Dej si záležet na tom, co si oblékneš, protože první dojem je důležitý. Babička ti toto neříkala jen tak pro nic za nic.
I ty máš pocit, že člověk, který má na sobě oblek působí seriózněji než například někdo v kraťasech a flip-flopech? Neboj, určitě nejsi sám, takový první dojem je pravděpodobně zcela přirozený. Způsob, jakým se oblékáme nás na veřejnosti (re)prezentuje a je důležitou součástí toho, jaký vliv máme na druhé, přičemž dokáže mít dopad i na náš úspěch, zejména co se byznysu týče.
Tuto tezi potvrzuje výzkum Yale University, který se zaměřil právě na to, jak různé outfity ovlivňují interakce mezi lidmi. 128 mužů ve věku od 18 do 32 bylo rozděleno do tří skupin - oblečení v teplákách, oblečení běžně, rozuměj tričko a rifle, a oblečeni v oblecích. Všichni dostali jednu roli, zúčastnit se imitovaných obchodních schůzek a vydělat takto co nejvíce. Jak sis již pravděpodobně domyslel, nejvíce (2,1 milionu $) si na imaginární konto připsala skupina v oblecích, následovali ti běžní (1,58 milionu $), no a logicky účastníci v teplácích skončili s nejnižší částkou (680 tisíc $). Výsledky tohoto experimentu jeho autoři připisují právě na konto toho, co měli daní jednotlivci na sobě. To totiž mělo vliv nejen na rozhodnutí jejich potenciálních obchodních partnerů, ale i na nich samých. Lidé v oblecích se cítili a působili obecně mnohem vážněji, legitimněji a sebejistěji než zbylé dvě skupiny.
Když se s podobnou studií pracovalo i jinde, vzešel další zajímavý výstup. Na úrovni oblečení účastníci mysleli, ve srovnání s jejich protějšky, mnohem abstraktněji a ve větším. Až tak se nezaměřovali na detaily, o ty se starali hlavně dotázaní oblečeni v méně formálních kouscích. To, podle mého názoru, není pouze pozitivní, protože myslet ve velkém a představovat si nádherné úspěchy je hezké, ale jsou to ty maličkosti, kterou nás dovedou k vydařenému celku. Čili pokud budeš potřebovat v nějaké situaci zapůsobit, obleč se slušněji, není to jen výmysl, ale nezapomínej, že s tím cítěním to není třeba tak přehánět.