Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
30. srpna 2015 v 21:14
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)

TECH
Uložit Uložené

BMW mezi zažité řady začlenilo divizi „i“ a my jsme otestovali menšího z jeho zástupců, první sériově vyráběný elektromobil značky.

Po předešlých testech si tentokrát zahrajeme na trochu jinou notu. V její hlavní roli je vozidlo, které již na první pohled vypadá jinak, určitě ho nepřehlédnete, právě naopak, ale ještě větší pozornost si zaslouží tím, co skrývá ve svých útrobách. Následující řádky budou patřit čistě elektrickému automobilu BMW i3, které se sice poprvé ukázalo jako koncept již v roce 2011 a na trh přišlo přibližně dva roky na to, dosud však jde zejména u nás o stále raritní a netypické vozidlo, konec konců, celkově patří mezi to nejrevolučnější nejen v rámci portfolia značky, ale i v globálu - i3ka je první sériově vyráběný elektromobil od BMW, z novodobých bavoráků má vůbec jako první motor umístěný vzadu, a obecně ho můžeme považovat za jedinečné městské přibližovadlo. Skutečnost, že již od začátku byl jeden z dvojice modelů zcela nové divize „i" (s myšlenkou mobility budoucnosti) navržen a vyvíjen jako elektromobil, přináší s sebou řadu nových či unikátních řešení a osobitou koncepci. Navíc, BMW zašlo ještě dál, a kromě toho, že nabízí plně elektrický model prémiové kvality (poměrně velkým nedostatkem současných vozidel tohoto druhu je jejich zpracování/kvalita), jeho výroba jde ruku v ruce s poselstvím automobilu tohoto druhu, proto probíhá v přísně ekologickém duchu. Pojďme se tedy podívat na to, co všechno to obnáší, jak to celé funguje ale i na to, jestli opravdu jezdíte zdarma.

BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
Exteriér
Í-trojka svými tvary okamžitě napoví, že jde o vozidlo, které má své uplatnění ve městě. A to ať už užší a vyšší karoserií (3999 x 1775 x 1597 mm) s minimálními převisy nebo její vzdušnou koncepcí bez B-sloupku, tedy s dvojicí proti sobě se otevírajících dveří usnadňujících nastupování. Tím to ale zdaleka ve prospěch městské džungle a netradičnosti nekončí - menší z řady „i" není obalený konvenčními plechy, ale speciálními pružnými a zároveň vysoce pevnými recyklovanými plasty, které odolají, doslova bez škrábance či jiného optického poškození povrchu, nárazu nebo „ťukanci“ do rychlosti okolo 10 km/h (oceníte, zvláště pokud parkující vedle vás s dveřmi nehledí na okolí). Pokud byste se díky tomuto řešení báli o svou bezpečnost, vězte, že k tomu nemáte žádný důvod. Pod oněmi plasty se totiž nachází rám z uhlíkových vláken zasazený na hliníkové platformě (obdobnou stavbou disponují hlavně supersporty), na níž je ukotvena pohonná soustava i lithium-iontové baterie o hmotnosti 230 kg. „Drobek" z Mnichova váží díky tomu pouze 1195 kg a je nadmíru odolný vůči každodenním nástrahám a výborně obratný, čili ve výsledku mimořádně city-friendly.
 
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
 
Od svých městských rivalů se dále odlišuje také svým futuristickým designem, dvoubarevným provedením (standardně černé plochy testovačky doplňovala oranžová metalíza Solar Orange a prvky v šedém odstínu Frozen Grey) no a v neposlední řadě faktem, že jednotlivé detaily dávají pocítit prémiovost a hodnotný punc značky. V prvním okamžiku by jen málokdo řekl, že jde o BMW, všechno to ale jakžtakž zachraňuje přední maska ​​s tradičními ledvinkami, které však v tomto případě plní jen vysloveně estetickou funkci, co si už i z dálky všimne jistě každý. Žádné otvory sloužící pro přívod vzduchu k chladiči/motoru zde nejsou pochopitelně potřeba, protože pod přední kapotou žádný motor není. Zevnějšek je celkově střižený ve značně nekonvenčním stylu, na druhou stranu, vystupuje elegantně a zároveň typicky městský, tedy hravě, no a do velké míry k atraktivitě přispívá právě barevná kombinace a vzniklé optické kontrasty, které trefně vyzdvihují některé části a detaily exteriéru. 
 
