2. března 2016 9:57

Je Far Cry Primal plnohodnotným a zábavným titulem série, nebo jen stereotypní hrou z pravěku? (Recenze)

Ubisoft před pár měsíci nečekaně oznámil Far Cry Primal, které se dostalo i do našich rukou a musíme říci, že jsme nebyli úplně nadšení.

Ubisoftu se celkem daří. Po oživení Far Cry série téměř dokonalou trojkou začalo vyvíjet nové IP tituly a pokračovalo v zajetých sériích. Po Far Cry 4 mělo přijít něco nového, ale oznámení Far Cry Primal nečekal asi nikdo. Dobové zasazení už pak nenechalo chladným téměř žádná média či hráče. V nové části série jsme se totiž dostali do období 10 000 let před Kristem, a tedy do pravěku, kdy bylo přežití náročnou, každodenní zkouškou všech lidí, ale i velkých zvířat. Hra se zčásti drží dobové „technologie“ a způsobům života, ale co si skrz větší atraktivnost přidala, co si uvědomíte rychle po začátku hraní.

Díky dobovému zasazení se dalo čekat, že příběh nenabídne propracované dialogy, mocenské hry či velké zvraty, avšak Far Cry Primal nenabízí téměř žádný plnohodnotný singleplayerový děj. Je jen o prožívání, zabíjení členů jiných kmenů (další mínus, protože jsme se dočkali jen dvou nepřátelských klanů) a divných požadavcích postav. Žádná z nich vám nepřiroste k srdci žádná vás neokouzlí, a ani případná smrt jakékoliv z nich by s vámi nezamávala. Cut-scény z pohledu první osoby totiž velmi zajímavé nejsou, nenabízejí žádné akční momenty, naopak fungují jen dialogově, jako prostředek posouvající děj kupředu. I v něm je pár nelogických chvil, kdy může hlavní postava, tedy Takkar, za kterou hrajete, ukončit život jedné z nejnebezpečnějších osob hned dvakrát, a to doslova jen švihem ruky, ale místo toho čeká na možnou smrt. Shrnuto a podtrženo, Far Cry Primal nemá prakticky žádný příběh, pomocí dialogů se jen přesouváte po příliš velké mapě a zabíjíte jednoho pravěkého muže za druhým. Pokud navíc čekáte, že scénárista hry nelhal, když se dušoval, že vám kampaň zabere přes 30 hodin, budete o to víc zklamáni. Titul projdete za něco přes 15 hodin, platinovou trofej získáte klidně za 25 hodin.

Když už jsem to nakousl, nedá mi to se neporýpat i v tomto aspektu. Rozloha map posledních dílů Far Cry byla přiměřená možnostem pohybu po nich a přístupných vozidel. Far Cry Primal si tentokrát skutečně stojí za názvem. Budete plakat, než se dostanete ke vzdálenému cíli, respektive, než probádáte mapu. Pohybovat se můžete první hodiny jen po svých, což je únavné a po čase, kdy se naučíte nepřátele likvidovat s lehkostí, i stereotypní. Zatímco si totiž osvojíte některé skilly, které si odemykáte za získané zkušenosti (zabíjení nepřátel, obsazování outpostů...), budete muset překračovat dlouhé a dlouhé kilometry. Občas to až působí, jakoby se vývojáři snažili nahnat hodiny gameplaye právě neúprosnou velikostí mapy. Postupem času získáte recept na rychlejší pohyb či skill na zkrocení zvířat, na zádech kterých se budete moci rychleji přesouvat z místa na místo. V tomto okamžiku si už přesun po mapce bez těchto upgradů ani nebudete umět představit. Pro méně zkušené hráče však může přijít až pozdě, pokud si to vůbec uvědomí. Hra vás velmi k využívání či odemknutí těchto možností totiž nevyzývá.

Pokud vás, stejně jako mne, nezaujme příběh, budete chtít hrát alespoň na obtížnosti Expert. Hra totiž na nižších obtížnostech není žádnou výzvou (nejlehčí platinovka ve vaší sbírce). Náročná je možná první hodiny, než se seznámíte si připomenete herní mechanismy a získáte potřebné skilly pro jednodušší postup hrou. Úkoly jsou repetitivní, ničím výjimečné a po Far Cry 3 a 4 již výstavbou téměř identické, což nezměnilo ani úplně jiné dobové zasazení. Jděte tam, zabijte toho a toho, vraťte se do domovské vesnice... Lepší na tom nejsou ani vedlejší mise, které zahrnují eskort spolubojovníků (v tomto případě je AI tragická, soukmenovci stojí na místě, odmítají postupovat a doslova vám žerou nervy), útok na stanoviště nepřátel či hledání ztracené a ohrožené postavy z vaší vesničky/klanu. Zatím to vypadá tak, že Far Cry Primal je tragickou hrou. Pravdou však je, že je skvělým titulem, ale stereotypním Far Cry dílem. Po úžasné trojce a přeskinované, přestože zábavné čtyřce, už bylo potřeba něco jiného, ​​něco nového. Vývojáři vsadili na zcela jinou dobu (se kterou přišlo pár vizuálních změn, ke kterým se dostaneme v odstavci níže), ale nic víc se nezměnilo.

