Natálie zažila sexismus, srážky na trati, omlácená auta i závody rallye. Driftováním se ale neuživí ani ti nejlepší a stojí je to peníze.
Natálii je 21 let a už soutěží s mnohem staršími soupeřkami. Začínala s rallye, ale víc ji přitahovalo driftování, takže dnes své BMW vrhá do zatáček. V rozhovoru nám vysvětlila, jak se čtrnáctiletá dívka dostane k závodění s autem, jak ji vnímají mužští závodníci, zda se setkává se sexismem, nebo od kdy si sama platí svoje závody a auta.
Driftování se věnuješ už od mládí. Jak ses k tomu dostala?
Můj táta jezdil, takže jsem se k motoristickému sportu dostala už v mládí. Začala jsem jezdit ve čtrnácti, když jsem zkusila rallye. Tehdy jsem ještě měla 4x4 Golfa. V sedmnácti jsem si za vlastní peníze koupila ‚zadokolku‘ BMW. Postupně jsem zkoušela driftování při rallye soutěžích a v 19 letech jsem jela na svou první ‚driftovací‘ soutěž.
Jaká jsou tam pravidla?
Není to tak jednoduché, že prostě driftuješ do zatáček. Musím tímto stylem absolvovat celý závod a snažit se ‚nevyletět‘ z vyznačené trati, protože potom mě diskvalifikují. Jsou tam i jiná pravidla a bez tréninku a předchozích zkušeností to nejde. Pořadatelé ale naštěstí nabízejí driftovací trénink i nováčkům.
Asi jsi viděla film Auta od Pixaru, že?
Určitě.
Pokud se budu řídit radami Doca Hudsona a pojedu doprava, když chci jet doleva, tak asi driftovat nebudu, že?
V praxi je to složitější, ale základ je v podstatě pravdivý. Auto hodíš na jednu stranu a vyvážíš ho na tu druhou.
Nárazy se stávají často a všem. Říkáme tomu, že si ‚dáme dveře‘.
Dá se driftování naučit ve videohrách a simulátorech?
Určitě ano. Klíčem je mít reflex na rovnání volantu a naučit se, jak auto ve smyku udržet. Já jsem se to ale naučila na skutečných autech. Na simulátorech jezdit neumím.
Zobrazit tento příspěvek na Instagramu
Naučil tě driftovat táta, nebo ses to naučila sama?
Naučila jsem se to sama. Samozřejmě mi zkušenější jezdci radili, ale stejně mi všichni říkali, ať to prostě zkusím, že na to musím přijít sama.
Co je na driftování nejdůležitější?
Citlivost na plyn, volant a spojku... a cit pro levou nohu, protože při driftování brzdíš levou nohou, abys mohl mít pravou nohu na plynu. Taky jsem se musela naučit brzdit hydraulickou ruční brzdou, která je pro driftování vhodnější.
A při běžném řízení se dokážeš ‚přepnout‘ na klasické brždění pravou nohou?
Ani o tom nepřemýšlím a brzdím klasicky. Reflex brždění pravou mi zůstal, levou brzdím jen při driftování.
Zobrazit tento příspěvek na Instagramu
Co nejhoršího se může stát při driftování?
Driftování je podle mě nejbezpečnější motoristický sport. Jsou tratě, které jsou rychlejší a nebezpečnější, ale my například do zatáček vjíždíme rychlostí kolem 80 km/h a driftujeme asi padesátkou. Driftujeme na volném prostranství, takže nehrozí přímé nárazy a v nejhorším případě se auto převrátí.
Stalo se ti to někdy?
Naštěstí ne, ale pár kamarádům se to stalo. Já jsem akorát ťukla autem do auta soupeře.
Zobrazit tento příspěvek na Instagramu
Vráží se často do aut soupeřů?
Někdy jezdíme na trati sami, někdy ve dvojici, takže se to stává každému a často. Říkáme tomu, že si ‚dáme dveře‘. Žádný driftovací závodník nemá auto jak vymalované. Musíme počítat s tím, že naše auta budou otlučená. Možná v nějakém profi driftu, kde mají v autech tisíce eur, to řeší víc, ale my mezi sebou neřešíme, když někoho ťukneme.