Přední část je poměrně vysoká, v jejích rozích najdeme špičkové full-LED světlomety se zjednodušenou angel eyes grafikou ve tvaru písmene U. Pod ním se následně nacházejí dodatečně kulaté svítilny, které objímá černá aplikace plastu nárazníku. Celek připomíná vcelku milou tvářičku, po rozsvícení trubicových ledek však i3ka značně zpřísní. Rozměrné čelní sklo zasahuje v místě střechy o něco více dozadu, kromě toho, rovnou za jeho ukončením následuje panoramatická střecha. Na jedinečnosti nabírá bavoráček hlavně při pohledu z boku, kde láká na velmi zajímavou siluetu bezrámových dveří, která při jejich druhém páru netradičně mění směr. Profil, mimo jiné, dotvářejí efektně i až 19" disky s turbínovým vzezřením obuta do poměrně nízko-profilových, ale zejména nevídaně úzkých pneumatik - pouze 155 milimetrů na šířku. Směrem vzad se vozidlo mírně zužuje, což má za následek, že při pohledu dozadu působí toto íčko citelně užší. Nicméně, do velké míry za to může vertikálně orientovaná černá prosklená plocha plynule navazující na střechu, čímž je vozidlo ve výsledku opticky značně zúžené. Stejně nevšední jsou koncové LEDky integrované přímo pod zmíněnou skleněnou plochou.
 
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
 
Interiér
Pokud jste si mysleli, že po stránce designu vás po exteriéru už nic víc nezaujme, mýlili jste se. Snad největší senzace nastupuje na scénu až po otevření dveří - pastva pro oči ve formě interiéru se závanem budoucnosti, minimalistickým stylem, prvotřídní kvalitou zpracování a ergonomií, kterou v takovém podání nenajdete opravdu nikde jinde. Je zřejmé, že jak zevnějšek tak i vnitřek nemusí lahodit oku každému, zejména ekologové si ale rozhodně přijdou na své - pravé dřevo a kůži s odstínem docíleným přírodními barvivy z olivových listů doplňují recyklované komponenty a části přístrojové desky či obložení dveří, pocházející například z takových PET lahví. Kokpit na vás ovlivňuje neskutečně příjemným, doslova „čistým" a vzdušným, no a v neposlední řadě hodnotným dojmem, i když některé detaily ve vás evokují pocit "bakelitu". Interiérovou atmosféru dotváří charakteristická vůně použitých materiálů, ale i použité jemné eukalyptové aroma
 
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
 
Palubní deska je po designové stránce rozhodně propracovaná, zároveň působí mnohem jednodušší vůči těm konvenčním. V jejím středu standardně dominuje centrální displej multimediálního systému s úhlopříčkou 10,2". Jeho vnitřní prostředí tvoří dobře známý infotainment iDrive, který se ovládá prostřednictvím otočného ovladače ve středovém tunelu. Práce s ním, tak samotné ovládání je díky přítomnosti jeho dotykové plochy opravdu rychlé, jednoduché a intuitivní. Samozřejmě nechybí většina bavoráckých technologií a funkcí, vypíchnout třeba navigaci se zdařilou prostorovou 3D grafikou či příplatkové připojení na internet. Speciální pozornost si zaslouží především funkce ConnectedDrive + Services, která prostřednictvím integrované SIM karty, mimo jiné, umožňuje kontaktovat infocentrum BMW (údajně přímo do Mnichova), a bez jakéhokoliv námahy/obsluhy si dát po krátkém live hovoru vyhledat nejbližší nabíjecí stanici, zda do navigace nechat poslat nový cíl, respektive trasu. Pochopitelně je rozdíl ve službách, zda se nacházíte v takovém Mnichově nebo v Bratislavě, ale i tak bez jakýchkoliv problémů vám asistent/ka (v angličtině) umí poradit nebo najít požadovaný cíl/stanici i v našem hlavním městě. Hudba budoucnosti.
 
