Jak se podnikatelský plán dvou bratrů z Francie změnil na životní úspěch.
Někdy mladí lidé snili o tom, že se v dospělosti stanou policisty, hasiči či učiteli, ale postupem let se populární trendy změnily. Mladá generace si uvědomuje, že peníze vládnou světu, a tak se mnozí z ní snaží již v mládí vydělat dostatek peněz na to, aby si mohli další roky pouze v klidu užívat plodů své práce. Tvorba mobilních aplikací oslovila již tisíce programátorů, ale i šikovných lidí, kteří dokážou proměnit tvůrčí ruce na bankovní účet plný peněz a obrovskou popularitu mezi uživateli. Někdo by ti řekl, že na tvorbu aplikací je mnohem lepší operační systém iOS od Apple, jiní by prosazovali spíše Android od Google, ale dva francouzští bratři pochopili, že úspěch v oblasti mobilních aplikací nespočívá pouze v tom, který systém člověk používá.
Michel a Antoine Morcosovi již nepatří mezi nejmladší podnikatele ve světě technologií, vždyť například Mark Zuckerberg je o pár let mladší a už patří mezi nejbohatší lidi na světě, ale ve svých 34 a 33 letech dokázali zfanatizovat již více než 500 milionů uživatelů zejména na platformě iOS. Když v roce 2014 společně zakládali společnost Ketchapp, věřili si snad jen oni sami.. Pokud se stále ptáš, o kom to vlastně mluvíme, možná ti trochu osvěžíme paměť, když zmíníme hru 2048, jejíž princip patřil mezi ty nejjednodušší vůbec, ale před více než rokem pobláznil téměř celý svět. Ve 2048 stačilo spojovat jednotlivé dlaždice čísel, aby člověk dal dohromady co největší číslo, a tedy člověku na její hraní nepotřebuje ovládat speciální dovednosti, pouze trošku popřemýšlet nad svým dalším krokem. Je docela možné, že si 2048 někdy hrál nebo hrával, ovšem věděl si, že stejná společnost vydala i hry jako ZigZag, Twist nebo Stick Hero, které si lidé stahují v milionech?
Pátý největší vydavatel aplikací v celém Apple App Store za poslední kvartál loňského roku existuje jen dva roky a jeho podnikatelský systém nepatří mezi ty nejinovativnější v historii. Oba bratři si uvědomovali, že se svými programátorskými schopnostmi zřejmě příliš vody nenamelou, a tak si řekli, že by mohli sloužit jako jakási stáj a výchozí stanice pro ambiciózní vývojáře, kteří však sami se svými aplikacemi nedokáží uspět. Pokud se stále ptáš, pak ti to rádi ozřejmíme. Společnost Ketchapp má sice na kontě více než půl miliardy stažení, v jejich počtu ji předbíhají pouze obrovské firmy jako Facebook, Google, Amazon či EA, ale Francouzi i přesto vlastními silami žádné aplikace nevyvíjejí. Každičký týden vydávají novou aplikaci a spolupracují s okruhem přibližně 30 vývojářských studií, díky nimž mají téměř neomezený přístup k novým a novým aplikacím. Ketachapp dokonce nemá ani žádnou kancelář a bratři společně s dalšími třemi zaměstnanci pracují z domu či kaváren a co se týče marketingu, ani s ním si velkou hlavu nedělají. Cílem bylo uspět s první aplikací a když se počty stažení začínali zvyšovat, s každou novou vydanou hrou se v těch starých po spuštění objevovaly reklamy na tu novou a protože lidem se předchozí hra líbila, byla jednoduchá a představovala jakousi výzvu, rozhodli se vyzkoušet i tu novou. Společnost tedy na marketing dává minimální množství peněz a když se jich někdo zeptá, jak je vlastně možné, že miliony stažení se na jejich konto přidávají týden co týden, odpoví jednoduše.
Dva bratři, kteří změnili svými aplikacemi svět
Podle vlastních slov nedělají hry pro hráče, ale zkrátka pro uživatele mobilních telefonů. Velké korporace jako například Electronic Arts se snaží do svých nových her nacpat nejnovější vymoženosti a pak díky milionům vraženým do marketingu oslovit zejména hráče, kteří si potrpí na známé značky a téměř nekonečné možnosti úprav, změn a postupů. Ketchapp svým hráčům stejně nabízí nekonečné možnosti, ale v mnohem jednodušším balení a hratelnosti. Podle společnosti se snaží své hry posunout hráčům čistě přirozenou cestou, a tedy reklamami ve svých jiných hrách. Spoléhají se na to, že hratelnost té předchozí zaujme člověka natolik, že vyzkouší i tu novou a ať to ve srovnání s velkými hráči na trhu aplikací zní jakkoliv bizarně, zdá se, že to funguje na výbornou. Svědčí o tom i množství peněz, které firma vydělává každičký měsíc.
I když společnost oficiálně nepřizná žádné číslo, protože by ho chtěla nejraději držet v tajnosti, odborníci z branže s přihlédnutím na počty stažení a počet různých aplikací v obchodě hovoří o tom, že měsíčně by Ketchapp mělo na účet přistát i 6,5 milionů dolarů, které získávají výhradně ze zobrazování reklam ve svých hrách. I oni přitom nabízejí za malý poplatek odstranění všech reklam, ale uživatelé raději oželí pár vteřin svého života namísto toho, aby měli platit několik drobných. A když se jim během těch pár vteřin zjeví nějaká reklama, Ketchappu do kapes přibývají další a další centíky. Mimochodem, co se týče čísel, více než 70 milionů stažení má na kontě 2048, ZigZag překračuje hranici 58 milionů a Stick Hero atakuje 50 milionů. Zda se to podaří i nejnovější hře Stack je už jen otázkou času, ale je dost možné, že několik desítek milionů stažení získá i ona. A to navzdory všem obviněním ostatních vývojářů, že Ketchapp publikuje zejména klony jiných populárních her v o něco jednodušších verzích.
Hry od společnosti Ketchapp