Nedostaneš za takové ťuknutí mínusové body?
Pokud se při tom navzájem neohrozíme a jde o drobný ťukanec ve smyku, je to v pořádku.
Pomáhají ti zkušenosti z driftování a závodění třeba při nehodách? Dokážeš lépe reagovat?
Samozřejmě. I teď, když napadl sníh, vím, že klíčové je nebrzdit a udržet se na silnici tím, že pustím plyn a jen si „hraju“ s volantem. Spousta lidí stále automaticky sahá po brzdě, což je základní chyba, protože to smyk ještě zhoršuje. Myslím, že jako závodník mám také lepší reakční dobu a reflexy. Závodník je častěji vystaven nepříjemným situacím, takže se v nich naučí lépe reagovat.
Je možné driftovat s běžným autem, nebo potřebuješ nějakou speciální úpravu?
Pokud má auto pohon zadních kol, nepotřebuje k základnímu driftování nic jiného. Ale pomáhá mít větší výkon.
Máš na autě nějaké speciální úpravy?
Mám svařený diferenciál, takže se kola sbíhají rovně a je snazší dostat se do smyku. Navíc ta zmíněná hydraulická ruční brzda. Motor má 200 koní a žádné další speciální úpravy jsem na autě nedělala.
Za jeden závod spálím 30 až 40 ojetých pneumatik.
S takovým výkonem dostane auto zabrat. Opotřebovávají se driftovací auta rychle?Ano, je to přirozené. Auto udržujeme v maximální rychlosti téměř nepřetržitě, takže se věci opotřebují rychleji. Navíc někdy chytneme například obrubník a pak musíme měnit nápravu. Někteří jezdci si na závody kromě pneumatik vozí i celé nápravy a v noci je mění.
Zničíš při driftování hodně pneumatik?
V průměru jich mám asi 30 až 40 na závod, ale jsou už ojeté.
To není málo. Jak to zvládáš finančně utáhnout?
Mám štěstí, že mám skvělého sponzora, který mi ojeté pneumatiky dodává. Musím je sice měnit po dvou nebo třech kolech a je to víc práce, ale ušetřím spoustu peněz. Naštěstí máme na závodě pracovníka na výměnu pneumatik, takže to také šetří čas. Nové pneumatiky vydrží možná dvakrát déle, takže se méně ničí, ale jsou také dražší.
Jak jezdíš na závody? Táhneš za sebou vozík plný pneumatik?
Plním si jimi auto a mám dodávku. Vždycky se najde způsob, jak je tam nacpat.
Kolik pneumatik spálíš ročně?
Průměrně jedu kolem 10 závodů, takže asi 300 až 400.
Jak nákladné je dělat tento sport? Jak drahé je například tvoje auto?
Moje auto stálo 2 až 2,5 tisíce eur (50 až 65 tisíc korun). Nemá profi úpravy a je v podstatě ‚udělané doma‘, takže jsem hodně ušetřila. Auta s rámem vyjdou kolem 5 tisíc eur (cca 125 tisíc korun), ale jsou i dražší, pokud člověk hledá novější a lepší auto. Spotřební materiál jako palivo, olej nespočítám, ale celkově za závodění utratím kolem 5 tisíc eur ročně (125 tisíc korun), protože jeden závod mě stojí kolem 500 eur (necelých 13 tisíc korun). Startovné stojí kolem 200 eur, ale to mi začínají proplácet sponzoři a také mi půjčují odtahovku.
Na co potřebuješ odtahovku? Nemůžeš si soutěžní vůz odvézt přímo na soutěž?
Moje auto je dočasně vyřazené z evidence, takto upravené by neprošlo STK.
Zobrazit tento příspěvek na Instagramu
Dávají ti autosalony a autodílny díly zdarma díky propagaci na sociálních sítích?
Nejde ani tak o propagaci na sociálních sítích. Mám na autě samolepky sponzorů a pravidelně mluvím o jejich podpoře. Znám je osobně a za hodně jim vděčím. Nejvíce mi pomáhá firma Autolak Hriň.