Další displej, nahrazující klasické analogové budíky najdeme za zajímavě tvarovaným dvouramenným volantem. Obrazovka vás pomocí jakéhosi diagramu informuje o množství využívání elektromotoru, respektive rekuperace, v závislosti na síle stlačení plynového pedálu. Nechybí digitální ukazatel aktuální rychlosti, ale i aktuálního stavu akumulátorů a informace o dojezdu. Za volantem určitě nepřehlédnete ani vskutku podivný a divně vypadající volič směru jízdy (v pořadí D, P, N, R) spolu se startovacím tlačítkem.
 
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
 
Tím, že do kokpitu nezasahuje „tunel“ s převodovkou, motorové části od přední kapoty a akumulátory jsou sofistikovaně rozloženy v podlaze, vnitřek je nadmíru prostorný, s prakticky zcela rovnou podlahou bez členitosti. Zároveň je i značně prosvětlený, čemu i3ka může děkovat nejen rozměrné panoramatické střeše, která je z vnitřní strany dělená, ale i větším okenním plochám (dveře jsou bezrámové). Nastupování při dané koncepci je citelně usnadněno, což oceníte hlavně v úzkých a přeplněných parkovacích boxech, kde zadní pasažéři nastoupí snadněji. Jak je však zvykem, nejprve musíte otevřít přední a až potom zadní dveře, v opačném pořadí to ani tady nejde. I přesto, že vás pohled na až nevídaně tenká přední sedadla o komfortu znejistí, posed v přední části je opravdu výborný, pohodlný, přičemž díky faktu, že sedíte o něco výše než tradičně, výhled z vozidla směrem dopředu je velkolepý . Směrem vzad to už taková sláva není, za což mohou širší C-sloupky a velké hlavové opěrky zadní řady sedadel. Couvací kamera promítající dění za vozidlem na rozměrnou obrazovku tento nedostatek vynahradí. Ani zadní dvojice (uprostřed lavice je plastový držák) pasažérů si vzadu nebude stěžovat v žádném směru, nutno podotknout, že i3ka odveze skutečně plnohodnotně a komfortně čtveřici pasažérů i s výškou kolem 190 centimetrů
 
Po stránce vnitřního prostoru tedy impozantní interiér (osobně jsem neseděl v městském autě s obdobnou prostorností) nabízí široké spektrum odkládacích míst, skříněk či sítěk. Zavazadlový prostor počítá s 260 litry, což není určitě rekordním údajem ve třídě, pokud ale bereme v úvahu, že pod jeho dnem se nachází onen elektromotor a jeho součásti, údaj nabírá na zajímavosti. Po sklopení zadních opěradel se dokonce dostáváme na úctyhodných 1100 litrů. Nezapomínejme, že co-to se vejde i pod přední mini-kapotu. Testovaný exemplář byl ověšený reproduktory zvukového systému Harman Kardon a několika nejmodernějšími asistenty z jiných modelů, včetně aktivního tempomatu, funkce držení v pruzích, čtení značek, dodržování bezpečné vzdálenosti a podobně.
 
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
 
Motor & Jízda

Po stisknutí tlačítka určeného na startování dáváte prostor elektromotoru na jeho „probuzení", a tedy na scénu přichází další senzace. Sled těchto událostí se odehraje za prakticky nulového zvuku či vibrací, jedině co vám dá najevo, že elektromotor je „nastartován" a připraven na roztočení zadních kol, je decentní zvuková signalizace a jakýsi „elektrický" tón vycházející zezadu. Nic více, nic méně. Tato symfonie a pocity v reálu přinášejí to, že ze začátku máte problém rozpoznat, zda je motor vypnutý nebo již zapnutý a nejednou se i spletete. Po přepnutí voliče jízdního směru do polohy pro jízdu vpřed a uvolnění brzdového pedálu, se vozidlo rozjede vpřed na bázi jako tradiční vůz s automatickou převodovkou, když však sešlápnete plyn, íčková trojka se začne řítit vpřed ambiciózní tempem a opět za přítomnosti jen jemně "elektrizujícího" tónu a svištění okolního vzduchu. Je těžké popsat dáno pocity, pokud jste dosud s elektromobilem neměli zkušenosti.

