BMW mezi zažité řady začlenilo divizi „i“ a my jsme otestovali menšího z jeho zástupců, první sériově vyráběný elektromobil značky.
Po předešlých testech si tentokrát zahrajeme na trochu jinou notu. V její hlavní roli je vozidlo, které již na první pohled vypadá jinak, určitě ho nepřehlédnete, právě naopak, ale ještě větší pozornost si zaslouží tím, co skrývá ve svých útrobách. Následující řádky budou patřit čistě elektrickému automobilu BMW i3, které se sice poprvé ukázalo jako koncept již v roce 2011 a na trh přišlo přibližně dva roky na to, dosud však jde zejména u nás o stále raritní a netypické vozidlo, konec konců, celkově patří mezi to nejrevolučnější nejen v rámci portfolia značky, ale i v globálu - i3ka je první sériově vyráběný elektromobil od BMW, z novodobých bavoráků má vůbec jako první motor umístěný vzadu, a obecně ho můžeme považovat za jedinečné městské přibližovadlo. Skutečnost, že již od začátku byl jeden z dvojice modelů zcela nové divize „i" (s myšlenkou mobility budoucnosti) navržen a vyvíjen jako elektromobil, přináší s sebou řadu nových či unikátních řešení a osobitou koncepci. Navíc, BMW zašlo ještě dál, a kromě toho, že nabízí plně elektrický model prémiové kvality (poměrně velkým nedostatkem současných vozidel tohoto druhu je jejich zpracování/kvalita), jeho výroba jde ruku v ruce s poselstvím automobilu tohoto druhu, proto probíhá v přísně ekologickém duchu. Pojďme se tedy podívat na to, co všechno to obnáší, jak to celé funguje ale i na to, jestli opravdu jezdíte zdarma.
Po stisknutí tlačítka určeného na startování dáváte prostor elektromotoru na jeho „probuzení", a tedy na scénu přichází další senzace. Sled těchto událostí se odehraje za prakticky nulového zvuku či vibrací, jedině co vám dá najevo, že elektromotor je „nastartován" a připraven na roztočení zadních kol, je decentní zvuková signalizace a jakýsi „elektrický" tón vycházející zezadu. Nic více, nic méně. Tato symfonie a pocity v reálu přinášejí to, že ze začátku máte problém rozpoznat, zda je motor vypnutý nebo již zapnutý a nejednou se i spletete. Po přepnutí voliče jízdního směru do polohy pro jízdu vpřed a uvolnění brzdového pedálu, se vozidlo rozjede vpřed na bázi jako tradiční vůz s automatickou převodovkou, když však sešlápnete plyn, íčková trojka se začne řítit vpřed ambiciózní tempem a opět za přítomnosti jen jemně "elektrizujícího" tónu a svištění okolního vzduchu. Je těžké popsat dáno pocity, pokud jste dosud s elektromobilem neměli zkušenosti.
BMW i3 jazdaŠtartovanie, obsluha a jazda prvého sériovo vyrábaného elektromobilu od BMW :)
Posted by MARTINZMARTINA on 27. august 2015
V případě této čistě elektrické i3ky (v nabídce je i verze REX s dodatečným motorem) má elektromotor výkon 125 kW/170 koní a točivý moment 250 Nm. To jsou na městského „prcka" určitě nemalé hodnoty již při klasickém agregátu, pokud je ale řeč o elektromobilu, který má k dispozici onen krouťák od nulových otáček až po cca 4800 ot./min, výkon takového automobilu nabírá zcela jiný rozměr - síla a následný tah motoru putující přes jednostupňovou převodovku na zadní kola je ve hře prakticky okamžitě a to v maximálním možném rozsahu. Doménou všech elektromobilů je famózní zrychlení. To nechybí ani zde, i když akceleraci z 0-100 km/h nenabízí až takový dechberoucí údaj - 7,2 sekundy, spíše jde o pružné zrychlování. Pokud v přeplněných městských ulicích začnete myšička, pružné zrychlení díky vždy přítomné maximální síle motoru vás v menších rychlostech jednoduše fascinuje a nejednou s ním potrápíte i podstatně výkonnější a sportovně založené vozidla.
Když jezdíte v automobilech s manuální převodovkou, jistě vám nejednou chvíli trvá si zvyknout na automat a přítomnost jen dvou pedálů. Pokud ale přesednete do elektromobilu s rekuperací kinetické energie, připravte se, že drtivou většinu jízdy si ošéfujete jen jedním pedálem. Pokud totiž v rychlosti nepotřebujete okamžitě nouzově zabrzdit / zcela zastat, brzdový pedál absolutně nepotřebujete a pravou nohu máte většinu času na plynu, se kterým si regulujete zrychlení ale i zpomalení - po jeho běžném zatlačení jde í-trojka vpřed , pokud ho jemně uvolníte, vozidlo si drží jako klasicky konstantní rychlost, pokud jej ale uvolníte ještě víc, bavoráček začne pomalu přibrzďovat, no a pokud jej v rychlosti úplně pustíte, auto za přítomnosti rozsvícení brzdových světel pomalu ale jistě brzdí - energie vznikající při tomto aktu putuje do akumulátorů, které se dobíjejí (BMW přitom uvádí, že taková forma dobíjení je nejrychlejší). Všechno je to o nalezení toho správného citu manévrování s plynovým pedálem, a tedy otázkou zvyku. Už po pár hodinách ježdění se s využitím pouze jednoho pedálu zcela ztotožnit, dokonce, nejednou vás to s plynem začne vcelku bavit jako nějaká videohra. Maximální, elektronicky omezena rychlost je 150 km/h.
Asi by se stala někde chyba, kdyby automobil, který již od počátku byl navrhovaný výhradně pro potřeby města, by se v přeplněných ulicích necítil jako ryba ve vodě. BMW i3 je do města jako stvořené, a to doslova. A teď nemám na mysli jen to, že je výborně manévrovatelné, že absence motoru vpředu nabízí vytočení kol v nevídaných úhlech a zajišťuje perfektní průměr otáčení 9,86 m (Smart to i tak není), ale i fakt, že zejména ve velkých městech má elektromobil největší uplatnění. Automobilka uvádí, že na plné nabití dokáže jejich elektromobil udělat 190 kilometrů, zároveň dodává, že reálný průměr se pohybuje na úrovni 130 - 160 km. Ve skutečnosti můžete na jedno plné nabití udělat jen 100 ale klidně i 200 km, vše závisí na stylu jízdy, zvoleného režimu (Comfort, Eco Pro, Eco Pro +) a využívání vymožeností na „palubě". V našem případě dokázala i3ka po plném nabití udělat přes 150 kilometrů (+ před nabíjením zůstala několik kilometrová rezerva). Daný dojezd přitom reprezentuje výhradně městskou jízdu v režimech Comfort/Eco Pro, které se od sebe v zásadě velmi neliší. Citelná rozdílnost nastává po aktivování profilu Eco Pro +, při kterém se jemně „přemapuje" motor, omezí rychlost na maximálně 90 km/h a posádce není umožněno zapnout klimatizaci/vyhřívání sedadel. V tomto okamžiku citelně poskočí odhadovaný dojezd a i v reálu nemáte problém se přiblížit k deklarované hranici. Pochválit přitom třeba informaci o dojezdu, která je opravdu přesná, bez velkých odchylek a výkyvů hodnot.