8. dubna 2015 12:11

Better Call Saul je na spin-off Breaking Bad až příliš dobrým seriálem (Recenze)

Slippin' Jimmy to rozjel víc než slušně. Atmosféru Breaking Bad je cítit v každé scéně, ale stačilo to spin-offu na překonání prvních pochybností?

Nebudeme to nijak natahovat. Breaking Bad bylo, je a navždy bude někde jinde. Vince Gilligan (tvůrce Breaking Bad) a Peter Gould i tentokrát stvořili něco neobvyklého, ale pokud mi paměť stále slouží dobře, první série BB je stále o něco lepší, než aktuální počin této dvojice. Začalo to skvěle, ale když se retrospektivně podíváme na každou jednu epizodu, uvědomíme si, že Better Call Saul se častokrát nevěděl rozhodnout, jakým seriálem vlastně chce být. Nedejte se zmýlit vysokým hodnocením na ČSFD, za to může komplex hvězdičkování seriálu už po první epizodě. Ta, stejně jako druhá, byla úžasná a slibovala velké překvapení. Problém tohoto spin-offu je totiž neodstranitelný. Zaměřuje se na postavy, jejichž budoucnost a osud jsou pevně dané a nemůže z nich vybočit.

Jak Saul - Jimmy McGill (Bob Odenkirk), tak Mike (Jonathan Banks) mají svou budoucnost pevně určenou, což scenáristům a zároveň showrunnerům (Gilligan a Gould) rozhodně práci neusnadnilo. Zavedli nás proto do hluboké minulosti, kdy je Jimmy teprve právník-začátečník a jeho kancelář je v malé komůrce čínského obchodu. Jeho bratr je partner velké právnické společnosti, ale už rok nevylezl z domu kvůli nemoci, která se místy tváří jako obsedantně-kompulzivní. Jimmy to rozhodně nemá lehké. V minulosti měl velké problémy se zákonem a před kariérou "právníka" holdoval podvodům, které ho doběhly i v první sérii. U jedné ze svých starších klientek narazí na malý zádrhel, který ale vyeskaluje do kolosálního právnického případu, a právě tehdy se nám začíná formovat skutečný Saul a skutečná povaha jeho bratra Chucka, který má na jeho vývoj velký vliv. Stejně jako Breaking Bad, i Better Call Saul je seriál zachycující přímo gigantickou transformaci charakteru dané osoby.

Dělá to excelentně, avšak během těch 10 epizod první série, se seriál a jeho děj vyvíjel více směry, jakoby neměl pevně daný bod, kolem kterého se chce odvíjet. Nejlépe to pochopíte, když si vzpomenete na část Five-O, která tak moc připomínala pokročilé dění Breaking Bad, za což může i jediná forma akce, a to právě ta spojená s Mikem. Nebýt Jonathana Bankse a jeho úžasné postavy, show by výrazně ztratila na atraktivnosti a dynamice. Čím více je Mike na "plátně", tím více si ho užíváte. Odkrývá nám přitom často i svou minulost a věci, na které jsme během jeho výstupů v BB byli zvědaví nejvíce. Zde však nastává další problém seriálu. Místy jsem měl totiž pocit, že Saul na to sám prostě nemá. Utáhnout celý seriál v tak minimalistickém duchu je pro mnohé prostě náročné až nemožné. Sice se k tomu hrdina dnešního článku přiblížil, ale stále je tento nedostatek až příliš očividný. Možná budete namítat, že i první série Breaking Bad byla víceméně minimalistická a rozbíhala se velmi pomalu, ale Better Call Saul je ještě o něco pomalejší. První série měla pár skutečně lahůdkových epizod a momentů, kde jsem si musel rukama zakrýt ústa, ale v konečném důsledku jsem toho názoru, že děj se místy rozvíjel do míst, kam vůbec nemělo smysl ani potřebu chodit. Pokud to takto bude pokračovat i ve 2. sérii, myslím, že bychom se více než třech dočkat neměli, aby se tak udržela konzistentnost a nedočkali jsme se kolísavé kvality.