Díky pravěku jsme se dočkali krásného prostředí, skvělé atmosféry a schopné „grafiky“. Pokud však čekáte, že vám multiplatformová open world hra od Ubisoftu vyrazí dech, nedočkáte se. Jde však o standard a zejména v noci při zapálené pochodni se místy dá grafikou pokochat. Je vidět, že na topografii mapy a celkovém designu prostředí se vývojáři vyhráli a za to jim patří vzhledem k stejné hratelnosti jako v předešlých hrách největší kredit. Většina negativ platí hlavně pro hráče, kteří si užili s předchozími dvěma díly desítky hodin. Pro nové hráče bude Far Cry Primal počinem s nádherným prostředím, skvělou, zábavnou hratelností, mnoha lákavými RPG prvky (strom schopností či upgradování vlastní vesničky). Ti starší už ale prostě nebudou mít šanci být uneseni.

Co se týče potenciálu, ten nebyl naplněn úplně, na druhou stranu však vývojáři přišli s několika zajímavými prvky, jako například zkrocení divokých šelem či obhlídkou terénu sovou, se kterou později ve hře můžete klidně zneškodnit i 10 nepřátel bez toho, abyste sami zasahovali. Trochu zamrzí, že krocení šelem je takové primitivní. Stačí hodit návnadu, přijít k zvířeti a držet jedno tlačítko. Nic namáhavého, nic, co by se mohlo pokazit. Vámi ochočená zvířata jsou skutečnými pomocníky v boji, bez výhrad za vás položí život, ale pokud chcete postupovat stealth stylem, velmi často je budete odvolávat. Nezáleží na tom, že jim přikážete, aby se drželi dál, dokud nevyčistíte outpost. Po pár vteřinách vyletí na nepřítele a pokud nechcete, aby vám zvíře umřelo (můžete ho však kdykoli oživit), musíte se mu vydat na pomoc, čímž si vezmete všechny šance na zabití nepřátel potichu.

Celková AI tedy není na velmi vysoké úrovni. To platí i pro nepřátele, kteří se vás sice snaží obklíčit, ale stačí, když jim zmizíte na vteřinu z dohledu, obejdete kámen a můžete je zabít stylem stealth (i když vás vidí na 10 metrů). Spolubojovníci jsou prakticky zbyteční, fungují jen jako návnada a odpoutání pozornosti pro nepřátele, zvěř je nesmírně užitečná v hromadných bitvách či při lovení jiných zvířat, ale při stealth hraní vám více ublíží, než pomůže. Při silnějších typech zvířat svůj užitek však mají. I když procházíte kolem smečky hladových vlků či nosorožců, nepustí se do vás. Nemusíte se tak vypořádávat otravnými útoky.

Mnoha novinek jsme se nedočkali. Vzhledem k dobovému zasazení se omezil počet zbraní, které primárně zahrnují luk, palici a oštěp s pár vedlejšími pomůckami. Ani to ježdění na zvířatech není zcela novinka, protože už ve Far Cry 4 jsme mohli jezdit na slonech. Odebrali se však vyhlídkové věže, po kterých bylo lezení docela zábavné a hráči oblíbené. Vynahradit si to můžete v jeskyních, ale to není zdaleka tak atraktivní a přehledné, navíc máte pak místy problém dostat se z ní ven. Ubi se nevyhnulo ani bugům, ať už je to interakce se šelmami nebo občasné zasekávání postavy, štve zejména to, když musíte nejprve nakrmit (uzdravit) raněnou šelmu, pokud se na ní chcete svést. Nasednutí a krmení je totiž ovládané stejným tlačítkem a primárně je nastaveno, abyste šelmu uzdravili, což je někdy skutečně zbytečné a otravné. Časem se otravným stává i sbírání plodin potřebných pro craftování. Dokud se nenaučíte potřebné skilly, více budete sklízet třešně a lámat dřevo pro výrobu šípů, než skutečně postupovat hrou a bavit se zabíjením nepřátel. Sice má konečně smysl sbírání plodin, kožešin a jiného materiálu (přece jen v takovém Far Cry bylo zabíjení zvířat pro získání většího pouzdra trochu od věci, když byl hned naproti obchod se zbraněmi), a to vzhledem k primitivní technologii, po čase se to stane také otravným.

Primal je jen přeskinovaná čtyřka, která byla přeskinovanou trojkou. Téměř identická hratelnost, podobná úroveň grafické stránky, stejné herní mechanismy, dokonce i HUD včetně signalizace nepřátel, zvířat a celé mapky. Jak velký datadisk pro Far Cry 4 by bylo Primal naprosto geniální, jako samostatný titul však nefunguje na takové úrovni, o jaké se Ubisoft snaží hráčskou obec přesvědčit. Stále se však bavíme o zábavné hře, kterou si užijete, i když se časem stane repetitivní. Příští díl už ale musí přinést skutečné změny, jinak po něm sáhne ještě méně lidí. Říká se, že pokud něco funguje, není třeba to měnit, ale těžit 5 let z téhož je hodně už i na sérii Far Cry, která je skutečně zábavná. Pokud jste předešlé díly nehráli, respektive vám fakt, že jde jen o přeskinované starší tituly nevadí, klidně si bodík přidejte, takto je to ale „jen“ 6,5 / 10.

PS: Ty nesmyslné a otravné drogové tripy by si mohli odpustit alespoň v pravěku

0/10