Dělala bys driftování naplno, i kdyby sis musela všechno platit sama? Nebo bys to už finančně nezvládla?
Určitě ano, ale jezdila bych méně závodů. Myslím si, že je to sport, ke kterému se může dostat každý, i malé děti jako jsem byla já. Jestli si někdo našetří na pět nebo deset závodů, je jen na něm, ale já jsem si na závody dokázala našetřit už na střední škole. I teď mám rozebrané auto a musím do něj hodně investovat, ale dá se to zvládnout.
Podporují tě v tom rodiče? Neměli nikdy žádné výhrady?
U nás v rodině je to všechno o autech, takže mě od začátku podporují. Finančně to máme nastavené tak, že rodiče mi platí školu a internát, veškeré náklady spojené s auty a soutěžemi si platím sama.
O motoristickém sportu je na Slovensku slyšet, jenom když se stane nějaká havárie.
Máš garáž, kde na autě pracuješ, nebo to necháváš na profesionálech?
Mám pronajatou vlastní garáž, kde mám dvousloupový zvedák a auto si opravuju sama. Mám štěstí, že můj bratr a táta jsou mechanici, takže mi toho hodně ukázali a dělají se mnou ty náročnější věci. Nejsem žádný mechanik, ale postupně se učím dělat víc a víc. Hodně mi pomáhá i můj přítel, který také závodí.
Dělí se driftoví závodníci na amatéry a profesionály, nebo to funguje jinak?Jsou tu pouliční závodníci a profesionální závodníci. Já patřím mezi ty pouliční, kde máme i normální auta a zatím nejsme na stejné úrovni jako profesionálové. Ti také musí mít více upravená auta. Ale všude platí stejná bezpečnostní pravidla, jako jsou pevná sedadla, stoprocentně funkční a viditelná světla a žárovky nebo maximální hladina hluku 100 decibelů.
Dají se v tomto sportu vydělat peníze? Existují na Slovensku soutěže s opravdu hodnotnými cenami, nebo mezi sebou soupeříte spíše amatéři?
Ceny jsou menší. Tuším, že první místo dostane nějakých 500 eur a pár stovek dostanou i soutěžící na druhém a třetím místě. Většinou to pokryje náklady, ale ti, co vyhrávají, také většinou dávají do aut víc peněz, takže mají vyšší náklady než já. Rozhodně se na tom nedá vydělat.
Vidíš v tomto sportu větší potenciál, třeba i na celostátní úrovni, nebo to bude vždycky jen „sport nadšenců na letištích“?
Například v České republice je to mnohem více zavedené. U nás na Slovensku se koná méně akcí a stát ani média je nijak nepodporují a nepropagují. O motoristickém sportu je na Slovensku slyšet, jenom když se stane nějaká havárie.
Dosáhla jsi v soutěžích nějakých zajímavých výsledků?
Ze soutěží rallye ano, mám odtud trofeje. V driftování se mi to zatím nepodařilo.
Máš i normální zaměstnání?
Živím se rozvážením pizzy. Ale kromě vysoké školy stíhám pracovat jen tři dny v týdnu na dvanáctihodinové směny.
Jak to všechno zvládáš? Máš i jiné koníčky, nebo je to pořád auto, škola a práce?
Driftování mě naplňuje, takže jsem spokojená. Zbytek volného času trávím se svým přítelem a děláme to, co nás baví. Navíc mám v létě mimo školní rok více času.
Jsi jediná holka v zemi, která driftuje na závodech?
Ne, je nás víc. Jednou jsem měla možnost mluvit s holkou jménem Nina Zagoždžon, která nám ostatním vydláždila cestu a udělala takový průlom v tom, že u nás driftuje žena. Řekla mi, že to, že jsem žena, je moje výhoda. Postupně jsem si začala uvědomovat, že má pravdu. Tím, že jsem jiná, přitahuji lidi. Negativně, ale i pozitivně, a snáze se mi pak jedná například o reklamě a sponzoringu.