Naštěstí je pro fanoušky Gilliganovy předchozí tvorby sledování tohoto seriálu jistým odreagováním a splněným snem. Nikdy nebudu v případě hodnocení Better Call Saul asi dostatečně objektivní, ale to nebude asi nikdo na světě. Albuquerque Vinceovi velmi chybělo, je to cítit v každém záběru, stejně jako je cítit v každém záběru práci kameramanů a atmosféru v tomto článku tolikrát omíláného Breaking Bad. Pokud jste byli pozorní, určitě jste si všimli právě zmiňované práce s kamerou, která místy dosahovala přímo dokonalosti. Minimalistické pojetí scén na mě působilo maximálně vzrušivě, do děje jsem byl vtažen každou maličkostí. No právě tyto maličkosti se pod tíhou perfektního zvuku a kamery staly skutečně elektrizujícími. Věci, které běžný divák považuje za drobnosti, jako například úhly natáčení či osvětlení a záběry na objekty z velké blízkosti, jsou aspekty seriálu ze skupiny právě těch nejúžasnějších. Zároveň ale potěší nadmíru inteligentní a zábavné dialogy, jakož i vtipné pasáže, kterých tu mnoho není, a proto si je třeba užít. Jak Gilligan překvapivě zdůrazňoval už dávno, tato show je z 85% drama a jen z 15% komedie. A to je i patřičně znát.

Nedokážu si ale vzpomenout na žádný výraznější faktor, který by mi vadil nebo zhoršoval kvality tohoto seriálu. Jeden z nejočekávanějších spin-offů rozhodně nezklamal, ba naopak, velmi překvapil. Stejně jako překvapily návraty některých starých, ale i nových postav. Kolik z vás si všimlo, že ten gangster z garáží v předposlední epizodě, který vyhrožoval Mikeovi, je dabér Trevora z GTA V? Showrunneři ale potěšili i příběhem a jeho zvraty. Málokdo čekal, že takový malý právníček bude součástí tak velkých a zajímavých případů. A nejen ty jsou tak výrazné. Snad všechny postavy jsou skvěle napsané a zahrané oddaně pracujícími herci. Žádná z nich přitom nevybočuje z formátu a hranic, jaké si Gilligan a spol. vytyčili už na začátku seriálu. Pokud jste viděli závěrečnou epizodu, určitě se, stejně jako já, nemůžete dočkat další, tentokrát 13-dílné. Ta si odklepne premiéru již příští rok. V 10. části, nazvané Marco, jsme se podívali na Jimmyho minulost, ale zároveň se nám odkryla i jeho budoucnost. Jasně nám bylo ukázáno, že právě zde měl Jimmy nejblíže k charakteru Saula. Jimmy totiž vůbec není špatnou osobou. Možná je kriminálník a zčásti už zabředl i do právnické nepoctivosti, ale jako Mike řekl: "To, že si kriminálník, ještě neznamená, že jsi i špatný člověk." Zatímco Walter White se "špatným" člověkem stal, Jimmy jím pravděpodobně nikdy nebude. I tak je ale úžasné sledovat přerod muže, který se chce se svou druhou šancí vypořádat správně, ale život mu jasně říká, že lidé se zásadně nemění a ani Slippin 'Jimmy prostě nemůže být nikým jiným. To už zčásti pochopil i on sám. Zároveň ho tento sebareflexivní impuls stál mimo jiné i ztrátu bratra.

Je příjemné vědět, že Saul si nevymýšlel a občas je i poctivý. Pamatujete si na scénu z Breaking Bad, kde prohlásil, že se jednou vyspal s ženou jen díky tomu, že ji přesvědčil o tom, že je Kevin Costner? Inu, bylo hezké vidět, jak se to stalo opravdu. Better Call Saul je výjimečným seriálem, častokrát zaměřujícím se na drobné detaily a netradiční vizuál. Už jen jeho intra jsou s určitostí jediné v dějinách seriálů, které jsem ani jednou neskipoval! Mnohé o seriálu vypovídá i jedna ze závěrečných scén, kdy se nám naskytuje pohled na poškozený odpadkový koš, který Jimmy rozkopal na začátku série. Zvýrazňuje to progres a zároveň stagnaci v Jimmyho životě. Osobně se velmi těším na druhou sérii a další psychický přerod Jimmyho na Saula, kterého známe a kterého milujeme. Určitě očekávejte více Mikea a více starých známých z Albuquerque. Nádherný vizuál, minimalistický, ale zajímavý a gradující děj, milované a oblíbené postavy, momenty z dílny čelist dolů šéfe a mnoho dalšího dělají z Better Call Saul seriál hodný vaší pozornosti. Rozhodně nečekejte extrémní cliffhangery. Tato show je definicí seriálu, který se vyvíjí dlouhodobě a stejně jako u Breaking Bad, i zde je cítit, že autoři už vědí, kam se jejich hlavní postava dostane. I proto je to tak nesmírně ucelené a zábavné.

S’all good, man. 8,5/10

0/10