BMW i3 jazda

Štartovanie, obsluha a jazda prvého sériovo vyrábaného elektromobilu od BMW :)

Posted by MARTINZMARTINA on 27. august 2015

V případě této čistě elektrické i3ky (v nabídce je i verze REX s dodatečným motorem) má elektromotor výkon 125 kW/170 koní a točivý moment 250 Nm. To jsou na městského „prcka" určitě nemalé hodnoty již při klasickém agregátu, pokud je ale řeč o elektromobilu, který má k dispozici onen krouťák od nulových otáček až po cca 4800 ot./min, výkon takového automobilu nabírá zcela jiný rozměr - síla a následný tah motoru putující přes jednostupňovou převodovku na zadní kola je ve hře prakticky okamžitě a to v maximálním možném rozsahu. Doménou všech elektromobilů je famózní zrychlení. To nechybí ani zde, i když akceleraci z 0-100 km/h nenabízí až takový dechberoucí údaj - 7,2 sekundy, spíše jde o pružné zrychlování. Pokud v přeplněných městských ulicích začnete myšička, pružné zrychlení díky vždy přítomné maximální síle motoru vás v menších rychlostech jednoduše fascinuje a nejednou s ním potrápíte i podstatně výkonnější a sportovně založené vozidla.

Když jezdíte v automobilech s manuální převodovkou, jistě vám nejednou chvíli trvá si zvyknout na automat a přítomnost jen dvou pedálů. Pokud ale přesednete do elektromobilu s rekuperací kinetické energie, připravte se, že drtivou většinu jízdy si ošéfujete jen jedním pedálem. Pokud totiž v rychlosti nepotřebujete okamžitě nouzově zabrzdit / zcela zastat, brzdový pedál absolutně nepotřebujete a pravou nohu máte většinu času na plynu, se kterým si regulujete zrychlení ale i zpomalení - po jeho běžném zatlačení jde í-trojka vpřed , pokud ho jemně uvolníte, vozidlo si drží jako klasicky konstantní rychlost, pokud jej ale uvolníte ještě víc, bavoráček začne pomalu přibrzďovat, no a pokud jej v rychlosti úplně pustíte, auto za přítomnosti rozsvícení brzdových světel pomalu ale jistě brzdí - energie vznikající při tomto aktu putuje do akumulátorů, které se dobíjejí (BMW přitom uvádí, že taková forma dobíjení je nejrychlejší). Všechno je to o nalezení toho správného citu manévrování s plynovým pedálem, a tedy otázkou zvyku. Už po pár hodinách ježdění se s využitím pouze jednoho pedálu zcela ztotožnit, dokonce, nejednou vás to s plynem začne vcelku bavit jako nějaká videohra. Maximální, elektronicky omezena rychlost je 150 km/h.

BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)