Zobrazit tento příspěvek na Instagramu
Musela ses kvůli tomuto sportu vzdát i nějakých typicky „ženských“ věcí a zálib? Vidím, že máš delší nehty. Nepřekážejí ti třeba v dílně?
Musela jsem se s nimi naučit pracovat, ale nebyla to velká překážka a nehty mi nepřekážejí ani při závodění. Ani se nějak moc extra nemaluju, stejně by se mi líčení rozmazalo pod helmou.
Dokázala bys stejně dobře driftovat i v cizím autě, nebo by ti trvalo dlouho, než by sis na to zvykla?
Záleží na tom, o jaké auto se jedná. Většina z nás má BMW, protože je nejlevnější. Alternativou jsou japonské značky jako Nissan, které jsou dražší. Takže kdybych sedla do jiného BMW, neměla bych problém, ale s japonským autem bych asi problém měla.
Je při driftování auto stejně důležité jako řidič?
Pokud má auto silnější motor, je snazší dát a udržet smyk, ale řidič je určitě důležitější. Vítězem poslední soutěže, na které jsem byla, byl kluk, který měl slabší motor než já. Závodí tam i auta s výkonem 500-600 koní, což je dvojnásobek nebo trojnásobek našeho výkonu, ale nestačí to, pokud závodíš s někým, kdo je šikovnější.
Už sis někdy zadriftovala i někde na obyčejné silnici?
Ne, jsem zásadně proti tomu. Řidiči mají ukázat, co v nich je, na závodní trati, a ne ohrožovat ostatní. Taky upozorňuji lidi, když jedou moc rychle. Vrhá to na nás špatné světlo. Lidé si myslí, že závodníci ohrožují dopravu a jezdí nezodpovědně. Ale většinou to nejsou závodníci, spíš mladí kluci s novými auty, kteří si potřebují něco dokázat. Všichni závodníci, které znám, mají podobný názor.
Takže tě policajti nikdy nemuseli zastavovat?
Vlastně mě policisté zastavují velmi často (smích). Zřejmě proto, že mám BMW. Už moc dobře vědí, co někteří majitelé BMW dělají, takže ostatní, kteří jezdí normálně, mají jejich zvýšenou pozornost zadarmo.
Setkáváš se v tomto sportu i se sexismem?
Mezi závodníky ne. Mnohokrát se mi stalo, že když jsem byla na závodě sama, pořadatel mi dal dva své mechaniky. Jezdci mě taky hned přijali do týmu. Spíš diváci jsou sexističtí. Když udělám chybu, hned to berou tak, že je to proto, že jsem žena. Nebo že jsem ještě ‚děcko‘, nebo že jako žena určitě nemůžu umět jezdit. Když jsem se učila jezdit na svých prvních závodech, dělala jsem spoustu chyb. Samozřejmě mi hned dali najevo, že neočekávají nic jiného.
Tyhle stereotypy se hodně objevují i v běžném provozu. Cítíš to také?
Určitě. Jestli to tak vůbec někdy bylo, tak dnes už určitě neplatí, že jedno pohlaví něco umí, a druhé ne. Mám kamarády, kteří jezdí skvěle, a mám kamarády, kteří to neumí. S holkama je to stejné. Ale když udělá chybu chlap, je to normální věc – ať se to stane jakkoli, svede se to prostě na nepozornost. Ale když se to stane ženě, ‚nejlépe‘ když je to blondýna, tak se toho hned všichni chytí – typická ženská, že patří spíš do kuchyně a ne volant a tak dále.
Naštval tě někdo takovým škatulkováním a sexistickým výrokem osobně? Jak na to reaguješ?
Naučila jsem se to odfiltrovat. Lidi s takovým názorem v debatě nepřesvědčíš. Ale když mi bylo osmnáct, šla jsem odvézt kamarádku a jejího přítele z večírku domů. Připitého mi ho posadili dopředu. Po chvíli se mi začal posmívat, jak jedu pomalu, že ženy neumějí řídit a tak dál. Na kruhovém objezdu jsem trochu zadriftovala a kluk se pozvracel. Od té doby jsme kamarádi a rozhodně už žádné hloupé poznámky neměl.