech, v tomhle trendu vtipkují o tom, jak jim muži vysvětlovali základy jejich profesí. Jako úsměvný TikTok trend podobné řeči sice pobaví, v reálném životě nás to ale spíš unavuje a otravuje. Kluci, v roce 2025 už s mansplainingem táhněte k šípku a holky, my je tam pls posílejme.
3. Scrollování
Z více čtení, long formů a substacků nutně vyplývá jedna věc, které se těmito předsevzetími chceme zbavit. Vyplývá z nekonečného doomscrollingu, kdy prstem sjíždíme po obrazovce tak dlouho, než ztratíme pojem o čase. Jestli i ty koukáš do displeje místo, abys dával pozor ve škole, šel na kutě nebo se třeba soustředil*a na konverzaci s kamarády, tohle out doporučujeme zvážit.
4. „Neuděláme podcast?“
„Out pro alpha male podcast bros, podcasty s nulovou editací a podcasty celebrit, které je mají jen protože podcasty teď má každý,“ píše třeba Glamour. A my souhlasíme s tím, že jich bylo už dost. Doporučujeme raději body z položky 4. ze seznamu out: poslech zkus raději ve formě audioknihy nebo deep divu.
4. Káva
Coffee addiction byla hned po té digitální suverénně ta nejčastěji zmiňovaná. Chápeme. Kávu sice taky milujeme, ale chceme zkusit na chvíli čaje, matchu nebo se zamyslet nad spotřebou kofeinu a vzít na paškál svůj spací režim.
5. Vztahy, parta
Záměrně jsme vynechali trendy, které se nutně nepojí s materiálem a nenutí tě nakupovat. Ne, abys jako člověk rostl*a, nepotřebuješ předraženou self help book knížku, kterou budeš číst někde o samotě a ideálně se ještě bičovat nad tím, že nedodržuješ svoji rutinu a nerosteš podle plánu. Zkus se zamyslet nad tím, jak do svých předsevzetí zakomponovat lidi ve svém okolí. Jestli jsi také přemýšlel*a třeba nad tím, se zapsat do running clubu, čtecího kroužku nebo čehokoliv, co zahrnuje kolektiv, podporujeme a do toho. Stejně jako cokoliv, co souvisí se zdravějšími vztahy.
Tak přejeme, ať je 2025 přesně takový, jaký ho chceš mít.