Asi by se stala někde chyba, kdyby automobil, který již od počátku byl navrhovaný výhradně pro potřeby města, by se v přeplněných ulicích necítil jako ryba ve vodě. BMW i3 je do města jako stvořené, a to doslova. A teď nemám na mysli jen to, že je výborně manévrovatelné, že absence motoru vpředu nabízí vytočení kol v nevídaných úhlech a zajišťuje perfektní průměr otáčení 9,86 m (Smart to i tak není), ale i fakt, že zejména ve velkých městech má elektromobil největší uplatnění. Automobilka uvádí, že na plné nabití dokáže jejich elektromobil udělat 190 kilometrů, zároveň dodává, že reálný průměr se pohybuje na úrovni 130 - 160 km. Ve skutečnosti můžete na jedno plné nabití udělat jen 100 ale klidně i 200 km, vše závisí na stylu jízdy, zvoleného režimu (Comfort, Eco Pro, Eco Pro +) a využívání vymožeností na „palubě". V našem případě dokázala i3ka po plném nabití udělat přes 150 kilometrů (+ před nabíjením zůstala několik kilometrová rezerva). Daný dojezd přitom reprezentuje výhradně městskou jízdu v režimech Comfort/Eco Pro, které se od sebe v zásadě velmi neliší. Citelná rozdílnost nastává po aktivování profilu Eco Pro +, při kterém se jemně „přemapuje" motor, omezí rychlost na maximálně 90 km/h a posádce není umožněno zapnout klimatizaci/vyhřívání sedadel. V tomto okamžiku citelně poskočí odhadovaný dojezd a i v reálu nemáte problém se přiblížit k deklarované hranici. Pochválit přitom třeba informaci o dojezdu, která je opravdu přesná, bez velkých odchylek a výkyvů hodnot.

 
Kapacita lithium-iontových baterií činí 18,8 kWh. Výrobce udává průměrnou spotřebu energie v poměru 12,9 kWh/100 km, což také není nedosažitelná hodnota, v našem případě šlo o údaj v průměru necelých 14 kWh na sto kilometrů. i3-ku je možné nabít na rychle-nabíjecích stanicích prostřednictvím konektoru typu Mennekes na 80% již za 30 minut. V podzemní garáži River Parku, kde je součástí dané stanice i kompatibilní typ kabelu, trvalo plné nabití z 10 procent přibližně 4 hodiny. Zdarma! (je více typů stanic vzhledem k jejich výkonu). Nabíjet je samozřejmě možné, mimo jiné, i z doma nainstalované stanice wallbox za 6 hodin (16 ampérová zásuvka) nebo 3 hodiny (32A zásuvka), ale i z klasické domácí zásuvky (230 V) za cca 8 hodin. Nejen pro potřeby nabíjení padne vhod mobilní aplikace přímo od BMW, která je s vozidlem spárována a nabízí informace o době nabíjení, stavu baterií, nabíjecí sítě, zároveň si můžete na dálku nechat nastavit vnitřní teplotu dopředu a podobně.
 
BMW i3: Revoluce městského cestování? (Test)
 
Závěr
BMW i3 vás nejprve zaujme exteriérem, pak interiérem a následně jízdou samotnou. Je jasné, že i když designem nepochybně upoutá pozornost, určitě ne každého si jím získá. Kromě sympatií, či vkusu třeba ale říci, že jde o elektromobil prémiové značky, a tedy kvalita a preciznost je všudypřítomná. Samozřejmě, tomu, ale i technologickému pokroku následně odpovídá i startovací cenovka na úrovni necelých 1 200 000 Kč. Od ní se testovaný exemplář ale velmi nelišil, protože skoro všechno, co jste viděli, je v ceně zahrnuto víceméně standardně. Popravdě prvnímu modelu íčkové řady nejde nic moc vytknout , také komfort pružení a tlumení nerovností je i navzdory použitým devatenáctkám více než na dobré úrovni. Jeden velký problém tu ale přece jen je, a to, že něco takového si pravý petrolhead nekoupí. Pokud se ale bavíme v rovině elektromobilů, kde momentálně, minimálně co se sympatií týče, kraluje Tesla Model S, osobně vidím větší význam celé myšlenky elektromobility spíše při tomto BMW. Jeho útočištěm je město, kde jeho podstata, čili elektrické auto bez emisí a hluku, nabírá nejreálnější kontury - nakolik víte, že se budete pohybovat jen ve městě, respektive v rámci jeho periferií, po jistém čase, když najdete ten správný a účinný režim používání / nabíjení (kdy, kde, jak dlouho), můžete používat i3ku opravdu revolučním způsobem - s čistou hlavou, (a požehnáním grínpísáků) bez jakýchkoliv problémů, starostí kolem tankování nebo přepočítávání, respektive obav zda někam dojedete nebo ne. A to prakticky zcela zdarma. Zatím ..
Domů
Sdílet
Diskuse